Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier leilighet til 7000 kr alt inkl. Har bodd her i mange år. Jeg har fått finansieringsbevis og vurderer leilighetskjøp (føler det er nå eller aldri) og har regnet ut at jeg må ut med nesten 20.000 i boutgifter. Er det i det hele tatt verdt det? 

Anonymkode: eabc8...03b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du selv svare på. Hvis du trives der du bor, og det ikke er utsikter til at utleier skal slutte å leie ut, så er det enkleste å bli boende som leietaker. Iforhold til prisene her jeg bor, er kr 7000 gitt bort. Jeg betaler vel omtrent det i felleskostnad og strøm hver måned. Og så kommer alt det andre i tillegg. Pluss at jeg står ansvarlig for å ordne opp hvis noe må utbedres. Og det fører til merutgifter som jeg kanskje ikke har penger til akkurat da. Så å eie innebærer mye mer enn bare økte boutgifter.

Anonymkode: aeb7f...931

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg kunne leid en leilighet for 7000 kr (alt inkludert) + garanti for å kunne bo der så lenge jeg ville hadde jeg solgt på dagen og leid. Koster mer enn 7000 kr i mnd for (strøm/ kommunale avgifter/fellesutgifter/oppussing-vedlikehold). Så hadde jeg heller puttet 13k i fond hver måned. Det kan lønne seg å kjøpe bolig, men da må boligen ligge veldig sentralt i en av de største byene i Norge. Ikke mye boligprisvekst å skryte av andre steder.

Anonymkode: 802d3...26e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Både og. På den ene siden så kommer du godt ut av det økonomisk ved å leie så billig. Samt at du slipper ansvaret med å eie. 

På den andre siden så er det noe uforutsigbart å leie. Man vet aldri om / når man blir sagt opp og må flytte. Det var det som tippet vektskålen for min del. Leide et hus rimelig i mange mange år. Sparte masse penger på det og hadde en stor sparekonto, slapp ansvar og vedlikehold (utover det som lå på meg som leietager). Var superfornøyd med å leie. Men så måtet jeg flytte fordi huset skulle pusses ganske mye opp (vedlikehold som tak, drenening, mur, kjeller etc.). Og da valgte jeg å kjøpe så jeg slapp å flytte flere ganger. 

Du må nesten vurdere hva du vil vekte tyngst og hva som vil være lurt på lang sikt. Med såpass lav husleie så har du sikkert en god slump med sparepenger. Det er kjekt å ha når utgiftene øker. 

Anonymkode: 10c15...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De første årene - nei. Det er kjempedyrt å etablere seg. Og man opplever også en del uforutsette kostnader. Men du kan ikke tenke så kortsiktig. 

Det tok ikke mange årene før vi hadde kjøpt oss opp, inflasjonen hjalp på lånet, og lånekostnadne ble stadig mindre. Nå sitter vi nedbetalt bolig som er verdt ca 12 millioner, som det ville kostet ca 40 000/mnd å leie. Alt av vedlikehold og påkostninger er tatt, så kommer neppe noe overraskelser her.

Og betaler ca 8000 måneden i faste kostnader, alt inkludert, også strøm og fiber. Og har jo 12 millioner på bok på toppen om vi selger, eller refinansierer som pensjonister. 

Anonymkode: dec05...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til; du skriver det er nå du har mulighet. Det er kanskje veldig sant. Vi etablerte oss også i 20-årene. Vi var barnløse, kunne jobbe mye overtid, knipe inn på kostnader, betale ned ekstra på lån. Man har en helt annen fleksibilitet enn etter barn. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Det er noe en må tenkte langsiktig på.

Spørsmålet er hvor lenge får du bor for 7000kr inkludert alt, for det er veldig lavt vanligvis betaler en nettleie og strøm uten om

Får en eks barn blir det å få lån vanskeligere. 

Uansett er dette du selv må kjenne på hva du føler blir mest rett for deg, vanskelig for oss uten for å si hva som blir rett og galt

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å kjøpe noe eget. Det er veldig uforutsigbart ved å leie. Når du har kjøpt betaler du ned på ditt eget. Lånet vil minke og huset vil øke i verdi.

Anonymkode: 857b6...bdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Må også legge til; du skriver det er nå du har mulighet. Det er kanskje veldig sant. Vi etablerte oss også i 20-årene. Vi var barnløse, kunne jobbe mye overtid, knipe inn på kostnader, betale ned ekstra på lån. Man har en helt annen fleksibilitet enn etter barn. 

Det står ikke noe sted at hun tenker på å få barn. Det gjør saken enklere 

Anonymkode: 38cce...805

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leier leilighet til 7000 kr alt inkl. Har bodd her i mange år. Jeg har fått finansieringsbevis og vurderer leilighetskjøp (føler det er nå eller aldri) og har regnet ut at jeg må ut med nesten 20.000 i boutgifter. Er det i det hele tatt verdt det? 

Tenker at det er viktig å nøste litt opp i dette beløpet. Hvor mye av 20'000 er faktisk avdrag? Fordi det avdraget kan betraktes som sparing.

Du burde sammenligne husleien din i dag med det som er felleskostnader (uten felleslån), eventuelle renter og kostnader til felleslånet, renter til ditt lån og andre utgifter slik som strøm. Avdrag til felleslån kan også ses som en slags sparing.

Når du betrakter lønnsomheten, så er dermed lånet og kostnader til lånet det som blir elefanten i rommet. Har du mye egenkapital eller muligheten til et lån med kort nedbetalingstid, så sparer du enormt med penger i forhold til noen som kommer med kun 10% og 30år med finansiering. Samme bolig kan dermed få svært forskjellig prislapp ut fra dine individuelle muligheter.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ha barn. Er opptatt av frihet, men føler jeg må «sikre» fremtiden. Veldig lite av de 20k er avdrag, mesteparten er renter og felleskost (men det er selveier). Umulig valg å ta føler jeg. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 400k på høyrentekonto og en del i fond

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du setter av 13k til fondssparing hver måned vil det sannsynligvis lønne seg framfor å kjøpe. 
Men om du bruker 13k på forbruk er saken en annen. 

Anonymkode: da1c4...0b6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi leide et hus til 18.500 kr i måneden. Utleieleilighet i underetasjen som vi leide ut til 7500 kr, satt da igjen med 11.000 kr i leie. Delt på 2 personer = 5500 kr for min andel. 

Kjøpte tilsvarende hus i samme nabolag (nabohuset, faktisk). Lån på 7 mill, månedlige renter og avdrag på 28.000 kr (Min andel: 14.000 kr) Så kommer alt av vedlikehold, forsikringer og kommunale svgifter på toppen av det.

Lønner det seg alltid å eie? Nei. 

Finnes det andre grunner til å kjøpe enn økonomiske? Ja.

Anonymkode: 34e40...441

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal noen mene noe om dette så må vi nesten vite hvilken inntekt du har, og hvordan du ser for deg å ville og å kunne bo i fremtiden. 
De fleste ser på leieboliger som noe midlertidig, for å kunne bo trygt i fremtiden og i alderdommen, og i noe egen må du kjøpe.

Anonymkode: 3583f...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange innspill på dette i denne tråden

Anonymkode: d9cab...d26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den prisen med alt inkludert er et kupp, jeg hadde blitt boende så lenge jeg kan ;) 

Anonymkode: d0161...29c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt billig leie og så lenge du er fornøyd med stedet og ikke må ut med det første hadde jeg kanskje heller spart 13k+ i mnd. Da får du jo høyere EK og må ta opp mindre lån når du skal kjøpe, ergo kan du få mindre kostnader på den måten).

Det er helt klare fordeler ved å eie noe, så det ville vært mitt mål på sikt i alle fall. 

Anonymkode: 7483d...f82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det samme størrelse og standard på den du leier, og den du må ut med 20 000 for om du kjøper? 

Anonymkode: 9055e...7f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du det er nå eller aldri? Er det alderen? 

Med mindre jeg var nær pensjonsalderen og ikke vil få lån om et par år, ville jeg blitt boende til jeg ble oppsagt eller leia blir satt opp. Du har jo (som alle her har påpekt) sykt lav husleie og mulighet til å legge deg opp mye mer egenkapital.

Anonymkode: 45383...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...