AnonymBruker Skrevet 4. august #21 Skrevet 4. august Haldrup skrev (15 timer siden): Man kan ikke fjerne sopp fra Biff-Stroganoff.... For da er det ikke lenger biff stroganoff..... Men en eller annen biffgryte uten sopp.... Jeg har i øvrig ALLDRI tatt hensyn til hva barna liker.... Jeg lager maten slik jeg VIL HA DEN...!!!! Barna mine MÅ da smake på maten og liker de den ikke, da kan de få en enkel skive med pålegg i stedet.... Det tar ikke lenge før de konsekvent velger MIN mat frem for skiva...! Beste måten å unngå at barna blir kresne, er å slutte å gi dem valget...! Hvis du hadde lest, ville du sett at det er snakk om unge voksne som slett ikke er kresne ellers, sopp er en av svært få ting de ikke liker. Jeg er ikke så sær at jeg må trumfe gjennom en ingrediens bare jeg liker i en middagsrett til voksne. Barn må lære seg å like ved å smake, det er jeg enig i. Enig i at det teknisk sett ikke er Biff Stroganoff når en av i ingrediensene er borte. Jeg var ute etter at gryten for øvrig skulle være som Biff Stroganoff. Du høres for øvrig lite sjarmerende ut og lite opptatt av å gjøre det hyggelig. Anonymkode: 7fd41...0e9 6
Chiubi Skrevet 4. august #22 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 0.20): Det er fire ungdommer og jeg og kun jeg liker sopp. Nei, da må jeg kanskje ikke erstatte soppen. Kanskje ta litt mindre væske? Rett retten vil føles "tom" hvis jeg ikke kompenserer. Anonymkode: 7fd41...0e9 Stek sopp og server ved siden av, så får du soppen din, mens ungene slipper 1
Zenobia Skrevet 4. august #23 Skrevet 4. august Jeg spør av og til chatgpt når jeg er i beit. Jeg gjettet at den ville foreslå bl.a aubergine og squash, og jeg fikk rett. I små terninger, stekt godt. For umami: noen dråper Worcestershiresaus. 3
carlberner1 Skrevet 4. august #24 Skrevet 4. august Zenobia skrev (21 minutter siden): Worcestershiresaus. Redder alt! Samme dillema med sopp i ymse sammenhenger her, varm leverpostei feks. Der må jo sopp med, men atte, eh .. det er så kjedelig med sopp. Dagens kantareller eller champignon i smør er ok, ellers er sopp som regel et nødvendig onde noen få plasser. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #25 Skrevet 4. august Gulerøtter eller blomkål? Anonymkode: 1c608...ddc
AnonymBruker Skrevet 4. august #26 Skrevet 4. august Haldrup skrev (16 timer siden): Man kan ikke fjerne sopp fra Biff-Stroganoff.... For da er det ikke lenger biff stroganoff..... Men en eller annen biffgryte uten sopp.... Jeg har i øvrig ALLDRI tatt hensyn til hva barna liker.... Jeg lager maten slik jeg VIL HA DEN...!!!! Barna mine MÅ da smake på maten og liker de den ikke, da kan de få en enkel skive med pålegg i stedet.... Det tar ikke lenge før de konsekvent velger MIN mat frem for skiva...! Beste måten å unngå at barna blir kresne, er å slutte å gi dem valget...! Etter min personlige erfaring er dette feil. Jeg har aldri blitt presset til å spise mat jeg ikke likte, noe som har resultert i at jeg liker alt. Det eneste jeg ikke klarer er konsistensen på muslinger, og slintrer i lever, det er alt. Jeg spiser gammelost, lungemos, blodpølse, allslags fisk, oliven, fårekjøtt, allslags grønnsaker og frukt, pastaretter, sterk mat, sursild, "smakløs" mat som fiskeboller osv. osv. osv. Anonymkode: 42e3c...249 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #27 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 23.20): Det er fire ungdommer og jeg og kun jeg liker sopp. Nei, da må jeg kanskje ikke erstatte soppen. Kanskje ta litt mindre væske? Rett retten vil føles "tom" hvis jeg ikke kompenserer. Anonymkode: 7fd41...0e9 En oppkuttet løk eller 2 frest litt i smør Anonymkode: 7bbfa...bd4
AnonymBruker Skrevet 4. august #28 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 23.24): De er 20-22 år og liker ikke konsistensen på sopp, da gidder jeg ikke å tvinge dem. De er ikke kresne ellers. Anonymkode: 7fd41...0e9 Jeg elsker sopp og hadde aldri giddet å lage en så god gryte uten sopp. Jeg kutter sopp i litt store biter. De klarer fint å plukke den ut før de spiser og legge oppi gryta igjen. Ingen problem her i huset hvertfall. Anonymkode: f47c3...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #29 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg elsker sopp og hadde aldri giddet å lage en så god gryte uten sopp. Jeg kutter sopp i litt store biter. De klarer fint å plukke den ut før de spiser og legge oppi gryta igjen. Ingen problem her i huset hvertfall. Anonymkode: f47c3...eaa Hvorfor ha i en ingrediens fire av fem ikke liker bare for å plukke den ut igjen og kaste? Anonymkode: 7fd41...0e9 5
AnonymBruker Skrevet 4. august #30 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor ha i en ingrediens fire av fem ikke liker bare for å plukke den ut igjen og kaste? Anonymkode: 7fd41...0e9 De legger den tilbake i gryta, det står jo i innlegget du svarer på. Utrolig mange som ikke kan lese på KG. Anonymkode: 42e3c...249 1
Luckiness Skrevet 4. august #31 Skrevet 4. august Jeg hadde hatt sopp til meg selv ved siden av. Med potetmos til trenger du ikke å erstatte soppen. Ville hatt litt mindre væske da. Du må bare prøve deg frem. Jeg selv hadde likt biter av søtpotet oppi. Hvis du vil erstatte med noe annet. Blomkål funker sikkert også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #32 Skrevet 4. august Jeg ville bare tatt i litt mer kjøtt og evt grønnsaker og bacon - og så det hemmelige trikset: tørket steinsopp. Det synes ikke og gir bare en dyp og deilig umamismak. Så ville jeg stekt sopp og hatt ved siden av til meg selv. Den tørkede soppen nevnes selvsagt ikke med et ord, hverken før, under eller etter måltidet. Anonymkode: 9fde8...ad0 3
AnonymBruker Skrevet 4. august #33 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De legger den tilbake i gryta, det står jo i innlegget du svarer på. Utrolig mange som ikke kan lese på KG. Anonymkode: 42e3c...249 Sånn at det blir enda flere biter å plukke ut. Utrolig mange dumme idéer på KG. Anonymkode: 7fd41...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 4. august #34 Skrevet 4. august Hvorfor kan ikke folk bare svare på det det spørres om? Ta vil ha gryta uten sopp ikke kommentarer om at det ikke lenger er stroganoff , at du personlig aldri hadde utelatt sopp og så videre. Er det mulig. Til info har jeg selvfølgelig svart på spørsmålet lenger opp. Så ingen poeng å ta meg på det. Anonymkode: 63096...003 2
AnonymBrukerNeida Skrevet 4. august #35 Skrevet 4. august (endret) Jeg er heller ikke noe glad i sopp. Jeg finhakker soppen så mye jeg klarer (og da mener jeg veldig små biter), og det setter veldig god smak uten at man får den gummi-sopp konsistensen i gryta. Hvis du absolutt ikke vil ha noe sopp oppi, ha oppi en liten teskje med soyasaus eller worchestershiresaus for den umami smaken. Endret 4. august av AnonymBrukerNeida 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #36 Skrevet 4. august Ta ut soppen og en del av væsken, og kjør det hele i blender eller med stavmikser, så er smaken igjen, men konsistensen borte. Hvordan gikk dette forresten TS? Anonymkode: 42e3c...249 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #37 Skrevet 5. august Erter, løk, paprika, mer kjøtt, baconterninger. Sopp slipper fra seg en del væske, så ville gått etter vanlig oppskrift og evt tilsatt mer væske om den blir for tykk. Også kan du steke sopp til eller ha oppi en mindre gryte og koke sammen med et par porsjoner til deg. Anonymkode: 644a6...505
AnonymBruker Skrevet 10. august #39 Skrevet 10. august Har alltid brukt kun løk og paprika de 30 årene jeg har laget stroganoff. Familien elsker den og venner spør også om jeg kan lage den. Sopp har jeg kun brukt hvis jeg lager til meg selv eller de som etterspør. Anonymkode: faa6a...577 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå