Gå til innhold

Svigerdatter fra helvete??

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerdatter med voldsomme prinsessefakter. Hvertfall syns jeg det, men mulig jeg er på bærtur…? 
Hun er superhyggelig og grei hver gang hun trenger noe eller trenger hjelp til noe. Sier jeg nei til noe hun ber om så snur hun tvert. Da blir det plutselig veldig vanskelig å få svar på ting, og hun svarer kort og surt. Svarer man ja derimot, så fortsetter hun å være hyggelig til hjelpen er ferdig gitt. 
For eksempel hvis de trenger barnepass en dag/helg, da raser det inn med hjerter og koselige meldinger i innboksen min. Passer det ikke for meg den dagen/helgen  så blir det radiosilence med null meldinger etter mitt svar. 
Jeg hjelper når jeg kan, passer ungene stort sett hver gang de spør, og sier som regel ja, men jeg kan jo ikke alltid stå klar til å hjelpe heller…? 
Jeg føler ikke jeg kan ta det opp med hverken henne eller sønnen min, for jeg ønsker ikke å lage noe drama. Men jeg føler meg utnyttet og at hun prøver å manipulere meg, og denne følelsen er ikke noe god. 

Anonymkode: fe833...e4d

• Liker 6
  • Hjerte 29
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en svigerdatter med voldsomme prinsessefakter. Hvertfall syns jeg det, men mulig jeg er på bærtur…? 
Hun er superhyggelig og grei hver gang hun trenger noe eller trenger hjelp til noe. Sier jeg nei til noe hun ber om så snur hun tvert. Da blir det plutselig veldig vanskelig å få svar på ting, og hun svarer kort og surt. Svarer man ja derimot, så fortsetter hun å være hyggelig til hjelpen er ferdig gitt. 
For eksempel hvis de trenger barnepass en dag/helg, da raser det inn med hjerter og koselige meldinger i innboksen min. Passer det ikke for meg den dagen/helgen  så blir det radiosilence med null meldinger etter mitt svar. 
Jeg hjelper når jeg kan, passer ungene stort sett hver gang de spør, og sier som regel ja, men jeg kan jo ikke alltid stå klar til å hjelpe heller…? 
Jeg føler ikke jeg kan ta det opp med hverken henne eller sønnen min, for jeg ønsker ikke å lage noe drama. Men jeg føler meg utnyttet og at hun prøver å manipulere meg, og denne følelsen er ikke noe god. 

Bor hennes foreldre langt unna så de ikke kan passe? Jeg synes også det er litt rart at sønnen din ikke er den som spør, jeg hadde nok tatt det opp med han på en vennlig måte for å ikke skape noe drama, hvis det går 😅

Anonymkode: 4f524...4bc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun svigerdattera di hørtes veldig bortskjemt ut. Hva skjer hvis du spør henne om hjelp til noe?

Har selv 2 små barn og en svigermor som ble brått enke i romjula, vi hjelper henne jeg og sønnen mannen (sønnen hennes) hun har også en datter som er eldst, men hun har aldri løftet en finger uansett hva det er og har hele livet krevd hjelp av foreldrene med sine barn, vi synes begge at det er dårligt gjort. Mannen hennes er hjelpsom ivertfall.

Anonymkode: e3600...319

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du undrer deg ikke over det at det er din svigerdatter som går i dialog med deg fremfor din sønn? Hva slags relasjon har du egentlig til din sønn?

Er han litt tafatt? 

• Liker 31
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må hun ordne opp for sønnen din? 

Er han ellers en som tar sin del på hjemmebane?

Tross 20 år sammen så tar stort sett jeg dialog med min familie, og han med sin side. Er selvfølgelig direkte dialog også når det er praktisk. Men akkurat nå går vi inn i en helg med familieselskap - overnatting - koordinering av gaver - samkjøring - barnepass, med mer, på hans side. Og da er det en selvfølge for meg at han tar all logistikk med sin familie, og jeg bare stiller opp i passende antrekk. 

Anonymkode: a7d44...5d2

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart at sønnen din ikke er den som ber om pass siden du er hans mor. Men klassisk at alt slik faller på kvinnene, til og med å be hans foreldre om pass og hjelp. Er han litt slapp, han sønnen din?

Anonymkode: 9bce4...6fb

Første setningen er så oppbrukt…. Det er nok hun som er sjefen, tenker jeg. Hvorfor må folk alltid vri ting til at det er sønnen det er noe galt med?!? 

Anonymkode: 00320...84e

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er inhvert fall tegn på et emosjonelt manipulativt og umodent menneske som det ikke er verdt å bruke energien sin på. Sett sunne grenser du og ikke bry deg om hennes silent treatment. 

Anonymkode: 9eccc...ebb

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Første setningen er så oppbrukt…. Det er nok hun som er sjefen, tenker jeg. Hvorfor må folk alltid vri ting til at det er sønnen det er noe galt med?!? 

Sjef og sjef. Det er normalt at man spør egne foreldre om hjelp og at man har ansvar for å opprettholde kontakt med egne foreldre. Det er ikke kvinnens jobb å spørre alle parter og ha ansvar for god kontakt med alle besteforeldre. Mannen kan da selv ta ansvar for å spørre og ha god kontakt med egne foreldre. 

Og du tar feil. I de fleste tilfeller anser man det som kvinnens ansvar OG kvinnens feil dersom det går skeis i kontakten med hans foreldre. Det blir i liten grad adressert at det er hans ansvar. Nettopp fordi det er hans foreldre. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

«Sjef» som i at hun er den som tar ansvar mener du? - ja virker slik. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun kan jo ikke være sjefen hvis han ikke tillater det.

Hvis du skal spekulere, så skal jeg også gjøre det. Jeg tenker at hun har gått og ergret seg i årevis over den tafatte mannen som overlater det tredje skiftet til henne.

Anonymkode: 2650a...f8c

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er den oppbrukt? Er du uenig i at det er mer naturlig i at ts sin sønn spør son egen mor om å være barnevakt når DE tydeligvis trenger barnevakt (hvis det kun var svigerdatteren som trengte barnevakt kunne vel ts sin sønn passet sine egne barn) .

Anonymkode: 10ae0...16d

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags regime er det? At hun skal ta all kontakt med sin familie og han med sin? Skulle liksom ikke jeg kunne ta kontakt med svigermor for å spørre om hun f eks kan strikke votter til barnet?

Anonymkode: 6ea7e...704

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rart at sønnen din ikke er den som ber om pass siden du er hans mor. Men klassisk at alt slik faller på kvinnene, til og med å be hans foreldre om pass og hjelp. Er han litt slapp, han sønnen din?

Ikke veldig rart i det hele tatt, med tanke på at det er hun som trenger barnevakt fordi min sønn jobber i Nordsjøen og jobber lengre perioder. Litt rart om det da var han som skulle skaffet barnevakt. 🙂 

ts

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor må hun ordne opp for sønnen din? 

Er han ellers en som tar sin del på hjemmebane?

Tross 20 år sammen så tar stort sett jeg dialog med min familie, og han med sin side. Er selvfølgelig direkte dialog også når det er praktisk. Men akkurat nå går vi inn i en helg med familieselskap - overnatting - koordinering av gaver - samkjøring - barnepass, med mer, på hans side. Og da er det en selvfølge for meg at han tar all logistikk med sin familie, og jeg bare stiller opp i passende antrekk. 

Hun ordner ikke opp for sønnen min. Han er på jobb i Nordsjøen og hun trenger barnevakt. 👍 
Hennes familie passer aldri barna, og jeg er den eneste som hjelper med slikt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde jeg pratet med sønnen min først å fremst om hvorfor han ikke er mer på banen. Legg vekk følelsen du har om at hun blir sur. Uansett hva det er, så må du lære deg og ikke dvele over det. Du svarer slik du kan, og ferdig med det. Viktigere er det at din sønn ikke fikser slike ting spør du meg

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke den jeg heller. Det var ikke noe tanke om hvem som tok kontakt med hvem da vi var en familie på fire med svigerfamilie på begge sider.

Jeg vil ha tilnærmet like god dialog med svigermor som min mor, og det hadde jeg heldigvis! 
Var helt naturlig at han spurte, som jeg spurte.

Når det er sagt, at svigerdatter blir stemplet fra «helvete» fordi hun ikke svarer er jo litt snodig. Litt sært å ikke svare noe som «Der er greit, går fint, hører med noen andre osv osv», men det trenger jo ikke utløse en meldingskorrespondanse i en evighet, vel?
Synes du virkelig litt sår om dette var det som utløser «fra helvete».

Endret av KaffekoppQueen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun ordner ikke opp for sønnen min. Han er på jobb i Nordsjøen og hun trenger barnevakt. 👍 
Hennes familie passer aldri barna, og jeg er den eneste som hjelper med slikt. 

Da er det han som trenger barnevakt på grunn av ugunstig jobb. Vi avklarer behov og har en plan før avreise (jeg har selv reisejobb) :) 

Du fremstår ganske negativ til svigerdatter her. Synes som hun har en stor belastning om hun er så mye alene med små barn, og egne foreldre ikke stiller opp. Har du forsøkt å snu egen innstilling? Eller ta en prat med henne om hvordan du opplever det? 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...