AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Aaaah. Hjemme lager vi hjemmelaget saft. Av bringebær, rabarbra, rips, geitrams, av det vi måtte ha eller finne egentlig. Guttungen på tre elsker det. Vi pleier ha det i vann eller sodastream (da blir det vel mer brus enn saft). vi lager det på råvarer vi finner selv i skogen eller har i hagen. Og det eneste vi tilsetter er sukker, eventuelt litt sitronsaft om vi har sitron liggende som bør brukes opp. Men… er det usunt? Jeg klarer bare ikke fatte at sukkerfri saft på butikken er sunnere enn rene råvarer og rent sukker? Tenk så viktig sukker var før! For en fantastisk råvare sukker egentlig er? Inneholder både energi OG er et konserveringsmiddel? Men allikevel er sukker nei-mat. Og da kjøper man heller sukkerfri saft med konsereringstoffer, emulgatorer, aromaer og fargestoffer istedenfor. Men jeg kan bare ikke FORSTÅ at sukkerfri kjøpesaft EGENTLIG er sunnere enn råvare + sukker? Barnet vårt liker ikke brus, men drikker gjerne sodastream (både naturell og med saft). Søsteren min kaller det for Steinerunge, men sannheten er at vi voksne sjeldent drikker brus hjemme. Vi lager jo egen. Den er gratis (med unntak av sukkeret da, som ikke er en spesielt dyr råvare akkurat), som også er et pluss… Så hva er sunnest? Råvare + sukker, eller sukkerfri kjøpevariant? Det er uansett ikke snakk om store mengder, så mengden er egentlig ikke en faktor her. Anonymkode: 9655b...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Hvis mengden ikke er en faktor, så har det egentlig ingenting å si. Det samme gjelder et glass brus her og der. Anonymkode: 36073...d52 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis mengden ikke er en faktor, så har det egentlig ingenting å si. Det samme gjelder et glass brus her og der. Anonymkode: 36073...d52 Det jeg mente er at det ikke er sånn at han drikker masse av det ene og ingenting av det andre. Jeg og skjønner at totalbildet ikke påvirkes av et lite glass hjemmelaget saft eller et lite glass kjøpesaft… Anonymkode: 9655b...f0c
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg mente er at det ikke er sånn at han drikker masse av det ene og ingenting av det andre. Jeg og skjønner at totalbildet ikke påvirkes av et lite glass hjemmelaget saft eller et lite glass kjøpesaft… Anonymkode: 9655b...f0c Så lenge det er snakk om ganske lite, har det nok ikke så mye å si, men da jeg var barn på 80-tallet hadde alle hjemmelaget saft (og syltetøy) med mye sukker i, og vi drakk det hele tiden, til middag og som tørstedrikk. Vi hadde med en flaske med saft på skolen om vi ikke likte melk. Noen varm drakk ikke vann i det hele tatt, bare saft. Dette var neppe bra for oss, for ikke å snakke om tannhelse. Med syltetøy på skiva til frokost i tillegg (eller på cornflaksen!) snakker vi mye sukker. Sammenlignet det er nok sukkerfritt bedre, selv om det var snakk om naturlige og hjemmelagde produkter. Anonymkode: 796ce...2bd 1
Elle Melle Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Jeg vil si det er usunt på to ulike måter. Sukker er naturlig, men akkurat sunt er det jo faktisk ikke i det hele tatt. Jeg ville likevel valgt hjemmelaget med sukker om jeg skulle gi det til barn. Og heller begrenset mengden. Akkurat her er 'Steinerbarn" bare positivt. 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli Helt klart hjemmelaget. Anonymkode: 48173...39c 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Hjemmelaget, 100%. Alle disse tilsetningstoffene som er produsert i laboratorier fordi smaken skal være attraktiv, og det skal være "lavkalori", er mye verre enn sukker. Anonymkode: cff30...196 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Den hjemmelagde inneholder diverse sunne næringsstoffer i tillegg til sukkeret. Den sukkerfrie inneholder fint lite (ingenting?) annet enn kunstig fremstilte ingredienser som vi ikke vet hvordan påvirker en kropp i utvikling på lang sikt. Anonymkode: ad008...af5 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.34): Aaaah. Hjemme lager vi hjemmelaget saft. Av bringebær, rabarbra, rips, geitrams, av det vi måtte ha eller finne egentlig. Guttungen på tre elsker det. Vi pleier ha det i vann eller sodastream (da blir det vel mer brus enn saft). vi lager det på råvarer vi finner selv i skogen eller har i hagen. Og det eneste vi tilsetter er sukker, eventuelt litt sitronsaft om vi har sitron liggende som bør brukes opp. Men… er det usunt? Jeg klarer bare ikke fatte at sukkerfri saft på butikken er sunnere enn rene råvarer og rent sukker? Tenk så viktig sukker var før! For en fantastisk råvare sukker egentlig er? Inneholder både energi OG er et konserveringsmiddel? Men allikevel er sukker nei-mat. Og da kjøper man heller sukkerfri saft med konsereringstoffer, emulgatorer, aromaer og fargestoffer istedenfor. Men jeg kan bare ikke FORSTÅ at sukkerfri kjøpesaft EGENTLIG er sunnere enn råvare + sukker? Barnet vårt liker ikke brus, men drikker gjerne sodastream (både naturell og med saft). Søsteren min kaller det for Steinerunge, men sannheten er at vi voksne sjeldent drikker brus hjemme. Vi lager jo egen. Den er gratis (med unntak av sukkeret da, som ikke er en spesielt dyr råvare akkurat), som også er et pluss… Så hva er sunnest? Råvare + sukker, eller sukkerfri kjøpevariant? Det er uansett ikke snakk om store mengder, så mengden er egentlig ikke en faktor her. Anonymkode: 9655b...f0c selfølgelig er sukkerfri saft sunnere enn hjemmelagt hvor man har i drit mye sukker. altså ting blir ikke sunnere bare fordi det er hjemmelaget, hadde det vært det så hadde jeg laget hjemmelagt loff, kaker, is hele tiden Anonymkode: 9d9d4...b65 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): selfølgelig er sukkerfri saft sunnere enn hjemmelagt hvor man har i drit mye sukker. altså ting blir ikke sunnere bare fordi det er hjemmelaget, hadde det vært det så hadde jeg laget hjemmelagt loff, kaker, is hele tiden Anonymkode: 9d9d4...b65 Hjemmelaget is er definitivt sunnere enn kjøpt is. Loff også og kaker også. Ikke sunt, men mye sunnere. Anonymkode: a06cf...ca1 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli Vil heller ha ekte sukker enn kunstig søtning,kunstig farge og kunstig aroma såklart. Anonymkode: dea9b...0d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli Du må jo sammenligne like produkter. Kjøp og hjemmelaget saft med sukker eller begge med søtningsmiddel. Frykten for tilsetningsstoffer er veldig irrasjonell i Norge. Søtning og holdbarhet er godkjent og testet grundig. Fargestoffer er unødvendig men det finnes saft uten. Lag hjemmelaget saft med søtningsmiddel, så har du det tryggeste med sunnhet og tilsetningsstoffer. Anonymkode: 06c94...907 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli Hjemmelaget saft vekker mange gode minner. Lager det en sjelden gang jeg også fra bærene i hagen. Hvis man skal snakke om hva som er sundt Så er det jo mest sundt med ren råsaft fra bær. Mye bedre enn noe annet man får kjøpt med konserveringsmidler, farge og andre tilsetningsstoffer. Anonymkode: bc572...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli Ernæringsfysiolog da vi var på oppfølging i forhold til barn med lite matlyst. Sa at hjemmelaget saft var sunnere en kjøpesaft. Årsak var at hjemmelaget hadde mer vitaminer osv i seg en kjøpe saft. Ho sa at vi enten kunne bruke mindre vanlig sukker, eller evnt bytte ut med diasukker som ho kaldte det. Anonymkode: 83367...31b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): selfølgelig er sukkerfri saft sunnere enn hjemmelagt hvor man har i drit mye sukker. altså ting blir ikke sunnere bare fordi det er hjemmelaget, hadde det vært det så hadde jeg laget hjemmelagt loff, kaker, is hele tiden Anonymkode: 9d9d4...b65 Først må vi definere begrepet 'sunt'. For meg innebærer begrepet 'sunt' at en matvare tilfører kroppen noe den har godt av. La oss ta bringebær som eksempel. Bringebær tilfører kroppen blant annet vitaminer og antioksidanter som den har godt av. Å spise bærene hele uten sukker/saus/annet tilbehør er helt klart sunnest. Å spise dem med vaniljesaus tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage syltetøy av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage saft av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Sukkerfri bringebærsaft med kunstig søtning, kunstig aroma og kunstig farge inneholder ingenting av den gode næringen bringebær inneholder. Konklusjonen blir da at hjemmelaget bringebærsaft er sunnere enn kjøpt sukkerfri saft da den inneholder næringsstoffer som er bra for kroppen. Anonymkode: ad008...af5 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Først må vi definere begrepet 'sunt'. For meg innebærer begrepet 'sunt' at en matvare tilfører kroppen noe den har godt av. La oss ta bringebær som eksempel. Bringebær tilfører kroppen blant annet vitaminer og antioksidanter som den har godt av. Å spise bærene hele uten sukker/saus/annet tilbehør er helt klart sunnest. Å spise dem med vaniljesaus tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage syltetøy av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage saft av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Sukkerfri bringebærsaft med kunstig søtning, kunstig aroma og kunstig farge inneholder ingenting av den gode næringen bringebær inneholder. Konklusjonen blir da at hjemmelaget bringebærsaft er sunnere enn kjøpt sukkerfri saft da den inneholder næringsstoffer som er bra for kroppen. Anonymkode: ad008...af5 Takk, ja dette er en god utgreiing av mine tanke om at hjemmelaget saft med råvarer og sukker er sunnere enn sukkerfri kjøpevariant. Her er på en måte hele tankerekken - som jeg ikke har klart å få ned skriftlig som du har gjort her. Dette er altså så lik min forståelse som jeg har. Vi får i oss masse gode næringstoffer av saften (og syltetøyet vi også lager), pluss sukker. Sukkerfri kjøpevariant gir ingenting. Takk! Med det sagt går jo barnet og vi voksne og forsyner oss av frukten direkte fra trærne og buskene også, så vi spiser råvarene rene OGSÅ. Jeg får meg bare ikke til å forstå at sukkerfri kjøpevariant er bedre. Selv om vi får i oss sukkeret i tillegg… Anonymkode: 9655b...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Først må vi definere begrepet 'sunt'. For meg innebærer begrepet 'sunt' at en matvare tilfører kroppen noe den har godt av. La oss ta bringebær som eksempel. Bringebær tilfører kroppen blant annet vitaminer og antioksidanter som den har godt av. Å spise bærene hele uten sukker/saus/annet tilbehør er helt klart sunnest. Å spise dem med vaniljesaus tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage syltetøy av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Å lage saft av dem tilfører noe sukker, men bærene mister ikke den gode næringen av den grunn. Sukkerfri bringebærsaft med kunstig søtning, kunstig aroma og kunstig farge inneholder ingenting av den gode næringen bringebær inneholder. Konklusjonen blir da at hjemmelaget bringebærsaft er sunnere enn kjøpt sukkerfri saft da den inneholder næringsstoffer som er bra for kroppen. Anonymkode: ad008...af5 Noe av vitaminene blir ødelagt av kokeprosessen når man lager saft og syltetøy og videre under lagring. Lager man saft, filtrerer man dessuten bort mye av det som gjør bærene sunne. Det blir dermed feil å si at bærene ikke mister noe av den gode næringen når man lager saft og syltetøy. Skal man lagre bær, er det egentlig best å fryse dem. Jeg er glad i hjemmelaget syltetøy selv (særlig blåbær) og lager det hvert år, men jeg tenker ikke på det som sunt. Det er ekstra kos og gjør at jeg føler at jeg kan ta med smaken av sommeren inn i vinteren. Anonymkode: 796ce...2bd
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk, ja dette er en god utgreiing av mine tanke om at hjemmelaget saft med råvarer og sukker er sunnere enn sukkerfri kjøpevariant. Her er på en måte hele tankerekken - som jeg ikke har klart å få ned skriftlig som du har gjort her. Dette er altså så lik min forståelse som jeg har. Vi får i oss masse gode næringstoffer av saften (og syltetøyet vi også lager), pluss sukker. Sukkerfri kjøpevariant gir ingenting. Takk! Med det sagt går jo barnet og vi voksne og forsyner oss av frukten direkte fra trærne og buskene også, så vi spiser råvarene rene OGSÅ. Jeg får meg bare ikke til å forstå at sukkerfri kjøpevariant er bedre. Selv om vi får i oss sukkeret i tillegg… Anonymkode: 9655b...f0c Hjernen driftes på karbohydrater, så litt sukker i saften er - etter min mening - sunt. Anonymkode: ad008...af5 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Noe av vitaminene blir ødelagt av kokeprosessen når man lager saft og syltetøy og videre under lagring. Lager man saft, filtrerer man dessuten bort mye av det som gjør bærene sunne. Det blir dermed feil å si at bærene ikke mister noe av den gode næringen når man lager saft og syltetøy. Skal man lagre bær, er det egentlig best å fryse dem. Jeg er glad i hjemmelaget syltetøy selv (særlig blåbær) og lager det hvert år, men jeg tenker ikke på det som sunt. Det er ekstra kos og gjør at jeg føler at jeg kan ta med smaken av sommeren inn i vinteren. Anonymkode: 796ce...2bd Må jo ikke koke bær osv. Ene kan presse, det gjør vi
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli Bare et spørsmål, for jeg har aldri likt eller drukket saft selv. Drakk kun melk, juice og vann. MÅ man ha saft tilgjengelig? Alltid syntes det virket så merkelig at folk drikker saft. Anonymkode: d9e9f...24b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå