Gå til innhold

Du som har penger på høyrentekonto. Hvilken og hva er renten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3.95% Nordax. Tidligere 4.2%.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også i Avida nå (5,06%), og de har hatt overraskende stabil rente lenge, så en stund siden jeg flyttet. Lea bank satt opp renten først, og har egentlig hatt best 5,08%, så har også litt penger der også,  men der er det bare 2 frie uttak i året. De setter ned renten 01.09, så flytter da. 

Har tidligere låst en del penger i fastrente, men pga sannsynlig nytt boligkjøp i nær fremtid, så er ikke dette lurt, i tillegg til at det ikke er så fryktelig mye å spare på. Pga boligbytte så har jeg da også redusert sparingen i fond. 

Jeg kommer til å flytte pengene til de som har best rente. Har allerede kontoer i veldig mange av de bankene som fører de høyeste rentene. 

Anonymkode: 3b83c...a2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er selvfølgelig bare tull. En får rente i bank a helt til overføringen skjer, hvorpå man får rente i bank b.

Anonymkode: 2b0dc...d41

Tull? Går pengene ut av konto en fredag, så kommer de ikke inn på ny konto i ny bank før tirsdag. Bankene har ikke kjøringer fredag etter klokken 16. overfører en pengene en mandag kan de i beste fall komme inn tirsdag ettermiddag, eller onsdag. 

Før du beskylder andre for tull, så får du prøve ut i praksis hvordan ting fungerer. Særlig når det er snakk om store penger, 7 sifrede beløp, er en dag eller tre av betydning for rentene. 

Men du har kanskje ikke flyttet fra en bank til en annen eller overført et betydelig beløp slik at du har erfaring på det du uttaler deg om?

Anonymkode: 57fe7...707

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tull? Går pengene ut av konto en fredag, så kommer de ikke inn på ny konto i ny bank før tirsdag. Bankene har ikke kjøringer fredag etter klokken 16. overfører en pengene en mandag kan de i beste fall komme inn tirsdag ettermiddag, eller onsdag. 

Før du beskylder andre for tull, så får du prøve ut i praksis hvordan ting fungerer. Særlig når det er snakk om store penger, 7 sifrede beløp, er en dag eller tre av betydning for rentene. 

Men du har kanskje ikke flyttet fra en bank til en annen eller overført et betydelig beløp slik at du har erfaring på det du uttaler deg om?

Anonymkode: 57fe7...707

Hvis en bank mottar betalingsordre etter kl 14.00, anses betalingsoppdraget mottatt den påfølgende virkedag.

Altså blir ikke pengene hengende i limbo uten rente. De blir rett og slett i bank a til første bankkjøring på mandag dersom man velger å legge inn en betaling i helgen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med BN Bank? Jeg skal bytte bank selv, og ble anbefalt BN Bank. 

Anonymkode: 56219...85f

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (20 timer siden):

sparebank 1 pluss 5% fra første krone for LO medlemmer.

Også den skal ned !

Anonymkode: 1bb5f...a22

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Også den skal ned !

Anonymkode: 1bb5f...a22

Ja sant det, går ned til 4.75 i september.

Men for meg så er det kun bufferen pluss litt ekstra penger jeg har der, resten er investert andre plasser, skal du ha større summer på konto finnes det nok bedre alternativer.

Skrevet

Bruker Lea Bank, får 4.97% nominell frem til nå, men fikk brev om at de kommer til å senke den til 4.72% fra og med september

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat flyttet over 1 mill til Kredittbanken, 5% rente og frie uttak. De har også en enkel bankapp for enkel innlogging og bruk.

Flyttet fra Kraft Bank som har gått ned til 4.69% rente og måtte bruke Bank id  for hvert innlogging (nettbank) 

Anonymkode: 0b3f7...564

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 18.58):

Jeg har også penger i fond og aksjer. Men her er jeg først og fremst nysgjerrig på beste sparekonto. Det går helt fint å låse pengene for en periode. Men helst ikke i mange år.

Anonymkode: b81a2...13c

instabank plasseringskonto, 5,19% rente. "Låst" i en mnd, det vil si at jeg må varsle uttak en mnd. i forveien for å ikke bli trukket gebyr ved uttak.

Anonymkode: b194a...337

Skrevet

Bluestep med ett års bindingstid. Jeg opprettet kontoen i januar, og da var renta på 5.13 om jeg ikke husker feil. Den har nok sunket noe nå.

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (3 minutter siden):

Bluestep med ett års bindingstid. Jeg opprettet kontoen i januar, og da var renta på 5.13 om jeg ikke husker feil. Den har nok sunket noe nå.

Dårlig bank, med dårlig rente. 5,13 med ett års binding er jo et ran, særlig i januar 2025.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dårlig bank, med dårlig rente. 5,13 med ett års binding er jo et ran, særlig i januar 2025.

Jeg undersøkte grundig før jeg opprettet kontoen og fant ut at denne løsningen passet meg best. For øvrig får jeg opp denne beskjeden når jeg undersøker plasseringskonto i Instabank: Det er for tiden ikke mulig å opprette ny plasseringskonto.

AnonymBruker
Skrevet

Kredittbanken! Fornøyd med 5% rente

Anonymkode: d6d81...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 1.03):

Avida, Santander og Bulder…Mistenkte et øyeblikk at det var tull. Hadde aldri hørt om disse bankene før😅

Jeg har pengene mine i Nordea 4,85%. Men vil sjekke ut Avida nå. Hørtes jo bra ut.

Anonymkode: ed95f...e14

Avida er det samme som Santander, Santander er det verste banken jeg noensinne har hatt med gjøre mhp gebyrer og renter.

Avida er leftovers fra da Santander ga seg i Norge.

Aldri igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Santander, får renter på renter👍🏼 Sitter litt i ro og følger med på bankene fremover nå. 

Anonymkode: 58af4...cad

Skrevet (endret)

Kredittbanken er vel Sparebanken 1 kreditt + Eika kredittbank, to av de minst kundevennlige bankene i Norge, husker Eika hadde verdens verste forsikringselskap også, de er nå blitt Framtind.

Tror jeg holder meg langt unna dem også.

Endret av NakenPanda
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 16.44):

Å ha store summer på en sparekonto er jo uansett idioti.

Kalle det idioti er vel litt drøyt etter at siste 6 måneders børs dump

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (20 timer siden):

Rettelse: 5,21% (jeg måtte inn og sjekke).

AnonymBruker
Skrevet

Driver og flytter sparepengene mine fra Sparebanken Norge til Bulder bank i disse dager....

Anonymkode: a0437...b73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...