Gå til innhold

Invasjon av brunsnegler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp kommet inn etter plukking og avliving og det er allerede nye som dukker opp. 

Har stor plen og en del blomster som de ikke lar være i fred. 

Hva som er meste effektive dere har brukt/kjøpt ? Erklærer full  krig i morgen 😂

Anonymkode: bcdf1...704

Skrevet

I fjor laget jeg noen sneglefeller  De var enkle å lage og de var effektive, men jeg synes det ble så utrolig ekkelt å tømme dem og sette i gang på nytt. Jeg er sikkert bare kresen.  Så jeg gikk tilbake til Ferramol, slike små, grønne pellets som de spiser og graver seg ned for å dø - tror jeg.  Jeg drysser det ut sånn innimellom. Det er renslig, men dyrt.  Jeg tror det har kommet andre tilsvarende merker som er litt billigere. Selges bl.a. hos hagesentre og Jem&Fix.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte og la ut pinnsvin mat, det løste problemet, har ikke sett snegler på lenge. 

Anonymkode: 7a036...405

• 2 uker senere...
Skrevet
Perine skrev (På 12.7.2025 den 0.37):

I fjor laget jeg noen sneglefeller  De var enkle å lage og de var effektive, men jeg synes det ble så utrolig ekkelt å tømme dem og sette i gang på nytt. Jeg er sikkert bare kresen.  Så jeg gikk tilbake til Ferramol, slike små, grønne pellets som de spiser og graver seg ned for å dø - tror jeg.  Jeg drysser det ut sånn innimellom. Det er renslig, men dyrt.  Jeg tror det har kommet andre tilsvarende merker som er litt billigere. Selges bl.a. hos hagesentre og Jem&Fix.

Tusen takk for tipset med sneglefeller, naboen hadde massebegravelse i går og vi har satt ut mange nye og gamle feller for å prøve å få bukt med problemet. Jeg har i tillegg bestilt 4 x 2.5 kg pk ferramol som jeg skal hente på jernia straks jeg får melding om de har komt.

Lurer på om vi kan bruke ferramol i slike feller, eller kjenner ikke sneglene lukten fra ferramol?  Har aldri testet det selv og er helt uvitende 🤪 Vi tenkte bare at da regnet det ikke bort og fikk ligge i fred for fugler og andre dyr ☺️

Skrevet
Molly70 skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for tipset med sneglefeller, naboen hadde massebegravelse i går og vi har satt ut mange nye og gamle feller for å prøve å få bukt med problemet. Jeg har i tillegg bestilt 4 x 2.5 kg pk ferramol som jeg skal hente på jernia straks jeg får melding om de har komt.

Lurer på om vi kan bruke ferramol i slike feller, eller kjenner ikke sneglene lukten fra ferramol?  Har aldri testet det selv og er helt uvitende 🤪 Vi tenkte bare at da regnet det ikke bort og fikk ligge i fred for fugler og andre dyr ☺️

Så fint at felletipset virket :)  Jeg har aldri testet det med å gjemme ferramolen i noe, men de tåler vel ikke så mye regn.. 

Den gugga vi blandet til isboksene er forresten mye brukt også som vepsefeller.  Det er visst noe med den gjæringen som er ekstra tiltrekkende for både veps og snegler.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 0.38):

Kjøpte og la ut pinnsvin mat, det løste problemet, har ikke sett snegler på lenge. 

Hææææ? Hvor kjøper man pinnsvain? Spør for en venn :P 

Men etter denne varmen må jo sneglene dø litt ut? Tørke inn eller noe :svett:

Anonymkode: f9ba7...566

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pinnsvin! Beklager det 😅

Skrevet
Perine skrev (5 timer siden):

Så fint at felletipset virket :)  Jeg har aldri testet det med å gjemme ferramolen i noe, men de tåler vel ikke så mye regn.. 

Den gugga vi blandet til isboksene er forresten mye brukt også som vepsefeller.  Det er visst noe med den gjæringen som er ekstra tiltrekkende for både veps og snegler.

Perine skrev (5 timer siden):

Heldigvis har naboen tatt på seg oppgaven med å drive massebegravelse og spyle boksene etterpå. Da har jeg med glede tatt på meg oppgaven med å lage guggen + kjøpe inn ferramol. Tror muligens vi får sette et lite glass med gugge i boksene for å lokke sneglene og strø et lag ferramol ved siden av. Tror kanskje det kan ha en hensikt?! 

20250718_210716.thumb.jpg.fb66ceb1d96efc8eb99607ba01794163.jpg

77489418611.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De liker godt kattemat og makrell i tomat uten tomatsausen, da kommer de løpende bare av lukta 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...