AnonymBruker Skrevet 12. juli #21 Skrevet 12. juli Født i 1966. Aldri blitt låst inne, slått eller noe sånt. Aldri gjort noe sånt mot mine barn heller. Det var sikkert ganske vanlig å bli bedt om å gå på rommet om man ikke oppførte seg, men kan ikke tro at så mange ble låst inne? Anonymkode: fb6f1...342 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #22 Skrevet 12. juli Født på 70-tallet, og ble sendt i kjelleren eller på loftet. Ble også «tatt i armen». Jeg tror det var vanlig på den tiden. Jeg har et tidlig minne fra at jeg er på et mørkt roterom og gråter. Anonymkode: fea8b...76c 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #23 Skrevet 12. juli Født i 1961, aldri skjedd, hørte ikke om noen andre heller som ble innelåst som straff. Anonymkode: 2acae...744
AnonymBruker Skrevet 12. juli #24 Skrevet 12. juli Det er faktisk straffbart å låse barn inn på rommet. Det står i barneloven. Anonymkode: 0ba49...05e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #25 Skrevet 12. juli Ble det aldri selv men vet om mange som ble sendt på rommet, ikke låst inne da. Hver av en av de fortjente straffen, enkelte var skikkelig drittunger. Dagens barn uten noen form for disiplin, har ikke respekt for noen eller noe. Anonymkode: 20fda...a69 1
Melus Skrevet 12. juli #26 Skrevet 12. juli Født på 80-tallet og ble ikke låst inne på rommet, men ble emosjonelt svikter på andre måter. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #27 Skrevet 12. juli Det var vanlig i vår familie. Men har forstått senere at det ikke var helt normalt. Anonymkode: 61f8d...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #28 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ble det aldri selv men vet om mange som ble sendt på rommet, ikke låst inne da. Hver av en av de fortjente straffen, enkelte var skikkelig drittunger. Dagens barn uten noen form for disiplin, har ikke respekt for noen eller noe. Anonymkode: 20fda...a69 Lite gjennomtenkt. Poenget med disiplin er jo å få barnet til å forstå hvorfor det de gjorde er galt. Da må man kommunisere og lære de å reflektere. Å straffe uønsket oppførsel ved å hive de på rommet for å ‘tenke over hva de har gjort’, fysisk straff og lignende gjøres i grunn bare fordi foreldrene er late og/eller mangler forståelse for barneoppdragelse. Hva tror du liksom skjer inne på det rommet som skal løse problemet? Anonymkode: 57515...46d 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli #29 Skrevet 12. juli Født i 98 og ja. Foreldre som var og er ute av stand til å regulere følelser tyr til sånne ting. Den ene forelderen er unnvikende og den andre utagerende. Jeg ble begge deler og psykiatrisk pasient som en annen i tråden. Anonymkode: a6b98...aa1 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #30 Skrevet 12. juli Jente, født i 94. Skjedde hele tiden med meg Anonymkode: 67ddc...07c 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #31 Skrevet 12. juli 1979 og ble ikke låst inn på rommet. Men kunne bli sendt på rommet. Anonymkode: 9693d...006
AnonymBruker Skrevet 12. juli #32 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! jeg er født i 87 og jeg bare lurte på om det er andre som også opplevde å bli bært inn på rommet sitt og låst inne når dere fikk trasseanfall som små? å?&nb Anonymkode: bb3a5...064 Nope aldri. Ble låst inne av søskenet min når hn var barnevakt er eneste, men det var fordi hn ville ha barnefri å ikke pga oppførselen min. Anonymkode: eb9f4...b14 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #33 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ble det aldri selv men vet om mange som ble sendt på rommet, ikke låst inne da. Hver av en av de fortjente straffen, enkelte var skikkelig drittunger. Dagens barn uten noen form for disiplin, har ikke respekt for noen eller noe. Anonymkode: 20fda...a69 Nå er det sånn at denne typen straff ikke bygger disiplin, det skaper frykt og sinne fordi det ikke er normalt å bli behandlet på den måten. Dette sinnet kan føre til det du kaller drittunger blant annet. Selvfølgelig utvikler man ikke respekt av å bli behandlet på en respektløs måte. Det burde vært en selvfølge i hvert fall. Sender du voksne på rommet for å straffe de også? Anonymkode: a6b98...aa1 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #34 Skrevet 12. juli Født i 84 og jeg ble aldri låst inne eller ute, men faren min slo. Ingen varige mén etter det og vi har kjempegodt forhold. Anonymkode: 6b086...fe0 1
Gaia Skrevet 12. juli #35 Skrevet 12. juli Født tidlig på 70-tallet. Måtte gå på rommet mitt noen få ganger som jeg kan huske, men ble aldri låst inne og aldri dratt eller båret inn dit. Jeg har ikke praktisert noe slikt på mitt barn. Vi har pratet sammen i stedet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #36 Skrevet 12. juli Nei, vi ble ikke låst inne. Men vi ble kløpet i låret og truet med ris på rompa. Født i -77. Anonymkode: 2a95a...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #37 Skrevet 12. juli Født på 60 tallet. Ble sendt på rommet, noen ganger ble døren låst. Aldri hatt problemer pga det, bortsett fra at jeg misliker låste dører. Har aldri lukket eller låst døra til mine barn. Anonymkode: e8c4d...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #38 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Født på 70-tallet, og ble sendt i kjelleren eller på loftet. Ble også «tatt i armen». Jeg tror det var vanlig på den tiden. Jeg har et tidlig minne fra at jeg er på et mørkt roterom og gråter. Anonymkode: fea8b...76c Nei, hvis du leser svarene i tråden, ser du at de fleste mener dette IKKE var vanlig. Tror kanskje du tenker det var vanlig fordi det skjedde med deg. Født i 1964, ikke skjedd meg, og heller ikke hørt om noen andre som ble låst inn på rommet. Da hadde jeg blitt dypt sjokkert, tror jeg. Andre ble sendt på rommet, men ikke vi i vår familie. Anonymkode: 6c2e2...925
AnonymBruker Skrevet 12. juli #39 Skrevet 12. juli Også født på 80-tallet, og ble aldri låst inne på rommet. Kanskje fordi vi var flere søsken som delte rom, så å sperre den ene inne på rommet innebar jo at den andre ble utestengt fra rommet. Jeg vet ikke. Vi ble derimot låst inne i korte perioder i en bod mellom huset og garasjen flere ganger, med lyset av. Det sluttet de med da vi ble store nok til å skru på lyset selv. Sikkert fordi det ikke var "skremmende nok" lenger med lyset på. Det emosjonelle sviket og frykten med å bli låst inne av og dermed avskåret fra dem man er avhengig av for å overleve, derimot, tenkte de nok ikke på. Jeg ble "kastet ut" flere ganger, men fikk samtidig kjeft og ble kalt tilbake hvis jeg tok dem på ordet og gikk min vei. Den dag i dag er slike dytt-og-dra-taktikker(i voksenlivet som å bli bedt om å dra meg vekk, for så å bli gjort til skamme for ikke å kjempe for vedkommende,) bare forvirrende og frustrerende for meg. Riktig nok fulgte det ofte en "skikkelig prat" etterpå om det jeg hadde gjort galt, da. Straffene de gav oss ble vel deres måte å selvregulere på, eller noe. Pappa har alltid hatt heftig temperament og reagerer først og tenker seg om etterpå, hos mamma bygde det seg opp til hun eksploderte. Anonymkode: 0ef96...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #40 Skrevet 12. juli Født på slutten av 70 tallet, og ble låst inne på rommet også, men først fikk jeg grisepryl. Anonymkode: bd13c...077 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå