Gå til innhold

Mister vi garanti ved manglende service?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en elektrisk kia som skal inn til service "innen 6 dager" ifølge bilen selv. Men mannen har avtalt time ikke før om 4 uker.

Mister vi garanti på bilen?

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du sjekke opp med Kia..

Jeg kjører Tesla og der er det ikke noe krav om service 😅

Anonymkode: 0854a...00c

Skrevet

Kia er veldig strenge når det gjelder serviceintervall, har selv jobbet hos en av forhandlerne deres. Vi hadde en kunde som kun hadde kjørt over et par dager, og fikk da avslag på alt av servicerelaterte feil. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (27 minutter siden):

Kia er veldig strenge når det gjelder serviceintervall, har selv jobbet hos en av forhandlerne deres. Vi hadde en kunde som kun hadde kjørt over et par dager, og fikk da avslag på alt av servicerelaterte feil. 

 

Men om de ikke gir time da?

Bilen varslet kun 30 dager på forhånd.

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har en elektrisk kia som skal inn til service "innen 6 dager" ifølge bilen selv. Men mannen har avtalt time ikke før om 4 uker.

Mister vi garanti på bilen?

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Erfaring fra Hyundai det er en margin på både tid og km for når service må gjennomføres innen for å være gyldig. Mener det er 2 måneder og 2000 km, men ikke helt sikker.

Mulig Kia har mindre marginer?

Første 5 år vil rett til reklamasjon gjøre en i praksis ikke mister noe ved for sen service. Rett til reklamasjon bare falle bort om manglende service er direkte årsak til eventuell feil.

Det som er spesielt med Kia er 7 år garanti. År 6 og 7 kan Kia sette egne kriterier for om garanti er gyldig. Eksempelvis service gjennomført på merkeverksted og innenfor service intervall.

Hvor gammel er bilen deres?

Sjekk også om det er km eller tid som varsler om service. Om det bare er tiden, og km er noe lavere bør det ikke være noe problem om service gjennomføres for sent.

Skriver bør, bare Kia har fasit for år 6 og 7 da denne garantien er utenfor lovpålagt reklamasjon på 5 år.

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men om de ikke gir time da?

Bilen varslet kun 30 dager på forhånd.

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Under Covid var det lange ventetider på service. Da fikk jeg beskjed fra Hyundai det ikke var noe problem så lenge tid og km ikke var for mye på overtid.

Se ellers svar ovenfor ang Kia sin 7 års garanti som kan gjøre det litt mer komplisert.

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men om de ikke gir time da?

Bilen varslet kun 30 dager på forhånd.

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Vi fikk beskjed fra Kia at det var kundens ansvar å sørge for at bilen ble vedlikeholdt iht intervall, fikk man ikke time, nei da var det kundens problem. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Vi fikk beskjed fra Kia at det var kundens ansvar å sørge for at bilen ble vedlikeholdt iht intervall, fikk man ikke time, nei da var det kundens problem. 

Forhåpentligvis variasjon mellom forhandlere og hvem en snakker med. 

De første 5 år vil en være sikret med reklamasjon. Spørsmålet blir år 6 og 7.

Er Kia for vrang vil det ikke være noen hensikt å benytte merkeforhandler til service, da det uansett ikke gir noe ekstra for kunden. Rett til fritt verkstedvalg kan ikke avtales bort.

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk bra hos Hyondai så lenge timen var bestilt før.

Anonymkode: 212eb...b1c

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (8 timer siden):

Erfaring fra Hyundai det er en margin på både tid og km for når service må gjennomføres innen for å være gyldig. Mener det er 2 måneder og 2000 km, men ikke helt sikker.

Mulig Kia har mindre marginer?

Første 5 år vil rett til reklamasjon gjøre en i praksis ikke mister noe ved for sen service. Rett til reklamasjon bare falle bort om manglende service er direkte årsak til eventuell feil.

Det som er spesielt med Kia er 7 år garanti. År 6 og 7 kan Kia sette egne kriterier for om garanti er gyldig. Eksempelvis service gjennomført på merkeverksted og innenfor service intervall.

Hvor gammel er bilen deres?

Sjekk også om det er km eller tid som varsler om service. Om det bare er tiden, og km er noe lavere bør det ikke være noe problem om service gjennomføres for sent.

Skriver bør, bare Kia har fasit for år 6 og 7 da denne garantien er utenfor lovpålagt reklamasjon på 5 år.

2 år og 22k km. Varsel er nok på tid.

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

2 år og 22k km. Varsel er nok på tid.

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Om intervall er likt som på Hyundai (som deler mye med Kia.) er intervall 2 år eller 30 000 km. 

Bør komme til deres fordel bilen er kjørt 8000 km mindre enn service intervall.

Ved at bilen er innenfor 5 år kan dere ta service hos uavhengig verksted. Fritt verkstedvalg er et absolutt krav som ikke kan føre til bortfall av reklamasjon eller garanti første 5 år.

Med forhold Kia da mener garanti år 6 og 7 ikke er gyldig. Denne garanti gir mer enn lovverk krever og kan fritt avtale egne vilkår.

I så fall har den ekstra garantien liten verdi..

Noen med erfaring med Kia skriver trolig hva de har opplevd.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.25):

Har en elektrisk kia som skal inn til service "innen 6 dager" ifølge bilen selv. Men mannen har avtalt time ikke før om 4 uker.

Mister vi garanti på bilen?

Anonymkode: 8c1b7...7a4

Nei, du mister ikke garantien av den grunn. Du har bestilt tid til service, så om du kjører noen uker over har ingenting å si.

Anonymkode: 0b94b...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Kia, som forhandles av Bertel O Steen i Norge er strenge på dette. Er du over på servicen, enten det gjelder kilometer eller tid (selv med så lite som 1km eller 1 dag) så kan du ikke være garantert å få reparert noe som er servicerelatert. Som kunde er du selv ansvarlig for å få utført servicen i hht intervallet som er satt av produsenten, og bilens varsling er ment som en ekstra påminnelse. 
Hilsen en som jobber i systemet.

Anonymkode: 37f62...586

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kia, som forhandles av Bertel O Steen i Norge er strenge på dette. Er du over på servicen, enten det gjelder kilometer eller tid (selv med så lite som 1km eller 1 dag) så kan du ikke være garantert å få reparert noe som er servicerelatert. Som kunde er du selv ansvarlig for å få utført servicen i hht intervallet som er satt av produsenten, og bilens varsling er ment som en ekstra påminnelse. 
Hilsen en som jobber i systemet.

Anonymkode: 37f62...586

Må bare legge til: Bilforhandler kan ikke nekte kunden reklamasjon på en bil frem til den er 5 år uten en direkte årsakssammenheng mellom manglende service og mangel som kunden reklamerer på.

Eksempelvis: Det er ikke gjennomført oljeskift som medfører feil og skader på motor. Det kan forhandler avvise pga direkte sammenheng. og dekkes ikke av garanti eller reklamasjon. 

Feil på andre komponenter som ikke har noen konkrete service punkter kan ikke direkte avvises ved å vise til manglende service uten å bryte forbrukerkjøpsloven. 

Kia sin utvidede garanti på 7 år, den kan stille ekstra krav om gjennomført service. Hvor strengt det praktiseres skal jeg ikke si noe om. 

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (12 minutter siden):

Kia sin utvidede garanti på 7 år, den kan stille ekstra krav om gjennomført service. Hvor strengt det praktiseres skal jeg ikke si noe om. 

Greit å være på den sikre siden når det gjelder utvidet garanti og ikke bare tro at det løser seg.

Anonymkode: c0623...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Kia/Hundai er vanskelige. Sikkert ikke noe "problemer" før motor havarerer og de kan skylde på "manglende service".

Anonymkode: 6dc3f...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...