AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Noen som er i samme situasjon, eller lignende? jeg har fullt foreldreansvar og daglig omsorg for barn med autisme og har full uføretrygd. Barnet må ha reduserte dager i barnehagen, mye oppfølging og tilrettelegging i hverdagen og hjemmet. Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg kan ha rett på pleiepenger ved siden av uføretrygden da dette er to stønader som ikke beregnes mot hverandre. Noen som vet? Hvis jeg eventuelt kan få redusert uføretrygd og pleiepenger istedenfor, lønner dette seg? Hvor mye får du eventuelt i pleiepenger? Har lest om grunnstønad og hjelpestønad også, men forstår ikke helt forskjellen. Har sendt melding til nav også for å spørre hva jeg kan søke på og hvordan jeg går frem Anonymkode: 315ec...2c3 1
Gidavmeg Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Barnet ditt følges vel spesialisthelsetjenesten? Be om rettighetssamtale med sosionom der. De vet 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Står ganske klart på NAV sine sider at pleiepenger ikke er aktuelt, siden det skal erstatte en arbeidsinntekt. Så med mindre du har en jobb i tillegg til uføre, så er ikke det en aktuell ytelse. https://www.nav.no/pleiepenger-barn Grunn- og hjelpestønad står også ganske klart på NAV sine sider, og det har du nok rett på. Fikk du ikke informasjon om rettigheter ifbm utredningen? Hvis du fikk/får noe skriftlig fra utredningen så står det antageligvis der, i det minste at du selv må sjekke opp muligheten. Anonymkode: 52cdf...def 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Barnet kan vel kanskje ha krav på bpa og? Det har barnet som går i avdelingen til min eldste, dette barnet har vel og merke en alvorlig grad av autisme. Anonymkode: 8daf4...252 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Hjelpestønad og grunnstønad har du nok muligens krav på. Pleiepenger får du nok ikke, vi fikk ikke det på barn med epilepsi siden jeg var ufør. Pleiepenger ska dekke at du ikke kan være ute i jobb Anonymkode: 832d2...1f9
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som er i samme situasjon, eller lignende? jeg har fullt foreldreansvar og daglig omsorg for barn med autisme og har full uføretrygd. Barnet må ha reduserte dager i barnehagen, mye oppfølging og tilrettelegging i hverdagen og hjemmet. Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg kan ha rett på pleiepenger ved siden av uføretrygden da dette er to stønader som ikke beregnes mot hverandre. Noen som vet? Hvis jeg eventuelt kan få redusert uføretrygd og pleiepenger istedenfor, lønner dette seg? Hvor mye får du eventuelt i pleiepenger? Har lest om grunnstønad og hjelpestønad også, men forstår ikke helt forskjellen. Har sendt melding til nav også for å spørre hva jeg kan søke på og hvordan jeg går frem Anonymkode: 315ec...2c3 Pleiepenger får du fra kommunen, og du skal dokumentere temmelig mange timer for å få en liten slump penger, i måneden. Tror ikke det er verdt strevet me då søke engang. Grunnstønda får du dersom du eller barnet har utgifter ut over det friske mennesker har. For eksempel til slitasje på klær, sko, sengetøy, strøm/mye bruk av vaskemaskin. Du kan og få til drift av bil, i særlige tilfeller. Hjelpestønad får du dersom barnet ditt krever ekstra oppfølging slik du skriver, med korter dager i bhg og mer arbeid for deg hjemme med å følge opp. Mitt inntrykk er at NAV ikke er gode på veiledning. Har du noe som kan gi rett på stønad, så må du finne ut av tingene selv. Og søke og argumentere selv, fremskaffe legeerklæring og dokumentasjon selv. Trenger barnet ditt hjelpemidler, eller ekstrautstyr så har du rett på hjelp fra Hjelpemiddelsentralen. Der må du kontakte ergoterapeut eller fysioterapeut i ansatt av og i kommunen du bor i. Var det du som hadde den andre tråden om Namnsmannen? Var den jeg skulle se etter. Anonymkode: ebea3...c81 1 1
Abra Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Pleiepenger kan gå ut over eventuell barnetillegg du har på uføren. Vi har og barn med autisme, mor og jeg ufør. Får hjelpestønad på noe over 5k i mnd.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli Nei, det er ikke mulig å få pleiepenger om man ikke har bortfall av inntekt. Fullt uføretrygdede kan ikke motta pleiepenger. Det du antagelig tenker på er kommunal omsorgsstønad. Det kan gis i tillegg til lønn/trygd. Det er en elendig ytelse i den forstand at den i stor grad avhenger av kommunalt skjønn. Du har antagelig rett på forhøyet hjelpestønad. Det skal kompensere for merarbeid utover den omsorgen barn åå en gitt alder normalt krever. Grunnstønad er et bidrag dersom man har unormalt høye utgifter til klær m.m. grunnet barnets diagnose. Anonymkode: 372ff...ada
AnonymBruker Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Jeg er ufør med forhøyet hjelpestønad grunna ett barn med autisme. Pleiepenger er jo bortfall av inntekt, det har du ikke. Grunnstønad går mer på slitasje av klær og lignende, og er generelt veldig vanskelig å få om ikke barnet er en propell som spiser sengklær om natten. Men hjelpestønad har du nok rett til, siden du har endel ekstra arbeid i forhold til det å vere forelder. Det er ulike satser på hjelpestønad . Selv fikk en forhøyet fordi barnet er blitt over 12 år, og greier ingenting av det 12 åringer "bør" greie, så det blir MYE ekstra på meg. Det er veldig viktig å skrive opp ALT du gjør "ekstra" for barnet, hente tidlig, nattevåk osv osv. - og alt barnet ikke greier å gjøre med tanke på alder og utvikling. Nå er barnet enda så lite enda, att det kan vere du får litt mindre, i all tid barnet ville vert avhengig av deg uansett, om du skjønner tankegangen. Omsorgstønad kan en jo få lokalt av kommunen, men her er det så ulik praksis, att det ofte er nyttaløst å søke. Hos meg var det ingen vits i, men i en større nabokommune får en uansett, og det uten avkorting, - om en i tillegg får hjelpestønad, så får en ofte avkorting i omsorgsstønad i noen kommuner. Dette var en stønad jeg ga opp å prøve meg på, siden det var så kronglete.. Les deg opp, og få tips om hjelpestønad, som nok er veien å gå for deg her, har du forsikring på barnet, så utløser også ofte forhøyet hjelpestønad utbetalinger. Anonymkode: ac056...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå