AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Kjenner jeg er lei maset om barn nummer to. Vår sønn blir 4år i desember. Både nær og perifer familie, kolleger, venner og perifere venner begynte å mase etter han var 1,5år. Det er kommentarer om at barn ikke bør ha for stor aldersforskjell, når neste kommer. Noen har til og med spurt barnet vårt "sant mamma og pappa må få en lillebror/søster til deg"😱 Hva svarer man? Anonymkode: 7f39a...77c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Du trenger faktisk ikke svare. Bare se på dem som om de har stilt et særdeles privat spørsmål - som de tross alt har gjort. Hvis du er tøff kan du svare med et privat spørsmål tilbake. Og så kanskje de tar hintet… Anonymkode: 5beae...1e4 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Det er vanlige (men slitsomme) kommentarer du tar deg for nær av. "Når skal dere gifte dere?", "Når kommer barna?", "oi, det var raskt", "det var på tide", "du håper neste blir gutt da", "oi, to jenter, da går dere vel for nummer tre da", "nå er dere vel ferdige", "oi, fire stykker, har du tenkt på plass i bilen og slikt?". "nå blir det kjekt med barnebarn etterhvert". Bare å la det passere. Anonymkode: efbca...1fe 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Det er litt sånn at det er et naturlig samtaleemne nesten. Litt som været eller hva skal dere i ferien. Alle forventer at du får nummer to. Vi fikk og kommentar (etter nummer to) om at nå var vi blitt en ordentlig familie. Anonymkode: 192b7...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Jeg blir maset på om å få barn nr 1. Når jeg blir drittlei sier jeg det bare som det er: jeg kan dessverre ikke få barn. Jeg er infertil. Har opplevd 7 spontanaborter og måtte ha terapi for alvorlig depresjon og panikkangst. Har svidd av alle sparepengene mine på ivf. Så her blir det ikke barn gitt. Da pleier minen å bli noe annet ja. Problemet da er at de da kan bytte fra å være masekjærringer til "rådgivere". Så man får jo aldri fred her i livet. Er en skikkelig uting å blande seg inn i andres sexliv. Kanskje jeg neste gang skal kaste spørsmålet tilbake "nei når skal du få neste barn da?? Er jo ikke for gammel for nr 3 du da? Må jo ha 3 skal man bli en ordentlig familie!" Uansett alder. T.o.m når de er 60. Mon tro hvordan de takler det. Anonymkode: b74d6...180 2 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg blir maset på om å få barn nr 1. Når jeg blir drittlei sier jeg det bare som det er: jeg kan dessverre ikke få barn. Jeg er infertil. Har opplevd 7 spontanaborter og måtte ha terapi for alvorlig depresjon og panikkangst. Har svidd av alle sparepengene mine på ivf. Så her blir det ikke barn gitt. Da pleier minen å bli noe annet ja. Problemet da er at de da kan bytte fra å være masekjærringer til "rådgivere". Så man får jo aldri fred her i livet. Er en skikkelig uting å blande seg inn i andres sexliv. Kanskje jeg neste gang skal kaste spørsmålet tilbake "nei når skal du få neste barn da?? Er jo ikke for gammel for nr 3 du da? Må jo ha 3 skal man bli en ordentlig familie!" Uansett alder. T.o.m når de er 60. Mon tro hvordan de takler det. Anonymkode: b74d6...180 «Bare ikke tenk så mye på det så skjer det plutselig» «har dere tenkt på adopsjon?» «har dere tenkt til å bli fosterhjem istedet?» bare et par av idiotiske kommentarer jeg har fått. Folk mener det kanskje godt, men herlighet da. Anonymkode: b1723...a76
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Jeg likte å svare at «vi satser på kvalitet. Ikke kvantitet.» Det får dem til å bli mutte/sure/slutter å spørre. Anonymkode: 1be34...8f6 3 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Folk må kommentere uansett. «Når skal dere få barn da?», «hen må vel ha et søsken», «oj, en tredje? Dere får det travelt». Altså uansett hvordan situasjonen er så vil folk kommentere. Beste er å bare blåse i det. Svare «det er en privatsak» hvis de spør om dere skal ha barn/flere barn snart osv. Anonymkode: b1723...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli Det er så utrolig fascinerende hva folk kan finne på å spørre om og ha meninger om når det kommer til barn. Vi slet med å få barn nr 1, etter hvert begynte jeg med litt skadefryd å si det som det var når folk skulle spørre om dette med barn. Da ble det litt mer stille, ja. Anbefaler å si sannheten (hvis du orker), da tror jeg folk får seg en lærepenge! Anonymkode: 929c6...4ff
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli Da vi hadde en maste alle om nr 2. Vi har 2, så nå maser de om nr 3 fordi vi har 2 av samme kjønn, som om det har noe å si. Når de spør om nestemann sier jeg enkelt og greit nei. Det er et helt svar i seg selv Anonymkode: b5ad6...34f
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli Du må sette dem på plass hver gang dette skjer, så vil du merke at folk begynner å behandle deg med respekt. Da vil du aldri mer få slike upassende spørsmål. Til sammenlikning er det 4 1/2 år mellom våre to gutter og jeg fikk aldri slike spørsmål. Tror ingen rundt oss ville funnet på å stille meg slike uhøflige spørsmål. Anonymkode: 7990a...a01 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 8.36): Kjenner jeg er lei maset om barn nummer to. Vår sønn blir 4år i desember. Både nær og perifer familie, kolleger, venner og perifere venner begynte å mase etter han var 1,5år. Det er kommentarer om at barn ikke bør ha for stor aldersforskjell, når neste kommer. Noen har til og med spurt barnet vårt "sant mamma og pappa må få en lillebror/søster til deg"😱 Hva svarer man? Anonymkode: 7f39a...77c Jeg tenker at sånne kommentarer er unødvendige uansett. Og de vet jo ingenting om grunnen til at dere ikke har fått eller skal få nummer 2. Det kunne jo vært at dere hadde prøvd i et par år å få nummer to, og da er jo sånne kommentarer en ekstra belastning til en allerede belastende situasjon. Jeg og mannen har prøvd å få nummer 1 i over et år nå, og kommentarer om "når skal dere få barn da?" er veldig vonde å få. Derfor bør man ikke spørre om dette, tenker jeg. En liten digresjon der. Tilbake til din situasjon: dette er ikke greit og i hvertfall ikke å dra inn ungen! Det er skikkelig dårlig gjort. Jeg tenker at det lureste kan være å si at det ikke er noen nummer to foreløpig og gjøre det veldig tydelig at det ikke er noe å diskutere videre. Det er jo helt privat og noe som kun er mellom dere to. Kos dere masse med lille gutten deres!❤️ Jobber forresten i barnehage og det er mange der som får første lillesøsken først når de er 4-5 år eller barn som har søsken som er en del eldre enn dem🥰 Det blir kanskje en litt annen type relasjon, men det er ikke nødvendigvis noen dårligere relasjon mellom søsken med stor aldersforskjell❤️ Og merkelig nok så går det helt fint å vokse opp uten søsken, så det er ikke sånn at dere må ha to om dere skulle ønske kun en! Anonymkode: a7245...ca0
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.19): «Bare ikke tenk så mye på det så skjer det plutselig» «har dere tenkt på adopsjon?» «har dere tenkt til å bli fosterhjem istedet?» bare et par av idiotiske kommentarer jeg har fått. Folk mener det kanskje godt, men herlighet da. Anonymkode: b1723...a76 Den første der er så utrolig nedlatende! "Ikke stress, det ordner seg ". Jeg står midt i langvarig prøving og vi er nå regna som ufrivillig barnløs (prøvd i over et år). Har noen venner som kommer med den kommentaren,.sikkert ment som en oppmuntring. Men for meg så blir det å bagatellisere noe som er utrolig sårt og vanskelig for meg som virkelig tar på mentalt og energien. Anonymkode: a7245...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli Utrolig uhøflig å holde på slik. Hva om man ikke kan få flere barn, men ikke orker å utlevere seg til Gud og hvermann, eller man er fornøyd med det barnet man har? Jeg mistet kjæresten for 1 år og 9 måneder siden, og folk begynte å spørre om jeg hadde noen ny i kikkerten under ett år etter at han døde. Anonymkode: 56418...85f
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli "Spør du meg om sexlivet vårt?" Kan jo være et godt svar? Da blir de sikkert litt flaue. Som de bør være. Anonymkode: 5beae...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Neste gang spør du tilbake: hvordan er sexlivet deres? Anonymkode: a9100...f54
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Kjenner ingen som stiller slike spørsmål som det refereres til her. Er det i spesielle miljøer? Ressurssvakt? White trash? Har aldri overhørt slike spørsmål i bekjentskapskretsen eller på arbeidsplassen heller. Anonymkode: 07e5d...e55
AnonymBruker Skrevet 16. juli #19 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 20.00): Kjenner ingen som stiller slike spørsmål som det refereres til her. Er det i spesielle miljøer? Ressurssvakt? White trash? Har aldri overhørt slike spørsmål i bekjentskapskretsen eller på arbeidsplassen heller. Anonymkode: 07e5d...e55 Enig! Har heller aldri vært borti dette. Jeg tenkte først at det kanskje er fordi jeg setter meg i respekt (som jeg skrev over), men du har et godt poeng - det kan hende det er bekjentskapskretsen til TS som er problemet. Anonymkode: 7990a...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå