AnonymBruker Skrevet 12. juli #21 Skrevet 12. juli Vår blir tre til høsten. Vi begynte tidlig vår å øve på potte. Tok av bleie og øvde hver kveld, hvis barnet tok iniativ, vi spurte "må du tisse/bæsje", øvde oftere og nå øver vi morgen, etter barnehage, kveld, før vi skal ut døren. Tatt av bleie på stranden, på terrassen, kortere perioder inne (når vi kan følge med hele tiden). Tenker å kutte bleien etter vi kommer hjem fra ferie hos familie (overnatter og vil ikke kutte ut der). Så får vi øvd uten frem til barnehagen. Anonymkode: db5a6...6cd
AnonymBruker Skrevet 12. juli #22 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce Jeg og tenkte det var gjort på en langhelg eller maks en uke eller to etter å ha lest om det😅 Men har lest etterpå at det er 30% som lykkes med den metoden, og da er målet at de skal rekke fram i 3 av 4 tilfeller. Da ble min unge plutselig litt mer normal😂 Han ble bleiefri, men det tok noen uker. Ble heldigvis mindre og mindre arbeid etter hvert. Og nå er det sykt deilig! For vår del var det uaktuelt å vente til ungen «sluttet av seg selv» - kjenner mange nok der det heller ikke funket og hadde en unge som nærmet seg fire som fortsatt brukte bleier. Det var uaktuelt, så da fikk det heller bli en del ekstra klesvask i toårsalderen. Anonymkode: f35c1...39f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #23 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce Hele poenget er at du må være HANDS ON og faktisk se på FORHÅND når jenta di må tisse. Og hvis du er opptatt med andre ting som å lage mat, så får du ikke med deg tegnene… Når hun kommer BORT TIL DEG og så tisser, så har hun jo vist tegn… du må være hands on 100%. Også når du lager mat… Anonymkode: 3d7fc...6f1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #24 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hele poenget er at du må være HANDS ON og faktisk se på FORHÅND når jenta di må tisse. Og hvis du er opptatt med andre ting som å lage mat, så får du ikke med deg tegnene… Når hun kommer BORT TIL DEG og så tisser, så har hun jo vist tegn… du må være hands on 100%. Også når du lager mat… Anonymkode: 3d7fc...6f1 Hører du det, TS, du må bare bruke et par uker der du nistirrer på ungen din 100 % av tiden og ikke gjør noe annet, så går det nok bra 😏 Anonymkode: 549d1...378 5 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #25 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hører du det, TS, du må bare bruke et par uker der du nistirrer på ungen din 100 % av tiden og ikke gjør noe annet, så går det nok bra 😏 Anonymkode: 549d1...378 Du trenger ikke gå inn og misforstå med vilje. Anonymkode: 3d7fc...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #26 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hele poenget er at du må være HANDS ON og faktisk se på FORHÅND når jenta di må tisse. Og hvis du er opptatt med andre ting som å lage mat, så får du ikke med deg tegnene… Når hun kommer BORT TIL DEG og så tisser, så har hun jo vist tegn… du må være hands on 100%. Også når du lager mat… Anonymkode: 3d7fc...6f1 Ja. Og i starten kan man ikke forvente at barnet kommer og sier at det må tisse! Man må gi barnet mulighet til å lykkes. Sette det på potta på faste tidspunkter, for eksempel rett etter mat, rett etter at det har våknet. Hver halvtime ellers, for eksempel. Slik at man øker sjansen for at det tilfeldigvis (for det er det i starten) kommer noe i potta. Så kan man rose uhemmet, og så vil etter hvert koblingene mellom tissetrangen og at man skal på potta komme. Husk at i hele barnets liv har koblingen mellom signalene barnet sender når det må tisse/bæsje (for de har babyer) og reaksjon (baby blir satt på potte/do/holdt over vasken) blitt systematisk brutt, for alt har gått i bleien. De må nå læres på nytt. TS, enten er det for tidlig, eller så er dere ille nok på. Dere må også bare innse at JA, bleieslutt er slitsomt, og det kan bli mye vasking. Det går også helt fint å ta bleieskift utenom ferier. Vi har gjort det med to av våre tre barn. Barnet kan ikke sendes i barnehagen uten bleier før det meste går i potte/do, og det kun evt er noen få uhell daglig. Det må også ha begynt å si fra. De har mange å passe på i barnehagen, ikke bare ett barn. De kan ikke ta bleieslutt for dere. Men når dere er nesten i mål, kan de bidra litt ekstra i starten. Anonymkode: a641a...765 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #27 Skrevet 12. juli *ikke nok på, ikke «ille» nok på… Anonymkode: a641a...765
AnonymBruker Skrevet 12. juli #28 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Og i starten kan man ikke forvente at barnet kommer og sier at det må tisse! Man må gi barnet mulighet til å lykkes. Sette det på potta på faste tidspunkter, for eksempel rett etter mat, rett etter at det har våknet. Hver halvtime ellers, for eksempel. Slik at man øker sjansen for at det tilfeldigvis (for det er det i starten) kommer noe i potta. Så kan man rose uhemmet, og så vil etter hvert koblingene mellom tissetrangen og at man skal på potta komme. Husk at i hele barnets liv har koblingen mellom signalene barnet sender når det må tisse/bæsje (for de har babyer) og reaksjon (baby blir satt på potte/do/holdt over vasken) blitt systematisk brutt, for alt har gått i bleien. De må nå læres på nytt. TS, enten er det for tidlig, eller så er dere ille nok på. Dere må også bare innse at JA, bleieslutt er slitsomt, og det kan bli mye vasking. Det går også helt fint å ta bleieskift utenom ferier. Vi har gjort det med to av våre tre barn. Barnet kan ikke sendes i barnehagen uten bleier før det meste går i potte/do, og det kun evt er noen få uhell daglig. Det må også ha begynt å si fra. De har mange å passe på i barnehagen, ikke bare ett barn. De kan ikke ta bleieslutt for dere. Men når dere er nesten i mål, kan de bidra litt ekstra i starten. Anonymkode: a641a...765 Nemlig. Takk for utfyllende tekst! Vi er enige. Anonymkode: 3d7fc...6f1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #29 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hører du det, TS, du må bare bruke et par uker der du nistirrer på ungen din 100 % av tiden og ikke gjør noe annet, så går det nok bra 😏 Anonymkode: 549d1...378 Helt sykt at mennesker får barn om de synes det er så uoverkommelig å bruke litt energi en uke eller to på å få ungene sine husreine. Det er mange som reagerer på store barn på 3-4 år som bæsjer på seg. Det gjør det vanskelig å bli med venner hjem, det gjør set ugreit å gå på aktiviteter (en unge med en tung stinkende bleie kan faktisk ikke sitte oppå et annet barn på f.eks. judo eller bryting, mens andre barn sykler rundt må bleieungen enten sitte og skli rundt i sin egen avføring eller vente noen år, det er problematisk å la dem bade… Anonymkode: 1f3bb...174 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #30 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hele poenget er at du må være HANDS ON og faktisk se på FORHÅND når jenta di må tisse. Og hvis du er opptatt med andre ting som å lage mat, så får du ikke med deg tegnene… Når hun kommer BORT TIL DEG og så tisser, så har hun jo vist tegn… du må være hands on 100%. Også når du lager mat… Anonymkode: 3d7fc...6f1 Jeg har stått og sett på henne, så har hun bare begynt å tisse. Helt uten tegn. Hun har også tisset på stolen under måltider. Helt umulig å se når hun må tisse. Ja hun har begynt å løpe bort til en av oss NÅR hun tisser. Ikke før. Hun begynner å tisse, og SÅ løper hun bort til en av oss. Hun gjør det når hun sitter på potta også. Hun reiser seg opp mens hun tisser. Hun skjønner ikke at hun må sitte på potta å tisse. Selv om vi har lest bøker, babyborn-dukka har tissa i potta, vi har forklart, roset når hun har klart det osv. Vi ber henne alltid sette seg på potta når hun viser tegn på at hun må tisse... som er at hun tisser. Men vet ikke om hun skjønner at hun skal tisse I potta. Vi sa da hun skulle bade i dag at hun kunne få se på såpebobler (hun ville ikke bade). Da løp hun og henta potta fordi hun forbinder den med såpebobler. 😅 Må jo få lagd mat da 😅. Ts Anonymkode: a98dd...bce 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #31 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt sykt at mennesker får barn om de synes det er så uoverkommelig å bruke litt energi en uke eller to på å få ungene sine husreine. Det er mange som reagerer på store barn på 3-4 år som bæsjer på seg. Det gjør det vanskelig å bli med venner hjem, det gjør set ugreit å gå på aktiviteter (en unge med en tung stinkende bleie kan faktisk ikke sitte oppå et annet barn på f.eks. judo eller bryting, mens andre barn sykler rundt må bleieungen enten sitte og skli rundt i sin egen avføring eller vente noen år, det er problematisk å la dem bade… Anonymkode: 1f3bb...174 Det var da voldsomt til krisemaksimering. Da jeg hadde småbarn (10 + år siden), var det mye mindre styr rundt bleieslutt enn nå. Jeg spurte barnehagen om råd, og de anbefalte å ta det sommeren etter at barnet fylte tre. Det var helt vanlig den gangen, og jeg tviler på at dagens tenåringer har fått noen traumer av å slutte med bleie "for sent" etter dagens standard. Jeg har heller ikke hørt om noen som har begynt på judo eller bryting før femårsalderen. Ikke sykler de rundt uten oppsyn før den alderen heller, det jeg har sett. Anonymkode: 549d1...378 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #32 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helt sykt at mennesker får barn om de synes det er så uoverkommelig å bruke litt energi en uke eller to på å få ungene sine husreine. Det er mange som reagerer på store barn på 3-4 år som bæsjer på seg. Det gjør det vanskelig å bli med venner hjem, det gjør set ugreit å gå på aktiviteter (en unge med en tung stinkende bleie kan faktisk ikke sitte oppå et annet barn på f.eks. judo eller bryting, mens andre barn sykler rundt må bleieungen enten sitte og skli rundt i sin egen avføring eller vente noen år, det er problematisk å la dem bade… Anonymkode: 1f3bb...174 Men som jeg har skrevet i hovedinnlegget så følger vi med etter tegn. Men hun har ingen. Jeg har aldri skrevet noe sted at vi ikke gjør det. Det var bare noen som trodde at vi aldri følger med fordi jeg skrev at jeg lagde middag en gang. Jeg kan sitte og leke med henne lenge, også tisser hun bare. Uten noe som helst forvarsel. Ts Anonymkode: a98dd...bce 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #33 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har stått og sett på henne, så har hun bare begynt å tisse. Helt uten tegn. Hun har også tisset på stolen under måltider. Helt umulig å se når hun må tisse. Ja hun har begynt å løpe bort til en av oss NÅR hun tisser. Ikke før. Hun begynner å tisse, og SÅ løper hun bort til en av oss. Hun gjør det når hun sitter på potta også. Hun reiser seg opp mens hun tisser. Hun skjønner ikke at hun må sitte på potta å tisse. Selv om vi har lest bøker, babyborn-dukka har tissa i potta, vi har forklart, roset når hun har klart det osv. Vi ber henne alltid sette seg på potta når hun viser tegn på at hun må tisse... som er at hun tisser. Men vet ikke om hun skjønner at hun skal tisse I potta. Vi sa da hun skulle bade i dag at hun kunne få se på såpebobler (hun ville ikke bade). Da løp hun og henta potta fordi hun forbinder den med såpebobler. 😅 Må jo få lagd mat da 😅. Ts Anonymkode: a98dd...bce Det er et bra tegn at hun merker at hun tisser. Jeg ble fortalt at bevisstheten om dette går i tre faser. Først merker de at de har tisset. Så merker de at de tisser. Til slutt merker de at de skal tisse, og da blir de fort tørre. Med up-and-go bleier kan dere øve på å bruke do eller potte uten like mange uhell. Bare å trekke ned og opp igjen når hun skal på do. Spesielt er jo det greit når dere er ute av huset eller du må gjøre andre ting, og så får man spart møblene litt. Anonymkode: 549d1...378 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #34 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men som jeg har skrevet i hovedinnlegget så følger vi med etter tegn. Men hun har ingen. Jeg har aldri skrevet noe sted at vi ikke gjør det. Det var bare noen som trodde at vi aldri følger med fordi jeg skrev at jeg lagde middag en gang. Jeg kan sitte og leke med henne lenge, også tisser hun bare. Uten noe som helst forvarsel. Ts Anonymkode: a98dd...bce Har ingen tegn, eller ser dere ingen tegn? og hvis det er lenge siden hun tisset sist, så VET du jo at det er på tide å vurdere et dobesøk… Anonymkode: 3d7fc...6f1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #35 Skrevet 12. juli Mine sluttet innen 2 år og 3 mnd, trikset for vår del var å følge de på do med jevne mellomrom enten det kom noe eller ikke. Det reduserte antall uhell og de var kjapt tørre. Anonymkode: 1f3bd...188 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #36 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi ventet...Han var litt over 3, og de fleste andre i bhg hadde sluttet. Så det var faktisk barnehagen som gikk lei og bare tok den av 🤣 Så vi fikk omtrent levert gutten med "nå har han sluttet med bleie, og det har gått så bra!" Og det gjorde det Måtte såklart minne han på det og få inn rutinene, men knapt noen uhell. Anonymkode: 80c60...5f6 Du ler av at barnehagen tok jobben for dere? Anonymkode: 175c9...7b0 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli #37 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har lest at ved 3-årsalder blir det enda vanskeligere. Men kan hende vi må vente likevel. Ts Anonymkode: a98dd...bce Neida. Bare fortsett med jobben dere gjør fremover også Anonymkode: 175c9...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #38 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel sønnen vår går i barnehage med unger på 4-5 som enda ikke har sluttet med bleia 😅 Så dere har god tid på dere! Det gjelder ikke barna våre såklart. Sønnen vår sluttet med bleia da han var 2. dattera vår holder på med å slutte nå, hun er 1 år 8 mnd. Så vi er flinke foreldre som får det til. Flinkere enn de fleste 😊 Anonymkode: 36397...9c0 😂😂 Anonymkode: 175c9...7b0
tussi84 Skrevet 12. juli #39 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Helt sykt at mennesker får barn om de synes det er så uoverkommelig å bruke litt energi en uke eller to på å få ungene sine husreine. Det er mange som reagerer på store barn på 3-4 år som bæsjer på seg. Det gjør det vanskelig å bli med venner hjem, det gjør set ugreit å gå på aktiviteter (en unge med en tung stinkende bleie kan faktisk ikke sitte oppå et annet barn på f.eks. judo eller bryting, mens andre barn sykler rundt må bleieungen enten sitte og skli rundt i sin egen avføring eller vente noen år, det er problematisk å la dem bade… Anonymkode: 1f3bb...174 Takk for den. Vår er snart 5 år og er auteist. Treg med innlæring når det kommer til det meste men spesielt språk, selvstendighet og det sosiale. Han klarer ikke å si fra når han skal på do, viser aldri tegn på at han trenger å disse, bæsje bleier sier han fra om av og til etterpå om vi ikke lukter det først. I to år har svaret vært nei stort fra hans side når vi sier at nå må du gå på do/vi har spurt om må du på do. Belønning system forstår han ikke. Å sette han fysisk på do med tvang, ville hverken bup eller helsestasjon anbefale i hans situasjon da han er auteist. Ofte er det vanskelig for auteister å slutte, og de slutter derfor som oftest senere enn andre barn. Om jeg syns det er flaut at han går med bleier enda ja! Men ikke minst så er det problematisk. Det er 1 år til skole, og jeg kan ikke la han være hos venner alene. Så lenge han ikke er tørr, så kan han hverken bli med venner hjem alene eller gå på noen fritidsaktiviteter. Jeg kan ikke forlange at andre foreldre eller andre voksne skal måtte skifte bleier. Så lukter det jo også. Jeg er redd for mobbing også på skolen når han begynner om han ikke knekker koden innen da. Ingen andre barn i den alderen går jo med bleier. jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger han har tisset i do bare dette året. Han er helt uinteressert og skjønner det bare ikke.. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #40 Skrevet 12. juli tussi84 skrev (1 minutt siden): Takk for den. Vår er snart 5 år og er auteist. Treg med innlæring når det kommer til det meste men spesielt språk, selvstendighet og det sosiale. Han klarer ikke å si fra når han skal på do, viser aldri tegn på at han trenger å disse, bæsje bleier sier han fra om av og til etterpå om vi ikke lukter det først. I to år har svaret vært nei stort fra hans side når vi sier at nå må du gå på do/vi har spurt om må du på do. Belønning system forstår han ikke. Å sette han fysisk på do med tvang, ville hverken bup eller helsestasjon anbefale i hans situasjon da han er auteist. Ofte er det vanskelig for auteister å slutte, og de slutter derfor som oftest senere enn andre barn. Om jeg syns det er flaut at han går med bleier enda ja! Men ikke minst så er det problematisk. Det er 1 år til skole, og jeg kan ikke la han være hos venner alene. Så lenge han ikke er tørr, så kan han hverken bli med venner hjem alene eller gå på noen fritidsaktiviteter. Jeg kan ikke forlange at andre foreldre eller andre voksne skal måtte skifte bleier. Så lukter det jo også. Jeg er redd for mobbing også på skolen når han begynner om han ikke knekker koden innen da. Ingen andre barn i den alderen går jo med bleier. jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger han har tisset i do bare dette året. Han er helt uinteressert og skjønner det bare ikke.. Men med en diagnose som autisme, stiller det seg jo helt annerledes. Anonymkode: 3d7fc...6f1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå