Gå til innhold

Pent barn, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har to pene barn, men det vet de ikke selv - for de har lært at det er det indre som teller. Begge to vet at de er like god, og like ond når de krangler :) Det vet bonusungene mine også, og utseende er virkelig ingen faktor inn i noen ting som helst. Hadde det vært mitt barn som fikk slike kommentarer så hadde jeg blitt forbanna. Utseende til folk kommenterer man ikke. Man kan si at de har på seg en fin bluse, eller at det ser ut som at personen smiler å har det bra, men utseende har virkelig ingenting med noen ting som helst. Og det er det siste en mamma, pappa, nabo, fremmed og noen som helst skal ta seg friheten til å kommentere. 

Anonymkode: 7ea35...bbc

Det er veldig bra. Jeg ønsker ikke at barna skal føle på at den ene er bedre enn den andre ettersom den yngste sitt utseende kommenteres ofte. Jeg får veldig vondt av den eldste, og håper ikke den yngste vil utvikle en følelse av å føle seg bedre. 

Har lurt på om jeg skal snakke med dem om det, men det føles også feil, ettersom jeg da indirekte sier at den eldste "har andre kvaliteter." 

Etter mitt syn er begge søte barn. Den yngste er nok klassisk mer pen, men eldste er også veldig søt i mine øyne.

Anonymkode: 86f81...2a7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om dette barnet er usedvanlig vakkert og skiller seg ut, så blir det lett kommentarer ja. De blir overveldet av skjønnheten og så tenker de ikke så langt som at andre barnet kanskje syns det er vanskelig at søster får så mye skryt. Syns derimot godt barna kan lære først som sist at livet ikke alltid er rettferdig og vi har alle noe vi er mer eller mindre fornøyd med. Kanskje søster trakk det lengste strået mht utseende, men storesøster kan ha fordeler rundt andre ting som ikke den vakre lillesøsteren ikke har.

Du kan jo ta en prat med storesøster rundt disse tingene om hun syns det er vanskelig?

Anonymkode: ae179...837

Jeg er litt redd for å gjøre det av flere grunner. Nummer én er at jeg ikke er hennes biologiske mor, og jeg vil ikke at hun skal tenke at jeg mener hun er mindre søt enn min egen (jeg prøver så godt jeg kan å ikke gjøre forskjell). Den andre grunnen er at det kanskje virker som at jeg indirekte er enig i holdningene som fremmes, at den yngste faktisk er penere? 

Jeg tenker at vi som familie ikke bør fokusere på slike vurderinger, at alle bør føle seg like vakre/flinke/elsket. For eksempel er eldste langt flinkere enn yngste til å tegne på hennes alder. Jeg skryter uhemmet av eldste, men prøver jo også å rose yngste. Det er etter mitt syn ikke nødvendig at de skal sammenligne seg opp mot hverandre.😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

hvor gammel er datteren din? og hvor gammel er datteren til samboeren? ja alle får samme skryt opp til en viss alder etter min erfaring. Alle skal fortelle hvor søt og pen barnet her, ikke noe nytt det.

Anonymkode: c636e...780

3 år. Jeg tror nok at antall kommentarer er ganske høyt sammenlignet med hva jeg opplever ellers i familien, men godt å høre at det er relativt vanlig. Da kan jeg si det til eldste.😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Datteren min er halvt indisk og halvt norsk. Samboeren min har et barn fra før, og vi opplever at alle kommenterer helt ut av det blå hvor vakker datteren vår er. Feks kom samboeren min inn sammen med henne da jeg var hos frisør i en annen by og frisøren utbryter: "Er det datteren din?" Jeg svarer ja, og får høre at hun er utrolig pen. Datteren til samboeren satt der sammen med meg og ble ikke nevnt med et ord...

Opplever det ofte på restauranter, på kjøpesenter og av fremmede. Jenta til samboer på 7 år får ingen sånne kommentarer og hun har påpekt forskjellen selv. Jeg synes det er en merkelig sak å kommentere utseendet til et barn og ignorere det andre?

Høres bare dårlig ut. 

Anonymkode: f6984...5f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun er 3 år. Jeg ser selvfølgelig at hun er pen selv. Ifølge samboer (jeg har spurt) fikk han få slike kommentarer på den andre datteren. Jeg synes det er litt vondt å være vitne til.

Har en venninne som har to døtre med tre år mellom. Der fikk hele tiden yngste høre hvor pen hun var mens søsteren hørte det. Av andre enn foreldrene bare for å si det.

Synes det er korttenkt.

Men barn er forskjellige. Jeg har to barn og den ene fikk langt mer oppmerksomhet i barnevognen enn den andre. Ene barnet mitt kunne jeg ikke gå ut med uten å få komplimenter.

Anonymkode: 7d482...1b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er sjelden likegyldige til skjønnhet, på godt og vondt.

Sånn er det bare.

Kjenner et par unge voksne som er halvt norske og halvt indiske, og de er helt nydelige å se på.

Anonymkode: fe4ad...9d3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk er sjelden likegyldige til skjønnhet, på godt og vondt.

Sånn er det bare.

Kjenner et par unge voksne som er halvt norske og halvt indiske, og de er helt nydelige å se på.

Anonymkode: fe4ad...9d3

Hun er og blir nok veldig pen, og jeg forstår at folk tenker og spør. Det som er synd, er at voksne folk som åpenbart ser at disse jentene ikke er helsøstre ignorerer den ene av dem.

Skrevet

Er den eldste jenta helindisk? Det er jo forskjell på utseendet på folk,  men utrolig korttenkt av voksne å kommentere den ene,  og ignorere den andre.  Hvis eldste kommenterer det selv,  får du bare si at de kommenterer slik fordi hun er yngst. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke helt vanlig med barn som er 100% norske, 100% somaliske eller 100% kinesiske. Men det er dessverre ganske vanlig å… jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det. En slags eksotisering. Det er egentlig et uttrykk for rasisme, men de som sier det er neppe bevisste på det selv. At man synes at et barn er «penere» hvis det er halvt indisk enn hvis det er helt indisk. 
Det er neppe vondt ment, men jeg skjønner godt du synes det er vanskelig, TS. 

Anonymkode: 51f86...3cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre. Har to barn som er vanlige og et som er helt nydelig. Forstår ikke at folk ikke har fått med seg at man ikke skal kommentere utseende. Og å gjøre det med barn/ ungdom er helt sprøtt.  

Anonymkode: 7abfc...c95

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre en greie enkelte gjør (kommentere ut av det blå på andres utseende). Spesielt den litt eldre garden. Skjønner godt at det oppleves rart og sårt, spesielt når det andre barnet er der. 

Men folk er folk og det beste du kan gjøre er nok å selv fokusere på de andre gode kvalitetene begge jentene har. 

Anonymkode: e7af6...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Minerfsring er et det sier vi når vi faktisk ikke synes barnet er pent…. 

Anonymkode: 13bd3...376

Så unødvendig kommentar. 

Anonymkode: baf46...d4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som får folk i her til å kalle sine egne barn mindre pene? Altså, det kunne aldri falt meg inn, og si dette om egne barn. 🤦🏼‍♀️

vanskelig dilemma TS, spesielt om den eldste legger merke til det. Det er sikkert ikke noe hyggelig for storesøster- jeg ville nok prøvd å forklare og snakke om at alle er forskjellige, noen er god i tegning, mens andre er flinke i sport. Også ville jeg nok ha forklart at enkelte voksne klarer ikke å tenke lengre enn sin egen nesetipp. Det er en uting å kommentere utseende, og barn er enda mer sårbare. Jeg hadde nok ikke klart å dy meg- om jeg hadde vært i samme situasjon som deg: jeg hadde sagt i fra. 

Skjønnhet er ikke bare det ytre, den indre skjønnheten er like god om ikke bedre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Er selv halvt noe og halvt norsk, og mine barn er enda mer mikset. Har selv fått høre siden jeg var liten at jeg er "flott" og blitt spurt om å være modell flere ganger. 

Eldstemann er usedvanlig vakker og har blitt stoppet på gaten fra han var liten. Får ofte kommentarer på at han er utrolig flott og folk har flere ganger spurt om å få ta bilde av han (noe de ikke får) . Nå er han tenåring. Selvtilliten er på topp og har alltid vært det, selv om vi ikke fokuserer på det. Det KRYR av jenter rundt han. Minstemann er også flott, men litt mer rund i kantene. Jeg merker at det tærer på han at storebror får SÅ mye oppmerksomhet. Storebror har mørkt hår, blå øyne og gyllen hud. Mens lillebror har mørkt hår og store brune øyne. Lillebror har også høy selvtillit, men han sier ofte at han tror at han selv er populær fordi storebror er veldig populær og medelever vet hvem storebror er. Jeg er til dels enig. Jeg tror minsten hadde vært litt mer usynlig om han ikke hadde hatt den storebroren han har. Jeg håper minsten strekker seg etter hvert. Han har fine trekk, men er som sagt rundere i kantene og det kjenner han på. 

Anonymkode: 1e266...cfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (2 timer siden):

Er den eldste jenta helindisk? Det er jo forskjell på utseendet på folk,  men utrolig korttenkt av voksne å kommentere den ene,  og ignorere den andre.  Hvis eldste kommenterer det selv,  får du bare si at de kommenterer slik fordi hun er yngst. 

Nei, hun er helt skandinavisk (faren er fra et annet land i Skandinavia).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok ikke helt vanlig med barn som er 100% norske, 100% somaliske eller 100% kinesiske. Men det er dessverre ganske vanlig å… jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det. En slags eksotisering. Det er egentlig et uttrykk for rasisme, men de som sier det er neppe bevisste på det selv. At man synes at et barn er «penere» hvis det er halvt indisk enn hvis det er helt indisk. 
Det er neppe vondt ment, men jeg skjønner godt du synes det er vanskelig, TS. 

Anonymkode: 51f86...3cc

Barnet det er snakk om er helt skandinavisk (jeg er adoptert fra India og den med indisk utseende).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre en greie enkelte gjør (kommentere ut av det blå på andres utseende). Spesielt den litt eldre garden. Skjønner godt at det oppleves rart og sårt, spesielt når det andre barnet er der. 

Men folk er folk og det beste du kan gjøre er nok å selv fokusere på de andre gode kvalitetene begge jentene har. 

Anonymkode: e7af6...070

Mye unge folk også, faktisk. Hun frisøren var under 30...🥺

AnonymBruker
Skrevet
Milea8 skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hva som får folk i her til å kalle sine egne barn mindre pene? Altså, det kunne aldri falt meg inn, og si dette om egne barn. 🤦🏼‍♀️

vanskelig dilemma TS, spesielt om den eldste legger merke til det. Det er sikkert ikke noe hyggelig for storesøster- jeg ville nok prøvd å forklare og snakke om at alle er forskjellige, noen er god i tegning, mens andre er flinke i sport. Også ville jeg nok ha forklart at enkelte voksne klarer ikke å tenke lengre enn sin egen nesetipp. Det er en uting å kommentere utseende, og barn er enda mer sårbare. Jeg hadde nok ikke klart å dy meg- om jeg hadde vært i samme situasjon som deg: jeg hadde sagt i fra. 

Skjønnhet er ikke bare det ytre, den indre skjønnheten er like god om ikke bedre. 

Jeg er veldig fristet til å si ifra, samtidig tror jeg det kunne gjort situasjonen verre for jenta. Hun er stor nok til å skjønne at hvis jeg sier noe om å kun kommentere et barn, at jeg på en måte validerer den personen sitt syn på saken. Jeg har til nå valgt å svare enkelt "Tusen takk, begge jentene våre er veldig fine" eller lignende og latt det være med det. Men jeg vet jo ikke om det er riktig måte å gripe det an på...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad for det. Da kan det hende at hun ikke kommer til å mase om sminke.

Naturlig pen er de fineste. De som må sminke seg for å se pen ut er det enda verre med.

Anonymkode: 320e5...681

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Minerfsring er et det sier vi når vi faktisk ikke synes barnet er pent…. 

Anonymkode: 13bd3...376

Hvis det var ment mot yngste så tviler jeg på det, basert på kommentarer og andre ting. Den eldste er langt ifra mindre pen, bare ikke like typisk klassisk pen, kanskje. Jeg synes personlig begge er søte og sjarmerende jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...