Gå til innhold

Spørre om arb giver kan utbetale sykepenger isteden for NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er sannsynlig at arb giver kan krysse av for at de utbetaler sykepenger etter arb giver perioden isteden for NAV?

jobber for et liten bedrift men tror det er ganske god økonomi i bedriften. 
vi er kun 5 ansatte. 

hvis ikke må jeg risikere å vente i 8 uker for å få utbetalt fra NAV. 

Anonymkode: f166f...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre, men du får ikke nødvendigvis et ja. 

Anonymkode: 13174...fb0

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er en praksis de kommer til å endre over natten dessverre. Men det er en skikkelig ulempe å ha det slik for arbeidstaker, så det kan jo gjerne nevnes uansett. 

Anonymkode: ea416...4e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver hadde jeg ikke sagt ja til det. Hadde heller vurdert å gi et forskudd som betales tilbake nå sykepengene kommer. 

Anonymkode: d7818...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på om det er sannsynlig at arb giver kan krysse av for at de utbetaler sykepenger etter arb giver perioden isteden for NAV?

jobber for et liten bedrift men tror det er ganske god økonomi i bedriften. 
vi er kun 5 ansatte. 

hvis ikke må jeg risikere å vente i 8 uker for å få utbetalt fra NAV. 

Glem det. Arbeidsgiver skal ha avtale med NAV for å kunne gjennomføre denne løsningen. 
Enten har arb g. Denne løsningen, eller så har de den ikke. At du må vente på utbetaling i ukes vis fordi NAV er overbelastet er ikke arb. G. Sitt problem. 

Anonymkode: afa7c...9f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glem det. Arbeidsgiver skal ha avtale med NAV for å kunne gjennomføre denne løsningen. 
Enten har arb g. Denne løsningen, eller så har de den ikke. At du må vente på utbetaling i ukes vis fordi NAV er overbelastet er ikke arb. G. Sitt problem. 

Dette stemmer ikke i det hele tatt, det finnes ingen slik avtale. Arbeidsgiver skal uansett sende en inntektsmelding hver gang en ansatt blir sykemeldt, og der er det bare et ja/nei spørsmål om refusjon.

Anonymkode: 7400d...e70

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke slik at sjefen kan krysse av på inntektsmeldingen om NAV el argiver skal utbetale da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du slutte å dikte opp ting?

Det vanlige er at arbeidsgiver har en praksis og holder seg til den. Men det er ingenting i veien for at du spør om de kan forskuttere sykelønna og få refusjon. Det verste som skjer er at du får nei.

Anonymkode: fbca3...8ee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre, men vær forberedt på å få nei.

Når arbeidsgiver skal få refusjon har ikke nav noen tidsfrist å forholde seg til, og det kan i verste fall gå mange måneder før de får pengene utbetalt.

Anonymkode: 9849c...62d

Skrevet

Da jeg var sykemeldt over arbeidsgiverperioden, gikk det knapt 1 dag etter jeg hadde sendt inn søknad om sykepenger til det var godkjent. 

Så det er ikke en regel at det tar 8 uker, men vil heller tro det er unntaket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som arbeidsgiver hadde jeg ikke sagt ja til det. Hadde heller vurdert å gi et forskudd som betales tilbake nå sykepengene kommer. 

Anonymkode: d7818...651

Hvorfor ikke? Man blir en mer attraktiv arbeidsgiver. Og kostnaden er ikke så høy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (3 minutter siden):

Da jeg var sykemeldt over arbeidsgiverperioden, gikk det knapt 1 dag etter jeg hadde sendt inn søknad om sykepenger til det var godkjent. 

jeg har samme opplevelse
Slet etter et benbrudd.
Flere sykemeldinger over arbeidsgiverperioden.
Lengste behandlingstiden jeg fikk var 3 virkedager.
(tok flere operasjoner for å bli bra igjen. så ikke skli på isen, er plagsomt)

Anonymkode: 4dbdc...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En annen fordel med at arbeidsgiver betaler ut sykepenger er at du sa får fullt opp med feriepenger. Jeg ville tatt det opp.

Anonymkode: a4768...a30

AnonymBruker
Skrevet

Merk siste linje! Og slutt å kommandere andre når dere selv har feil.

Når får arbeidsgiver refundert sykepenger?

En arbeidsgiver som betaler ut lønn/sykepenger utover arbeidsgiverperioden på 16 dager, kan kreve refusjon fra Nav. Nav refunderer ikke lønn over seks ganger folketrygdens grunnbeløp (6 G). Eventuelt pålegg om forskuttering av sykepenger må være avtalt i arbeids- eller tariffavtale.9. mai 2025

AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (4 timer siden):

80-90% av søknadene behandles automatisk slik som dine, 10-20% kan ta inntil 7 uker (saksbehandlingstiden har går gått litt ned)

Anonymkode: 65175...8f5

AnonymBruker
Skrevet

En annen fordel med at arbeidsgiver betaler ut sykepenger er at du sa får fullt opp med feriepenger. Jeg ville tatt det opp.

Anonymkode: a4768...a30

Det er arbeidsgiver som betaler de feriepengene...

AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsgiver som betaler ut lønn/sykepenger utover arbeidsgiverperioden på 16 dager, kan kreve refusjon fra Nav. Nav refunderer ikke lønn over seks ganger folketrygdens grunnbeløp (6 G). Eventuelt pålegg om forskuttering av sykepenger må være avtalt i arbeids- eller tariffavtale.9. mai 2025

Du misforstår. Det betyr bare at man MÅ forskuttere hvis man reguleres av en slik tariffavtale, eller har dette i kontrakten.

Andre arbeidsgivere kan forskuttere dersom de ønsker. Dette opplyser de om i inntektsmeldingen, som flere har nevnt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her taes det igjen feil, om du tror det står at det må eksistere en avtale i forkant for at arb.giver kan utbetale SP.

Du må lese hva som står, det er tross alt du som har funnet sitatet.

Flaut.

Anonymkode: c8cdc...55b

Skrevet

Arbeidsgivere som ikke forskuttererer sykepenger er useriøse vil jeg si. De legger all risiko over på arbeidstaker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du kan spørre, men vær forberedt på å få nei.

Når arbeidsgiver skal få refusjon har ikke nav noen tidsfrist å forholde seg til, og det kan i verste fall gå mange måneder før de får pengene utbetalt.

Anonymkode: 9849c...62d

Samme gjelder den som er sykmeldt 10 uker gikk det her. Og for nye sykmelding gikk det nye 10 uker. Og de delte opp så fikk for 1 uke, så gikk det 14 dager og fikk litt. 

Anonymkode: ca839...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...