Gå til innhold

Svigerdatter fra helvete??

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (1 minutt siden):

TS.. Bare ta en titt på et annet innlegg her inne om ei svigerdatter som synes at besteforeldre er urettferdige fordi dem ikke vil passe på ungene deres. 

Da ser du litt hvor selvmotsigende de fleste her inne på KG er. 

Helt utrolig hvor annerledes svar du får her æ, kontra det andre innlegget. 

Men jeg forstår ikke hva noe av det de påstår her inne har med min sønn å gjøre? Hvor henter de infoen fra? 😂

Anonymkode: fe833...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

personlig mener jeg dette er av det mildeste slaget av personlighet. Synes trådstarter tar alt for hardt i. Hvis det kun handler om barnepass og ikke mer, så skal man ikke behøve å overtolke hvorfor ikke meldingene kommer. Nei er nei, og da skal man ikke overtenke til det verste. 

Anonymkode: c4946...27d

Det kan jo hende det finnes detaljer som vi ikke vet noe om? Kanskje var dette bare et eksempel på hvordan svigerdatteren oppfører seg? 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg forstår ikke hva noe av det de påstår her inne har med min sønn å gjøre? Hvor henter de infoen fra? 😂

Må få ut litt frustrasjon, tenker jeg. Mange svake foreldre i dagens samfunn.

Selv har jeg en mann som jobber utenlands i flere uker, og jeg har ikke foreldre som kan hjelpe til. 

Verste av alt, det er at mange her inne ignorerer det ene svaret du ga, hvor du skrev at hennes foreldre ikke bidrar med noe pass av barn.

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

Du undrer deg ikke over det at det er din svigerdatter som går i dialog med deg fremfor din sønn? Hva slags relasjon har du egentlig til din sønn?

Er han litt tafatt? 

Og jeg lurer på hva slags relasjon alle som mener kommunikasjonen må gå «blodsveien» har til sin svigerfamilie. Jeg har ringt svigermor flere ganger og spurt om hun kan være barnevakt. Ikke fordi kona har et dårlig forhold til sin mor,  men fordi det var jeg som skulle ordne det. Og når det ikke passet for mine, så ringte jeg svigermor. Kunne selvsagt funnet kona og bedt henne ringe, men det hadde vært tungvint.

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror nok vi er flere som føler det må være en kjip situasjon å være i for henne. Siden mannen hennes er fraværende og hun da har 100% ansvar for små barn så må hun "krype" til svigermor for å spørre om hjelp hver gang hun trenger/må/har behov for å gjøre noe alene. Så selvom sønnen din er fraværende for en god grunn, så faller likevel mye på henne. 

Leser også litt mellom linjene på hvordan du omtaler henne. Det virker ikke som du har så mye respekt for henne. Kanskje det er fortjent, det kan ikke vi vite, men det er ikke så vanskelig å leve seg inn i hvordan det føles for henne, når hun i tillegg er avhengig av din hjelp når mannen er borte.

Anonymkode: 4f730...da8

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Og jeg lurer på hva slags relasjon alle som mener kommunikasjonen må gå «blodsveien» har til sin svigerfamilie. Jeg har ringt svigermor flere ganger og spurt om hun kan være barnevakt. Ikke fordi kona har et dårlig forhold til sin mor,  men fordi det var jeg som skulle ordne det. Og når det ikke passet for mine, så ringte jeg svigermor. Kunne selvsagt funnet kona og bedt henne ringe, men det hadde vært tungvint.

Så fint at du har den relasjonen med svigermor. Her er det tydelig at relasjonen ikke er like god: TS mener svigerdatter er « fra helvete» og svigerdatter vil tydeligvis ikke ha kontakt med svigermor etter at svigermor har avvist hjelp til barnevakt (j.f H.I) - det tyder på et noe høyere konflikt og stressnivå enn hva du og din svigermor har, og da er ofte beste løsning at den som er biologisk barn spør sin foreldre om bistand til barnevakt og andre samtaler som kan være katalysator til uenigheter, konflikter, misforståelse m.m.

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Så fint at du har den relasjonen med svigermor. Her er det tydelig at relasjonen ikke er like god: TS mener svigerdatter er « fra helvete» og svigerdatter vil tydeligvis ikke ha kontakt med svigermor etter at svigermor har avvist hjelp til barnevakt (j.f H.I) - det tyder på et noe høyere konflikt og stressnivå enn hva du og din svigermor har, og da er ofte beste løsning at den som er biologisk barn spør sin foreldre om bistand til barnevakt og andre samtaler som kan være katalysator til uenigheter, konflikter, misforståelse m.m.

Slike spørsmål er ikke katalysator for konflikt. Enten kan de, eller så kan de ikke. Det som eventuelt skaper konflikt er hvordan man kommuniserer med hverandre.

Jeg er enig med de som hevder at det ut fra eksempelet til ts ikke er grunn til å kalle henne for svigerdatter fra helvete. Men man må kunne forvente et Ok eller en liten setning tilbake når en skriver at det ikke passer.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En far som ikke er tilstede. Da bør du iallfall stille opp når sønnen din ikke er hjemme 

Anonymkode: 9bce4...6fb

Hvorfor er det en selvfølge?

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Brunello skrev (26 minutter siden):

Slike spørsmål er ikke katalysator for konflikt. Enten kan de, eller så kan de ikke. Det som eventuelt skaper konflikt er hvordan man kommuniserer med hverandre.

Jeg er enig med de som hevder at det ut fra eksempelet til ts ikke er grunn til å kalle henne for svigerdatter fra helvete. Men man må kunne forvente et Ok eller en liten setning tilbake når en skriver at det ikke passer.

Jeg er enig i at ulike spørsmål (om hjelp og/eller generelt) -  i seg selv ikke er katalysator til konflikt, men i dette tilfellet er de åpenlyst det.

Da burde det være TS sin sønn som tok oppgaven, ikke svigerdatter. Uansett om det er at svigerdatter blir «urimelig avvisende» eller om det skyldes at hun for eksempel føler seg hjelpesløs og alene (avvist av svigermor) vi kan bare spekulere i hva som utløser dårlig stemning mellom de to når dette skjer.

———

Det er dessverre slik at erfaringsmessig vil jeg hevde kvinner ofte tar rollen som «prosjektkoordinator» i familien A/S: det innebærer alt fra oversikt over når neste foreldremøte, barnebursdag og trening er, emosjonell reguleringsstøtte til alle familiemedlemmer som måtte ønske det, (til enhver tid?) middagsplanlegging osv osv.

Det er ikke slik at absolutt «alle» kvinner har dette ansvaret men jeg vil hevde at det er ikke unormalt at det er slik..

Og nei: det betyr ikke at fedre ikke gjør sitt: de er ofte de som kjører og henter, blir sendt på butikken for å kjøpe inn alt mulig dill og dall som ble avglemt eller som man «må ha», og mange fedre er de som stadig vekk lager middager, pakker matpakker, gjør lekser, er trener til ungene innenfor diverse idretter  osv osv.

men: om kvinnen er prosjektkoordinator er det dermed også ofte hun som må samarbeide/les :forhandle, med eksterne samarbeidspartnere. (Les: familiemedlemmer herunder svigermor)

Det være seg hvem som skal feire jula hvor, hvor ofte har man felles familiemiddag/søndagsmiddag og når kan noen være barnevakt for barna når verken mor eller far har selv anledning.

Om din kone var den som tok en slik rolle og det viste seg at hun til stadighet ble skuffet over din mor eller av ulike årsaker fikk dårligere relasjon med din mor, og/eller din mor mente din kone måtte være «fra helvete» - så hadde du gjort lurt i å avlaste din kone i å ta akkurat denne rollen som prosjektkoordinator.

Og ja: jeg tror alt for mange kvinner/mødre kjenner seg igjen fra nettopp det perspektivet:

Det er de som ringer rundt og rigger opp slik at familien A/S skal gå rundt, og «takken» er at de omtales som «sjef» eller «fra helvete».

Dessverre…

Jeg kan også si at dette kan snus den andre vei: om far alltid er den som må kjøre til trening og man begynner å ense at dette tærer på far, så kan det være lurt å begynne å snakke om en restrukturering av oppgavefordeling.

Det er til syvende og sist hva det handler om, enkelt og greit. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er ferdig med å ha små barn, og dette er faktisk ikke mitt ansvar. 🙂 Jeg elsker å ha barnebarna mine her på besøk, men det er ikke en av mine plikter. 
Jeg stiller opp jeg, men av og til passer det bare ikke. 

Han hadde denne jobben før de traff hverandre, og hun visste hva hun gikk til. Når det er sagt så er han jo også hjemme like mange uker i strekk som han er borte på jobb. Han sørger for at alt det økonomiske er på plass (hun er hjemmeværende, med barn i barnehage) . De ukene han er hjemme, er barna også hjemme. Han tar sin del i alt ansvar. 
Noen over her skrev at han ikke kunne hatt den jobben om det ikke var for henne.. det er i grunnen feil, siden han hadde den jobben før han traff henne. Og når det er sagt så kunne hun heller ikke hatt det huset, den bilen osv om han ikke hadde den jobben han har og den lønnen. 

ts

Først og fremst så er dette feil. Du kan ikke, som singel og uten barn, vite hva du går til om du får barn med noen som reiser i jobb. Man kan vite at man blir alene i ukesvis, men man kan ikke vite hvordan det tar på eller føles før man faktisk har gjort det.

Det er veldig svart/hvitt å si slike ting. Livet endres stadig, folks behov endres over tid. Jobben hans funker åpenbart ikke like godt for henne nå som de har barn. Men istedet for å vise forståelse for det dømmer du henne. Hvis man avviser noen på den måten (har du sagt dette direkte til henne?) så sier du indirekte "aksepter det eller forsvinn". For når man er så svart/hvitt som du er her er faktisk det eneste alternativet at hun finner seg en annen mann om dette ikke funker for henne.

Det jeg prøver å si er at det skinner gjennom at du har lite respekt for henne og dømmer henne. Kan godt være at hun er klar over dette og vet at hun lever på nåde hos deg. Derfor smisker hun kanskje, og blir overvunnet når du sier nei. Da har hun ingen andre å spørre, og blir vel lei seg. Hvorfor skal hun sende hjerter til noen som ser ned på henne og avviser henne?

Anonymkode: cb34a...bf0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mor er hjemmeværende for å ta seg av barna. Far jobber offshore. Far betaler for at barna skal gå i barnehage 5 dager pr uke når far er på jobb. De ukene han er hjemme er barna også hjemme. Hvorfor skal far skaffe barnevakt for mor de ukene han er på jobb?? 

ts. 

Hvorfor er mor hjemmeværende? Er hun sykmeldt/på aap? Var hun hjemmeværende når hun traff sønnen din? Hvor gamle er barna?

Prøver å forstå settingen i denne tråden du har startet 😊

Anonymkode: e3600...319

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er mor hjemmeværende? Er hun sykmeldt/på aap? Var hun hjemmeværende når hun traff sønnen din? Hvor gamle er barna?

Prøver å forstå settingen i denne tråden du har startet 😊

Mor er ikke sykemeldt eller på aap. Hun var arbeidssøker når hun traff min sønn, og er fremdeles hjemmeværende. 
barna er 3 og 4 år. Men jeg vet ikke hva dette har med HI å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah, så sønnen din skan få ha fri på kveldene når barna er hans ansvar, men mor skal ikke ha en eneste frikveld siden sønnen din er så edel å betale for barnehage på dagtid mens han er borte? 

Synd at stort sett alle treninger, andre fritidsaktiviteter, og nesten alle sosiale settinger er på kveldstid da... Men hun får jo bo i så dyrt hus, selvsagt. Og sitte i den fine bilen sønnen din har kjøpt!

Er da helt normalt at den som er bortreist på jobb spør sine egne foreldre om de kan hjelpe med barnevakt om den som er hjemme med barna alene skulle trenge barnevakt noen timer.

Anonymkode: 10ae0...16d

Eh i din verden mulig, men jeg kjenner ingen som gjør det på den måten 

Anonymkode: 39739...29c

AnonymBruker
Skrevet

Mor er ikke sykemeldt eller på aap. Hun var arbeidssøker når hun traff min sønn, og er fremdeles hjemmeværende. 
barna er 3 og 4 år. Men jeg vet ikke hva dette har med HI å gjøre? 

Hvis hun var syk og i dårlig fatning for å kunne stå i jobb- så hadde det vært mer forståelig fra hennes ståsted at hun trengte mer barnepass for helsa sin skyld- og når du innrømmer at du er den eneste som stiller opp av og til, ikkesant? Derfor er det relevant å vite.

Også om barna var f.eks 1 og 2 år gamle, så er det en veldig hektisk alder å være hjemme med 2 små barn som sover forskjelligt og er krevende på natta- selvom de er i barnehage.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Akkurat. Det var åpenlyst for de fleste som klarer å se ting i litt større perspektiv :) 

Det kan også være  svangerskapsdepresjon/ depresjon/ ensomhet, osv.

Høres ikke ut som denne svigerdatteren er i noe god situasjon. 

Du må huske at svigerdatter får lov å bo i det dyre huset og sitte i den dyre bilen, enda hun er en prinsesse fra helvete som ikke sender hjerter til svigermor når svigermor ikke kan passe barnebarna.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

Skrevet

Kjenner at jeg er heldig som ha svigerdøtre som kan spørre meg om hjelp☺️ Til tross for at det her ser ut som om det bare er sønnene mine som skulle ha gjort det 🤪 Jeg har to ulike svigerdøtre , den ene snakker om alt, spør ganske mye om hjelp samtidig som hun alltid sier at jeg må si ifra om det ikke passere . Hun tar også kontakt /sender snap i det daglige ,- bare for å være hyggeli. Den andre spør også om hjelp, men er som TS sin svigerdatter ,- snurt når det ikke passer. Da blir det en litt "klam" stillhet.. OG jeg prøver å stille opp like mye for begge familiene. Så skjønner hva TS mener

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt å omtale svigerdatteren “fra helvete” - til det er det altfor lite info!

Men jeg skjønner også at ts synes det er slitsomt hvis svigerdatteren er overdrevent blid hver hun vil ha noe (og får et ja) for så å snu tvert om og vise tydelig misnøye hvis ikke ts har anledning til å hjelpe. Jeg synes det at  skru sjarmen av/på på denne måten er rett og slett ikke en trivelig holdning og det er slitsomt med mennesker man må gå på eggeskall rundt. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (På 12.7.2025 den 21.54):

TS.. Bare ta en titt på et annet innlegg her inne om ei svigerdatter som synes at besteforeldre er urettferdige fordi dem ikke vil passe på ungene deres. 

Da ser du litt hvor selvmotsigende de fleste her inne på KG er. 

Helt utrolig hvor annerledes svar du får her æ, kontra det andre innlegget. 

Nå er det opplest og vedtatt på kg at de edle besteforeldrene overhodet ikke skal ha noe særlig å gjøre med sine barnebarn, og nåde være og dyp skam over barn/svigerbarn som ber om hjelp til å takle hverdagen. Friske og oppegående besteforeldre «fortjener « å være ferdige med småbarn, de skal REISE (🤮), kjøre full egotripp, kaste om seg med penger og kun tenke på seg selv nå fordi de lot egne barn bo hjemme til de fylte 18 år. Selvfølgelig med små stikk om «når blir det barnebarn» når egne barn får partnere. Men når hverdagen smeller i trynet på nybakte foreldre, med utmattelse, sykdom, søvnmangel, nei DA skal man ikke kunne be om hjelp fra en besteforeldergjøk som er «ferdig med småbarn». Ts tenkte vel at her var det muligheter til å få boosta egoet sitt siden kg eter svigerdøtre og småbarnsforeldre som desperat trenger barnevakt, til frokost. 

Anonymkode: d42bb...542

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det opplest og vedtatt på kg at de edle besteforeldrene overhodet ikke skal ha noe særlig å gjøre med sine barnebarn, og nåde være og dyp skam over barn/svigerbarn som ber om hjelp til å takle hverdagen. Friske og oppegående besteforeldre «fortjener « å være ferdige med småbarn, de skal REISE (🤮), kjøre full egotripp, kaste om seg med penger og kun tenke på seg selv nå fordi de lot egne barn bo hjemme til de fylte 18 år. Selvfølgelig med små stikk om «når blir det barnebarn» når egne barn får partnere. Men når hverdagen smeller i trynet på nybakte foreldre, med utmattelse, sykdom, søvnmangel, nei DA skal man ikke kunne be om hjelp fra en besteforeldergjøk som er «ferdig med småbarn». Ts tenkte vel at her var det muligheter til å få boosta egoet sitt siden kg eter svigerdøtre og småbarnsforeldre som desperat trenger barnevakt, til frokost. 

Anonymkode: d42bb...542

Du glemte at de i tillegg har full rett til å fore barnebarna med helseskadelig mat, la dem se på skjerm 24 i døgnet, kjøre bil uten bilsikring og utsette dem for skrikekur på kveldene om de først passer, hvis ikke er foreldrene kontrollerende og slemme.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...