AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Hver dag( ja, hver dag) opplever jeg barn som kommer susende i full fart med sin sparkesykkel, det er bare å komme seg som best unna, så man unngår kollisjon,dersom man er heldig å oppdage dem før det smeller. De kommer gjerne 3-4 stk ved siden av hverandre, og det er knapt nok plass til en gående person på samme gangfelt/sti. Det er ekstremt irriterende, ikke minst farlig. De fleste uten hjelm, hvilket også er farlig, om ikke for meg,så for dem. Senest i dag, så kom jeg rundt en sving, holdt meg på venstre side med min rullestol, snek meg omtrent rundt den uoversiktlige svingen,da erfaringene med barn på sparkesykkel har gjort meg ekstra oppmerksom på faren. Selvsagt kommer det 3 stk ved siden av hverandre, det var ikke plass til oss alle der. Jeg kjører ut i grøftekanten,(ubehagelig da rullestolen holder på å tippe over) et av barna svinger seg ut i den andre grøftekanten. Det gikk bra med oss alle, men slike og lignende situasjoner oppstår til stadighet. Dere som har barn med sparkesykkel, bruker dere tid og energi på å lære de trafikkvett, får de til å forstå at de må ta hensyn til at andre også ferdes på gangveier/stier? Slike situasjoner er ikke bare farlig for meg, men for barna også. Ja, merker at jeg er noe lei av denne problematikken,hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok ha kontaktet foreldrene. Barn som ikke har lært om hvordan man oppfører seg på sparkesykkel, bør ikke få ha slike,hvorfor ta ikke foreldre mer ansvar? Anonymkode: 87685...3db 6 2 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Jeg holdt på å bli kjørt på av en (antar jeg) 12-åring i en skolegård en dag jeg hadde levert barnet mitt på seks år. Sparkesyklisten kappkjørte med noen venner og så seg ikke for. Vennene kom rett bak i like stor fart. Synes det var en veldig ekkel situasjon, for det var på et uoversiktlig sted hvor mange unge barn gikk ute samtidig. Jeg synes absolutt elsparkesykkel burde vært forbudt under 16 år. Ikke minst med tanke på folkehelseperspektivet. Vi kommer nok til å se mange ulykker og mye overvekt på grunn av dem. Anonymkode: 77c28...4d2 16 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg holdt på å bli kjørt på av en (antar jeg) 12-åring i en skolegård en dag jeg hadde levert barnet mitt på seks år. Sparkesyklisten kappkjørte med noen venner og så seg ikke for. Vennene kom rett bak i like stor fart. Synes det var en veldig ekkel situasjon, for det var på et uoversiktlig sted hvor mange unge barn gikk ute samtidig. Jeg synes absolutt elsparkesykkel burde vært forbudt under 16 år. Ikke minst med tanke på folkehelseperspektivet. Vi kommer nok til å se mange ulykker og mye overvekt på grunn av dem. Anonymkode: 77c28...4d2 Jah, jeg har inntrykk av at kappkjøring skjer ofte,forstår på ropingen dem imellom at det er snakk om kappkjøring. De blir så ivrige at de ser verken det ene eller andre der de suser i vei, passelig håpløst for oss andre. Jeg antar at foreldre gir dem noen formaninger når de får sparkesykkel, men det synes ikke til å fungere noe videre. Jeg tror mange barn er for umodne til å ha sparkesykkel og det ansvaret det innebærer. En 12-åring er ikke moden nok til å ta sitt ansvar som 'trafikant'... Jeg får noen tanker om foreldre også, er de seg sitt ansvar bevisst, eller overvurderer sitt eget barn, eller er for 'late' til å stå imot presset fra barnet som absolutt vil ha sparkesykkel... Er enig med deg i det med folkehelse også! Anonymkode: 87685...3db 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Jeg har drillet trafikk regler inn i hodet på mitt barn. Har til og med spionert på hxn flere ganger for å se hvordan hxn oppfører seg i fotgjengerfelt og lignende. Har gitt streng beskjed på at sparkesykkelen forsvinner hvis hxn kjører uforsvarlig eller kjører uten hjelm osv. Anonymkode: 25654...171 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli Enig i 16-åring aldersgrense på sparkesykkel. Når de kommer bakfra i 20 kilometer i timen er det livsfarlig. Anonymkode: 3b58f...de7 11
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli De fleste får sikkert både regler og formaninger hjemmefra, problemet er at alle foreldre tror at akkurat deres barn faktisk følger disse. Jeg har sett nabojenta på 12 uten hjelm ved flere anledninger, og også sammen med en annen på én sparkesykkel. Jeg har sagt fra til foreldrene, men de tror ikke på meg, for sånt «vet» de at deres datter ikke gjør… Helt enig med de som sier aldersgrensen er for lav. Min 14-åring får ikke ennå, og jeg har null problem med å si nei selv om «alle andre får». Det er viktigere at hun er trygg enn at jeg er populær som forelder. Vurderer det i konfirmasjonsgave (til neste år), men usikker ennå. Anonymkode: 4afd6...95d 6 2
snurk Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli Som småbarnsmor synes jeg det er helt merkelig at såpass mange foreldre virker helt likegyldige til at barna suser rundt på et motorisert kjøretøy uten hjelm, uten skikkelig konsekvensvurdering og uten å kunne trafikkregler. Jeg ser barn helt ned i 10-årsalderen i full fart uten hjelm 😱 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har drillet trafikk regler inn i hodet på mitt barn. Har til og med spionert på hxn flere ganger for å se hvordan hxn oppfører seg i fotgjengerfelt og lignende. Har gitt streng beskjed på at sparkesykkelen forsvinner hvis hxn kjører uforsvarlig eller kjører uten hjelm osv. Anonymkode: 25654...171 Kjempebra at du følger med og er så oppmerksom! Anonymkode: 87685...3db
AnonymBruker Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste får sikkert både regler og formaninger hjemmefra, problemet er at alle foreldre tror at akkurat deres barn faktisk følger disse. Jeg har sett nabojenta på 12 uten hjelm ved flere anledninger, og også sammen med en annen på én sparkesykkel. Jeg har sagt fra til foreldrene, men de tror ikke på meg, for sånt «vet» de at deres datter ikke gjør… Helt enig med de som sier aldersgrensen er for lav. Min 14-åring får ikke ennå, og jeg har null problem med å si nei selv om «alle andre får». Det er viktigere at hun er trygg enn at jeg er populær som forelder. Vurderer det i konfirmasjonsgave (til neste år), men usikker ennå. Anonymkode: 4afd6...95d Jeg kan selvsagt ikke si noe med sikkerhet, men er ganske overbevist om at flere av de jeg har møtt på må være under 12 år. Uansett, så er det så viktig det du sier, det er viktigst at hun er trygg, og du 'tåler' å evt. bli upopulær. Anonymkode: 87685...3db
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli snurk skrev (10 minutter siden): Som småbarnsmor synes jeg det er helt merkelig at såpass mange foreldre virker helt likegyldige til at barna suser rundt på et motorisert kjøretøy uten hjelm, uten skikkelig konsekvensvurdering og uten å kunne trafikkregler. Jeg ser barn helt ned i 10-årsalderen i full fart uten hjelm 😱 Ja, jeg er ganske så overbevist om at noen av de jeg møter er langt yngre enn 12 år, det er igrunnen skremmende at foreldre ikke er mer bekymret for sitt barn! Anonymkode: 87685...3db 4
Hareena Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli (endret) Det er ikke ofte jeg foretrekker engelske betegnelser, men hvis det hadde blitt betegnet som en e-scooter i stedet for sparkesykkel ( feilaktig siden sparking ikke har noe med saken å gjøre), ville foreldre og brukere da tenkt annerledes rundt sikkerheten? Kan ikke dy meg for å legge til at tråsykkel er undervurdert, både for voksne og barn i mange henseende. Endret 11. juli av Hareena 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli Jeg holder på å bli nedkjørt av menn i kondomdress på sykkel hver sag, når skal vi snakke om å forby sykkel? Anonymkode: 5fc5e...c86 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg holder på å bli nedkjørt av menn i kondomdress på sykkel hver sag, når skal vi snakke om å forby sykkel? Anonymkode: 5fc5e...c86 Jeg sykler i vanlige klær og har aldri holdt å å kjøre ned noen, forby kondomdress i stedet 😛 Anonymkode: 4afd6...95d 2
Sol79 Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes absolutt elsparkesykkel burde vært forbudt under 16 år. Ikke minst med tanke på folkehelseperspektivet. Vi kommer nok til å se mange ulykker og mye overvekt på grunn av dem. Anonymkode: 77c28...4d2 Ganske sikker på at de fleste sparkesykkelulykkene skjer med de som er langt eldre enn 12 år. Voksne folk uten hjelm i fylla f.eks.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Her i omegn er det vanlig med 2-3 stk på elsparkesykkel og i mitt hodet er det ravende galskap. Ikke ser de seg for heller. Kun rett frem, slik man har skylapper for øynene på hester. Rett over veier uten å stoppe for verken folk eller andre kjørende. Det hjelper jo egentlig ikke å sette fartsgrensen til 20, når alt det andre er «feil». Ikke får de opplæring og hjernen er like forblåst som en ørken når det gjelder å tenke på andre enn seg selv når man kjører. Jeg selv hadde null problemer med å kjøre i over 20 km før innstrammingen, fordi jeg kjørte slik jeg gjør når jeg kjører bil og som gående. Tar hensyn, ser meg for, stopper på rødt lys, går over fotgjengerfeltet etc. INGEN av dem i dag på elsparkesykkel gjør dette. I.N.G.E.N. 16 års grense, eventuelt til og med 18 års grense, samt en eller annen måte å stoppe påvirkede idi.. folk fra å bruke elsparkesykkel hadde vært knall. Anonymkode: def3a...764 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Her jeg bor er det sjokkerende mange 13-åringer som har el-sparkesykkel. Sjelden jeg ser noen med hjelm, den henger gjerne på styret, og de sykler helt vanvittig hensynsløst. De som bruker vanlig sykkel, sykler gjerne fort, og sykler rett over fotgjengerfelt uten å se seg for, men de sykler mye mer hensynsfullt på fortau og steder med mange mennesker. Det gjør ikke de på sparkesykkel. Min 13-åring får ikke el-sparkesykkel, da jeg vet med 100% sikkerhet at hun hadde gitt f... i å ha på hjelm og hadde syklet hensynsløst med den, hadde hjulpet lite å snakke om trafikkregler med henne. Hun hater vanlig sykkel, og velger derfor å gå når hun skal noe sted, selv om det er langt. Anonymkode: e1615...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Her jeg bor er det sjokkerende mange 13-åringer som har el-sparkesykkel. Sjelden jeg ser noen med hjelm, den henger gjerne på styret, og de sykler helt vanvittig hensynsløst. De som bruker vanlig sykkel, sykler gjerne fort, og sykler rett over fotgjengerfelt uten å se seg for, men de sykler mye mer hensynsfullt på fortau og steder med mange mennesker. Det gjør ikke de på sparkesykkel. Min 13-åring får ikke el-sparkesykkel, da jeg vet med 100% sikkerhet at hun hadde gitt f... i å ha på hjelm og hadde syklet hensynsløst med den, hadde hjulpet lite å snakke om trafikkregler med henne. Hun hater vanlig sykkel, og velger derfor å gå når hun skal noe sted, selv om det er langt. Anonymkode: e1615...cdf Min erfaring er at barn opp til tenårsalderen sykler overraskende sakte på vanlig tråsykkel. Jeg sykler forbi en skole på vei til jobb, og jeg, en middelaldrende, lett overvektig dame i jobbklær, sykler uten problemer forbi ungene. De kan sikkert sykle fortere, men de gjør det ikke i en vanlig trafikksituasjon. Forskjellen på farten de får på vanlig sykkel og på el-sparkesykkel er svært stor, og trafikkforståelsen henger etter. Anonymkode: 64e90...ffb 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli Barn på elsparkesykkel kjører forbi folk i gågate og på fortau uten å gi signal. Anonymkode: 77c28...4d2
Fru Uperfekt Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hver dag( ja, hver dag) opplever jeg barn som kommer susende i full fart med sin sparkesykkel, det er bare å komme seg som best unna, så man unngår kollisjon,dersom man er heldig å oppdage dem før det smeller. De kommer gjerne 3-4 stk ved siden av hverandre, og det er knapt nok plass til en gående person på samme gangfelt/sti. Det er ekstremt irriterende, ikke minst farlig. De fleste uten hjelm, hvilket også er farlig, om ikke for meg,så for dem. Senest i dag, så kom jeg rundt en sving, holdt meg på venstre side med min rullestol, snek meg omtrent rundt den uoversiktlige svingen,da erfaringene med barn på sparkesykkel har gjort meg ekstra oppmerksom på faren. Selvsagt kommer det 3 stk ved siden av hverandre, det var ikke plass til oss alle der. Jeg kjører ut i grøftekanten,(ubehagelig da rullestolen holder på å tippe over) et av barna svinger seg ut i den andre grøftekanten. Det gikk bra med oss alle, men slike og lignende situasjoner oppstår til stadighet. Dere som har barn med sparkesykkel, bruker dere tid og energi på å lære de trafikkvett, får de til å forstå at de må ta hensyn til at andre også ferdes på gangveier/stier? Slike situasjoner er ikke bare farlig for meg, men for barna også. Ja, merker at jeg er noe lei av denne problematikken,hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok ha kontaktet foreldrene. Barn som ikke har lært om hvordan man oppfører seg på sparkesykkel, bør ikke få ha slike,hvorfor ta ikke foreldre mer ansvar? Anonymkode: 87685...3db Ikke barn men tenåringer synes jeg er verst sammen med unge voksne. Skulle tru de hadde stjålet sparkesykkelen eller ståmopeden 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Hareena skrev (14 timer siden): Det er ikke ofte jeg foretrekker engelske betegnelser, men hvis det hadde blitt betegnet som en e-scooter i stedet for sparkesykkel ( feilaktig siden sparking ikke har noe med saken å gjøre), ville foreldre og brukere da tenkt annerledes rundt sikkerheten? Kan ikke dy meg for å legge til at tråsykkel er undervurdert, både for voksne og barn i mange henseende. Vi har bla ordet ståmoped om de med el motor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå