Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å slanke meg og har også begynt trene lett med vekter. Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner - uten for mye kalorier (ligger på kaloriunderskudd).   

Hvordan få i gitte mengde proteiner daglig (rundt 120) men samtidig lite kalorier?

Anonymkode: cc7f0...ed9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mager Cottage cheese. Eller alltids hjelp av proteinpulver.

Anonymkode: 9fad0...a28

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Proteinpulver.

Anonymkode: 35c1e...18a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Egg, rent kjøtt som kyllingfilet, ytrefilet, kjøttpålegg som skinke, kalkun, kylling- som ikke er ultraprossesert. Gresk yoghurt/vanlig yoghurt naturell, cottage cheese,litt ost (til feks frokost), frø,noen nøtter(mye kcal så må være mindre enn en håndfull/ eller bruke nøtter istedetfor brød/ knekkebrød),bønner og linser. Omelett og kyllingsalat er proteinrikt og lett.

Anonymkode: 91292...716

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gammelost/gamalost: 0% karbohydrater, 0,6% fett og hele 54% (!!) protein. Inneholder også store mengder av vitamin K2, og mye annet sunt

Hvis du ikke har smakt gammelost før så start gjerne med syltetøy på toppen

Anonymkode: d5fb0...814

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tunfisk

Anonymkode: 487e5...8f8

AnonymBruker
Skrevet

4 kg proteinpulver koster vel en tusenlapp på gymgrossisten med gratis frakt. Uten smak/naturell er ideelt. Drikker du en shake på 40 gram dagen (30 gram proteiner) så holder jo det til 100 dager og burde hjelpe godt på. Ellers er kylling og tunfisk relativt billig og har høyt innhold av proteiner men lavt totalt kaloriinnhold

Anonymkode: a9279...49d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg holder på å slanke meg og har også begynt trene lett med vekter. Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner - uten for mye kalorier (ligger på kaloriunderskudd).   

Hvordan få i gitte mengde proteiner daglig (rundt 120) men samtidig lite kalorier?

Frokost eggehvit omelett(150 g eggehvite) med kyllingskinke, brokkoli og litt avocado på siden

Lunsj 150 g kylling i salat med 1 ss creme fraich med litt urter

Middag 150 g kylling/rent kjøtt/ eller 200 g torsk. Med dampa brekkbønner, gulrot og brokkoli

Mellommåltid smoothie med ca 50 g cottage cheese kan ta mer eller mindre kommer an på hvor mye du har fått i deg hittil i løpet av dagen. Evt erstattes med proteinshake 

Kvelds 2 knekkebrød med avocado som smør 1 egg og 2 kyllingskinke og litt grønt til. 

Men her er veldig lite kalorier, så du kan legge til litt kcal med olje til steking evt litt mer til frokost. 

Anonymkode: 6c1c5...ac4

• Liker 1
Skrevet

Litt råflott og overpriset.. men ferdigstekt kylling i sånn 200 g-pakke. Liker den grønne godt, naturell. Her en dag var min frokost 100 g av den, to ferdigskiva gulostskiver, halv brødskive og crispi. Tar 2 min å legge på fat og er mye protein. Og ok kaloriinnhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alt animalsk. Ikke bare inneholder det mye høykvalitetsprotein, men animalsk inneholder også alt vi trenger av vitaminer og mineraler. Det er lett å komme opp i 120g protein med animalsk. 

Jeg er mattenerd, så jeg har laget en tabell med proteinkilder og hvor mye kcal man må spise for å få i seg 120g protein. Jeg har korrektert for DIAAS (proteinkvalitet) for alle bortsett fra torsk fordi den fant jeg ikke:

Vare Kcal/100g Protein/100g 120g protein kcal
Torsk 77 17 544
Whey protein 364 87 547
Matblod 72 17.4 556
Gamalost 221 54 560
Kyllingfilet 96 21 592
Storfelever 124 20.3 821
Eggehvite 52 11 823
Cottage cheese mager 79 13 831
Cottage cheese 96 13 1010
Svineknoke 147 19 1058
Svinekjøttdeig 157 19 1130
Kyllingkjøttdeig 154 17 1174
Skummet melk 34 3.7 1279
Lettmelk 37 3.7 1392
Kjøttdeig 205 19.7 1399
Kyllingvinger 198 18 1426
Kyllingklubber 198 18 1426
Sommerskinke 194 17.3 1534
Egg 155 13 1617
Nakkekoteletter 225 18 1710
Helmelk 63 3.4 2579

Som du ser er det null problem hvis du fokuserer kaloriene på animalsk. Men obs! ikke spis for magert. Da blir du syk etterhvert... Såkalt "kaninsult". Altså at man spise mye proteiner og lite fett og karbohydrater.

En litt uventet pallplassering på matblod. Det er sinnsykt proteinrikt.

Anonymkode: c80c8...2a0

• Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut andre kalorikilder med proteinkilder. 

Bytt pasta med linsepasta, velg proteinrike yoghurter, bruk mye egg og belgfrukter, bytt ut vanlig brød med proteinstykker eller linseknekkebrød. 

Anonymkode: 2dbd0...963

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det være vanskelig å få i seg nok proteiner når butikkene bugner av proteinrike produkter ?

Anonymkode: a0c3c...eda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan det være vanskelig å få i seg nok proteiner når butikkene bugner av proteinrike produkter ?

Problemet er ikke nødvendigvis å få i seg nok proteiner igjennom kosten.

Utfordringen kan være å få i seg nok proteiner uten å få i seg for mange kalorier. I hvert fall for folk som meg som har familie med flere unger og ikke er i en situasjon hvor jeg kan kjøre mitt helt egne kosthold. Det er både særdeles upraktisk og ikke minst dyrt.

Jeg ligger på ca 200g proteiner daglig og når dette enkelt ved å supplere med proteintilskudd. Da når jeg proteinmåmet mitt samtidig som jeg forholdsvis enkelt kan holde med på vedlikehold eller minus i kaloriinntak, uten å kjøre en helt egen kostholdsplan.

Proteintilskudd er en forholdsvis billig og praktisk måte man kan nå proteinmålet, uten å kjøre et helt eget kosthold.

Anonymkode: 84f67...c3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis man skal ned i vekt, og kun trener lett styrke, og vil ha så mye som 120g protein, så er det ikke så lett holde seg innenfor kaloribudsjettet og samtidig få i seg nok av andre næringsstoffer. 

For de som vil holde vekten, eller som trener mye, altså de som kan/bør innta en god del proteiner, så er det sjeldent noe problem. 

Jeg lager ofte en frokost med 40-50g protein, men på rundt 600 kalorier. En middag for meg kan bli 120-140g protein alene, men over 1000 kalorier pr porsjon. Noe som blir en del mer enn hva mange som ønsker vektnedgang ønsker. 

Anonymkode: 2dbd0...963

AnonymBruker
Skrevet

Husk å sjekke at proteinpulver har animalsk opprinnelse for best kvalitet og effekt på kroppen. Om det er billig, kan det kanskje være dårligere planteprotein - så det kan være greitt å sjekke. Viktig at alle essensielle aminosyrene er med

Animalsk protein gir bedre muskeloppbygging

Melkeprotein gir også mer muskler sammenlignet med soyaprotein 

Prior har proteinpulver av 100% norsk eggehvite

Anonymkode: d5fb0...814

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet ut yoghurt med kvarg. Og så kan jeg anbefale first price sine frosne torskefileter. De er fine, og koster 115 kroner for 800 gram. 

Anonymkode: bcbb7...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt naturell (Tine gresk eller den nye proteinyoghurten fra Q)

Cottage cheese

Fiskekaker

Vegetarkjøtt

Grøt (melk pluss havre)

Egg

Hermetisk fisk (tunfisk, kippers, sardiner)

Lettost (i terninger eller tykke skiver)

Lobnobs

Skjørost

Krabbeskjell

Bønner og linser

Og husk at du rasker med deg et gram her og der gjennom alt du spiser, ikke bare de proteinrike matvarene.

Anonymkode: d7165...1de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som dietten din er alt for ekstrem. Behovet for proteiner når man trener styrke er kraftig overdrevet av kosttilskudd bransjen som har hjernevasket treningssentermiljøet. Du trenger ikke proteinpulver. 

Skal også være forsiktig med å kutte for ekstremt i kalorier /karbs. For ekstrem vektnedgang vil gjøre det vanskelig å veksle om vil varig livsstil.

Egg, kylling, skinke, tunfisk er gode proteinkilder. Fullkorn, havre, generelt "lange" fiber er gode kalorier, mens sukker og hvitt mel er dårlige. 

Hvorfor du tror du trenger så mye proteiner når du bare trener lett med vekter, forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 9726a...070

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så vanskelig, akkurat nå er jeg på en diett med 1400 kcal og spiser i snitt 115 g protein hver dag. Hvis jeg hadde spist litt mer kalorier så hadde jeg lett gått opp til 120 g protein.

Dette er det jeg spiser i dag i forhold til proteiner:

Frokost: Proteinyoghurt (120 kcal, 23 g protein)

Lunsj: Omelett med 2 egg, cottage cheese, ost og skinke (260 kcal, 34 g protein)

Middag: Thaisuppe med kyllingkjøttdeig og egg (510 kcal, 39 g protein)

Snacks: Proteinpudding (145 kcal, 20 g protein)

Totalt kalorier på proteiner er 1155 kcal og 116 g protein. De gjenværende kaloriene bruker jeg på fiber. 

Anonymkode: ac6cc...c43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.24):

Er ikke bare proteiner du skal ha i deg, men kalk, kalium og diverse andre stoffer som er viktig for kroppen å få tilført daglig. 

Anonymkode: 66fda...296

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...