AnonymBruker Skrevet 11. juli #21 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har dere som kjører bil noen gang hørt om at man faktisk skal stoppe for folk som skal over fotgjengerfelt? Noen kjører som om de har glemt alt de lærte den dagen de tok lappen. Jeg blir så forbanna! 😡 Hvordan kan man bare kjøre rett forbi uten å stoppe? Er dere i det hele tatt klar over konsekvensene????? Hva tror dere politiet hadde sagt hvis de så en slik type kjøring? Da hadde dere som faktisk gjør dette, ikke vært så tøffe like etterpå, altså. Anonymkode: c8ba0...427 Stopper alltid. Men folk ser seg ikke altid for heller og kommer i full fart på sparkesykkel , sykkel eller løpende inn i fortjengerfelt uten å se seg for. For ikke lenge siden opplevde jeg en dame som vrengte vognen rett ut i veien foran bilen. Heldigvis hadde jeg allerede nesten stoppet til tross for at hun viste 0 tegn til å gå over. Grunnen var at hun hadde med seg to små gående. Og holdt på med telefonen. Anonymkode: 8240f...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #22 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan love deg det er et stort problem. Har opplevd flere idioter som tror de kan kjøre som de vil. Det er vel en grunn til at flere har blitt påkjørt i fotgjengerfelt? Yes der har vi det. TS Anonymkode: c8ba0...427 et under at man blir påkjørt i fotgjenger felt faktisk det er noe som heter se seg for. Hjelper lite at det var sjåførens feil om du er dau eller sitter i rullestol etterpå Anonymkode: 0b28c...b98 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #23 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bestem deg a. Er det alltid fotgjengerens skyld, eller alltid bilen bak deg? Aldri noen gang din skyld, iallefall PS: Man skal alltid kjøre tilpasset omgivelsene. Du skal være forberedt på å stoppe for noe uforutsigbart når som helst, det kan være et barn, et dyr, en sykkel, bil. Det ER førerens feil om man kjører på noen. Og jeg tipper du kjører som en jævla gris. Anonymkode: 1256a...2e6 Altså er fasiten din at vi aldri, aldri overalt - skal kjøre fortere enn maks 20 km/t. I tilfelle noen nærmest kaster seg ut i veibanen. Hvordan vil det fungere i soner som feks har 60 km/t som fartsgrense? Ser for meg endel stygge forbikjøringer. Ja, bilistene har et stort ansvar. Men man må også kunne forvente at fotgjengere innehar elementære kunnskaper. Anonymkode: e6830...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #24 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså er fasiten din at vi aldri, aldri overalt - skal kjøre fortere enn maks 20 km/t. I tilfelle noen nærmest kaster seg ut i veibanen. Hvordan vil det fungere i soner som feks har 60 km/t som fartsgrense? Ser for meg endel stygge forbikjøringer. Ja, bilistene har et stort ansvar. Men man må også kunne forvente at fotgjengere innehar elementære kunnskaper. Anonymkode: e6830...f9f Nei. Dette er feil. Ingen fotgjengere trenger ta trafikal opplæring for å ferdes i trafikken. Som bilist har du et ekstra stort ansvar. Du er en drapsmaskin i bilen! Og det er ditt, og bare ditt ansvar, å passe på å ikke kjøre på et annet menneske. Barn har ikke kognitiv forståelse av trafikk. Fotgjengeren du ser i nærheten av fotgjengerfeltet kan være psykisk utviklingshemmet og som en fem-åring kognitivt. Du kjører en flere tonns drapsmaskin! Hvis du ikke forstår maktforskjellen i trafikken bør du ta buss til nærmeste Statns Vegvesen og levere inn førerkortet ditt, og heller forbli en fotgjenger! Pass på å se deg for når du skal over kryss, så du slipper møte deg sjøl…. Anonymkode: f8bb0...e5b 2 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #25 Skrevet 11. juli De fleste stopper som regel men så er det noen fotgjengere det ikke er vits i å stoppe for, da de selv er en plage i trafikken. Anonymkode: 365b2...132
AnonymBruker Skrevet 11. juli #26 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste stopper som regel men så er det noen fotgjengere det ikke er vits i å stoppe for, da de selv er en plage i trafikken. Anonymkode: 365b2...132 Helt til man kjører ned noen. Da har man ikke den type holdning lengre. Det blir nok en hyggelige samtale med politiet det, og mulig fengsel hvis personen man kjører ned blir dør. TS Anonymkode: c8ba0...427
AnonymBruker Skrevet 11. juli #27 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt til man kjører ned noen. Da har man ikke den type holdning lengre. Det blir nok en hyggelige samtale med politiet det, og mulig fengsel hvis personen man kjører ned blir dør. TS Anonymkode: c8ba0...427 Du vet kanskje at fotgjengere har blitt dømt etter påkjørsel i fotgjengerfelt? Der de har handlet uaktsomt? Jeg håper det blir mye mer av det, så kanskje de gående lærer og ikke gjør bilister til drapsmenn/kvinner Anonymkode: bf5fc...db7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #28 Skrevet 11. juli Her på bygda hvor jeg bor er dette et ganske stort problem, spesielt et par steder ved en skole. Det verste jeg vet er når folk ikke stopper for barn. En del lar også være å stoppe bilen helt, men kjører sakte mot fotgjengerfeltet mens de forventer at barna skal gå over. Dette kommuniserer veldig utydelig til barn, og barna kan venne seg til å begynne å gå over gaten selv om bilen ikke er i ro. Hvis jeg skal over fotgjengerfeltet med barnevogn og folk i bil overser meg glatt, hytter jeg med neven, haha. De synes nok bare det er morsomt med et illsint kvinnfolk. Anonymkode: 653e7...da3 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #29 Skrevet 11. juli Det som er skremmende er de som går over veien uten å se seg for. De som forventer at bilen skal stoppe uansett. $ 3 gjelder for alle til og med fotgjengere. Men det er det mange som ikke er klar over. Som fotgjenger vær sikker på at sjåføren har sett deg før du krysser veien. Anonymkode: eb245...474 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #30 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt til man kjører ned noen. Da har man ikke den type holdning lengre. Det blir nok en hyggelige samtale med politiet det, og mulig fengsel hvis personen man kjører ned blir dør. TS Anonymkode: c8ba0...427 Mange folk oppfører seg helt idiot, er misvisende og provoserer som fotgjengere. Er ikke alltid bilfører ender opp med skylden. Anonymkode: 365b2...132
AnonymBruker Skrevet 11. juli #31 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere som kjører bil noen gang hørt om at man faktisk skal stoppe for folk som skal over fotgjengerfelt? Noen kjører som om de har glemt alt de lærte den dagen de tok lappen. Jeg blir så forbanna! 😡 Hvordan kan man bare kjøre rett forbi uten å stoppe? Er dere i det hele tatt klar over konsekvensene????? Hva tror dere politiet hadde sagt hvis de så en slik type kjøring? Da hadde dere som faktisk gjør dette, ikke vært så tøffe like etterpå, altså. Anonymkode: c8ba0...427 Noen er tosker sånn vil det alltid vere. Hadde en bil som stoppet for meg, når jeg begynte å gå over så gassa den på så var bare noen cm fra foten 🥴 Anonymkode: 50441...2a3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #32 Skrevet 11. juli Buffelo skrev (1 time siden): Sykler ein over eit gangfeltet er man kjørende, og har vikeplikt for m.a.forkjørsveg. Like fult ser eg dei fleste bilister stopper opp. Hvor har du lest dette? Det er ikke fordi en syklende er kjørende at man ofte har vikeplikt i gangfelt. I såfall hadde jo bilene hatt vikeplikt for syklister som kommer fra høyre hvis det ikke er forkjørsvei. Det gjelder ikke spesielle regler for syklister i gangfelt. I en del gangfelt er det skiltet at biler har vikeplikt for syklister (skilt 826). Jeg stopper opp for syklister fordi det ikke alltid er gitt hvem som har vikeplikt. Anonymkode: 405dc...dea
AnonymBruker Skrevet 11. juli #33 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor har du lest dette? Det er ikke fordi en syklende er kjørende at man ofte har vikeplikt i gangfelt. I såfall hadde jo bilene hatt vikeplikt for syklister som kommer fra høyre hvis det ikke er forkjørsvei. Det gjelder ikke spesielle regler for syklister i gangfelt. I en del gangfelt er det skiltet at biler har vikeplikt for syklister (skilt 826). Jeg stopper opp for syklister fordi det ikke alltid er gitt hvem som har vikeplikt. Anonymkode: 405dc...dea Sykler du over fotgjengerfeltet har IKKE bilene vikeplikt for deg. De har ikke påkjørsrett og det er lurt å stanse, men det er faktisk ikke et krav. Går du av og triller sykkelen over har de vikeplikt. Anonymkode: f8bb0...e5b 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #34 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor har du lest dette? Det er ikke fordi en syklende er kjørende at man ofte har vikeplikt i gangfelt. I såfall hadde jo bilene hatt vikeplikt for syklister som kommer fra høyre hvis det ikke er forkjørsvei. Det gjelder ikke spesielle regler for syklister i gangfelt. I en del gangfelt er det skiltet at biler har vikeplikt for syklister (skilt 826). Jeg stopper opp for syklister fordi det ikke alltid er gitt hvem som har vikeplikt. Anonymkode: 405dc...dea Syklister regnes som kjørende hvis de sykler over gangfelt og har da vikeplikt, viktig å lære seg reglene Anonymkode: bf5fc...db7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #35 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sykler du over fotgjengerfeltet har IKKE bilene vikeplikt for deg. De har ikke påkjørsrett og det er lurt å stanse, men det er faktisk ikke et krav. Går du av og triller sykkelen over har de vikeplikt. Anonymkode: f8bb0...e5b Hvorfor igjenntar du det eg har skrevet engang før ? Har du førerkort så burde dette vera kjent teori ! Dessuen er det som trafikkbilde eller lov å bruke både ører, og øyner. Anonymkode: 7863b...e82
AnonymBruker Skrevet 11. juli #36 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor igjenntar du det eg har skrevet engang før ? Har du førerkort så burde dette vera kjent teori ! Dessuen er det som trafikkbilde eller lov å bruke både ører, og øyner. Anonymkode: 7863b...e82 Eeeh… 1) jeg skrev til en som ikke visste det, (sjekk sitatet i innlegget mitt…) og 2) ab-koden din har ingen innlegg i denne tråden??? Anonymkode: f8bb0...e5b
katties Skrevet 11. juli #37 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå spinner du ting fullstendig ut av proposjoner, TS. Dette er IKKE et stort problem, bilister flest stopper naturligvis for gående på fotgjengerfelt Anonymkode: ff5f7...3be Jeg ser det ofte, og har ofte opplevd det. Det er liksom at bilister tenker at "det er vanskeligere for en bil å stoppe enn en fotgjenger, så DE bør vente", når reglene i realiteten er at BILISTENE skal se etter fotgjengere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #38 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sykler du over fotgjengerfeltet har IKKE bilene vikeplikt for deg. De har ikke påkjørsrett og det er lurt å stanse, men det er faktisk ikke et krav. Går du av og triller sykkelen over har de vikeplikt. Anonymkode: f8bb0...e5b Jeg forklarte nettopp hvorfor dette ikke stemmer. Anonymkode: 405dc...dea
AnonymBruker Skrevet 11. juli #39 Skrevet 11. juli Jeg er enig, men vil nyansere litt i veldig travle rundkjøringer med kollektivfelt/holdeplasser og stor pågang fra alle innkjørlser, der det alltid er fotgjengere fra den ene eller andre siden. Når du da har 40 biler bak deg og det kommer én person dassende hver sjuende meter med nesa i mobilen tillater jeg meg å rulle litt framover for å signalisere at hensynet ikke alltid er 110% enveis (før noen spør, så ja- når jeg går venter jeg noen ganger på biler selv, i akkurat denne situasjonen). Anonymkode: cb309...9f6 1
katties Skrevet 11. juli #40 Skrevet 11. juli (endret) Buffelo skrev (1 time siden): Nå er eg ofte både gående, syklende, og kjører bil. Sykler ein over eit gangfeltet er man kjørende, og har vikeplikt for m.a.forkjørsveg. Like fult ser eg dei fleste bilister stopper opp. Går ein av sykkelen er ein gående, og greitt å gi tilkjenne at ein skal over gangfeltet. Mange som "slenger seg uti gangfelt " rett foran fronten på bilene m/ nesen i mobilen. Har lagd merke til folk som går lang fortauet, og plutseleg bare vender om, og forventer at bilene skal "hogge på bremsen" Dette er de eneste jeg relativt ofte ikke stopper for (fordi jeg rekker ikke). Finnes noen raringer som ikke bare plutselig vender om 90 grader om og går ut i gangfelt, men i tillegg ser i MOTSATT retning av hvor bilene komer fra....! Hvem skal liksom plutselig dukke opp fra DEN retningen??? 🤬 Det signaliserer jo null om at de har tenkt seg over gangfeltet! Endret 11. juli av katties 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå