Gå til innhold

Svigerdatter fra helvete??

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mora har 7-8 timer å hente seg inn igjen manglende søvn mens barna er i bhg, og når mannen endelig er hjemme kan hu la han overta. Kunne lett hatt det sånn uten å klage eller være sur på svigermor. Så digg da. Hadde vært supermamma om jeg hadde vært i lignende situasjon. Nå må jeg slite meg ut på jobb hele dag, slite meg ut med barna de få timene jeg er med de, slite meg ut med ektemannen på kvelden og sånn går no dagane. 

Anonymkode: de6f3...5b9

Kanskje hun også har noen sosiale behov som ikke dekkes av barnehageunger? Andre men esker jobber jo, så hun får ikke møtt venner etc mens ungene er i barnehagen.

Anonymkode: 10ae0...16d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje hun også har noen sosiale behov som ikke dekkes av barnehageunger? Andre men esker jobber jo, så hun får ikke møtt venner etc mens ungene er i barnehagen.

Det er lov å invitere venner hjem til seg på kvelden. Og å dra ut de gangene far er hjemme på friperiodene. 

Anonymkode: de6f3...5b9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS passer barnebarna opptil en uke om gangen, så jeg regner med at hun kjenner psyken til barna, og vet hvordan de har det. Hun kommer ikke med noen info om mistanke om omsorgssvikt.

Anonymkode: 6143d...d0f

Nei, man skal passe seg for å trekke konklusjoner basert på lite informasjon. Men likevel, de eneste jeg vet om som er hjemmeværende (helt eller delvis) i 2025, er de som vil redusere eller unngå barnehage. Det er et valg man kan være enig eller uenig i, men det må være opptil den enkelte familie.

Så når da TS skriver at svigerdatteren ikke engang gjør det, men sender barna fulle dager i barnehage og attpåtil trenger ekstra hjelp flere ganger i uka fordi hun er "sliten", da må det jo ligge noe annet under? Vi kan ikke vite hva, men det er da foruroligende, er det ikke?

Anonymkode: 464ae...803

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 7.16):

Jeg har en svigerdatter med voldsomme prinsessefakter. Hvertfall syns jeg det, men mulig jeg er på bærtur…? 
Hun er superhyggelig og grei hver gang hun trenger noe eller trenger hjelp til noe. Sier jeg nei til noe hun ber om så snur hun tvert. Da blir det plutselig veldig vanskelig å få svar på ting, og hun svarer kort og surt. Svarer man ja derimot, så fortsetter hun å være hyggelig til hjelpen er ferdig gitt. 
For eksempel hvis de trenger barnepass en dag/helg, da raser det inn med hjerter og koselige meldinger i innboksen min. Passer det ikke for meg den dagen/helgen  så blir det radiosilence med null meldinger etter mitt svar. 
Jeg hjelper når jeg kan, passer ungene stort sett hver gang de spør, og sier som regel ja, men jeg kan jo ikke alltid stå klar til å hjelpe heller…? 
Jeg føler ikke jeg kan ta det opp med hverken henne eller sønnen min, for jeg ønsker ikke å lage noe drama. Men jeg føler meg utnyttet og at hun prøver å manipulere meg, og denne følelsen er ikke noe god. 

Anonymkode: fe833...e4d

TS, det er ikke nødvendig å ta det opp med noen. Faktisk ikke nødvendig å gjøre noe som helst. Ikke bare blir det drama som du skriver, men det kan også få konsekvenser for forholdet med din sønn og barnebarn og gjøre vondt verre.

Tror det beste du kan gjøre er å ikke bry deg om hennes reaksjoner. Så lenge hun får påvirke hvordan du føler deg, så blir du manipulert. Hun manipulerer følelsene dine, med eller uten vilje. Bare godta at du har en moodig svigerdatter og ikke la dette forsure hverdagen din. Kan du passe barna eller gjøre andre ting hun spør om, greit. Kan du det ikke, så får hun reagere som hun vil, ikke ditt problem.

Anonymkode: 08bba...18c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja v har skjønt at i dine øyne kan gullgutten til mamma do no wrong, men det er altså ikke alle som synes han er verdens syvende underverk bare fordi han tjener penger.

Ingen har sagt noe om å stikke innom for å ta oppvasken, men det er merkelig når han vet at kona har null venner, familie eller annet enn deg, at han ikke kan hjelpe til med å avtale noe barnevakt. Det er tydelig at du ser på det som hans penger og hun bare er en snylter som skal bøye nakken og være takknemlig. for at han betaler barnehage, fint hus og dyr bil, men vanligvis når et par velger at den ene skal være hjemmeværende ser de på det som sine penger, og ikke hans penger som gan bestemmer over og allernådigst kan slenge til dama noen penger når han føler seg gavmild. 

Du er veldig opptatt av at hun ikke kunne hatt så fint hus og bil om det ikke var for ham, men han kunne heller ikke hatt denne jobben om det ikke var for henne, siden de nå har barn. Dør hun i morgen må han faktisk komme hjem fra Nordsjøen.

Det er helt greit at du misliker henne, det er ikke du som har valgt henne, og enda mer greit at det ikke faktisk passer alltid. Jeg reagerer ikke på at du av og til må si nei, selvsagt ikke, men jeg reagerer på hvordan dyp forakt gjennomsyrer alt du skriver om henne. Sønnen din valgte denne kvinnen, og velger henne fortsatt, hva sier det evt om ham? 

Jeg skjønner, du er sint på menn. Og det er helt ok det. Du har nok dine grunner. 🙂 Men jeg forstår ikke uansett hva dette innlegget har med min sønn å gjøre. 
Slapp av nå, dette går helt fint.  

ts

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da inviterer man venner hjem pl kvelden, måte på hvor hjelpeløs en voksen kan være

Anonymkode: 39739...29c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja v har skjønt at i dine øyne kan gullgutten til mamma do no wrong, men det er altså ikke alle som synes han er verdens syvende underverk bare fordi han tjener penger.

Ingen har sagt noe om å stikke innom for å ta oppvasken, men det er merkelig når han vet at kona har null venner, familie eller annet enn deg, at han ikke kan hjelpe til med å avtale noe barnevakt. Det er tydelig at du ser på det som hans penger og hun bare er en snylter som skal bøye nakken og være takknemlig. for at han betaler barnehage, fint hus og dyr bil, men vanligvis når et par velger at den ene skal være hjemmeværende ser de på det som sine penger, og ikke hans penger som gan bestemmer over og allernådigst kan slenge til dama noen penger når han føler seg gavmild. 

Du er veldig opptatt av at hun ikke kunne hatt så fint hus og bil om det ikke var for ham, men han kunne heller ikke hatt denne jobben om det ikke var for henne, siden de nå har barn. Dør hun i morgen må han faktisk komme hjem fra Nordsjøen.

Det er helt greit at du misliker henne, det er ikke du som har valgt henne, og enda mer greit at det ikke faktisk passer alltid. Jeg reagerer ikke på at du av og til må si nei, selvsagt ikke, men jeg reagerer på hvordan dyp forakt gjennomsyrer alt du skriver om henne. Sønnen din valgte denne kvinnen, og velger henne fortsatt, hva sier det evt om ham? 

I alle dager , var da voldsomt til overdrivelse fra deg da

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg oppfatter ikke ts sine innlegg som forakt, men at hun er frustrert og lei  over å bli behandlet slik når hun stiller opp såpass mye. Jeg har noen i nær familie som har samme tendenser som svigerdatteren og det er rett og slett ikke noe trivelig i lengden. 

Og så vil jeg tro at siden sønn og svigerdatter er blitt enig i at han skal jobbe offshore og hun være hjemme, er det underforstått at hun tar vare på hjemmet og barna når han er borte, det innebærer bl.a at hvis hun av en eller annen grunn trenger barnevakt må hun fikse det selv! Eller mener du seriøst at han skal sitte i Nordsjøen eller hvor han nå er og ringe rundt venner og bekjente for å fikse barnevakt for sin hjemmeværende kone? Er hun en voksen kvinne eller et av barna?

Ps. La oss ikke glemme at Ts har barnebarna ca 1 uke hver måned og henter i tillegg ofte i barnehagen. Hennes svigerdatter får faktisk ganske mye hjelp. 

Anonymkode: 9d415...558

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun er sliten og trenger egentid, sier hun. Jeg har selv vært alene med 3 barn fra yngste var 2 måneder gammel og til de alle flyttet hjemmefra, så jeg vet man kan bli sliten, og hun skal få lov til det. Nå går jo barnebarna mine i barnehagen og er der fra 08:00 til 16:00 hver dag, så egentiden har hun jo forsåvidt dekket der vil jeg tro, men jeg er jo glad i barnebarna og liker å være sammen med dem, derfor sier jeg som regel ja. Men av og til passer det bare ikke. 

ts

Med tre unger i bhg lurer jeg på hvor ofte hun faktisk er hjemme alene på dagtid. Våre unger var hjemme pga sykdom annen hver uke, og sønnen til TS har tre barn i barnehagealder.

Anonymkode: 4b75a...e00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.31):

Jeg er ferdig med å ha små barn, og dette er faktisk ikke mitt ansvar. 🙂 Jeg elsker å ha barnebarna mine her på besøk, men det er ikke en av mine plikter. 
Jeg stiller opp jeg, men av og til passer det bare ikke. 

Han hadde denne jobben før de traff hverandre, og hun visste hva hun gikk til. Når det er sagt så er han jo også hjemme like mange uker i strekk som han er borte på jobb. Han sørger for at alt det økonomiske er på plass (hun er hjemmeværende, med barn i barnehage) . De ukene han er hjemme, er barna også hjemme. Han tar sin del i alt ansvar. 
Noen over her skrev at han ikke kunne hatt den jobben om det ikke var for henne.. det er i grunnen feil, siden han hadde den jobben før han traff henne. Og når det er sagt så kunne hun heller ikke hatt det huset, den bilen osv om han ikke hadde den jobben han har og den lønnen. 

ts

Tuller du? Han er vel heldig som har truffet noen som gidder å gå hjemme og vaske, lage mat og passe barn mens han får gjøre karriere. Han hadde aldri fått til det dersom hun skulle gjøre karriere også. Da hadde han måttet jobbe på land og dele hverdagsbyrdene. De har valgt å få barn så det er jo ikke svigerdatter som har aleneansvar for denne skjevfordelingen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 14.19):

Jeg var også alene med mine barn, og ja det er slitsomt. Men hva har det med denne saken å gjøre egentlig? 
Hun har lov til å bli sliten, og hun har lov til å bli skuffet om jeg ikke kan hjelpe henne hver gang hun ber om det, men det er måten hun oppfører seg på om hun ikke får det som hun vil dette innlegget handler om. 
Hvem som gjør hva, hvorfor de gjør det, og hvem sitt ansvar det er har ingenting å si akkurat i denne tråden. 
Ja, jeg er ferdig med å ha små barn. Jeg elsker mine barnebarn og har dem her 9 av 10 ganger hun spør meg. MEN det er ikke min plikt å stille opp til enhver tid! 

Hvis du står rett foran noen, ansikt til ansikt, og spør dem om en tjeneste og de sier de ikke har mulighet. Snur du deg bare å går da, eller sier du et eller annet?? 

ts

Om du sier nei til henne, snur hun seg tvert og går uten å snakke med deg? Eller har du muligens tolket noe i det og satt dette på spissen…

Anonymkode: 54a03...c31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med tre unger i bhg lurer jeg på hvor ofte hun faktisk er hjemme alene på dagtid. Våre unger var hjemme pga sykdom annen hver uke, og sønnen til TS har tre barn i barnehagealder.

Det var dine barn , ikke alle er så mye syke 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har TS skrevet at sønnen har 3 barn i barnehagealder? Jeg har bare sett at TS var alene med 3 barn selv, fra minste var to mnd.

Anonymkode: 6143d...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg har en svigerdatter med voldsomme prinsessefakter. Hvertfall syns jeg det, men mulig jeg er på bærtur…? 
Hun er superhyggelig og grei hver gang hun trenger noe eller trenger hjelp til noe. Sier jeg nei til noe hun ber om så snur hun tvert. Da blir det plutselig veldig vanskelig å få svar på ting, og hun svarer kort og surt. Svarer man ja derimot, så fortsetter hun å være hyggelig til hjelpen er ferdig gitt. 
For eksempel hvis de trenger barnepass en dag/helg, da raser det inn med hjerter og koselige meldinger i innboksen min. Passer det ikke for meg den dagen/helgen  så blir det radiosilence med null meldinger etter mitt svar. 
Jeg hjelper når jeg kan, passer ungene stort sett hver gang de spør, og sier som regel ja, men jeg kan jo ikke alltid stå klar til å hjelpe heller…? 
Jeg føler ikke jeg kan ta det opp med hverken henne eller sønnen min, for jeg ønsker ikke å lage noe drama. Men jeg føler meg utnyttet og at hun prøver å manipulere meg, og denne følelsen er ikke noe god. 

Jeg tror dette først og fremst handler om dine følelser og samvittighet. Fint at hun skriver masse hjerter innimellom, men ikke legg så mye i det. Enig i at du ikke skal ta det opp med sønn, svigerdatter og heller jobbe med deg selv (slutte å bry deg om emoji-innhold i meldinger). Du må ikke få ros og anerkjennelse fra svigerdatter i ett sett og det er ikke en venninne relasjon. Virker som du legger mye av din verdi i relasjonen. Hadde absolutt skjønt det om noen følte på manipulasjon hvis en kjæreste, mor, datter eller venn var litt stille på melding, men ikke svigermor/svigerdatter.

Endret av Lillemy8
Skrevet

Kan ikke helt se hva i hovedinnlegget skulle betyr at dette er en "svigerdatter fra helvete"? Hun høres unektelig sleip ut og utnytter barnas bestemor, kontakter kun når det trengs barnepass. Men fra helvete er hun vel ikke av den grunn. Bare litt egoistisk og sleip.

Med mindre du har utbrodert ytterligere om henne i denne seks sider lange tråden? Det har jeg ikke lest, jeg svarte på hovedinnleggets tekst bare.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De har 2 barn. Og de er nesten aldri syke heldigvis 🙂 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (22 minutter siden):

Kan ikke helt se hva i hovedinnlegget skulle betyr at dette er en "svigerdatter fra helvete"? Hun høres unektelig sleip ut og utnytter barnas bestemor, kontakter kun når det trengs barnepass. Men fra helvete er hun vel ikke av den grunn. Bare litt egoistisk og sleip.

Med mindre du har utbrodert ytterligere om henne i denne seks sider lange tråden? Det har jeg ikke lest, jeg svarte på hovedinnleggets tekst bare.

Hun har fortalt at svigerdatteren ikke jobber, er alene med barna mens mannen jobber, sender barna i barnehagen minst åtte timer hver dag, spør svigermor om hun kan passe barna flere ganger i uka fordi hun er "sliten" og snur seg og går midt i en samtale dersom hun får negativt svar. Så litt mer enn manglende emojier som TS fokuserte på i hovedinnlegget.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres ikke greit ut, men kanskje det beste er å bare stå i det. Passe barnebarna når det passer, så må du bare tenke det gir deg kvalitetstid med barnebarna. Hvis du trenger hjelp til noe, så ville jeg kommuniser med sønnen din og droppet å ta det med svigerdatter. Krysser fingrene for det går over etterhvert. Kanskje er hun trett og sliten av jobb, barn osv, og hennes måte å reagere på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun har fortalt at svigerdatteren ikke jobber, er alene med barna mens mannen jobber, sender barna i barnehagen minst åtte timer hver dag, spør svigermor om hun kan passe barna flere ganger i uka fordi hun er "sliten" og snur seg og går midt i en samtale dersom hun får negativt svar. Så litt mer enn manglende emojier som TS fokuserte på i hovedinnlegget.

Dvs hun høres ekstremt lett å ha med å gjøre sammenlignet med alle mulige utfall som utroskap, psykisk eller fysisk vold, barnemishandling, forsøke å splitte familien osv. Hun er enten litt ego og sleip og manipulerende eller så er hun (p-)syk eller redusert på en eller annen måte. Hun har eventuelt også kanskje traumer fra egen oppveskst og dårlig erfaring med familie som gjør at hun ikke har helt normal oppførsel rundt svigermor. 

Anonymkode: 85dc6...163

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner, du er sint på menn. Og det er helt ok det. Du har nok dine grunner. 🙂 Men jeg forstår ikke uansett hva dette innlegget har med min sønn å gjøre. 
Slapp av nå, dette går helt fint.  

ts

Sint på menn? Neida. Har heldigvis bare flotte oppegående menn i min omgangskrets. Om noe er jeg irritert (ikke sint) på på patetiske mødre som tror barna deres er verdens navle og feilfrie, sånn du tydeligvis tenker om din sønn, og jeg synes synd på svigerdatteren din som må bo på nåde i din sønns dyre flotte hus.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller du? Han er vel heldig som har truffet noen som gidder å gå hjemme og vaske, lage mat og passe barn mens han får gjøre karriere. Han hadde aldri fått til det dersom hun skulle gjøre karriere også. Da hadde han måttet jobbe på land og dele hverdagsbyrdene. De har valgt å få barn så det er jo ikke svigerdatter som har aleneansvar for denne skjevfordelingen. 

Nemlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...