AnonymBruker Skrevet 14. juli #41 Skrevet 14. juli Jeg har flere fastrentekonti med mellom 5,19 og 5,3%. Bluestep er som regel bra på fastrente. Har også en hos Sparebank1 som løper til utpå våren neste år, tror det var 5,19 på den, så kan fort bli bra hvis styringsrenten går mer ned til høsten. Bufferkonto har jeg hos Maritime Merchant bank, 5,05%. Skal ned med en kvarting neste måned. Anonymkode: 25df1...829
AnonymBruker Skrevet 14. juli #42 Skrevet 14. juli NakenPanda skrev (9 timer siden): Kalle det idioti er vel litt drøyt etter at siste 6 måneders børs dump Det finnes da andre ting å gjøre med pengene sine enn aksjer/fond. Anonymkode: 2b0dc...d41
NakenPanda Skrevet 14. juli #43 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes da andre ting å gjøre med pengene sine enn aksjer/fond. Anonymkode: 2b0dc...d41 Drøyt uansett, ikke alle er i samme livsituasjon som det du er husk det 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #44 Skrevet 14. juli Utbytte av Penger på sparekonto til 5 % rente - Skatt 22 % av renteinntekter 1% - Inflasjon /prisstigning 3 % - Evntl. formueskatt 1% Anonymkode: 1bb5f...a22
AnonymBruker Skrevet 15. juli #45 Skrevet 15. juli Kredittbanken, 5% rente og frie uttak. Anonymkode: 0b3f7...564
AnonymBruker Skrevet 15. juli #46 Skrevet 15. juli LOfavør sparekonto pluss 5% med 6 gebyrfrie uttak i året, men den skal ned til 4,75% fra september. + BSU sparekonto 6,80%. Anonymkode: faf27...b48
AnonymBruker Skrevet 31. juli #47 Skrevet 31. juli Flyttet noe over til Avida nå med 5,06%, de har vel foreløpig ikke varslet nedgang? Minuset er at man bare kan ha 950 000. Anonymkode: 25df1...829
AnonymBruker Skrevet 2. august #48 Skrevet 2. august Jeg har opprettet konto i kredittbanken med 5 % rente nå, så blir det spennende å se om de setter ned rentene etter hvert de også. Jeg holder i alle fall på å flytte pengene mine fra Santander til Kredittbanken, etter at Santander meldte at jeg setter ned til 4,5 % i høst. Anonymkode: e8ab9...7cf
AnonymBruker Skrevet 4. august #49 Skrevet 4. august Ser finansportalen har en slik «be banken din om å matche renten», noen som har fått gjennomslag? Har 100 000 i sparebank 1 til 4% rente og lurer på om jeg bare skal bytte eller gi dem en sjanse til å matche. Anonymkode: 4a1ea...5c1
AnonymBruker Skrevet 4. august #50 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser finansportalen har en slik «be banken din om å matche renten», noen som har fått gjennomslag? Har 100 000 i sparebank 1 til 4% rente og lurer på om jeg bare skal bytte eller gi dem en sjanse til å matche. Anonymkode: 4a1ea...5c1 Det er jo bare å bytte selv til en sparekonto i en annen bank. Anonymkode: 2b0dc...d41
AnonymBruker Skrevet 4. august #51 Skrevet 4. august 5.8 nå, snart 5.55. Lokalbank i Eika. Anonymkode: 25baa...6b7
AnonymBruker Skrevet 13. august #52 Skrevet 13. august Der kom varslet om at Avida også setter ned renten, men først fra midten av oktober. Anonymkode: 25df1...829
AnonymBruker Skrevet 13. august #53 Skrevet 13. august Her kan man selv finne den banken og kontoen som passer best. https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Selv har jeg i Maritime & Merchant. Husker ikke renta i farta, men har tenkt å bruke opp pengene relativt snart så det spiller liten rolle nå. Anonymkode: b2e61...ded
AnonymBruker Skrevet 20. august #54 Skrevet 20. august MMbank setter renten opp igjen til 4,95% med øyeblikkelig virkning. De mistet nok mange kunder ved å sette ned til 4,80, og angret etter bare fem dager. Håper det betyr at folk har blitt flinkere til å flytte pengene sine, så markedet kan virke til kundenes fordel. Evt at det er en motreaksjon og at Norges Bank antagelig ikke burde satt ned renten i sommer. Anonymkode: 25df1...829 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #55 Skrevet 28. august MMbank setter ytterligere opp til 5%. Godt å se at konkurransen virker, også den veien. Tenkte med en gang at nå har de allerede bestemt seg for å sette ned igjen da jeg fikk melding. Men isteden var det opp, og da må det minimum gå noen uker før de kan sette ned igjen for eksisterende kunder. Mener fristen nå er enten to måneder eller åtte uker? Håper det blir noen gode fastrentetilbud fra andre banker også inn i neste år, jeg har et par stk som snart utløper. Anonymkode: 25df1...829
AnonymBruker Skrevet 28. august #56 Skrevet 28. august LO sparekonto i sparebank1 på 5% (6årlige uttak) + BSU selvfølgelig, men der låses jo pengene. Anonymkode: e4b9c...877
AnonymBruker Skrevet 28. august #57 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): LO sparekonto i sparebank1 på 5% (6årlige uttak) + BSU selvfølgelig, men der låses jo pengene. Anonymkode: e4b9c...877 Da er det bedre med Kredittbanken med frie uttak eller MMbank med 11 uttak, og man slipper LO. Anonymkode: 25df1...829 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #58 Skrevet 28. august Summeer skrev (På 11.7.2025 den 21.33): Kredittbanken . 5% rente, ingen begrensninger på uttak, rentene kapitaliseres månedlig, dvs man får glede av renters rente hele veien, og faktisk årlig rente blir noe høyere 🙂 Regelen er at bankene må oppgi årlig rente. 5% oppgitt fra banken betyr altså årilg. At banken velger å spre den ut 12 ganger i året betyr ikke noe for sluttsummen. Månedlig rente for at det årlig skal bli 5% er 0.4074% (1.04074 ^ 12 = 1.05 for de som ikke sov i mattetimene) Dette er mindre enn 5 / 12 som er 0.4167% Du kan jo la kontoen stå urørt over en måned for å sjekke om du får 0.4074% eller 0.4167%. Om du ikke tror meg. Men trolig beregner bankene renter pr dag slik at den vil være forskjellig i måneder med 31, 30 og 28 dager. 5% årlig pr dag blir 0.01337 % pr dag. Bankene bruker 365 rentedager pr år også i skuddår som har 366 dager. Man kan derfor si at bankene da sjeler en dags rente fra folk hvert fjerde år. Muligens slipper man boligrente en dag hver fjerde år også. Husk dette tallet så blir du en del av matteeliten! 🙂 1337 på en kalkulator snutt opp ned blir jo 'leet som er internetslang for elite. Men muligens er 58008 mer interessant. Anonymkode: 11426...981 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #59 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bankene bruker 365 rentedager pr år også i skuddår som har 366 dager. Man kan derfor si at bankene da sjeler en dags rente fra folk hvert fjerde år. Muligens slipper man boligrente en dag hver fjerde år også. Husk dette tallet så blir du en del av matteeliten! 🙂 1337 på en kalkulator snutt opp ned blir jo 'leet som er internetslang for elite. Men muligens er 58008 mer interessant. Anonymkode: 11426...981 De bankene jeg har brukt har alltid betalt ut rente for skuddårsdagen, trodde det var vanlig? Sjekket dette spesielt i fjor. Anonymkode: 25df1...829
AnonymBruker Skrevet 1. september #60 Skrevet 1. september Hva ville dere valgt nå av 5,03% fastrente i et halvt år, og 5,1% med en mnd varsel for uttak? Anonymkode: 25df1...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå