Gå til innhold

Min søster får en halv million av foreldrene våre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster, høyt utdannet, med tilsvarende høy lønn og god jobb. Har kjøpt seg sin første bolig, leilighet i Oslo. Hun får  500 000kr av mine foreldre. For at hun skal slippe å ta opp så mye i boliglån. Hun har muligheten til å finansiere hele boligkjøpet med oppsparte penger og boliglån. Jeg må legge til at hun har en samboer med tilsvarende høy inntekt og god jobb som henne. De kjøper leiligheten sammen. Både hun og samboer kommer til å gå opp MYE i lønn i årene som kommer. 

Jeg har aldri fått hjelp av mine foreldre til å kjøpe leilighet eller huset jeg bor i nå. Jeg har finansiert alt selv med egne midler. Dette har betydd skyhøyt boliglån, boligkjøp utenfor Oslo og til og med ekstrajobb i perioder. Jeg har helt gjennomsnittlig lønn, og min mann tjener faktisk under gjennomsnittet. Jeg har to småbarn i tillegg.

Jeg har egentlig aldri forventet hjelp av foreldrene mine, selv om jeg vet at jeg kan spørre dem hvis jeg trenger penger. Jeg har vært svært opptatt av å greie meg selv. Og greier meg veldig bra i dag. Har til tross for gjennomsnittlig inntekt, god økonomi og faktisk en del på sparekonto. Vi lever veldig godt, selvom vi har boliglån og sikkert mindre i inntekt enn mange andre i nabolaget vårt. Jeg klager virkelig over økonomien min og vi er ikke i pengenød på noen måte.

Men det plager meg likevel at min søster får en halv million på konto. Uten at jeg får tilsvarende. Mine foreldre har hjulpet meg mye med barnevakt og vi har ett godt forhold. Så jeg vil ikke ødelegge det med å ta opp dette. Min mor stoler såpass på meg at hun fortalte meg dette. Og da hun sa det, sa jeg at det var greit. Fordi de har betalt for bryllupet mitt, for 6 år siden. Jeg tror de brukte 250 000kr på det. Min søster kommer til å ha et veldig enkelt bryllup, og planlegger å bruke i underkant av 30000kr på det. Jeg vet også at det har dryppet litt på søstera mi gjennom de årene hun har studert, altså fått litt pengeoverføringer fra mamma, 10000 her og 5000 der. Uten at jeg har noe håndfast bevis på det. 

Hvordan hadde du håndtert denne situasjonen? For dette plager meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette. Håper dere har noen gode råd…

Anonymkode: f0b8d...8f7

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

250.000 på et bryllup?? 

Gaver bør være forholdsvis likt. Men mulig dine foreldre tenker det jevner seg i det lange løp. I 6 år har det vært DU som har fått vesentlig mer enn søsteren din.

Summen du bør tenke på er 250.000 

Anonymkode: c3d6a...f2f

• Liker 31
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et lån som hun må tilbakebetale? De bør ikke gjøre forskjell på dere så det hun får nå, bør du kompenseres for. Om det er tilsvarende beløp nå om du trenger det, eller senere. Vi er alle forskjellige, men jeg ville tatt dette opp med foreldrene dine og fortalt det du skriver her. 

Anonymkode: 62ae8...d2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rart at du ikke fikk et beløp også. Ikke like mye, pga ditt dyre bryllup da. Barnevakt kommer de sikkert til å være for din søsters barn også om hun får noen, så det har jo ingen betydning.

Anonymkode: a9b93...071

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette et lån som hun må tilbakebetale? De bør ikke gjøre forskjell på dere så det hun får nå, bør du kompenseres for. Om det er tilsvarende beløp nå om du trenger det, eller senere. Vi er alle forskjellige, men jeg ville tatt dette opp med foreldrene dine og fortalt det du skriver her. 

Anonymkode: 62ae8...d2e

Nei, det er ikke ett lån hun må tilbakebetale. Dette er penger de gir henne for å hjelpe med boligkjøpet.

AnonymBruker
Skrevet

Rart at du ikke fikk et beløp også. Ikke like mye, pga ditt dyre bryllup da. Barnevakt kommer de sikkert til å være for din søsters barn også om hun får noen, så det har jo ingen betydning.

Anonymkode: a9b93...071

Ja, jeg er sikker på at de vil være minst like mye barnevakt for hennes barn også, når hun får barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

250.000 på et bryllup?? 

Gaver bør være forholdsvis likt. Men mulig dine foreldre tenker det jevner seg i det lange løp. I 6 år har det vært DU som har fått vesentlig mer enn søsteren din.

Summen du bør tenke på er 250.000 

Anonymkode: c3d6a...f2f

Nei, jeg har ikke fått vesentlig mer de siste 6 årene. Hun har ikke trengt barnevakt når hun ikke har unger. Men enig i at beløpet det dreier seg om her er 250 000kr

Skrevet

Men hva sa din mor til dette, sa hun noe om å gi deg tilsvarende eller var det helt utelukket?

Det er ikke sikkert foreldrene dine har midler til å gi begge en halv million, jeg tenker og at du har fått et luksusbryllup og masse barnepass i flere år. 

Det jeg kanskje ville gjort her er å ta en samtale alle fire om hva dere har fått av penger(store summer) og hvordan dette kan jevnes ut ved et arveoppgjør. Det at hun får en halv million er faktisk en god slump med penger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

250 000,- på et bryllup?? Skjønner godt at de ikke vil spandere mer luksus på dere

Anonymkode: b29b6...096

• Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er du smålig. Du fikk penger når du trengte det (250 000 for et bryllup er helt vanvittig), hun fikk penger når hun trengte det. I det lange løp jevner det seg nok ut, for i fremtiden kan det jo oppstå ting der de støtter deg med et større beløp. De er masse barnevakt, og bruker derfor mer av sin tid på dere. Ikke sikkert din søster får barn en gang. Dine foreldre velger selv hordan de vil disponere sine penger, du har ingen grunn til p forlange noe som helst her.

Anonymkode: 49d43...b63

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et sinnsvakt bryllup du hadde! Du må jo regne inn inflasjonen også fra dine 250 000 for 6 år siden til hennes 500 000 i dag. Så beløpet du har fått er uansett ikke bare 250 000 versus hennes 500 000

Siden de ga deg 250 000 til et bryllup for 6 år siden hadde du mulighet til å betale 250 000 mer på boligen din. Hvor mye har boligen steget i verdi på de årene? Hvor mye penger kunne din søster hatt nå om hun også fikk 250 000 for 6 år siden som hun kunne bruke som hun ville og da f.eks. investere? 

Anonymkode: 24cfb...581

• Liker 18
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min søster, høyt utdannet, med tilsvarende høy lønn og god jobb. Har kjøpt seg sin første bolig, leilighet i Oslo. Hun får  500 000kr av mine foreldre. For at hun skal slippe å ta opp så mye i boliglån. Hun har muligheten til å finansiere hele boligkjøpet med oppsparte penger og boliglån. Jeg må legge til at hun har en samboer med tilsvarende høy inntekt og god jobb som henne. De kjøper leiligheten sammen. Både hun og samboer kommer til å gå opp MYE i lønn i årene som kommer. 

Jeg har aldri fått hjelp av mine foreldre til å kjøpe leilighet eller huset jeg bor i nå. Jeg har finansiert alt selv med egne midler. Dette har betydd skyhøyt boliglån, boligkjøp utenfor Oslo og til og med ekstrajobb i perioder. Jeg har helt gjennomsnittlig lønn, og min mann tjener faktisk under gjennomsnittet. Jeg har to småbarn i tillegg.

Jeg har egentlig aldri forventet hjelp av foreldrene mine, selv om jeg vet at jeg kan spørre dem hvis jeg trenger penger. Jeg har vært svært opptatt av å greie meg selv. Og greier meg veldig bra i dag. Har til tross for gjennomsnittlig inntekt, god økonomi og faktisk en del på sparekonto. Vi lever veldig godt, selvom vi har boliglån og sikkert mindre i inntekt enn mange andre i nabolaget vårt. Jeg klager virkelig over økonomien min og vi er ikke i pengenød på noen måte.

Men det plager meg likevel at min søster får en halv million på konto. Uten at jeg får tilsvarende. Mine foreldre har hjulpet meg mye med barnevakt og vi har ett godt forhold. Så jeg vil ikke ødelegge det med å ta opp dette. Min mor stoler såpass på meg at hun fortalte meg dette. Og da hun sa det, sa jeg at det var greit. Fordi de har betalt for bryllupet mitt, for 6 år siden. Jeg tror de brukte 250 000kr på det. Min søster kommer til å ha et veldig enkelt bryllup, og planlegger å bruke i underkant av 30000kr på det. Jeg vet også at det har dryppet litt på søstera mi gjennom de årene hun har studert, altså fått litt pengeoverføringer fra mamma, 10000 her og 5000 der. Uten at jeg har noe håndfast bevis på det. 

Hvordan hadde du håndtert denne situasjonen? For dette plager meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette. Håper dere har noen gode råd…

Dette var da ikke skjevt i hele tatt, kjenner til en søskenflokk der den ene har fått nærmere en million, mens dem andre ikke har fått en dritt

Anonymkode: 4a410...2b5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg også tenker at 250.000 for seks år siden nærmer seg 500`i dag. Kanskje du er best stilt med å la det være, og heller ta det opp som tema hvis det fortsetter med gavedryss på den andre siden. 

Anonymkode: eaabb...d95

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta det opp ryddig og høflig - at denne måten å fordele midler på alltid skaper konflikt i alle familier.

Når du fikk sponsa bryllup til 250 k (helt absurd forøvrig) så burde søster også enten fått der og da, eller blitt lovet 250 k siden. 

Så hadde det rette nå vært å si til deg at 250.000 kr ville gått til deg på et tidspunkt. 

Si det som det er, dette handler ikke om penger - men at man ikke skaper unødvendig konflikt i familier. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle står fritt til å disponere egne midler, kanskje det føles litt urettferdig men egentlig har du ikke noe med hva de gjør med egne penger. Men siden din mor valgte å fortelle deg dette så har hun kanskje dårlig samvittighet overfor deg? 

Anonymkode: f1fc2...544

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine synes kanskje at søsteren din er mer fornuftig med penger enn deg da. Etter å ha brukt 250.000 på et bryllup, skjønner jeg godt at de ikke har lyst til å gi deg mer penger.

Anonymkode: 0492c...1a9

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du fikk penger når du trengte det (250 000 for et bryllup er helt vanvittig)

Herregud for et sinnsvakt bryllup du hadde! Du må jo regne inn inflasjonen også fra dine 250 000 for 6 år siden til hennes 500 000 i dag. Så beløpet du har fått er uansett ikke bare 250 000 versus hennes 500 000

Siden de ga deg 250 000 til et bryllup for 6 år siden hadde du mulighet til å betale 250 000 mer på boligen din. Hvor mye har boligen steget i verdi på de årene? Hvor mye penger kunne din søster hatt nå om hun også fikk 250 000 for 6 år siden som hun kunne bruke som hun ville og da f.eks. investere? 

Anonymkode: 24cfb...581

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

250 000,- på et bryllup?? Skjønner godt at de ikke vil spandere mer luksus på dere

Anonymkode: b29b6...096

Når det gjelder det bryllupet. Vi giftet oss i utlandet, som er etter mine foreldres ønske. Det var deres idé at vi skulle gifte oss i mine deres hjemland. Vi fikk selvfølgelig bestemme selv, vi gikk frivillig med på det. Og angrer i dag på at vi hadde et bryllup i den skalaen der. Det er veldig vanlig i mine å ha store flotte bryllup som koster mye penger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg også tenker at 250.000 for seks år siden nærmer seg 500`i dag. Kanskje du er best stilt med å la det være, og heller ta det opp som tema hvis det fortsetter med gavedryss på den andre siden. 

Anonymkode: eaabb...d95

Enig her. 

Litt avsporing; misforstå meg rett 250000 på et bryllup er helt vanvittig mye penger, men ganske vanlig at det ender mlm 200-300 000 nå til dags har jeg forstått på datteren min. Men at de betalte hele bryllupet ditt (antar jeg) er vanvittig spandabelt. Jeg ville ikke tatt opp noe nå, men ventet og sett. 

Og du, det er jo noe veldig godt med å klare seg selv tenker jeg… Men det skal selvfølgelig heller ikke bli for skjevt. 

Anonymkode: 8ef64...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene dine synes kanskje at søsteren din er mer fornuftig med penger enn deg da. Etter å ha brukt 250.000 på et bryllup, skjønner jeg godt at de ikke har lyst til å gi deg mer penger.

Anonymkode: 0492c...1a9

AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Ta det opp ryddig og høflig - at denne måten å fordele midler på alltid skaper konflikt i alle familier.

Når du fikk sponsa bryllup til 250 k (helt absurd forøvrig) så burde søster også enten fått der og da, eller blitt lovet 250 k siden. 

Så hadde det rette nå vært å si til deg at 250.000 kr ville gått til deg på et tidspunkt. 

Si det som det er, dette handler ikke om penger - men at man ikke skaper unødvendig konflikt i familier. 

Bryllupet til 250000kr var mine foreldres idé. Hvis du leser innlegg 6#

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, slik jeg kjenner min familie, ville stolt på at foreldrene mine ønsker å dele rettferdig på sin måte og etter behov. 

Anonymkode: fee65...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...