AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Jeg ville prøvd litt til. En uke er dessverre ikke så lenge. Man hører mest om de som har barn som bare bestemmer seg for å slutte, men sånn er det dessverre ikke for alle🙈 Anonymkode: f35c1...39f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Jeg har en gutt, og han sluttet med bleie først da han var 3 og et halvt år. Men til gjengjeld var han da helt klar. Vi bare tok av bleien, og han gikk på do. Vi minnet han på det i blant selvfølgelig, særlig rett før vi f.eks. skulle ut på lekeplassen, men han klarte å gå selv uten påminnelser også. Hadde aldri et eneste uhell etter bleieslutt, ikke en gang om natten. Helt tørr. Anonymkode: 18026...304 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Ungen er 2år og 3 mnd. Og ikke sikkert er helt klar. Her pågikk pottetrening fra 1,5år til nesten 4. På barnets premisser. Og tempo Gikk bra en stund ved ca samme alder som din. Men etter noen uhell, så ville barnet ikke mer en stund Anonymkode: d56d9...d07 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Barnehagen kan følge opp det dere allerede har startet men som minimum bør barna kunne si ifra at de må tisse, de tar ikke pottetreningen for dere Anonymkode: 3f882...452 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli En uke er ikke så lenge. Barnehagen kan følge opp, men kan ikke ta hovedjobben for dere. Anonymkode: 959b4...c69 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli Kan ikke huske vi la så stor innsats i å gå på do og trente aldri på potte. Mine var noe noe eldre enn din, så kan være de også var mer klar. Anonymkode: 02362...103 5
Sniff76 Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Jeg hadde heller kjøpt en doring og krakk, og satt henne på do istedenfor potte. Mye enklere når dere skal bort til andre. Sett henne på do før og etter soving, før og etter måltider, etter lek. Lager rutiner for henne, og noen av gangene kan det komme tiss i do. Vi har bare hatt dem bleiefrie når vi har vært ute på egen plen/gårdsplass. Blir jo forferdelig mye tiss på golv i førsten om de går uten bleie hele dagen😅 Up and go bleier er lette å dra av. Når de sitter på do, bare la henne sitte på do og snakk om "kanskje det kommer tiss", "oi, hørte du den lyden" el.l. Såpebobler, bok på do, synging, spill, nettbrett osv gir bare distraksjon etter min mening. Hadde prøvd litt til, og om det ikke funker noe særlig fortsatt hadde jeg drøyd noen mnd. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli Vi ventet...Han var litt over 3, og de fleste andre i bhg hadde sluttet. Så det var faktisk barnehagen som gikk lei og bare tok den av 🤣 Så vi fikk omtrent levert gutten med "nå har han sluttet med bleie, og det har gått så bra!" Og det gjorde det Måtte såklart minne han på det og få inn rutinene, men knapt noen uhell. Anonymkode: 80c60...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Dere ventet for lenge. Hva mener du med «er hun ikke klar»? Tenker du det om tannpuss, å vaske hendene eller å legge seg på kvelden også? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en gutt, og han sluttet med bleie først da han var 3 og et halvt år. Men til gjengjeld var han da helt klar. Vi bare tok av bleien, og han gikk på do. Vi minnet han på det i blant selvfølgelig, særlig rett før vi f.eks. skulle ut på lekeplassen, men han klarte å gå selv uten påminnelser også. Hadde aldri et eneste uhell etter bleieslutt, ikke en gang om natten. Helt tørr. Anonymkode: 18026...304 Hva legger du i å være «helt klar»? Min unge sluttet som 1,5-åring, vi hadde heller aldri noen uhell hverken hjemme eller i barnehagen. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce Du må gjerne bli irritert, men det var jo synd du ikke googlet det litt tidligere da… AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi ventet...Han var litt over 3, og de fleste andre i bhg hadde sluttet. Så det var faktisk barnehagen som gikk lei og bare tok den av 🤣 Så vi fikk omtrent levert gutten med "nå har han sluttet med bleie, og det har gått så bra!" Og det gjorde det Måtte såklart minne han på det og få inn rutinene, men knapt noen uhell. Anonymkode: 80c60...5f6 Wow, så frekt 😳 Barnehagen burde sende regning til sånne ansvarsløse foreldre 😑 Anonymkode: 1f3bb...174 2 2
Sniff76 Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce Men det er jo ikke enten/eller 😅 Tror du ser veldig svart/hvitt på dette. Ta på bleia igjen for hun er ikke klar til å si ifra eller ha kontroll ennå. Sett henne på do regelmessig som jeg skrev over, ta henne med når du selv skal på do og la henne gå før eller etter om hun vil. Dette kan dere gjøre selv om dere er bortreist noen uker i sommer. Plutselig kommer det tiss i do, og plutselig får hun mer kontroll og gir tegn. Våre tre har sluttet ved 2,5-3 år. De har da vist interesse for hva do er og sett at andre i barnehagen har sluttet med bleie og bruker do. Sagt noen ganger at det kom tiss i bleia. To av dem sluttet ca mars, med vinterdresser og alt, og en sluttet litt senere på våren. Endret 12. juli av Sniff76 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Hun høres ikke klar ut i det hele tatt, og er jo strengt tatt knappe 2 år. Anonymkode: 7dfb5...e44 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Du leser at tre er "for sent", men da må du spørre deg selv, "for sent for hva?". Teller ikke bleieslutt om det ikke gjøres tidlig? Sannheten er at om et par år kommer ingen til å spørre om når hun sluttet med bleie eller bry seg og det i det hele tatt. Slapp av og bruk den tiden hun trenger, det er ikke krise om hun er tre år før hun er tørr. Anonymkode: 549d1...378 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du leser at tre er "for sent", men da må du spørre deg selv, "for sent for hva?". Teller ikke bleieslutt om det ikke gjøres tidlig? Sannheten er at om et par år kommer ingen til å spørre om når hun sluttet med bleie eller bry seg og det i det hele tatt. Slapp av og bruk den tiden hun trenger, det er ikke krise om hun er tre år før hun er tørr. Anonymkode: 549d1...378 Har lest at ved 3-årsalder blir det enda vanskeligere. Men kan hende vi må vente likevel. Ts Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du leser at tre er "for sent", men da må du spørre deg selv, "for sent for hva?". Teller ikke bleieslutt om det ikke gjøres tidlig? Sannheten er at om et par år kommer ingen til å spørre om når hun sluttet med bleie eller bry seg og det i det hele tatt. Slapp av og bruk den tiden hun trenger, det er ikke krise om hun er tre år før hun er tørr. Anonymkode: 549d1...378 Det er faktisk helt horribelt å bruke plastbleier lenger enn nødvendig, og veldig interessant at Norge ikke kan ha plastsugerør, plastskjeer eller kaste søppel i plast-bæreposer, men ingen snakker om den enorme mengden miljøskadelig plastavfall en gjennomsnittlig norsk unge produserer siden norske foreldre er på verdenstoppen i sen bleieslutt. Og jo mange spør når ungen sluttet med bleie, og andre barn reagerer på det og vil ikke leke med stinkeungen som bruker bleie lenger. Forståelig nok, voksne liker heller ikke å omgås folk som lukter sterkt av avføring. Anonymkode: 1f3bb...174 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli Vel sønnen vår går i barnehage med unger på 4-5 som enda ikke har sluttet med bleia 😅 Så dere har god tid på dere! Det gjelder ikke barna våre såklart. Sønnen vår sluttet med bleia da han var 2. dattera vår holder på med å slutte nå, hun er 1 år 8 mnd. Så vi er flinke foreldre som får det til. Flinkere enn de fleste 😊 Anonymkode: 36397...9c0
AnonymBruker Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vel sønnen vår går i barnehage med unger på 4-5 som enda ikke har sluttet med bleia 😅 Så dere har god tid på dere! Det gjelder ikke barna våre såklart. Sønnen vår sluttet med bleia da han var 2. dattera vår holder på med å slutte nå, hun er 1 år 8 mnd. Så vi er flinke foreldre som får det til. Flinkere enn de fleste 😊 Anonymkode: 36397...9c0 Jeg vet ikke om dette var ment ironisk eller ikke, men jeg pleier å tenke at de som må skryte av hvor tidlig barna deres sluttet med bleie, de må ha fint lite annet å skryte av. Anonymkode: 549d1...378 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Det som vi gjorde der jeg jobbet, er nok mer en hva andre bhg gjorde. Fra barnet starter ble de satt litt på do hver gang vi skiftet bleie, før en skulle ut og etter mat. Det gjorde at mange av barna i bhg sluttet med blei rundt 2 års alder. Men vi så og at en del rett og slett ikke var klare. Som helsesøster som bhg samarbeidet med sa at enkelte barn så vokser nervene som lærer de å regulere dette seinere . Nerver i ryggen prater ho om Selv hadde jeg et barn ferdig med bleie ved 1.5 års alder det andre var ikke klar før ved 4 års alder og vi prøvde, tilogmed hos lege. Legen lo og sa kom tilbake når barnet er 9 år, da kan vi vurdere om noe er galt Anonymkode: 92dfe...85c 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå