Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen drikker vanligvis ikke mye. En øl eller to til grilling og noen glass vin i helgene, men ikke hver helg. Hver gang han er ute med jobben så blir han drita og når vi spiser middag med vin med venner så blir han småfull. Han tåler ikke mye alkohol og jeg syns det er flaut. Det skjer ikke noe annet enn at han prater mye og ekstremt høyt, og kanskje snøvler litt. Barna er 11 og 13 åe nå, og legger godt merke til at far får endret oppførsel og selvfølgelig så liker de det ikke.

Nå er vi på ferie i Syden og skulle spise middag med venner. Han starter med en halvliter hjemme før vi går. Så er det en drink før maten og vin til maten. Når vi kommer hjem til leiligheten er det to halvlitere til og to glass vin. Jeg drakk også en drink og vin til maten, samt et glass vin da vi kom hjem, men merker det ikke nevneverdig. Når barna skal legge seg så blir han irritert på eldstemann og ber han holde kjeft. Eldstemann sier til meg at han blir redd og ikke liker at pappa drikker. Jeg sier set til mannen og han reagerer med å bli sur og går rett til sengs. Syns overhodet ikke set er greit. Innspill?

Anonymkode: 0385d...aee

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk i edru tilstand. Alkohol med barn, der man blir merkbart brisen og ber ungene holde kjeft- er ikke ok. Han må bare bli sur...det skal du drite I.

Anonymkode: 2386c...994

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Har barna selv sagt til pappa at de blir redd han når han drikker? 

Effekten er størst om barna sier det direkte til den det gjelder, det handler om at da er det ikke du som som "lager ett problem". 

Anonymkode: 3dccd...04d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har barna selv sagt til pappa at de blir redd han når han drikker? 

Effekten er størst om barna sier det direkte til den det gjelder, det handler om at da er det ikke du som som "lager ett problem". 

Nei. Jeg sa til sønnen at han må si fra til pappa i morgen. Nå er han redd for å sove.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Jeg sa til sønnen at han må si fra til pappa i morgen. Nå er han redd for å sove.

Er dette ett engangs tilfelle? 

Eller skjer det ofte? Eller med jevne mellomrom? 

Det er lov til å bli full, men å si hold kjeft til sitt eget barn er jo ikke OK uansett. Så her må pappa ha en reperasjons samtale med barnet i morgen. 

Uansett, om barnet tørr å si til pappaen sin at du blir skummel når du drikker for mye vin pappa, så er effekten ihvertfall større enn om du sier det. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit , her må du også sifra klart. Hvordan minner vil barna sitte igjen med etter en ferie.

Anonymkode: 26f4a...fdd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke legge det over på sønnen din at han må formidle dette. Det er jo ikke hans oppgave eller ansvar. Det er utrolig vanskelig for ett barn å si til far at de blir redde når han drikker.

Du som voksen må jo bryte inn her. Hadde blitt fly forbanna om mannen hadde bedt en av barna holde kjeft, spesielt i beruset tilstand. Det er noe som setter seg i barn. Mulig mannen din ikke er klar over hvor tydelig det er eller hvordan det påvirker dere andre men DU må sette deg ned med han og forklare situasjonen. Hvis han ikke hører så ville jeg tatt så mye avstand dere kan i ferien så får han heller sture småfull rundt alene. Jeg hadde en far som var slik du beskriver og var så ekkelt for oss barna. Mor gjorde ikke en dritt. Som enda gjør meg bitter ovenfor hun som en voksen jeg er nå. Hvor er morsinstinktet. 

Anonymkode: b0f56...d81

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på at barnet blir redd. Har faren gjort noe noen gang? Jeg reagerer også på at du ikke brøt direkte inn, og sørget for at sønnen din fikk støtte i situasjonen. Og svaret til sønnen din skulle vært "JEG tar opp dette i morgen, dette var ikke greit" Og så hadde jeg sendt far for å sove et annet sted. 

Jeg har også opplevd beruset far (virkelig ikke ofte, bare feilberegning). Husker det bare som litt gøy, og mobbegrunn dagen etter. Han opplevdes trygg på alle måter. Trygge barn er trygge barn, selv når foreldre feilberegner litt. 

Anonymkode: 73360...7e9

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når barna skal legge seg så blir han irritert på eldstemann og ber han holde kjeft. Eldstemann sier til meg at han blir redd og ikke liker at pappa drikker

Dette burde være MER enn nok til at man stopper og innser at han kan ikke drikke alkohol på familieferie. Han er beruset, snøvler, kjefter og ungene blir redde.

For meg hadde det vært kroken på døra om drikkingen ikke opphørte umiddelbart! Unger skal slippe å være redd foreldrene sine og de skal bli beskyttet om foreldre ikke utøver god nok omsorg. Her blir det, dessverre, din jobb å beskytte ungene fra far. 

Anonymkode: b189c...03d

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sa til sønnen at han må si fra til pappa i morgen

Dette er noe du må ta opp med far. Du kan ikke legge ansvaret over på barna. 

Anonymkode: b189c...03d

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er åpenbart ikke greit.

Jeg har et nokså liberalt forhold til alkohol, men spesielt med ungdommer synes jeg foreldre bør være obs. Hva slags drikkemønster lærer han barna her

Grensesetting mens man er beruset høres lite lurt ut. 

Anonymkode: 4c576...5e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha Mother of the year. Barnet ditt gjør seg sårbart og sier han blir redd. Noe som ikke er lett å innrømme for et barn. Og når mannen ikke hører på deg når du forteller han det så skal du nå skyve det redde barnet foran deg og be han fortelle sin far at han blir redd? 

Vil du at barna dine skal drive vekk fra deg når de blir eldre? For det er det som kommer til å skje om du fortsetter sånn som dette. SKJERM barnet ditt og ta ansvar som mor.

Anonymkode: 117c5...a1c

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjarmerende fyr🙄

Anonymkode: b6db4...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha Mother of the year. Barnet ditt gjør seg sårbart og sier han blir redd. Noe som ikke er lett å innrømme for et barn. Og når mannen ikke hører på deg når du forteller han det så skal du nå skyve det redde barnet foran deg og be han fortelle sin far at han blir redd? 

Vil du at barna dine skal drive vekk fra deg når de blir eldre? For det er det som kommer til å skje om du fortsetter sånn som dette. SKJERM barnet ditt og ta ansvar som mor.

Di har misforstått alt. Hun ber ikke barna gjøre det for henne, hun tar ansvaret. Mannen hører ikke når hun sier fra - men kanskje han lytter til barnet? Hvis ikke: forbered separasjon og gå videre i livet uten alkoholikeren. 

Anonymkode: 3adb5...7b8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Di har misforstått alt. Hun ber ikke barna gjøre det for henne, hun tar ansvaret. Mannen hører ikke når hun sier fra - men kanskje han lytter til barnet? Hvis ikke: forbered separasjon og gå videre i livet uten alkoholikeren. 

Anonymkode: 3adb5...7b8

DU misforstår. Jeg har selv vært det barnet. Å si fra om noe sånt er grusomt. Hadde min foresatt fortalt meg at nå skal du gå å fortelle min foresatt at hn gjør meg redd så hadde jeg blitt enda reddere, ukomfortabel, og ting hadde blitt 100 ganger verre for meg. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov til å bli full,

Enig med alt det andre du sier, men jeg synes heller ikke det er lov å bli full generelt (egentlig ikke brisen engang) mens barna er våkne når man er på ferie med barn. 11 og 13 er ikke bittesmå, men de er heller ikke store nok med å være komfortable med at foreldre og andre voksne endrer personlighet og væremåte, noe man per definisjon gjør når man er full. Det har også noe med signalet man sender om at sosiale sammenhenger bare er gøy med alkohol, når man drikker mange flere enheter enn man ville gjort om drikken var alkoholfri blir det veldig påfallende utenfra.

Anonymkode: bd64f...42b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mannen drikker vanligvis ikke mye. En øl eller to til grilling og noen glass vin i helgene, men ikke hver helg. Hver gang han er ute med jobben så blir han drita og når vi spiser middag med vin med venner så blir han småfull. Han tåler ikke mye alkohol og jeg syns det er flaut. Det skjer ikke noe annet enn at han prater mye og ekstremt høyt, og kanskje snøvler litt. Barna er 11 og 13 åe nå, og legger godt merke til at far får endret oppførsel og selvfølgelig så liker de det ikke.

Nå er vi på ferie i Syden og skulle spise middag med venner. Han starter med en halvliter hjemme før vi går. Så er det en drink før maten og vin til maten. Når vi kommer hjem til leiligheten er det to halvlitere til og to glass vin. Jeg drakk også en drink og vin til maten, samt et glass vin da vi kom hjem, men merker det ikke nevneverdig. Når barna skal legge seg så blir han irritert på eldstemann og ber han holde kjeft. Eldstemann sier til meg at han blir redd og ikke liker at pappa drikker. Jeg sier set til mannen og han reagerer med å bli sur og går rett til sengs. Syns overhodet ikke set er greit. Innspill?

Og derfor bør man velge en mann som ikke drikker. Du bør for øvrig flytte ut med barna. Når barna er redd faren sin, er det på tide å distansere seg fra denne faren.

Anonymkode: e9a83...49d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette ett engangs tilfelle? 

Eller skjer det ofte? Eller med jevne mellomrom? 

Det er lov til å bli full, men å si hold kjeft til sitt eget barn er jo ikke OK uansett. Så her må pappa ha en reperasjons samtale med barnet i morgen. 

Uansett, om barnet tørr å si til pappaen sin at du blir skummel når du drikker for mye vin pappa, så er effekten ihvertfall større enn om du sier det. 

Nei, det er ikke lov å bli full foran barna sine. Så mange alkiser på forumet. Omg.

Anonymkode: e9a83...49d

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit. Jeg har vært mye på feriesteder gjennom livet og sett hvor vanlig (og tragisk) dette er. En opplevelse som gikk inn på meg var på et badeland på Kreta da jeg så en liten gutt og en far. Faren var full og kjeftet denne gutten opp og ned. Gutten er lei seg. Jeg tenker på hvordan denne gutten hadde gledet seg til denne turen og så sitter han her og gråter med en full far over seg. 

Det er aldri greit å drikke foran barna. Man må ikke være en sånn versjon av seg selv overfor dem. Og tar man med barn på ferie, så er det for at de skal få en god opplevelse. - Ikke for at man selv skal "nyte livet" med fri alkohol.

Jeg har aldri skjønt det forholdet til alkohol. Jeg er far selv og drikker lite alkohol, men jeg drakk aldri med barna tilstede da de var små. Da var jeg edru av flere grunner 1) de skulle ha gode opplevelser sammen med oss foreldre enten det var hjemme eller på ferie. 2) jeg ville ikke normalisere alkoholisme 3) hvis noe skulle skje, så trenger man en edru mann tilstede. 

At man ikke klarer å kontrollere seg og ta riktige prioriteringer er et forstadie til alkoholisme. Dette er verd et oppgjør på kammerset. Det går rett og slett ikke an. 

Jeg er enig i at man ikke skal dytte barna foran seg. Jeg fikk ikke inntrykk av at det er det TS mente. Men det er kraftfullt å få tilbakemelding fra barna sine, hvis man virkelig bryr seg om dem. 

Anonymkode: f263b...8dc

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Din mann tåler ikke å drikke alkohol, og det må han rett og slett bare innse.

Hvordan er denne mannen ellers? En mann som reagerer slik mot sitt barn, det er en mann som har sider ved seg som ikke er sunne! Jeg tror ikke det er første gang barnet/-a er redde far når han drikker. Men det er første gang de sier fra...

Jeg hadde gitt denne mannen et ultimatum. Enten er han totalavholds resten av ferien OG oppfører seg pent og hyggelig og smiler og viser barna at han er trygg og glad... eller så får han reise hjem eller ta inn på et annet hotell resten av ferien. For å bruke tid med ham når han drikker sammen med barna selv om han VET at han ikke tåler å drikke alkohol, det er helt uaktuelt og uakseptabelt!

Vel hjemme hadde jeg krevd parterapi og at han ble avholdsmann.

Resten av ferien bør du ikke drikke noe som helst alkohol heller, Ts, for nå forbinder barna dine alkohol med frykt og utrygge foreldre. Du drakk mye mindre enn mannen din, men du drakk likevel nok til at dine barn merker at du endret deg (selv om du selv ikke merker det "nevneverdig"). 

Jeg håper du tar det foreldreansvaret du er pliktig til å ta nå - sikre dine barn og skape trygge rammer rundt dem. Det gjør du ikke om du og eller far fortsetter å drikke alkohol denne ferien.

Hva sier mannen din i dag?

Anonymkode: b8847...ac0

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...