AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Prøver igjen siden innlegget mitt ble borte, mulig jeg ikke fikk postet det. Jeg er ganske ny her og skrev nylig et innlegg hvor jeg åpnet meg litt – håpet på noen gode svar og kanskje litt støtte. Da jeg logget inn noen timer senere, hadde jeg fått tre svar. Jeg tenkte «Yes!», og gledet meg til å lese. Men det som møtte meg føltes som slag i mellomgulvet. Kritikk, spydigheter og en nedlatende tone som fikk meg til å angre på at jeg delte noe i det hele tatt. Det satte i gang en tanke: Hvorfor er det så om å gjøre å spalte folk som allerede ligger nede? Etter litt søk og refleksjon fant jeg noen mulige forklaringer. Kanskje dette gjelder her også: 1. Anonymitet og mangel på empati På nettet slipper man å stå ansikt til ansikt med folk. Det gjør det lettere å glemme at det sitter et ekte menneske på den andre siden av skjermen – med følelser, liv og kanskje allerede nok å bære på. 2. Flokkmentalitet Når én begynner å kritisere, følger andre ofte etter – som en digital mobb. Det virker som om det gir folk en følelse av fellesskap og trygghet, selv når det går ut over andre. 3. Moralpanikk og “straffekultur” Det virker som noen føler de må “rette opp” i andres feil, men i stedet for å veilede, går det over i hard dømming og uthenging. Det handler kanskje mer om å vise hvor «riktig» man selv er, enn om å hjelpe. 4. Projektering og frustrasjon Noen har det vondt selv, og lar det gå utover andre. Det er lettere å slå ned på noen som virker sårbar, enn å møte egne følelser eller problemer. 5. Dehumanisering Når vi bare ser et brukernavn og tekst, glemmer vi ofte at det er et menneske bak. Det skaper en avstand som gjør det lettere å være hard, ufølsom og sårende – bevisst eller ikke. Jeg deler ikke dette for å få medlidenhet. Jeg deler det fordi jeg tror vi trenger å snakke om det. Nettforum har et stort potensial til å være gode, støttende fellesskap – men da må vi også være bevisste på hvordan vi møter hverandre. Anonymkode: cc0e6...05c 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Med søking og refleksjon regner jeg med at du mener bruk av KI? Innlegg blir som regel bedre hvis du formulerer med egne ord. Bare et tips. Sånn ellers så er det slik som vanlig- folk blir tøffere bak en skjerm, kontra "Live". Folk her inne (som ikke er nye) er fullstendig klar over dette du har funnet over her, men de driver jo med det likevel. Å lage en slik tråd vil dessverre ikke gjøre ting bedre. Det finnes hundrevis av slike tråder her inne. Jeg tviler på at en "holdningskapanje" vil kunne funke her. Nå er jeg bare realist. Jeg er helt enig med deg i at det er mange kommentarer her, som ikke burde vært postet, men tonen her inne er så inngrodd at det vil vanskeig la seg gjøre noe med. Anonymkode: ca26f...29c 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med søking og refleksjon regner jeg med at du mener bruk av KI? Innlegg blir som regel bedre hvis du formulerer med egne ord. Bare et tips. Sånn ellers så er det slik som vanlig- folk blir tøffere bak en skjerm, kontra "Live". Folk her inne (som ikke er nye) er fullstendig klar over dette du har funnet over her, men de driver jo med det likevel. Å lage en slik tråd vil dessverre ikke gjøre ting bedre. Det finnes hundrevis av slike tråder her inne. Jeg tviler på at en "holdningskapanje" vil kunne funke her. Nå er jeg bare realist. Jeg er helt enig med deg i at det er mange kommentarer her, som ikke burde vært postet, men tonen her inne er så inngrodd at det vil vanskeig la seg gjøre noe med. Anonymkode: ca26f...29c Alle har ansvar over hvordan man oppfører seg på nett. Hva er da vitsen med å gi råd i tråder om man bare vil lage kvalme? Det er vel sikkert en del nye brukere også, og ikke bare folk som har vært her i årevis? Jeg synes ikke det er hyggelig å lese slike svar, eller svare andre nedlatende. Jeg ønsker å opptre like hyggelig på nett som jeg er ansikt til ansikt Anonymkode: cc0e6...05c 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Hva var du fikk så negativ tilbakemelding på? Er veldig enig i at det er viktig å være et medmenneske. Når sant skal sies så er det mange mennesker som er dømmende av natur. Dessverre. Det fører sjeldent noe godt med seg. Min erfaring er at psykisk helse er nedadgående nettopp av denne grunn. Folk forstår ikke rett og slett hvor farlig og ille det kan være med de kommentarene de skriver. De har rett og slett ikke vett til det. Tror egentlig ikke at noen ønsker å skade andre innerst inne. Håper ihvertfall ikke det. 1. Mange mennesker bærer med seg mye stress og frustrasjon. Dette kan de ta ut på uskyldige mennesker på nett framfor sine nærmeste. Det er helt absurd, men det er det som er min oppfatning. De kjenner jo tross alt ikke de menneskene som sitter bak skjermene...Og ofte så er de menneskene bak skjermene blant de aller mest sårbare individene... 2. Når en person kritiserer så henger andre seg på. Tror de føler at det er trygt å gjøre det for at noen andre gjør det. Det blir som negative ringeffekter i vann. En ond spiral. 3. Det kan handle om rettskaffenhet. Det er et behov andre har for å hevde seg selv. Sannheten kan være at de i utgangspunktet ikke har det så bra med seg selv, og projiserer sine utfordringer over på andre. Det er skikkelig lumpent. 4. Denne er ganske kjent for de aller fleste. Det er trygt å gjøre dette på nett...Å ta til motmæle er likevel kjempeviktig. Det kan fremme utvikling. Ikke alle mennesker er faktisk klar over at det er dette de gjør. Vi som mennesker har mange bevisste/ubevisste mekanismer. Å være selvbevisst er veldig viktig. 5. Å vise sine demoniserende negative sider på nett er enkelt. De trenger ikke å stå til ansvar for det de gjør. Det er faktisk ganske skummelt... Spesielt med tanke på mennesker i sårbare livssituasjoner. Jeg synes det er kjempeflott at du adresserer dette temaet. Psykisk helse og hva vi tenker om oss selv, og andre er superviktig. Ikke å godta hva som helst, men å ordlegge seg på en slik måte at det kan fremme utvikling istedenfor å nedgradere andre mennesker. Det er bare usselt.... Jeg heier på mangfold, likeverd, empati, varme og forståelse. Det opplever jeg som meningsfullt. Anonymkode: 88c95...dfc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva var du fikk så negativ tilbakemelding på? Er veldig enig i at det er viktig å være et medmenneske. Når sant skal sies så er det mange mennesker som er dømmende av natur. Dessverre. Det fører sjeldent noe godt med seg. Min erfaring er at psykisk helse er nedadgående nettopp av denne grunn. Folk forstår ikke rett og slett hvor farlig og ille det kan være med de kommentarene de skriver. De har rett og slett ikke vett til det. Tror egentlig ikke at noen ønsker å skade andre innerst inne. Håper ihvertfall ikke det. 1. Mange mennesker bærer med seg mye stress og frustrasjon. Dette kan de ta ut på uskyldige mennesker på nett framfor sine nærmeste. Det er helt absurd, men det er det som er min oppfatning. De kjenner jo tross alt ikke de menneskene som sitter bak skjermene...Og ofte så er de menneskene bak skjermene blant de aller mest sårbare individene... 2. Når en person kritiserer så henger andre seg på. Tror de føler at det er trygt å gjøre det for at noen andre gjør det. Det blir som negative ringeffekter i vann. En ond spiral. 3. Det kan handle om rettskaffenhet. Det er et behov andre har for å hevde seg selv. Sannheten kan være at de i utgangspunktet ikke har det så bra med seg selv, og projiserer sine utfordringer over på andre. Det er skikkelig lumpent. 4. Denne er ganske kjent for de aller fleste. Det er trygt å gjøre dette på nett...Å ta til motmæle er likevel kjempeviktig. Det kan fremme utvikling. Ikke alle mennesker er faktisk klar over at det er dette de gjør. Vi som mennesker har mange bevisste/ubevisste mekanismer. Å være selvbevisst er veldig viktig. 5. Å vise sine demoniserende negative sider på nett er enkelt. De trenger ikke å stå til ansvar for det de gjør. Det er faktisk ganske skummelt... Spesielt med tanke på mennesker i sårbare livssituasjoner. Jeg synes det er kjempeflott at du adresserer dette temaet. Psykisk helse og hva vi tenker om oss selv, og andre er superviktig. Ikke å godta hva som helst, men å ordlegge seg på en slik måte at det kan fremme utvikling istedenfor å nedgradere andre mennesker. Det er bare usselt.... Jeg heier på mangfold, likeverd, empati, varme og forståelse. Det opplever jeg som meningsfullt. Anonymkode: 88c95...dfc Når man står i en vanskelig livssituasjon og det går på helsen løs, og man tør å åpne seg litt anonymt her inne, så er det ganske nedbrytende å få kniver kastet etter seg i form av ord. Alle burde fått en oppsummering av egne kommentarer hver mnd. og fått en IA vurdering om de er innafor eller ei. Nå er det jo moderatorer her inne som muligens siler litt ut. Det skal sies at jeg leser mye rart her inne, men jeg trenger jo ikke svare hvis jeg ikke har noe vettugt å komme med. Så er det verdt å merke seg at det som virker uviktig for meg er jo viktig for andre Anonymkode: cc0e6...05c
Daria Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Det er også lurt å tenke på hvor man faktisk befinner seg. Dette er ikke en skjermet støttegruppe hvor alle som svarer er motivert av gode intensjoner eller er her primært for å hjelpe og støtte, det er et lavterskel diskusjonsforum åpent for alle og det store flertallet er her for egen underholdning. Hvilket ikke betyr at det er greit å lire av seg hva som helst, men man har et ansvar selv også for hvor sårbar man gjør seg og hvilke forventninger man har. KG er nærmere VGs kommentarfelt enn Mental Helses chattetjeneste... 6 4
Maia70 Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli Modereringen har også alt å si. Om det var nulltoleranse for stygge svar så ville de brukerne som slenger dritt ikke vært her. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli Jeg svarer direkte og ærlig fordi det ikke er i min natur og fordi jeg forventer at folk tåler en realitetssjekk. Noen opplever sikkert dette som vanskelig. Da kan de søke råd et annet sted. Anonymkode: c414b...721 1 1
NakenPanda Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli (endret) Veldig mye ligger i dette: Dessuten er det jo enklere å sparke folk som ligger litt flatt allerede og er eksponert, men noen som nevnt over er jo ikke alle klar for å motta klare meldinger selv om er faktisk hjelp om man tar det til seg. Noen liker offer tilværelsen veldig godt med mye papir rundt seg bygget opp over tid. Endret 11. juli av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli Ligget du nede? Det kan jo være at du, ts, skrev et innlegg som avslørte at du trengte et spark bak, og ikke støtte og medfølelse. Du virker slett ikke nede. Jeg har sett folk her har en stor medfølelse og støtte med folk som virkelig sliter her, så jeg er skeptisk til du linker til denne tråden din... Anonymkode: 65ab6...308 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli kg er et mobbeforum, hadde man ikke kunne gjemt seg bak anonym buker hadde di fleste ikke turt å åpne kjeften sin i går ble jeg også sparket når jeg lå nede hvor folk syns det var veldig morsomt med psykisk vold og mobbing fra admin Anonymkode: b24af...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ligget du nede? Det kan jo være at du, ts, skrev et innlegg som avslørte at du trengte et spark bak, og ikke støtte og medfølelse. Du virker slett ikke nede. Jeg har sett folk her har en stor medfølelse og støtte med folk som virkelig sliter her, så jeg er skeptisk til du linker til denne tråden din... Anonymkode: 65ab6...308 Nei det kan ikke være. Du kan ikke definere om jeg er nede eller ei basert på dette innlegget her. Du vet ingenting om hvilke tråd jeg sikter til. Anonymkode: cc0e6...05c 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei det kan ikke være. Du kan ikke definere om jeg er nede eller ei basert på dette innlegget her. Du vet ingenting om hvilke tråd jeg sikter til. Anonymkode: cc0e6...05c Nei, men det er ingen regel som sier at tvilen skal komme deg til gode. Anonymkode: c414b...721
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Maia70 skrev (8 timer siden): Modereringen har også alt å si. Om det var nulltoleranse for stygge svar så ville de brukerne som slenger dritt ikke vært her. Jo mer moderering, jo færre brukere. Anonymkode: 73ce4...174 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ligget du nede? Det kan jo være at du, ts, skrev et innlegg som avslørte at du trengte et spark bak, og ikke støtte og medfølelse. Du virker slett ikke nede. Jeg har sett folk her har en stor medfølelse og støtte med folk som virkelig sliter her, så jeg er skeptisk til du linker til denne tråden din... Anonymkode: 65ab6...308 Godt eksempel. Kanskje ts trengte et spark bak, men du har nå bestemt deg for at ts ikke «ligger nede». Og om det ble linket til tråden ville du dessverre aldri innrømmet det om du tok feil, du ville bare lett etter det som bekrefter at her trengs det tøff kjærlighet og ikke medfølelse. Det er sånn mennesker fungerer istedenfor å innrømme at vi tok feil. Anonymkode: db420...fd1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo mer moderering, jo færre brukere. Anonymkode: 73ce4...174 gjør jo ikke noe det vi trenger ikke ha frekke folk her inne Anonymkode: b24af...8fd 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ligget du nede? Det kan jo være at du, ts, skrev et innlegg som avslørte at du trengte et spark bak, og ikke støtte og medfølelse. Du virker slett ikke nede. Jeg har sett folk her har en stor medfølelse og støtte med folk som virkelig sliter her, så jeg er skeptisk til du linker til denne tråden din... Anonymkode: 65ab6...308 Hvordan virker jeg «ikke nede»? Legg gjerne ved en link du mener jeg har skrevet som viser at jeg «ikke er nede» Jeg har også sett noen tråder der folk får støtte, men jeg har sett langt flere tråder der folk kjeder seg eller har et sinne de ikke får ut på andre måter enn å angripe ts her inne Anonymkode: cc0e6...05c 2
Minitroll Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli Man trenger som regel bare ett godt råd. Og det gode rådet kommer også innimellom all kritikken. 1
Maia70 Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan virker jeg «ikke nede»? Legg gjerne ved en link du mener jeg har skrevet som viser at jeg «ikke er nede» Jeg har også sett noen tråder der folk får støtte, men jeg har sett langt flere tråder der folk kjeder seg eller har et sinne de ikke får ut på andre måter enn å angripe ts her inne Anonymkode: cc0e6...05c Jepp,
AnonymBruker Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Ikke spark den som ligger nede. Gå stille forbi. Anonymkode: 93255...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå