AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Jeg har en vifte som er noe kjølig, men det hjelper jo ikke på den grusomme luften inne. Det er klamt, det hjelper ikke å lufte, det blir verre av å ha verandadøren åpen. Jeg tåler virkelig ikke varmen og i dag ligger det på 28 grader her. Hva gjør dere for å takle varmen? Jeg tar oftere kjøreturer på sommeren, rett og slett fordi det er kaldt i bilen. Det er så grusomt inne. Å være ute er jeg heller ikke spesielt glad i da jeg misliker sommeren. Anonymkode: cc5dc...00b 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Portabel air condition er nok det enkleste. De er ikke så effektive som split-systemer eller vindusinstallasjoner, men du kan installere de nesten hvor som helst bare du har et vindu i nærheten. De med to rør er generelt bedre enn de med bare ett. Anonymkode: 5206f...077 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Hvis du hindrer sollys å komme inn i boligen din så blir det kjøligere. Solen varmer så jævlig inn gjennom vinduene. Ta ned alle persienner. Det har mye å si. Anonymkode: d9e60...2fd 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du hindrer sollys å komme inn i boligen din så blir det kjøligere. Solen varmer så jævlig inn gjennom vinduene. Ta ned alle persienner. Det har mye å si. Anonymkode: d9e60...2fd Jeg er ikke ts, men det hjelper ikke en dritt her jeg bor iallefall 😂. Anonymkode: c63c6...bef
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du hindrer sollys å komme inn i boligen din så blir det kjøligere. Solen varmer så jævlig inn gjennom vinduene. Ta ned alle persienner. Det har mye å si. Anonymkode: d9e60...2fd Har gjort det, men luften er fortsatt grusomt klam og fæl! Gardinene har vært for vinduene i flere dager haha Anonymkode: cc5dc...00b
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Hvis det er klamt, så hjelper det veldig med en luftavfukter på soverommet. Koster ikke mye på f.eks Clas Ohlson, og den er ikke så stor. Har vel plass til 2 - 3 liter vann. Du kommer til å bli overrasket når du ser hvor mye fukt den tar ut 🙂 Anonymkode: 2467f...97b 4 2
Gjest jegerrinne Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli Du får kjøpt slike kjølere en fyller med vann og laget kald luft Her er noen eksempler, får og på power, elkjøp og andre butikker Biltema.no - Biltema.no https://share.google/355Fti7h6raWOjDB5
NakenPanda Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli (endret) Har en sånn her på soverom, fungerer også på stue (maks 35m2) slange ut vinduet, bøtte for vann som drypper. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/avkjoling/aircondition/woods-air-conditioner-cortina-silent-12k-smart-home-aircondition/68241 Funker som krutt, portabel. Endret 12. juli av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har gjort det, men luften er fortsatt grusomt klam og fæl! Gardinene har vært for vinduene i flere dager haha Anonymkode: cc5dc...00b Du må ha utvendig solskjerming for at det skal ha effekt. Lønner seg og å henge opp silvershade eller annet materiale som reflekterer varmen så den ikke kommer inn. Anonymkode: b2fd7...efc 2 1
TBL12 Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har en vifte som er noe kjølig, men det hjelper jo ikke på den grusomme luften inne. Det er klamt, det hjelper ikke å lufte, det blir verre av å ha verandadøren åpen. Jeg tåler virkelig ikke varmen og i dag ligger det på 28 grader her. Anonymkode: cc5dc...00b En varmepumpe med inne og utedel med gassrør mellom delene er svært effektivt til å kjøle ned. Bruk ikke mye strøm for å kjøle. Det kan være noen utfordringer: - Kostnad for innkjøp og installasjon ligger gjerne fra 20 000 kr. - Utedel må monteres et sted utendørs som har god tilgang på luft og ikke plager naboer. Det kan være noe viftestøy, mest når varmepumpen benyttes til å varme opp inne. Montering på balkong har jeg sett utført. - Når varmepumpen benyttes til kjøling blir det kondens i innedelen, ledes til avløp eller utendørs. Normalt enkelt å løse. - Når varmepumpen benyttes til oppvarming blir det kondens ved utedel. Vinterstid fryser kondens til is. Store mengder is på balkong kan være en ulempe. - Må undersøke om det er lov til å montere varmepumpe / klimaanlegg i blokken. Det er trolig beskrevet i retningslinjene til borettslaget / sameiet. Se nettside, Vibbo eller tilsvarende løsning. Å montere varmepumpe som bare benyttes til å kjøle kan gjøres. Løser kondens og is problemstilling ved montering på balkong. Ulempen er en går glipp av strømsparing i den kalde årstiden, som er lengre periode enn perioden det kreves kjøling.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har en vifte som er noe kjølig, men det hjelper jo ikke på den grusomme luften inne. Det er klamt, det hjelper ikke å lufte, det blir verre av å ha verandadøren åpen. Jeg tåler virkelig ikke varmen og i dag ligger det på 28 grader her. Hva gjør dere for å takle varmen? Jeg tar oftere kjøreturer på sommeren, rett og slett fordi det er kaldt i bilen. Det er så grusomt inne. Å være ute er jeg heller ikke spesielt glad i da jeg misliker sommeren. Anonymkode: cc5dc...00b Åpen dør, full gjennomtrekk med alle vinduer åpne, og vifte på kjøkkenet. Fungerer greit, når du har skikkelig vifte, og ikke en «lekevifte». Kald dusj, og en kjøretur, alt hjelper. Selvfølgelig også lett bekledning. Anonymkode: 67b74...dae
Daisy-love Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli Nå er det lørdagskveld så litt færre muligheter tilgjengelig akkurat nå, og jeg tipper en del er utsolgt av utstyr rundt fordi eller blir det. Et enkelt triks som hjelper litt i hvert fall er å sette to vifter på mot hverandre. Pass på å koordinere at de faktisk blåser rett på hverandre. En venninne lærte meg trikset som ung og fattig student, og nei det er jo ikke akkurat AC, men hjelper litt, samt naboene kan ha fest til kl 6 og du hører nada, selv med vinduet fullt oppe 😁😁 Jeg bruker også å ta beina i iskaldt vann når jeg blir veldig varm, eller bruke kjølespray. Jeg har en med peppermynte fra The body shop som jeg hamstret når de la ned. Det var eneste jeg bruke fra The body shop, men har sett andre merker har på nett også. Kalde klede i nakken kan også hjelpe litt, sånn før mandag.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Iskald klut på panna, bytt ut ofte. Gammelt og godt "febertriks" som faktisk fungerer bra. Anonymkode: 6ac6f...705 1
GammelKaktus Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Har hengt opp ekstra skjerming på vinduene i disse dager ser helt grusomt ut men solen tar ikke så sterkt da og har nå gigantiske vifter i hvert rom, går i tillegg halvnaken rundt her så det føler jeg har hjulpet godt på dette året. Vi sover og ekstra lenge på dagene når det er så varmt. Er mer glad i høst og vår enn sommer men heldigvis er sommeren relativt kort. Når det kommer til aircondition så lager vel det litt lyd og det er jo kanskje ikke så greit i blokk. Vet det var en i naboblokka som hadde noe slikt og han måtte fjerne det for de rundt merket visst lyden godt. Men man kan kanskje kjøpe noe mer lydløst.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Jeg har varmeflaske som jeg fyller med kaldt vann og legger på mage eller ben. Det kjøler godt ned. Ellers lukker jeg vinduene fra ca 10 om morgenen til rundt kl 16 på den delen av leiligheten hvor det er sol. Det har hjulpet mye! Lufter på andre siden og gjennomlufter fra kl 16 når jeg ikke har direkte sol inn lengre. Anonymkode: 21604...8e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli https://www.komplett.no/product/1248255/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/andersson-arc-15-aircondition https://www.komplett.no/product/1302676/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/andersson-ac-vindusforsegling-hvit Vindu forseglingen er ett must, ellers så vil du så vidt merke en forskjell. To ulemper da, du må tømme vanntanken nå og da, og den lager litt lyd. Men det er verdt det for ett kaldere rom Anonymkode: 2b732...19f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det er klamt, så hjelper det veldig med en luftavfukter på soverommet. Koster ikke mye på f.eks Clas Ohlson, og den er ikke så stor. Har vel plass til 2 - 3 liter vann. Du kommer til å bli overrasket når du ser hvor mye fukt den tar ut 🙂 Anonymkode: 2467f...97b Men den varmer opp rommet, så da forsvinner vel poenget? Anonymkode: a9422...1f7 1
Millimani Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli TBL12 skrev (2 timer siden): En varmepumpe med inne og utedel med gassrør mellom delene er svært effektivt til å kjøle ned. Bruk ikke mye strøm for å kjøle. Det kan være noen utfordringer: - Kostnad for innkjøp og installasjon ligger gjerne fra 20 000 kr. - Utedel må monteres et sted utendørs som har god tilgang på luft og ikke plager naboer. Det kan være noe viftestøy, mest når varmepumpen benyttes til å varme opp inne. Montering på balkong har jeg sett utført. - Når varmepumpen benyttes til kjøling blir det kondens i innedelen, ledes til avløp eller utendørs. Normalt enkelt å løse. - Når varmepumpen benyttes til oppvarming blir det kondens ved utedel. Vinterstid fryser kondens til is. Store mengder is på balkong kan være en ulempe. - Må undersøke om det er lov til å montere varmepumpe / klimaanlegg i blokken. Det er trolig beskrevet i retningslinjene til borettslaget / sameiet. Se nettside, Vibbo eller tilsvarende løsning. Å montere varmepumpe som bare benyttes til å kjøle kan gjøres. Løser kondens og is problemstilling ved montering på balkong. Ulempen er en går glipp av strømsparing i den kalde årstiden, som er lengre periode enn perioden det kreves kjøling. TS bor i blokk. Ikke alle borettslag/sameier tillater varmepumpe. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Jeg bor i blokk. I går hadde jeg persiennene oppe og vifta på. Det hjalp veldig med vifta, men jeg ble irritert fordi summelyden konkurrerte med TV'en 😅 I dag har det vært enda varmere her i Oslo, og jeg har hatt persiennene nede hele dagen. Jeg har ikke behøvd å ha på vifta en gang. For en vanvittig forskjell! Så det å ha persiennene nede, det hjelper! Kan også legge til at her hvor jeg bor er det ikke tillatt med hverken varmepumpe eller noe som synes fra utsiden (på fasaden). Så noen slange som henger ut vinduet er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: 506f6...7b6 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå