AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Skal gjøre historien så kort som mulig. Ja, eieren mener at denne hunden med sterke jaktinstinkter endret adferd etter et valpekull. Det er ca.1,5 år siden. Den startet da med å utagere, bjeffe mot andre hunder. Og nå også gått rett i å bite i annen hund. Hundene er ved siden av hverandre og episoden skjedde som lyn fra klar himmel. De var ferdige med å snuse på hverandre og nå har den mindre hunden nesa i bakken. Og vips, fra sittende posisjon tar angriperen å kaster seg over nakken til denlangt mindre hunden. Den gikk all in for å drepe. Med filleristing. Det fåes imidlertid kontroll på situasjonen uten at nakken på den lille hunden blir brukket. Eieren tar ikke ansvar i ettertid. "Men jeg tar et moralsk ansvar", som hun sier. Og mener også hun ikke er juridisk ansvarlig siden hun selv var et annet sted i verden. Ja for det var faktisk en som passet denne hunden når situasjonen oppstod. Eier mener hun er raus når hun går med på å betale halvparten. Hun har forøvrig bedt om underveis i flere operasjoner av hundens alvorlige skader om eier av den lille ikke kunne være villig til å benytte et rimeligere sted for oppfølging, overvåking av skaden. Eiers hund går visst for lut og kaldt vann ellers i livet kan det virke som. Får som først aldri benyttet instinktene sine. Den blir passet hist og pist og stadig på kennel. Kan virke som denne hunden har et større problem med å føle tilhørighet. Det går rykter om at hunden skal adferds testet. Ikke blitt gitt noe videre info om dette eller annen oppfølging av korrespondanse. Og virkelig, kan denne hormonhistorien stemme? Så lenge etter et valpekull? Spiller for så vidt ingen rolle for helheten nå. Siden det ikke oppnås et totalt ansvar så gåes det til politianmeldelse. Anonymkode: 0536f...346
Tabris Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Det har ingenting å si hva årsaken er. Dette er ikke snakk om et knurr eller advarende glefs. Dette er angrep for å drepe og det er alvorlig. Det kan ikke unnskyldes med "hormoner". Jeg støtter politianmeldelse her. 13
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Vår hund ble filleristet av en hund. De tok selvsagt fullt ansvar. Vår var på tur i bånd, deres gikk løs. Deres forsikring snakket med vår forsikring, og det dekket skadene på vår hund. Ettersom dette var folk i nabolaget så lot vi dette være opp til dem. Vi anmeldte ikke. Jeg var redd da, både for barn og hunder. Jeg fikk litt angst.Hunden ble likevel enten omplassert eller avlivet...usikker- ca halvt år etter. Jeg har ikke spurt... Anonymkode: a6da8...8cd
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Det er svak eier, ikke hormoner, som er grunnen til at hunden klikker. Bedre å anmelde og få erstatning på en ordentlig måte, samtidig få den ødelagte hunden avlivet. Neste gang er det kanskje et barn. Anonymkode: c53f6...355 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Hvorfor anmeldte du ikke? Eier skal ikke betale halvparten men alle kostnader. Når en hund angriper på denne måten har du også et ansvar for å melde inn - neste gang kan det være et barn. Anonymkode: 4c7f7...28e 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli Anmeldelse og krav om avliving er det rette her. Jeg er dyrepleier og ser ukentlig hvor mye dritt som følger i kjølvannet av ustabile hunder med ubrukelige eiere. Anonymkode: 507d1...4e0 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anmeldelse og krav om avliving er det rette her. Jeg er dyrepleier og ser ukentlig hvor mye dritt som følger i kjølvannet av ustabile hunder med ubrukelige eiere. Anonymkode: 507d1...4e0 Helt enig. Det er et samfunnsansvar når det er alvorlige hendelser. Jeg tror imidlertid mange dropper det pga av at man regner med at det henlegges. Det er mye uforklarlige henleggelser. Det er et faktum. Anonymkode: 0536f...346 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 17.09): Skal gjøre historien så kort som mulig. Ja, eieren mener at denne hunden med sterke jaktinstinkter endret adferd etter et valpekull. Det er ca.1,5 år siden. Den startet da med å utagere, bjeffe mot andre hunder. Og nå også gått rett i å bite i annen hund. Hundene er ved siden av hverandre og episoden skjedde som lyn fra klar himmel. De var ferdige med å snuse på hverandre og nå har den mindre hunden nesa i bakken. Og vips, fra sittende posisjon tar angriperen å kaster seg over nakken til denlangt mindre hunden. Den gikk all in for å drepe. Med filleristing. Det fåes imidlertid kontroll på situasjonen uten at nakken på den lille hunden blir brukket. Eieren tar ikke ansvar i ettertid. "Men jeg tar et moralsk ansvar", som hun sier. Og mener også hun ikke er juridisk ansvarlig siden hun selv var et annet sted i verden. Ja for det var faktisk en som passet denne hunden når situasjonen oppstod. Eier mener hun er raus når hun går med på å betale halvparten. Hun har forøvrig bedt om underveis i flere operasjoner av hundens alvorlige skader om eier av den lille ikke kunne være villig til å benytte et rimeligere sted for oppfølging, overvåking av skaden. Eiers hund går visst for lut og kaldt vann ellers i livet kan det virke som. Får som først aldri benyttet instinktene sine. Den blir passet hist og pist og stadig på kennel. Kan virke som denne hunden har et større problem med å føle tilhørighet. Det går rykter om at hunden skal adferds testet. Ikke blitt gitt noe videre info om dette eller annen oppfølging av korrespondanse. Og virkelig, kan denne hormonhistorien stemme? Så lenge etter et valpekull? Spiller for så vidt ingen rolle for helheten nå. Siden det ikke oppnås et totalt ansvar så gåes det til politianmeldelse. Anonymkode: 0536f...346 Dette er en risiko ved å la fremmede hunder hilse på hverandre. Var både du og den som hadde ansvaret for den andre hunden enige om at de skulle få hilse? Hvis ja, så syns jeg at det er fair at hun går med på å betale halvparten. Tror ikke at du får en skit utav politianmeldelse dersom begge var enige om at hundene skulle få hilse på hverandre. Anonymkode: 08386...2a9 2 1
Gliffy Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Hormoner kan endre adferden til en hund ja. Det er vanlig at tisper endrer seg mye i løpet av de første løpetidene og det kan også skje etter svangerskap. Men det endrer jo ikke noe på eiers ansvar her. Har hunden endret seg til å bli mer usikker etter svangerskap gir jobbet bare et større ansvar for å passe godt på og tilrettelegge for hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er en risiko ved å la fremmede hunder hilse på hverandre. Var både du og den som hadde ansvaret for den andre hunden enige om at de skulle få hilse? Hvis ja, så syns jeg at det er fair at hun går med på å betale halvparten. Tror ikke at du får en skit utav politianmeldelse dersom begge var enige om at hundene skulle få hilse på hverandre. Anonymkode: 08386...2a9 Ja, det er en risiko. Men her høres det jo ut som om eier kjenner til at hunden har endra personlighet (hvis den nå har det), og da sørger man selvfølgelig for at passer får beskjed om at hunden ikke under noen omstendigheter skal hilse på andre. Punktum. Men ja, en grunn til at min ikke får hilse på spesielt mange. Anonymkode: 3d646...c4d
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er en risiko. Men her høres det jo ut som om eier kjenner til at hunden har endra personlighet (hvis den nå har det), og da sørger man selvfølgelig for at passer får beskjed om at hunden ikke under noen omstendigheter skal hilse på andre. Punktum. Men ja, en grunn til at min ikke får hilse på spesielt mange. Anonymkode: 3d646...c4d Du antyder at eieren/den med ansvar for hunden visste det var sannsynlig at hunden kom til å angripe? Ingenting i header tilsier det, og i alminnelighet må en ta utgangspunkt i at ingen av dem ønsket den andre skade. Med utgangspunkt i at begge parter sa ja til at hundene kunne hilse, så er casen følgende: - Eier/ansvarlig sa ok til at hundene kunne hilse. - En uventet situasjon oppsto hvor den ene hunden dessverre ble skadet - Eieren til hunden som bet har tilbydd seg å betale halvparten av kostnaden til behandling av skaden. Dette er etter hva jeg kan se raust og ikke noe hun hadde behøvd å gjøre. Kan virkelig ikke se at politianmeldelse skal føre noen vei, saken står ord mot ord. Kanskje det til og med får motsatt effekt og eieren av hunden som bet trekker hele tilbudet sitt fordi hun blir anmeldt. Det er kjedelig når dyr blir skadet, men noen ganger er det beste å ta på seg voksenbuksene og forsøke å lære noe av situasjonen. Anonymkode: 08386...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 17.09): denne hunden med sterke jaktinstinkter Den gikk all in for å drepe. Med filleristing. Hvilken rase? Anonymkode: 51900...f9e
AnonymBruker Skrevet 16. juli #13 Skrevet 16. juli Kjøper man liten hun må man nesten ta ansvar selv. De er jo et irritasjonsmoment for ALLE. Anonymkode: 24aed...8f0
AnonymBruker Skrevet 16. juli #14 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 10.58): Du antyder at eieren/den med ansvar for hunden visste det var sannsynlig at hunden kom til å angripe? Ingenting i header tilsier det, og i alminnelighet må en ta utgangspunkt i at ingen av dem ønsket den andre skade. Med utgangspunkt i at begge parter sa ja til at hundene kunne hilse, så er casen følgende: - Eier/ansvarlig sa ok til at hundene kunne hilse. - En uventet situasjon oppsto hvor den ene hunden dessverre ble skadet - Eieren til hunden som bet har tilbydd seg å betale halvparten av kostnaden til behandling av skaden. Dette er etter hva jeg kan se raust og ikke noe hun hadde behøvd å gjøre. Kan virkelig ikke se at politianmeldelse skal føre noen vei, saken står ord mot ord. Kanskje det til og med får motsatt effekt og eieren av hunden som bet trekker hele tilbudet sitt fordi hun blir anmeldt. Det er kjedelig når dyr blir skadet, men noen ganger er det beste å ta på seg voksenbuksene og forsøke å lære noe av situasjonen. Anonymkode: 08386...2a9 Politianmelde og dens grunnlag er tilstede om en hund som har forvoldt skade opptrer aggressivt, irrasjonelt, og potensielt har gått for å drepe.. Og det er eieren som spekulerer med sin egens hunds liv når vedkommende kun ønsker å snu seg vekk fra saken.. §3(c) i hundeloven fritar ikke eier et ansvar fordi en annen passer hunden.. Det kunne vært et barn som sto tett inntil. Vet ikke om pipa di hadde hatt en annen lyd da..? Anonymkode: 0536f...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå