Gå til innhold

Tine frossen reker og tilbehør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha 7-8 personer på reker neste helg. Hvor mye beregner jeg pr person?

Jeg skal kjøpe frossen reker. Hvordan tiner jeg de best. Det blir jo noen reker. Tine i kjøleskapet med start dagen før? Eller?

Jeg tenker loff, sitron, majones, aioli, avokado, tynne agurkskiver. Kanskje en salat ved siden av med salat, agurk, rødløk, mango?

Noe tips eller forslag? Varme loff? Hvordan i såfall? Har aldri servert reker før.

Anonymkode: 0f42f...8cc

• Liker 1
Skrevet

Synes det du har planlagt høres godt ut.

Når vi har store (dyre) reker, vil vi helst ha litt mer enn 500g pr person. Men mannen og jeg deler som regel bare en slik pakke på 1kg.

Loff, smør, salatblader, majones (evt aioli også), sitron, salt/pepper og agurk gir fine og gode smørbrød. Enig i at abocado også passer godt. Noen bruker også hardkokt egg eller eggesalat.

Jeg ville nok tint i kjøleskap, men passet på å beregne litt tid på disken også siden det ofte tiner ufattelig sakte i kjøleskapet.

• Liker 3
Skrevet

Synes 750 g pr pers.

Jeg tiner i vann med et par never salt i. Blir veldig godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tiner på et par timer ved å spre det på avispapir på benken. Problemet er at vi ikke har avispapir lenger!! Så da blir det langpanne!

Anonymkode: c26ec...d65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tiner på et par timer ved å spre det på avispapir på benken. Problemet er at vi ikke har avispapir lenger!! Så da blir det langpanne!

Anonymkode: c26ec...d65

Fungerer bra med tørkepapir også.

Av tilbehør liker jeg rømme og aioli, sitron, dill, salatblader, avokado og hardkokte egg.

Foretrekker godt brød framfor loff.

Anonymkode: 03c46...76d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (47 minutter siden):

Synes 750 g pr pers.

Hvordan tiner man så store mengder reker i kaldt vann? Jeg vet ikke om jeg har boller nok til å la de ligge å tine i vann..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (50 minutter siden):

Synes 750 g pr pers.

750 g pr. Person, med brød og tilbehør? Det blir flest jenter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fungerer bra med tørkepapir også.

Av tilbehør liker jeg rømme og aioli, sitron, dill, salatblader, avokado og hardkokte egg.

Foretrekker godt brød framfor loff.

Anonymkode: 03c46...76d

Tenker du feks evt at jeg handler inn dagen før og så legger de ut på tørkepapir på benken er par timer før gjestene kommer og så putter de i kjøleskapet frem til servering?

Hva legger du i godt brød, hva ville du valgt fremfor feks smørloff?

AnonymBruker
Skrevet

Godt med finhakket gul løk på reker.

Anonymkode: 106cb...718

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tiner man så store mengder reker i kaldt vann? Jeg vet ikke om jeg har boller nok til å la de ligge å tine i vann..

Oppvaskkummen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

750 g pr. Person, med brød og tilbehør? Det blir flest jenter.

Bedre å ha litt mye enn litt lite.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du har planlagt høres veldig godt ut! Jeg synes i tillegg det er veldig godt med sitronpepper som man kverner på toppen. 

Anonymkode: c615d...555

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenter kan da spise mye reker? 

Jeg ville beregnet i hvertfall 500 gr reker pr pers når det er med skall og alt. Så jeg ville minst kjøpt 5 kg reker. 

Tint de i oppvaskkum i saltlake eller om du har en stor balje. 

Av tilbehør synes jeg det du skisserer høres godt ut. En god smørloff og kanskje en liten syrlig agurksalat, i tillegg til Majones, sitron, Aioli, salat osv

Anonymkode: a6760...da2

• Liker 2
Skrevet

Salat (altså blandet salat med ulike grønnsaker) er ikke vanlig hos oss. Hvis du ikke har sett det servert hos de andre og ikke har gjort det selv heller, kan du droppe salat egentlig og heller ha alt fordelt i ulike boller/fat. Fordi det kan være godt med crispisalat, rødløk, avokado, aioli, agurk osv men ikke nødvendigvis å ha det ferdigblandet fordi man vil ha det på skivene.

Husk mye dill, mange som synes det er godt 😊 og rødløk

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker kun loff, smør, majones, sitron og fersk dill (mengder). Null grønt. Null pepper (og i alle fall ikke salt). Null løk (! aldri hørt om). 

jeg kunne strukket meg til et salatblad man kan legge på skiven før man legger på rekene. jeg kan også strekke meg til hjemmelaget aioli eller annen smakstilsatt, hjemmelaget majones. 

masse salat, agurk, avokado etc er bare forstyrrende og ikke nødvendig. det holder med ca 500 g pr person - også kjøper du en halvkilo ekstra på toppen bare for å være sikker. 

Kald, tørr hvitvin eller øl på glassflaske er også et must. 

Anonymkode: cbbe0...59c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke laget en salat, heller ha tilbehør løst ved siden av. Folk har ofte preferanser på rekene sine, og legger på det de liker 🙂

Jeg foretrekker loff (skikkelig smørloff uten frø), smør eller aioli i bunnen, et blad crispisalat, reker, litt chiliaioli, majones (gjerne hvitløksmajones), masse fersk dill, presset sitronsaft og nykvernet salt&pepper. Med hvitvin eller bobler til. Da smiler livet 😍

Anonymkode: cc6f3...9a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde reker i går. Liker ikke majones, så lagde med guacamole, sitron og dill. Tinte de i kjøleskapet over natten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

masse salat, agurk, avokado etc er bare forstyrrende og ikke nødvendig

Men veldig godt og fint å tilby når man har gjester. Synes TS har en god plan 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk fersk dill! Det er så godt til reker. Beregn heller rikelig enn litt for knapt. 

Og ikke tin rekene i oppvaskkummen 🤢 

Anonymkode: 8c3d6...26d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp fortrinnsvis ferske reker. Om du bruker frosne: Tin de langsomt i kjøleskapet ila et døgn. Du må spre de utover brett, helst ikke flere oppå hverandre. Noe som kan bety at du må bruke hele kjøleskapet. Til 7-8 personer ville jeg ikke kjøpt mindre enn minimum 4 kg reker. Husk skikkelig loff, majones, aioli, sitron, avokado og fersk dill. Du bør aldri tine i vann eller på benken. Det gir ikke gode reker. Deefor fortrinnsvis ferske. 

Anonymkode: 86f6a...89a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...