AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Hei. Jeg har flyttet til Norge med 4 barn i alderen 6 til 15, som aldri har bodd i Norge før. Vi skal bo i Alta i Finnmark. Vi kommer fra veldig varmt klima. Hvordan skal jeg kle barna og hvordan få råd å kjøpe alt de trenger for sin første vinter i Norge? Er det noe billig som også er god kvalitet? Anonymkode: 726c9...b46
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Kle barna i flere lag. Ullundertøy - mellomlag - yttertøy. Jeg er en frysepinne selv så jeg kan finne på å ha dobbelt lag med ullundertøy selv. Viktig å kle barna i ull. Spesielt inn mot huden. Dropp bomull om vinteren. Mellomlag bør også være ull. Fleece er et billigere alternative men ville selv gått for ull på de virkelig kalde dagene. Yttertøy skal være vanntett og vindtett. Viktig med handsker/votter som holder tørt og varme. Jeg pleier å ha 2 jakker om vinteren vanntett/vindtett snowboard/alpinjakke og en god og varm dunjakke for når det er tørt men veldig kaldt. Gode vintersko som er vanntett. Jeg følger mye med på tilbud. Flere butikker har barnas uker på høsten. Tilbudsaviser osv. På våren og sommeren er vintertøy på tilbud. Kjøpt mye ull og vinterdress for neste år i mars måned. Brukt på finn er også en mulighet. 15 åringer er det litt vanskelig å bestemme over i klesveien da ungdom ofte har sin egen idé om hva de vil ha på seg. Anonymkode: ab094...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Ungene (i alle fall de minste, mulig 15-åringen ikke er så mye ute og leker og trenger like mye) bør ha to sett med klær til mellomlag, ett sett ull og et sett fleece. Tykkere utebukser og utejakker. Til barna opp til 10-11 er Kuoma-sko med ullfor det beste alternativet, mens ungdommene nok bruker litt andre typer vintersko. Så er det nødvendig å ha godt med votter, luer, buff/hals. Spesielt på barneskolen trenger de ekstra skift i hylla, dersom de blir våte eller kalde. I tillegg til uteklær så må de sikkert ha litt andre typer inneklær enn det dere har hatt bruk for i varme strøk, bukser, gensere, stillongs, tynnere ullsokker til innerst osv. Når du vet hva du er på jakt etter (hvilke klær og størrelser) så kan du legge ut på Facebooksgruppen Kjøpe-selge-bytte i Alta, så får du muligens tak i en del brukt. Anonymkode: 2e905...b77 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli BUA i Alta har forresten veldig godt utvalg av tur- og fritidsutstyr til utlån. Alt fra langrennsski, slalomski og skøyter til telt og soveposer. Bare et tips dersom det dukker opp turer og aktiviteter på skolen, og du ikke har anledning til å prioritere å kjøpe nytt utstyr til alle anledninger. Det krever andre typer klær og utstyr å bo i nord enn i varmere strøk, så er en utfordring å skulle gå til innkjøp av «alt» samtidig. Anonymkode: 2e905...b77
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg har flyttet til Norge med 4 barn i alderen 6 til 15, som aldri har bodd i Norge før. Vi skal bo i Alta i Finnmark. Vi kommer fra veldig varmt klima. Hvordan skal jeg kle barna og hvordan få råd å kjøpe alt de trenger for sin første vinter i Norge? Er det noe billig som også er god kvalitet? Anonymkode: 726c9...b46 Huff. Anbefaler deg å flytte sørover. Lite sol og drittvær i Finnmark. Anonymkode: 200d9...d87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå