AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:07 #1 Skrevet fredag kl 18:07 Gir ADHD diagnose noen fordeler eller ulemper, i forbindelse med skolegang, studier og jobb - for eksempel ved inntak til vdg og studier, ekstra tid på eksamen e.l.? Anonymkode: 53a28...932
Ariam Skrevet fredag kl 18:14 #2 Skrevet fredag kl 18:14 Som mor til en 13 åring med diagnosen kan jeg ikke se en eneste fordel som er verdt det strevet han har hatt oppigjennom årene. Ingen venner, klarer ikke vanlig skole og utenforskap i mange år 😟 Selv om vi foreldre har gjort alt vi kan for å hjelpe han med å få til både vennskap, skole, fritidsaktiviteter osv. Vi har fått hjelp fra mange ulike instanser, men han strever med det sosiale og alle krav han ikke klarer å oppfylle uansett. Unner ingen barn å ha det sånn 🥹
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:17 #3 Skrevet fredag kl 18:17 Man kan søke om ekstra tid på prøver og eksamen. Jeg fikk diagnosen som voksen da, men ADHD er en viktig faktor for at jeg har svært bred arbeidserfaring, for jeg var så rastløs. Jeg flyttet en god del som ung voksen, prøvde meg i mange yrker, og jobbet gjerne 150%. Nå er jeg medisinert og har lært meg slappe av, men den brede arbeidserfaringen og en inngrodd arbeidsvilje er definitivt en fordel i jobben jeg har nå. Anonymkode: ea950...71a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:17 #4 Skrevet fredag kl 18:17 Ja og nei. I teorien har alle som treng det krav på tilrettelagt skulekvardag no, uavhengig av diagnose. Men ikkje alle skular er like flinke til det og då kan sjølsagt ein diagnose på papiret vere til hjelp. ADHD gjer ingen forskjell på inntak til studier og liknande, heller ingen fordelar i arbeidslivet. Men kan sjølsagt hjelpe at kolleger og arbeidsgiver veit om det dersom det kan påvirke jobben. At dei har meir forståelse og tålmodighet på ein måte. Det kan gi krav på ekstra tid ved eksamen og liknande, men sjeldan noko meir enn det. Og for å vere ærlig, den ekstra tida er sjeldan til hjelp og særleg ikkje for oss med stereotypisk adhd. Vi greier ikkje meir på lenger tid likevel 😂 Så å få diagnosen eller ei bør du jo vurdere ut i frå behovet til barnet. Strevar han/ho og har eit reelt behov for hjelp, oppsøk hjelp. Greier han/ho seg fint er det ikkje behov for hjelp (og truleg ikkje adhd heller). Anonymkode: a84d7...e32
AnonymBruker Skrevet i går, 00:02 #5 Skrevet i går, 00:02 Ariam skrev (5 timer siden): Som mor til en 13 åring med diagnosen kan jeg ikke se en eneste fordel som er verdt det strevet han har hatt oppigjennom årene. Ingen venner, klarer ikke vanlig skole og utenforskap i mange år 😟 Selv om vi foreldre har gjort alt vi kan for å hjelpe han med å få til både vennskap, skole, fritidsaktiviteter osv. Vi har fått hjelp fra mange ulike instanser, men han strever med det sosiale og alle krav han ikke klarer å oppfylle uansett. Unner ingen barn å ha det sånn 🥹 Dette har ingenting med hva TS spurte om.. Det er jo ikke slik at sekundet man får en ADHD diagnose så mister man alle vennene sine å skolen blir vanskeligere. De fleste med ADHD klarer seg veldig bra sosialt å kommer seg også igjennom skolen. For å svare på det ts spurte om: Fordeler: Tilgang til medisiner, dette var / er en game changer for min del. Rett på ekstra tid på eksamen og tilretteleging ved behov. Rett på ekstra stipend fra lånekassen om man ikke får til å jobbe ved siden av studiet. Ulemper: Eneste ulempen jeg klarer tenke på med å få diagnosen er at det potensielt stenger noen dører karrieremessig. Er noen få jobber hvor man trenger legeattest eks hvor en ADHD diagnose kan være en grunn til at du nektes dette. Eks sykepleier i nordsjøen, nordsjødykker eller redningsmann for å nevne noen jeg vet om. Der vil man måtte få en attest av legen at ADHDen ikke påvirker deg i jobben eks. Men det er svært får jobber hvor dette er et problem. Så med mindre du har en drøm om å jobbe med noe veldig spesifikt du vet en adhd diagnose vil sette en stopper for ser jeg 0 grunn til å ikke bli utredet. Anonymkode: 569c6...400 1
AnonymBruker Skrevet i går, 01:18 #6 Skrevet i går, 01:18 Ariam skrev (6 timer siden): Som mor til en 13 åring med diagnosen kan jeg ikke se en eneste fordel som er verdt det strevet han har hatt oppigjennom årene. Ingen venner, klarer ikke vanlig skole og utenforskap i mange år 😟 Selv om vi foreldre har gjort alt vi kan for å hjelpe han med å få til både vennskap, skole, fritidsaktiviteter osv. Vi har fått hjelp fra mange ulike instanser, men han strever med det sosiale og alle krav han ikke klarer å oppfylle uansett. Unner ingen barn å ha det sånn 🥹 På hvilken måter strever han sosialt? Er han usosial eller vil han ha venner, men får det ikke til? Spør fordi vi selv har en sosial 6-åring som stadig klusser det til med venner pga stadige utfordringer med følelseregulering. Bla hyppige sinneutbrudd og noen ganger utagering. Klarer ikke å styre seg og det skjer brått. Sjeldent det bygger seg opp. Bare ren eksplosjon. Hyppige meltdowns. Så vurderer utredning. Mor fikk adhd diagnose i voksen alder, men har ikke slitt med følelsesregulering, verken som barn eller voksen. Anonymkode: 75f49...93c
Ariam Skrevet i går, 03:25 #7 Skrevet i går, 03:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På hvilken måter strever han sosialt? Er han usosial eller vil han ha venner, men får det ikke til? Spør fordi vi selv har en sosial 6-åring som stadig klusser det til med venner pga stadige utfordringer med følelseregulering. Bla hyppige sinneutbrudd og noen ganger utagering. Klarer ikke å styre seg og det skjer brått. Sjeldent det bygger seg opp. Bare ren eksplosjon. Hyppige meltdowns. Så vurderer utredning. Mor fikk adhd diagnose i voksen alder, men har ikke slitt med følelsesregulering, verken som barn eller voksen. Anonymkode: 75f49...93c Akkurat dette 😟🥹
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå