Gå til innhold

Når far prioriterer mine stesøsken framfor meg i feriene.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror vi er flere som har kjent på og kan kjenne på dette. Selvsagt har man lov til å ha disse vonde følelsene også som voksen. I tillegg tror jeg en del av oss har samme erfaringer fra barndom, som bare fortsetter inn i voksen alder og at vi derfor delvis kjenner på vonde følelser fra barndom samtidig (at det blir en slags påminnelse). Jeg tror også det er noe i det som ble skrevet at det i en del tilfeller er stemor som ordner og styrer ferie og sånn med egne barn og at pappaen bare følger med på lasset. Stemoren inkluderer da ikke stebarna på samme måte. Og pappaen tenker kanskje ikke på å gjøre tilsvarende med egne barn. 

Anonymkode: a8946...01a

Jeg skjønner hva du mener, men vi kvinner må slutte å stakkarsliggjøre menn. Det privilegium har de hatt lenge nok. Han tenker like mye som kvinner, men velger å ekskludere datteren sin. Handlingen sier alt. Hadde han insistert på at datteren skal bli med, så hadde stemor inkludert det med. Faren er en dust som hadde løpt gråtende til ts, om han blir dumpet av ste familien. Da håper jeg ts husker sin verdi

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (14 minutter siden):

Jepp og da får vi håpe at forholdet hans ryker, så han kan se hvilke forhold han skulle ønske han tok vare på. 

Enig i dette. Syns flere av svarene her er helt merkelig. Om man alltid blir bortprioritert til fordel for andre, er det jo en utrolig vond relasjon å være i. Tipper flesteparten som svarer at ts ikke bør forvente å bli prioritert av sin egen far, selv ville syntes det hadde vært vondt om egen familie hele til prioritere andre, eller at de aldri ble prioritert av venner. At de bare var gode nok å være sammen med når de ikke hadde noe bedre å gjøre. For om man mener at selv ikke aller nærmeste familie skal kunne prioritere seg selv, kan man iallfall ikke kunne forvente noe som helst av venner. 

Virker som at mange her rett og slett mangler empati. Evnen/viljen til å sette seg inn i andres følelser er fullstendig borte. Selvfølgelig syns du dette er sårt ts, det er helt forståelig. Når far (eller hvem det nå skulle ha vært) kun ønsker å møte deg på sine premisser, og egentlig viser at du ikke er bra nok å være sammen med så lenge man har noen andre å være sammen med, er det en fryktelig vond relasjon å være i, som potensielt kan være skadelig for psyken i lengden. Jeg ville tatt noen grundige vurderinger om hvor mye plass en sånn relasjon skulle fått tatt plass i mitt liv.  

Anonymkode: c00aa...ce1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Din raring. Her er det jo far som gjør noe dumt når han gang på gang velger bort ts for å feriere med hans bonusbarn (og kone) på samme alder uten å forsøke å inkludere.

Ts, hadde snakket med han om å bli med på tur med de. Det burde jo ikke være noe problem - spesielt siden alle er voksne. Beklager at du har en så avstumpet pappa. 

Anonymkode: b9f18...49f

Ikke meg du siterer, men vi vet ikke om far har forsøkt å inkludere, og vi vet heller ikke om ts har spurt om å bli med. Du antar en hel masse i likhet med andre i denne tråden. Det vi vet er at ts har spurt far om å gjøre noe, far vil være med sin kone (helt forståelig), da kan jo ts be om å besøke dem, og så kan hun tilbringe tid med sin far der. At far ikke vil dra vekk med bare sin voksen datter må faktisk være helt greit. Og (dette er en brannfakkel) det er faktisk ikke alle voksne barn som er så veldig hyggelig å være med heller, noen har rævva personlighet og er skikkelig krevende, da må man som voksen forelder har lov å si nei. 

Realiteten er at voksne mennesker selv må ha lov å velge hvordan de tilbringer ferien, spesielt når barna deres selv er godt voksne. Det er faktisk begrenset hvor lenge man skal måtte ta ansvar for barns ferieplaner, og når barnet er over 30 er den tid for lengst forbi. På barn og familie er det en tråd der en dame er sur fordi hun, mann og barn ikke er inkludert i de over 70-år gamle foreldrenes ferieplaner, så da antar jeg dette er en generasjonsting. Hvorfor klarer dere ikke ta ansvar for dere selv? 

Anonymkode: cfdb5...573

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men vi vet ikke om far har forsøkt å inkludere, og vi vet heller ikke om ts har spurt om å bli med. Du antar en hel masse i likhet med andre i denne tråden. Det vi vet er at ts har spurt far om å gjøre noe, far vil være med sin kone (helt forståelig), da kan jo ts be om å besøke dem, og så kan hun tilbringe tid med sin far der. At far ikke vil dra vekk med bare sin voksen datter må faktisk være helt greit. Og (dette er en brannfakkel) det er faktisk ikke alle voksne barn som er så veldig hyggelig å være med heller, noen har rævva personlighet og er skikkelig krevende, da må man som voksen forelder har lov å si nei. 

Realiteten er at voksne mennesker selv må ha lov å velge hvordan de tilbringer ferien, spesielt når barna deres selv er godt voksne. Det er faktisk begrenset hvor lenge man skal måtte ta ansvar for barns ferieplaner, og når barnet er over 30 er den tid for lengst forbi. På barn og familie er det en tråd der en dame er sur fordi hun, mann og barn ikke er inkludert i de over 70-år gamle foreldrenes ferieplaner, så da antar jeg dette er en generasjonsting. Hvorfor klarer dere ikke ta ansvar for dere selv? 

Anonymkode: cfdb5...573

Det virker jo som at ts helt fint klarer å ta ansvar for seg selv. Hun klarer seg jo åpenbart uten far i feriene også. Dette handler om å bli bortprioritert og ekskludert i en relasjon. Og det er som regel veldig vondt uavhengig hvilken relasjon det er snakk om, og særlig når det er så nær relasjon som en far. 

Ja, alle voksne har lov til å velge selv hvordan man tilbringer ferien sin, som du skriver. Voksne mennesker har faktisk lov til å velge selv hvordan de tilbringer all sin fritid, og hvem man velger å tilbringe den sammen med. Det er helt uavhengig om det er familie eller venner. Det betyr ikke at det ikke er vondt for den personen som da står igjen med en opplevelse av å hele tiden bli bortprioritert til fordel for andre mennesker. At kontakten mellom dem kun er basert på den andre partens premisser. Og da må man ta noen valg om dette er en relasjon man ønsker å stå i, og heller ta avstand. Det er fullt forståelig at ts ikke orker en ny sommer med bare snap-meldinger, og heller ta mer avstand fra faren. 

Akkurat det tror jeg at du klarer å sette deg inn i, og forstå, om du prøver. 

Anonymkode: c00aa...ce1

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hva du mener, men vi kvinner må slutte å stakkarsliggjøre menn. Det privilegium har de hatt lenge nok. Han tenker like mye som kvinner, men velger å ekskludere datteren sin. Handlingen sier alt. Hadde han insistert på at datteren skal bli med, så hadde stemor inkludert det med. Faren er en dust som hadde løpt gråtende til ts, om han blir dumpet av ste familien. Da håper jeg ts husker sin verdi

Absolutt! Men tror mange stemødre kjører showet. Og hvis man ikke sier i fra tydelig, så forstår kanskje ikke mannen det av seg selv. Burde selvsagt forstått, men er jo fint å si fra også 

Anonymkode: a8946...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hilsen noen som aldri gidder å bruke tid på familie eller?

selvfølgelig vil de fleste ha tid med sine foreldre, selv som de er voksne. Hadde min mor begynt å velge meg bort i alle ferier osv så hadde jeg blitt veldig lei meg, for å bli utestengt av egen familie er vondt. 

Anonymkode: 35e57...780

Jo jeg bruker tid med familien min,både min gamle mor og egne barn som er studenter og bor på hybel. Men vi bor ikke så langt fra hverandre, så vi sees jevnlig gjennom hele året. Men pappan til TS har ny kone som han selvsagt vil være med i feriene sine, noe som er naturlig. Og det er nok ofte sånn at ny kone/damene bestemmer litt hva de skal gjøre og da velger hun sine barn, noe som er ganske forståelig.

Men jeg mener oppriktg at TS ikke kan forvente at han skal bruke feriene sine med hun som er voksen og passert 30. Samme med påsken, De fleste i den alderen har gjerne egne planer for ferier og kan ikke forvente at eldre foreldre skal være tilgjengelige for dem i feiene sine. 

Nå står det ikke som jeg kan se hvor langt unna de bor hverandre. Men å bli skuffet for at foreldre ikke kan legge planer med deg i feiren når du er passert 30 er noe spesielt. 

Anonymkode: 759a9...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har spurt i flere år om vi kan gjøre noe sammen rundt sommerferien og påska. Men da vill han bare være med mine stesøsken og kona.

Anonymkode: 4acd6...ce7

Dette er helt normalt.

Den nye kona bestemmer hva de skal gjøre i ferier.

Anonymkode: f2e45...b8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De fleste i din alder bør vel ikke forvente at foreldrene skal tilbringe feriene sine med deg. Det kan være at det er din fars kone som ømsker de er sammen, da er det ikke så lett for din far å si nei.

Dette bør du riste av deg

Mnja.

Vi er 4  voksne søsken med barn, og to av oss bor i annen by.

Jeg og dette søskenet får beskjed om å koordinere mellom hverandre ang besøk siden det ikke er plass til alle. 

Og selv om noen får mer tid, så prioriterer foreldre bevisst innimellom.

——-

Jeg ville selv bare orientert om det du beskriver TS fremfor å bare droppe kontakt.

Si dette ikke handler om de andre, men du ser over tid og gjentakende at det ikke gjøres noe for å lage plass til deg. Faktisk så avvises alle forslag uten å foreslå noe annet passende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er voksen damme i 30 årene. I det siste har jeg følt på et savn at min far prioriterer mine stesøsken i feriene. Har spurt i flere år om vi kan gjøre noe sammen rundt sommerferien og påska. Men da vill han bare være med mine stesøsken og kona. Alt vi har av kontakt blir på snap i feriene. Kjenner jeg ikke orker enda en ferie med snap om hva han gjør min stemors familie. 

Mine stesøsken er også i 30-årene. Sunde og friske folk med jobb, venner og egen bolig. 

Er der flere som opplever det samme? 

Anonymkode: 4acd6...ce7

Min erfaring er at fedre gjerne følger det kona vil. Faren min gjør det. Det er viktig å ikke ha for høye forhåpninger. Aksepter at dere ikke treffes i feriene, og se hva slags kontakt som er mulig. Hvis ikke blir du såret hver gang og det gjør utrolig vondt. For din del, legg forventningene på et realistisk nivå.

Anonymkode: cfc11...d2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg framstår det som merkelig at et voksent menneske føler på et savn etter å feriere med pappa. 
Det kan også være at fars kone er den som står for all organisering, sengetøy, matlaging, leie av feriebolig, vask av hytte ol. og da kan det hende hun ikke gidder en voksen til når dennes far ikke bidrar i særlig større grad enn å passe på at det er bensin på bilen f.eks. 

Anonymkode: 50780...813

Dette er nok gjerne fasiten👍 Det er mange menn som ikke tenker på/ gidder å organisere og arrangere familiesammenkomster. 

Anonymkode: bed90...3c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange menn som ikke tenker på/ gidder å organisere og arrangere familiesammenkomster. 

Anonymkode: bed90...3c6

De blir uansett overkjørt av den nye kona.

Anonymkode: f2e45...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde trekt meg helt unna og slutter å ta initiativ til å treffe de om jeg var deg. Prioriter de menneskene som viser interesse i å ha kontakt med deg. 

Anonymkode: 74804...f46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De fleste i din alder bør vel ikke forvente at foreldrene skal tilbringe feriene sine med deg. Det kan være at det er din fars kone som ømsker de er sammen, da er det ikke så lett for din far å si nei.

Ha ha! 
Er du min fars samboer ? Selvfølgelig er det fars kone og en pingle av en far som står bak neglisjeringen av TS.  De vil ha det sånn fordi det er mest behagelig, og for at det da blir minst mulig krøll for sin egen del. 
Feige fedre handler dette om. 
Min far har dårlig kontakt med dine barn pga han har konsentrert seg om hennes barn i over 30 år. 
Nå er han gammel og synes synd på seg selv og ikke skjønner hvor vi ikke er så mye på besøk. 
Lurer på hva som skjer om hun faller fra først…

Anonymkode: ef49a...65e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt mannegreie - en del menn går "all in" i sitt nye forhold og glemmer det de har fra før. Selv har jeg blitt byttet bort 5 ganger. Nå er jeg en godt voksen dame og rundt din alder Ts, så ga jeg opp og gikk min egen vei. Jeg har lite kontakt med min far i dag. Men det er rart å se hvem han er med sin nye familie, hva han prioriterer, for det har han aldri gjort med oss. Resultatet er at han har mange flotte barnebarn, han aldri har tatt seg tid til å bli kjent med. 

Anonymkode: 46a36...1f1

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ha ha! 
Er du min fars samboer ? Selvfølgelig er det fars kone og en pingle av en far som står bak neglisjeringen av TS.  De vil ha det sånn fordi det er mest behagelig, og for at det da blir minst mulig krøll for sin egen del. 
Feige fedre handler dette om. 
Min far har dårlig kontakt med dine barn pga han har konsentrert seg om hennes barn i over 30 år. 
Nå er han gammel og synes synd på seg selv og ikke skjønner hvor vi ikke er så mye på besøk. 
Lurer på hva som skjer om hun faller fra først…

HAHA. NEI. Kan ha andre meninger uten at noen skal slenge drit veit du! Ja jeg  syntes det er unaturlig av en voksen som er passert 30 forventer at faren , med ny kone i tillegg skal tilbringe ferier/påsken med henne. Men hadde vært det samme om far fortsatt bodde med ts sin mamma, kan fortsatt ikke forvente at de skal tilbringe ferier sammen. 

Til din info så har jeg ikke mann med barn fra før, og jeg har mye kontakt med min mamma og mine barn. På tide ts vokser opp

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo jeg bruker tid med familien min,både min gamle mor og egne barn som er studenter og bor på hybel. Men vi bor ikke så langt fra hverandre, så vi sees jevnlig gjennom hele året. Men pappan til TS har ny kone som han selvsagt vil være med i feriene sine, noe som er naturlig. Og det er nok ofte sånn at ny kone/damene bestemmer litt hva de skal gjøre og da velger hun sine barn, noe som er ganske forståelig.

Men jeg mener oppriktg at TS ikke kan forvente at han skal bruke feriene sine med hun som er voksen og passert 30. Samme med påsken, De fleste i den alderen har gjerne egne planer for ferier og kan ikke forvente at eldre foreldre skal være tilgjengelige for dem i feiene sine. 

Nå står det ikke som jeg kan se hvor langt unna de bor hverandre. Men å bli skuffet for at foreldre ikke kan legge planer med deg i feiren når du er passert 30 er noe spesielt. 

Det handler ikke primært om ferie, men at han ikke er interessert i kontakt med sønnen overhodet.

Anonymkode: d47f8...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke primært om ferie, men at han ikke er interessert i kontakt med sønnen overhodet.

Beklager, feil tråd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For en rar holdning. Du slutter ikke å være en forelder selvom barnet er i 30årene. Mine foreldre og svigers besøker oss hver sommer, både jeg og samboer setter pris på å få besøk av de. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Nordlending90 skrev (10 minutter siden):

For en rar holdning. Du slutter ikke å være en forelder selvom barnet er i 30årene. Mine foreldre og svigers besøker oss hver sommer, både jeg og samboer setter pris på å få besøk av de. 

Det er annerledes, TS har jo forventninger om at faren hennes skal tilbringe ferien med henne. Han har ny kone som igjen har voksne barn. Jeg besøker også min familie og de kommer til meg, men vi bor ikke langt unna hverandre. Men jeg forventer ikke at de skal tilbringe ferien med meg, kan ikke bli skuffet når voksne folk/foreldrene har egne planer. Det får være grenser på dette med foreldre hele livet. Du er voksen og får ta eget ansvar for din egen ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

HAHA. NEI. Kan ha andre meninger uten at noen skal slenge drit veit du! Ja jeg  syntes det er unaturlig av en voksen som er passert 30 forventer at faren , med ny kone i tillegg skal tilbringe ferier/påsken med henne. Men hadde vært det samme om far fortsatt bodde med ts sin mamma, kan fortsatt ikke forvente at de skal tilbringe ferier sammen. 

Til din info så har jeg ikke mann med barn fra før, og jeg har mye kontakt med min mamma og mine barn. På tide ts vokser opp

Men faren tilbringer jo mye tid med den nye partnerens voksne barn ? Hva med det da? 
Er det greit det da ? Hva er forskjellen? 
Det er jo bare snakk å kunne sosialisere seg med sine egne foreldre som andre normale folk ! 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...