Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å ikke kuppe tråden om garminklokken med mine spørsmål om stress, så lager jeg en ny. Jeg har lenge følt meg stresset og anspent, så for noen mnd siden kjøpte jeg en garminklokke for å finne litt mer ut av stress og hva som kan hjelpe meg å stresse mindre. Jeg har høyt stressnivå hele dagen, uansett hva jeg gjør virker det som. Kroppen kjennes også stresset ut, jeg kjenner jeg er anspent. På natten er stort sett stressmålingene lave.

Er det noen som har tips til hva jeg bør følge med på? Og hva kan jeg gjøre for å stresse mindre? Jeg er også en overtenker, så det har nok innvirkning på det.

Anonymkode: ccbb2...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Mindfulness kan hjelpe. 

Er det noe annet du vet som stresser deg enn overtenking? 

Det som kan spille inn er psykisk belastning, hvilken mat du inntar, medisiner, søvnlengde og kvalitet, sykdom, trening og ev. mangel på, inntak av alkohol, koffein og andre rusmidler. Så du bør vurdere om det er noen av disse tingene som spiller inn hos deg, og om det ev.kan endres. 

Anonymkode: 45681...a7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver hele time, stopp opp og trekk pusten dypt tre ganger. Kjenn etter hvor stressa du er, og prøv å roe ned i kroppen. 

Anonymkode: c3b9c...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For å ikke kuppe tråden om garminklokken med mine spørsmål om stress, så lager jeg en ny. Jeg har lenge følt meg stresset og anspent, så for noen mnd siden kjøpte jeg en garminklokke for å finne litt mer ut av stress og hva som kan hjelpe meg å stresse mindre. Jeg har høyt stressnivå hele dagen, uansett hva jeg gjør virker det som. Kroppen kjennes også stresset ut, jeg kjenner jeg er anspent. På natten er stort sett stressmålingene lave.

Er det noen som har tips til hva jeg bør følge med på? Og hva kan jeg gjøre for å stresse mindre? Jeg er også en overtenker, så det har nok innvirkning på det.

Anonymkode: ccbb2...cf6

Hva ligger stressnivået ditt på i gj. Snitt. Det er positivt at du ikke har mye stress om natten. Har selv 32 i snitt ( siste fire uker). Somregel i blått store deler av natten og oransje på dagtid.

Merker at alkohol, kaffe og mat påvirker stressnivåer negativt. Pusteøvelser og rolig musikk påvirker positivt. Teknikker for å unngå overtenking er sikkert veldig lurt. Men skjønner jo at det er enklere sagt en gjort. 
Trening og fysisk aktivitet er nok bra for å redusere stressnivåer.

Anonymkode: 0b771...14d

AnonymBruker
Skrevet

Lege Torkil Færø har skrevet to bøker om akkurat dette. De heter Pulskuren og Hvilekuren, jeg anbefaler å lese de for å få bedre forstålelse og utbytte av disse målingene. De inneholder også mange råd får å få ned stress.

Anonymkode: d4407...0ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Lege Torkil Færø har skrevet to bøker om akkurat dette. De heter Pulskuren og Hvilekuren, jeg anbefaler å lese de for å få bedre forstålelse og utbytte av disse målingene. De inneholder også mange råd får å få ned stress.

Anonymkode: d4407...0ca

Jeg er enig i at dette er to bøker som gir god forståelse for målingene, og det er absolutt verdt å lese dem for å lære om hva som påvirker stressnivået.

Men jeg advarer mot å bli stresset hvis man oppdager at løsningene i boken ikke passer en selv. 

(Jeg prøvde gang på gang, hardere og hardere, og stressnivået ble bare høyere  Det tok lang tid før jeg skjønte at forslagene i bøkene ikke passet for meg)

Anonymkode: 84a8e...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...