Gå til innhold

Tine frossen reker og tilbehør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal ha 7-8 personer på reker neste helg. Hvor mye beregner jeg pr person?

Jeg skal kjøpe frossen reker. Hvordan tiner jeg de best. Det blir jo noen reker. Tine i kjøleskapet med start dagen før? Eller?

Jeg tenker loff, sitron, majones, aioli, avokado, tynne agurkskiver. Kanskje en salat ved siden av med salat, agurk, rødløk, mango?

Noe tips eller forslag? Varme loff? Hvordan i såfall? Har aldri servert reker før.

Anonymkode: 0f42f...8cc

IKKE tin i kjøleskapet dagen før. Legg de utover noe flatt, for eksempel tildekte stekebrett, og la de tine i romtemperatur. Å tine i kjøleskapet har aldri blitt gjort i min familie og vi er utrolig glade i reker.. Men ser andre anbefaler det så du gjør nå som du vil, men har personlig aldri gjort det :) Hvitvin som tilbehør om dere drikker alkohol, om ikke er alkoholfri eplecider kjempe godt til. En syrlig brus vil generelt funke. 

Tilbehøret høres veldig bra ut, husk smør til loffen! Er enkelte som bruker dill. Det blir nok bra dette, jeg hadde kommet på reker med deg!! :D 

Anonymkode: 49d51...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp fortrinnsvis ferske reker. Om du bruker frosne: Tin de langsomt i kjøleskapet ila et døgn. Du må spre de utover brett, helst ikke flere oppå hverandre. Noe som kan bety at du må bruke hele kjøleskapet. Til 7-8 personer ville jeg ikke kjøpt mindre enn minimum 4 kg reker. Husk skikkelig loff, majones, aioli, sitron, avokado og fersk dill. Du bør aldri tine i vann eller på benken. Det gir ikke gode reker. Deefor fortrinnsvis ferske. 

Anonymkode: 86f6a...89a

Frosne reker er best på denne tiden av året. De beste rekene fiskes om vinteren.

Anonymkode: 03c46...76d

• Nyttig 2
Skrevet
evahanshans skrev (4 timer siden):

Men veldig godt og fint å tilby når man har gjester. Synes TS har en god plan 😊

Helt uenig. Sier du det samme til restauranter med skalldyrplatå på menyen også? 

Nei, det eneste man trenger til reker er godt hvitt brød (jeg foretrekker mine egne hjemmebakte rundstykker, alltid best), majones eller aïoli (også hjemmelaget, gjør stor forskjell), sitronbåter og hvitvin eller champagne. Evt også dill. Klassiske kombinasjoner er klassiske av en grunn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

PS: Enig i at smør til loffen er viktig! Selv om man har aïoli eller majones - begge deler må til.

Og det smarteste når man skal ha reker til så mange er å kjøpe 5 kgs kasse med frosne grønlandsreker - da får man mye for pengene.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Aricia skrev (15 minutter siden):

Helt uenig. Sier du det samme til restauranter med skalldyrplatå på menyen også? 

Det er forskjell på et skalldyrplatå på fin restaurant og en enkel middag for venner.

Til denne anledningen er det TS planlegger bra. Ikke alle spiser like mye reker. Noen ønsker å droppe brød og ha salat med rekene. Noen liker faktisk avokado og agurk som tilbehør. Noen spiser kanskje bare litt loff med avokado og salat og ikke reker i det hele tatt.

Alle kan forsyne seg som de vil og alle blir fornøyde, uten at noen trenger å stikke seg ut. Fin vennemiddag dette.

Endret av evahanshans
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipser om å ha en skål eller to med sitronsaft til å skylle hendene i underveis. 

Anonymkode: e2a9b...be8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk fersk dill! Det er så godt til reker. Beregn heller rikelig enn litt for knapt. 

Og ikke tin rekene i oppvaskkummen 🤢 

Anonymkode: 8c3d6...26d

Kjære vene. Du vasker naturligvis oppvaskummen godt før du tiner rekene i den. 

Anonymkode: a6760...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp 5 kg pakke med grønlandsreker som en annen nevner over. De er gode. 500 g per pers med mindre det forventes storspisende gjester. 

Ikke tin rekene i kjøleskap dagen før. Fort gjort de blir våte og ekle og for all del ikke tin dem i vann.
Legg i stedet tynt på stekebrett en god times tid før de skal spises og følg med ved å kjenne på dem. Server når de fortsatt har et lite snev av frost i seg og de er perfekte når folk har fått satt seg til bords.

Serveres med god loff, smør, majones, aioli, pepper, dill, sitronbåter og hvitvin. Husk boller til rekeskall, boller med vann til å skylle fingre og godt med tørkepapir. 

Anonymkode: b7b94...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjære vene. Du vasker naturligvis oppvaskummen godt før du tiner rekene i den. 

Fortsatt uendelig kvalmt. Så en gang en som lagde pastasalat rett i oppvaskkummen da hun skulle lage til mange og ikke hadde stor nok bolle. Spiller ingen rolle hvor nyvasket den er. Kunne like gjerne vasket doskålen like godt og sagt at det var ok å tine rekene i den.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortsatt uendelig kvalmt. Så en gang en som lagde pastasalat rett i oppvaskkummen da hun skulle lage til mange og ikke hadde stor nok bolle. Spiller ingen rolle hvor nyvasket den er. Kunne like gjerne vasket doskålen like godt og sagt at det var ok å tine rekene i den.

Det er ikke kvalmt i det hele tatt. For det første er oppvaskkummen like rein som en bolle etter vask. For det andre skal man ta av skallet som har vært i kontakt med den rene oppvaskkummen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (19 timer siden):

Oppvaskkummen.

Fytti satan……. 

Anonymkode: 66ae4...6e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fytti satan……. 

Anonymkode: 66ae4...6e1

Hva mener du er galt med det? Oppvaskkummen er vasket, og man tar av skallet som er i kontakt med oppvaskkummen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva bruker du egentlig oppvaskummen din til når du sammenligner den med et toalett? Spesielt i dagens samfunn hvor vi har oppvaskmaskiner og faktisk ikke bruker oppvaskkumen til å vaske opp i? 

For det andre; du kan ikke sammenligne en pastasalat som du spiser direkte med reker som du faktisk skal skrelle. 

Hva lærer unge på skolen nå for tiden? Er ikke "heimkunnskap" et fag lengre? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spesielt i dagens samfunn hvor vi har oppvaskmaskiner og faktisk ikke bruker oppvaskkumen til å vaske opp i? 

Jeg har ikke oppvaskmaskin og det gjelder faktisk for en god del her i Norge. Trenger ikke det i min enmannshusholdning selv om jeg har både plass og råd. 

Dessuten tar man alltid noe av oppvasken i kummen, gjør man vel? Og skyller av etc?

• Nyttig 1
Skrevet

Tipser om et tilbehør som kanskje ikke er så vanlig, men veldig godt! 

Cherrytomater/småtomater. Halve tomater på brødet, masse reker på toppen, og et lite dryss med sitronpepper 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel alltid best å tine sakte i kjøleskap. 

Ville laget loff selv, eller brukt frosne hatting rundstykker. Ville ikke brukt kjøpeloff ihvertfall.

Egg hører med.

Anonymkode: f0c95...f23

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva lærer unge på skolen nå for tiden? Er ikke "heimkunnskap" et fag lengre? 

Tror ikke jeg lærte at vi skulle bruke oppvaskkummen til å direkte håndtere mat, nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
evahanshans skrev (47 minutter siden):

Tror ikke jeg lærte at vi skulle bruke oppvaskkummen til å direkte håndtere mat, nei.

Vi lærte å filetere fisk, tine kjøtt, vaske poteter og lignende i kummen. Den er ren. 

Men klart, har man for vane å benytte den som et toalett så forstår jeg utageringe. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi lærte å filetere fisk, tine kjøtt, vaske poteter og lignende i kummen. Den er ren. 

Men klart, har man for vane å benytte den som et toalett så forstår jeg utageringe. 

Tviler på at du spiser potetene, fisken eller kjøttet rått?

Reker som ikke skal varmebehandles tiner man ikke i oppvaskkummen.

Endret av evahanshans
AnonymBruker
Skrevet
evahanshans skrev (18 minutter siden):

Tviler på at du spiser potetene, fisken eller kjøttet rått?

Reker som ikke skal varmebehandles tiner man ikke i oppvaskkummen.

De har jo skall. Skall som fjernes fullstendig før man spiser dem. Og oppvaskkummen er jo ren. 

Anonymkode: cbbe0...59c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...