Gå til innhold

Livredningskurs i vann gjennom jobb, men er veldig redd. Noen som vil hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer. Jobber på småbarnsavdeling, har aldri med barn til vann. Om jeg er på tur med eldre barn på jobb kanskje to ganger årlig, er vi uansett alltid to, og det er pålagt at en av oss har godkjent kurs. Så vær så snill, ikke si at jeg burde bytte yrke. Jeg har godkjent livredning på land, det får jeg alltid til og godkjent årlig.

Saken er at jeg har veldig vannskrekk for dypt vann, men sjefen er snill og gir oss alle ansatte livredningskurs også i vann (selv om bare en av de som går med barn til vann må ha det som nevnt).

Jeg ønsker så gjerne få det til. Råd? Skrekken min er at jeg ikke har kontroll på det som er under meg, vi skal derimot svømme to og to 200 meter med liv bøye, som vi skal bytte på å være i. Det er jo veldig trygt, men jeg er likevel redd.

Vi skal deretter svømme et stykke på rygg, og etterpå dykke ned 2 meter for å hente dukke som vi da skal utføre livredning på. 

Noen som har klart dette til tross for vannskrekk? Sist jeg prøvde fikk jeg panikk på starten av kurset, og har ikke lyst å være den eneste av oss alle ansatte som ikke klarer det. Sjefen derimot sier det holder vi prøver, og at det er greit om vi absolutt ikke klarer, fordi vi er mange å spille på.

Anonymkode: 1a7c4...3e7

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kurset er i et ferskvann. Uten gjedder heldigvis🫣😅

• Hjerte 1
Skrevet

Kan du finne en svømmehall der du kan trene på dette? Begynn forsiktig på grunna, hold for nesa mens du tar bare hodet under vann osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette får du nok fritak for. 

Anonymkode: 92e1d...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

dette får du nok fritak for. 

Anonymkode: 92e1d...eb8

Nei, da kan jo alle si de er totalt redde.

Maia70 skrev (11 minutter siden):

Kan du finne en svømmehall der du kan trene på dette? Begynn forsiktig på grunna, hold for nesa mens du tar bare hodet under vann osv.

Ja det er mulig, men kurset skal jo holdes i ferskvann. Kanskje jeg da bør øve ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er mulig, men kurset skal jo holdes i ferskvann. Kanskje jeg da bør øve ute.

Når du kan det som om du kunne gjort det i blinde inne, så er det mye lettere ute. Om du kan gå direkte på ferskvann så kan du jo gjøre det. Men er det ikke ganske kaldt i ferskvannene nå?

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (13 minutter siden):

Når du kan det som om du kunne gjort det i blinde inne, så er det mye lettere ute. Om du kan gå direkte på ferskvann så kan du jo gjøre det. Men er det ikke ganske kaldt i ferskvannene nå?

Nei 22 grader her. Iallefall 20. Ble i sør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i sør*

AnonymBruker
Skrevet

Stol på kursholder! 

Hvis mulig, si i fra på forhånd at du har vannskrekk. 

Anonymkode: 28753...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er barnehagelærer. Jobber på småbarnsavdeling, har aldri med barn til vann. Om jeg er på tur med eldre barn på jobb kanskje to ganger årlig, er vi uansett alltid to, og det er pålagt at en av oss har godkjent kurs. Så vær så snill, ikke si at jeg burde bytte yrke. Jeg har godkjent livredning på land, det får jeg alltid til og godkjent årlig.

Saken er at jeg har veldig vannskrekk for dypt vann, men sjefen er snill og gir oss alle ansatte livredningskurs også i vann (selv om bare en av de som går med barn til vann må ha det som nevnt).

Jeg ønsker så gjerne få det til. Råd? Skrekken min er at jeg ikke har kontroll på det som er under meg, vi skal derimot svømme to og to 200 meter med liv bøye, som vi skal bytte på å være i. Det er jo veldig trygt, men jeg er likevel redd.

Vi skal deretter svømme et stykke på rygg, og etterpå dykke ned 2 meter for å hente dukke som vi da skal utføre livredning på. 

Noen som har klart dette til tross for vannskrekk? Sist jeg prøvde fikk jeg panikk på starten av kurset, og har ikke lyst å være den eneste av oss alle ansatte som ikke klarer det. Sjefen derimot sier det holder vi prøver, og at det er greit om vi absolutt ikke klarer, fordi vi er mange å spille på.

Hei. Jeg ville snakket med sjefen din og fortalt at du har vannskrekk. for å overvinne dette tar det tid. Jeg har hatt flere kurs, der vi tar det gradivis. Det er ikke alle som er i stand til å dykke to meter, noen har nok med å bade der man har trygg grunn under seg. Siden dere har flere å spille på, og det helt sikkert ikke står i stillingsbeskrivelsen at du må dette, kommer sjefen til å syns det er helt greit. Du kan sikkert veldig mye annet - dere utfyller hverandre som team :) 

Anonymkode: 13e68...47f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg scenarioet etter fullført kurs: 

du er ikke lenger redd i vann. Du, DU, kan være den som redder barnet.

Anonymkode: 46701...697

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har tatt livredningkurs i vann, vi var en samlet gjeng fra flere yrker og organisasjoner, det var en person med vannskrekk der og de fikk starte med et tilvenningskurs i vann før de skulle dykke ned under. 

Vannskrekk er ikke noe å tulle med, får man panikk under vann eller føler man mister kontrollen så kan en bli så skremt at en ikke prøver igjen. Man må bli trygg før en starter med dykking.

Si at det er vannskrekk og ikke bare nerver. 

Anonymkode: 431fa...bad

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så gode dere er💕 Jeg vil bare så gjerne overvinne frykten. Jeg har et håp om å bli trygg de neste to ukene. Jeg vet jo man ikke kan bli angrepet av noe i vann her i Norge, jeg vet tankene bare er tanker. Jeg vet jeg er trygg ned en gruppe rundt meg og at kursholder trolig vil redde meg om behov🫣😅

• Hjerte 1
Skrevet

Spesielt fordi du er så redd, så bør du absolutt delta på dette kurset. Informer kurslederen om at du har vannskrekk på forhånd, du er garantert ikke den første 🙂 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Spesielt fordi du er så redd, så bør du absolutt delta på dette kurset. Informer kurslederen om at du har vannskrekk på forhånd, du er garantert ikke den første 🙂 

Jeg er enig med deg.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ti dager er nå gått, og jeg har klart å eksponere meg veldig. Jeg er faktisk stolt av meg selv. Jeg har fått god hjelp av en vennine og vi har både svømt litt utover der det er dypt, og jeg har klart å dykke ned fra skulderhøyde hele seks ganger. Jeg ser at bekymringene er verre enn gjennomføringen, og jeg får en veldig mestringsfølelse etterpå. 

Nå er det fem dager til kurset, og jeg har tenkt å øve noen dager til. På kurset skal jeg kun dykke ned en gang. 

• Liker 1
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 9.07):

Jeg har tatt livredningkurs i vann, vi var en samlet gjeng fra flere yrker og organisasjoner, det var en person med vannskrekk der og de fikk starte med et tilvenningskurs i vann før de skulle dykke ned under. 

Vannskrekk er ikke noe å tulle med, får man panikk under vann eller føler man mister kontrollen så kan en bli så skremt at en ikke prøver igjen. Man må bli trygg før en starter med dykking.

Si at det er vannskrekk og ikke bare nerver. 

Anonymkode: 431fa...bad

Panikken kan også sette en selv og den andre i fare.

Anonymkode: ec45b...646

Skrevet

Wow, så flott, så flink du har vært! 😀 du har vært utrolig tøff som tar ansvar og forbereder deg. Tenk på at ikke alle ville gjort det der, noen ville bare sagt at de ikke klarer, men du gjør en skikkelig innsats og prøver for å få til dette.😀💪🏻💪🏻💪🏻  Masse masse ros til deg!! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ti dager er nå gått, og jeg har klart å eksponere meg veldig. Jeg er faktisk stolt av meg selv. Jeg har fått god hjelp av en vennine og vi har både svømt litt utover der det er dypt, og jeg har klart å dykke ned fra skulderhøyde hele seks ganger. Jeg ser at bekymringene er verre enn gjennomføringen, og jeg får en veldig mestringsfølelse etterpå. 

Nå er det fem dager til kurset, og jeg har tenkt å øve noen dager til. På kurset skal jeg kun dykke ned en gang. 

Så bra! :)  Så heldig at vi fikk dette fine været nå.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (13 timer siden):

Wow, så flott, så flink du har vært! 😀 du har vært utrolig tøff som tar ansvar og forbereder deg. Tenk på at ikke alle ville gjort det der, noen ville bare sagt at de ikke klarer, men du gjør en skikkelig innsats og prøver for å få til dette.😀💪🏻💪🏻💪🏻  Masse masse ros til deg!! 

Tuuusen takk🥰🥰🥰

Maia70 skrev (13 timer siden):

Så bra! :)  Så heldig at vi fikk dette fine været nå.

Ja fantastisk 🌞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...