Gå til innhold

Denne varmen tar livet av meg, er det mulig å installere air condition når du bor i blokk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aircondition fra Biltema. Rimeligere og mindre enn mange andre 

Anonymkode: 2d6cd...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NakenPanda skrev (16 timer siden):

Har en sånn her på soverom, fungerer også på stue (maks 35m2) slange ut vinduet, bøtte for vann som drypper.

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/avkjoling/aircondition/woods-air-conditioner-cortina-silent-12k-smart-home-aircondition/68241

Funker som krutt, portabel.

Hvordan opplever du støynivået?

Står gjerne beskrevet som «vanlig samtale» i desibel - og det klarer ikke jeg sove i 🤦‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (16 timer siden):

En varmepumpe med inne og utedel med gassrør mellom delene er svært effektivt til å kjøle ned. Bruk ikke mye strøm for å kjøle.

Det kan være noen utfordringer:

- Kostnad for innkjøp og installasjon ligger gjerne fra 20 000 kr.

- Utedel må monteres et sted utendørs som har god tilgang på luft og ikke plager naboer. Det kan være noe viftestøy, mest når varmepumpen benyttes til å varme opp inne. Montering på balkong har jeg sett utført.

- Når varmepumpen benyttes til kjøling blir det kondens i innedelen, ledes til avløp eller utendørs. Normalt enkelt å løse.

- Når varmepumpen benyttes til oppvarming blir det kondens ved utedel. Vinterstid fryser kondens til is. Store mengder is på balkong kan være en ulempe.

- Må undersøke om det er lov til å montere varmepumpe / klimaanlegg i blokken.

Det er trolig beskrevet i retningslinjene til borettslaget / sameiet. Se nettside, Vibbo eller tilsvarende løsning.

Å montere varmepumpe som bare benyttes til å kjøle kan gjøres. Løser kondens og is problemstilling ved montering på balkong. Ulempen er en går glipp av strømsparing i den kalde årstiden, som er lengre periode enn perioden det kreves kjøling.

TS skriver hun bor i blokk. Blokkene/bygningene eies av sameiet og borettslaget, og det er forbudt å gjøre inngrep og endringer i bygningsmassen. Ikke lov å gjøre fasadeendringer heller, og en varmepumpe må vel sies å være en ganske stor og synlig fasadeendring. Det er strengt forbudt der jeg bor å installere sånne.

En gang her var det en beboer/eier i sameiet hadde tatt seg til rette og helt uten videre bare boret et stort hull i betongveggen ut og installert air condition/varme/kjøleanlegg der. Det endte med rettsak, og eieren av leiligheten måtte betale for å reparere og stenge igjen hullet i bygningen og gjenopprette fasaden slik den var, og fjerne hele greia.

Anonymkode: 54cf4...20b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Åpen dør, full gjennomtrekk med alle vinduer åpne, og vifte på kjøkkenet. Fungerer greit, når du har skikkelig vifte, og ikke en «lekevifte». 
Kald dusj, og en kjøretur, alt hjelper. Selvfølgelig også lett bekledning. 

Anonymkode: 67b74...dae

Kan være greit med en varmdusj, så kjennes det kaldere ut etterpå.

Skrevet

Hvis du søker opp "Cooling fan diy", så kommer det opp flere forslag på løsninger for å kjøle ned rom med vanlig vifte. Fungerer selvfølgelig ikke like bra som a/c, men kan vel hjelpe med å få ned temperaturen noen grader i alle fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS skriver hun bor i blokk. Blokkene/bygningene eies av sameiet og borettslaget, og det er forbudt å gjøre inngrep og endringer i bygningsmassen. Ikke lov å gjøre fasadeendringer heller, og en varmepumpe må vel sies å være en ganske stor og synlig fasadeendring. Det er strengt forbudt der jeg bor å installere sånne.

En gang her var det en beboer/eier i sameiet hadde tatt seg til rette og helt uten videre bare boret et stort hull i betongveggen ut og installert air condition/varme/kjøleanlegg der. Det endte med rettsak, og eieren av leiligheten måtte betale for å reparere og stenge igjen hullet i bygningen og gjenopprette fasaden slik den var, og fjerne hele greia.

Anonymkode: 54cf4...20b

Er klar over det kan være begrensinger - ref tekst i innlegg:

"- Må undersøke om det er lov til å montere varmepumpe / klimaanlegg i blokken."

Skrevet (endret)
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Står gjerne beskrevet som «vanlig samtale» i desibel - og det klarer ikke jeg sove i 🤦‍♀️ 

Når den kjører max (man setter grader man vil ha) er det ganske mye, men jeg setter den på 1 time før jeg legger meg, tar den til 21/22 når jeg legger meg så er den ikke så ille. Man høres seg selv snakke helt fint men det er mer en en normal vifte pga kompressoren, alternativt setter jeg den i nabo rommet og støyen er da helt ok men mindre kjøling men den kjøler jo nesten 40 kvadrat så det hjelper.

Alternativet er jo varmepumpe i revers der viften er på utsiden av huset, men det er jo dyrere og også indirekte kjøling.

Jeg og kona sover som stein så det funker fint for oss

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Har noe lignende som den det er linket til, vi har alltid slått den av når vi legger oss. På de varmeste dagene setter vi den på når vi står opp, og lar den gå hele dagen. De andre dagene setter vi den på et par timer før leggetid.

Kjøpte den for noen år siden, og har aldri angret.

Anonymkode: 80bc7...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Det er maks 2 uker av året da med sånn varme, hvor skal du oppbevare maskinen resten av året?
Ta en kald dusj, og åpne vinduene så du får gjennomtrekk?

Anonymkode: 7ec61...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er maks 2 uker av året da med sånn varme, hvor skal du oppbevare maskinen resten av året?

Bor i Finnmark, og tidligere år har vi brukt aircondition fast fra slutten av mai til begynnelsen av september.

I år har vi knapt hatt dager varmere enn 15 grader, så har ikke vært brukt enda. 20 grader i dag, så nå tas den i bruk igjen. 

Anonymkode: 80bc7...fd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bor i Finnmark, og tidligere år har vi brukt aircondition fast fra slutten av mai til begynnelsen av september.

Wtf.

Hadde aldri sett for meg å bruke aircon fra mai til september i fuckings Finnmark.

Hva i alle dager.

Anonymkode: 34b79...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle gjerne bare ha hatt to uker av året med sånn varme som krever AC, men her har det altså ikke vært sånn siden 2019. Her står den portable AC'en og kjøler ned soverommet store deler av sommeren, og varmepumpa står på kjøling store deler av sommeren for å kjøle ned stua. 

TS: 

Vil foreslå portabel AC, istedet for noe fast, for den kan du ta med deg rundt i forskjellige rom og du kan ta den med deg når du flytter i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du må ha utvendig solskjerming for at det skal ha effekt. Lønner seg og å henge opp silvershade eller annet materiale som reflekterer varmen så den ikke kommer inn.

Anonymkode: b2fd7...efc

Neida, det trenger man ikke. Om man har råd til det, så vil en eller flere air condition-maskiner fint gjøre jobben med å få det kjøling, man må bare ta høyde for kondens og strømforbruk.

Anonymkode: 3b750...427

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bor i blokk. I går hadde jeg persiennene oppe og vifta på. Det hjalp veldig med vifta, men jeg ble irritert fordi summelyden konkurrerte med TV'en 😅 I dag har det vært enda varmere her i Oslo, og jeg har hatt persiennene nede hele dagen. Jeg har ikke behøvd å ha på vifta en gang. For en vanvittig forskjell! Så det å ha persiennene nede, det hjelper! 

Kan også legge til at her hvor jeg bor er det ikke tillatt med hverken varmepumpe eller noe som synes fra utsiden (på fasaden). Så noen slange som henger ut vinduet er fullstendig uakseptabelt.

Anonymkode: 506f6...7b6

Slangen trenger ikke å henge ut vinduet slik at det synes. Mange av apparatene kommer med et vindusfeste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Wtf.

Hadde aldri sett for meg å bruke aircon fra mai til september i fuckings Finnmark.

Hva i alle dager.

Russevarmen...

Anonymkode: c26ca...795

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lukke vinduene er mer effektivt på dagtid, når utetemperaturen er høyere enn inne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Wtf.

Hva i alle dager.

Nå skrev jo vedkommende at i dag er det 20 grader igjen så nå tas den i bruk, så kommer jo an på hvor lite varme man tåler også før den slåes på da. 

Anonymkode: 70a11...53a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan montere varmepumpe med AC, men det avhenger helt av monteringsmuligheter i forhold til vibrering til naboer. Du må søke til styret, enkelt og greit. 

Er nok nye og bedre løsninger i forhold til forplantning av lyd nå, men du må som sagt søke. 

For min del så hjelper det å ha markisene nede, også har jeg gjennomlufting. Siden vi har nye og veldig effektive vinduer, så er det ofte bedre å ha vinduene mot vest lukket. 

Så drikke jeg elektrolytter og godt med vann, og unngår tung mat. Gulvvifte er gull. Har det ikke, men ønsker meg :ler: 

Anonymkode: aa38f...719

AnonymBruker
Skrevet

Det er også effektivt å legge kalde omslag på kroppen. 

Anonymkode: aa38f...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wtf.

Hva i alle dager.

Bor i Troms, og har varmepumpe på soverommet. Den står på kjøling, 16 grader, fra mai ut september 😄. Sover så mye bedre i kjølig rom.

Anonymkode: 2467f...97b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...