AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Jeg har hatt kontakt med barnevernet da vi har en ungdom som har slitt litt. Vi tok kontakt for å få hjelp. Vi er en bra familie og det er ingenting galt med oss som hverken foreldre eller andre søsken. Det beskriver barnevernet selv. Samtidig så blir jeg så sjokkert over hvor lav kompetanse Bv har. Maktmisbruk, arroganse og ikke minst - mangel på folkeskikk. Det er deres måte eller deres møte med makt. De ignorerer andre fagpersoner, og de klarer ikke se ut av sine egne rammer. Når andre fagpersoner som helse er uenig med de så blir de sur og ignorerer både sykehus og leger. Som at det handler om allianser og ikke at vi alle er et team som drar lasset sammen. Jeg oppfatter at de selv tror de har fasit på alle vansker ungdom kan slite med, uten å hverken ha helsefaglig kompetanse eller psykologisk kompetanse. En god venn av oss jobbet tidligere i barnevernet og hen sluttet i jobben sin da det er så mye arroganse og prestisje, maktmisbruk og mangel på folkeskikk der. Hen passer ikke inn i dette. Hen ville jobbe for å gjøre en forskjell. Snu på hver en stein og finne gode løsninger i fellesskap. Men slik jobber de ikke. Vi er nå ute av dette, men jeg ble skremt. Anonymkode: 48d8a...73d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Jeg jobbet også lenge i barnevernet, og deler ikke opplevelsen deres. Dette varierer fra sted til sted og også individuelt, i likhet med i andre yrkesgrupper. Anonymkode: 3eaa2...0a8 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Har du mulighet til å utdype dette nærmere? Anonymkode: 99c03...850 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har hatt kontakt med barnevernet da vi har en ungdom som har slitt litt Her må du utdype. Vanskelig å ha noen mening om dette uten å vite hva som er årsaken til kontakten og hva ungdommens utfordringer er Anonymkode: a43c7...7b0
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må du utdype. Vanskelig å ha noen mening om dette uten å vite hva som er årsaken til kontakten og hva ungdommens utfordringer er Anonymkode: a43c7...7b0 Jeg ønsker ikke å identifisere vårt barn på sosiale medier. Det er heller ingen her som trenger alle detaljene i andres sak for å mene noe om hvem har rett og hvem har feil. Det er ikke saken jeg ønsker å diskutere, men hvordan barnevernet som en etat fungerer/ ikke fungerer opp mot familier. Jeg beskriver min opplevelse og vår opplevelse. Og jeg vet det er mange som opplever det samme rundt om i landet. Anonymkode: 48d8a...73d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobbet også lenge i barnevernet, og deler ikke opplevelsen deres. Dette varierer fra sted til sted og også individuelt, i likhet med i andre yrkesgrupper. Anonymkode: 3eaa2...0a8 Selvfølgelig deler du ikke vår opplevelse da du har sittet på andre siden av bordet og ikke i familiens sine sko. Jeg jobber som lærer, og det er nok mange barn og foreldre som har meninger basert på negative erfaringer med skolen, som jeg ikke deler. Nettopp fordi jeg sitter på andre siden av bordet. Samtidig vil jeg lytte til andres erfaringer, da det er helt nødvendig for at vi kan møte barn og foreldre på en bedre måte. Den dagen jeg sier skolen er perfekt og barna og foreldrene er feil bør jeg finne meg en ny jobb. Anonymkode: 48d8a...73d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må du utdype. Vanskelig å ha noen mening om dette uten å vite hva som er årsaken til kontakten og hva ungdommens utfordringer er Anonymkode: a43c7...7b0 Vi tok kontakt med de da det handler om helserelaterte plager. Da vi som foreldre ikke har noe vi skulle sagt ang helse etter barna er 16 år. Vi har det juridiske ansvaret frem til barna er 18 år, men de får bestemme over egen helse uten innsyn fra foreldre etter de er 16. da står vi der. Derfor tok vi kontakt Anonymkode: 48d8a...73d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ønsker ikke å identifisere vårt barn på sosiale medier. Det er heller ingen her som trenger alle detaljene i andres sak for å mene noe om hvem har rett og hvem har feil. Det er ikke saken jeg ønsker å diskutere, men hvordan barnevernet som en etat fungerer/ ikke fungerer opp mot familier. Jeg beskriver min opplevelse og vår opplevelse. Og jeg vet det er mange som opplever det samme rundt om i landet. Anonymkode: 48d8a...73d Vanskelig å diskutere om det fungerer eller ikke når man ikke vet noe om utfordringene og dermed premisset for debatten. Men når du ikke vil si A når du har sagt B så landet jeg på at det er nok du/dere som foreldre som har liten innsikt og er opphavet til ungdommens utfordringer Anonymkode: a43c7...7b0 4
TypiskMann Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi tok kontakt med de da det handler om helserelaterte plager. Da vi som foreldre ikke har noe vi skulle sagt ang helse etter barna er 16 år. Vi har det juridiske ansvaret frem til barna er 18 år, men de får bestemme over egen helse uten innsyn fra foreldre etter de er 16. da står vi der. Derfor tok vi kontakt Anonymkode: 48d8a...73d Jeg skjønner at du ikke vil brette ut slike detaljer. Samtidig så gjør mangelen kontekst det det umulig å ha noe å knagge diskusjonen på. Når det gjelder innsyn etter fylte 16 er det noe dere kan ordne med barnet det gjelder i form av en fullmakt. Barnet har rett til å nekte. Jeg tror ikke barneverntjenesten kan gjøre noe med akkurat det. Jeg er genuint nysjerrig på dette, men kan ikke delta i diskusjonen når jeg ikke har nok opplysninger. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vanskelig å diskutere om det fungerer eller ikke når man ikke vet noe om utfordringene og dermed premisset for debatten. Men når du ikke vil si A når du har sagt B så landet jeg på at det er nok du/dere som foreldre som har liten innsikt og er opphavet til ungdommens utfordringer Anonymkode: a43c7...7b0 Hvis du leser HI skriver jeg det barnevernet sier om oss. Nei, vi har ikke liten innsikt. Skjønner du vil jeg skal brette ut hele historien her inne, slik at du kan gå til angrep. Dette handler ikke om historien som var, det handler om hvordan vi opplevde dette systemet. Det er også kjent her på KG at folk som legger ut et innlegg som er sårbart så blir det lynsje fest mot ta tilbake. Tolke og synse må du bare gjøre, men da tolker jeg også det dit at du er et nett troll. Det du ikke hadde sagt ansikt til ansikt til en person bør du heller ikke skrive. Regner med du møter mange mennesker på din vei som du har støttet uten å vite alle sider av en sak. Venninnen din har kranglet med mannen sin, du kan ikke støtte henne før du har hørt hans versjon Anonymkode: 48d8a...73d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Så er det meg og mitt barn da, som har mye å takke barnevernet for! De hjalp oss der ingen andre klarte det, og samlet sammen skole, helsestasjon, politi og lege for at vi sammen kunne jobbe for å hjelpe barnet mitt. Ønsket egentlig ikke å slutte med hjelp fra dem, men de mente jeg er såpass ressurssterk at jeg vil klare samarbeidene uten deres hjelp. Men fikk beskjed om å ta kontakt hvis jeg ikke gjør det likevel. Anonymkode: 2c94b...33b 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Regner med du møter mange mennesker på din vei som du har støttet uten å vite alle sider av en sak. Venninnen din har kranglet med mannen sin, du kan ikke støtte henne før du har hørt hans versjon Anonymkode: 48d8a...73d Men du ber oss jo om å støtte deg uten å ha hørt DIN versjon også. "Jeg har kranglet med mannen min i dag, vil ikke si hva som skjedde!" "Å stakkars deg, han mannen din er helt grusom altså, skal jeg kjøre deg til krisemottaket?" Anonymkode: 8d10f...9c4 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli Opplevd det samme TS. Gikk ut av bv for mange år siden, så begynte mitt ene barn å slite med helse. Helse er ikke bv. Vi kom inn på BUP. Skal ikke ha de inn igjen, selv om alt er på stell. Bv var fornøyd med oss sist, men fy for en stund. Verdifull tid ble ødelagt! Anonymkode: 372de...449
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvfølgelig deler du ikke vår opplevelse da du har sittet på andre siden av bordet og ikke i familiens sine sko. Jeg jobber som lærer, og det er nok mange barn og foreldre som har meninger basert på negative erfaringer med skolen, som jeg ikke deler. Nettopp fordi jeg sitter på andre siden av bordet. Samtidig vil jeg lytte til andres erfaringer, da det er helt nødvendig for at vi kan møte barn og foreldre på en bedre måte. Den dagen jeg sier skolen er perfekt og barna og foreldrene er feil bør jeg finne meg en ny jobb. Anonymkode: 48d8a...73d Men det er jo langt fra å si noe er perfekt til å konkludere med lav kompetanse og maktarroganse utifra egen opplevelse. Jeg hadde aldri basert min oppfattelse av læreryrket generelt utifra enkelte opplevelser, for gudene skal vite at det finnes mye rart i den yrkesgruppen også. Jeg har BV som samarbeidspartner og i de aller fleste tilfeller samarbeider vi godt tverrfaglig og med barnets og fam beste i fokus. Det finnes selvfølgelig noen man tenker ikke er på rett sted, men det gjør det i min yrkesgruppe også, og i de aller fleste sin. Anonymkode: 18938...115
MarianneE Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du leser HI skriver jeg det barnevernet sier om oss. Nei, vi har ikke liten innsikt. Skjønner du vil jeg skal brette ut hele historien her inne, slik at du kan gå til angrep. Det er også kjent her på KG at folk som legger ut et innlegg som er sårbart så blir det lynsje fest mot ta tilbake. Tolke og synse må du bare gjøre, men da tolker jeg også det dit at du er et nett troll. Anonymkode: 48d8a...73d Du fremstår jo ikke akkurat imøtekommende selv da.. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har hatt kontakt med barnevernet da vi har en ungdom som har slitt litt. Vi tok kontakt for å få hjelp. Vi er en bra familie og det er ingenting galt med oss som hverken foreldre eller andre søsken. Det beskriver barnevernet selv. Samtidig så blir jeg så sjokkert over hvor lav kompetanse Bv har. Maktmisbruk, arroganse og ikke minst - mangel på folkeskikk. Det er deres måte eller deres møte med makt. De ignorerer andre fagpersoner, og de klarer ikke se ut av sine egne rammer. Når andre fagpersoner som helse er uenig med de så blir de sur og ignorerer både sykehus og leger. Som at det handler om allianser og ikke at vi alle er et team som drar lasset sammen. Jeg oppfatter at de selv tror de har fasit på alle vansker ungdom kan slite med, uten å hverken ha helsefaglig kompetanse eller psykologisk kompetanse. En god venn av oss jobbet tidligere i barnevernet og hen sluttet i jobben sin da det er så mye arroganse og prestisje, maktmisbruk og mangel på folkeskikk der. Hen passer ikke inn i dette. Hen ville jobbe for å gjøre en forskjell. Snu på hver en stein og finne gode løsninger i fellesskap. Men slik jobber de ikke. Vi er nå ute av dette, men jeg ble skremt. Anonymkode: 48d8a...73d Har jobbet på innsiden av barnevernet i mange år, ikke som saksbehandler men i en støttestilling og jobbet tett på. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den generaliseringen. Det var urolig mange flinke saksbehandlere som jobbet for barnets beste, man fikk ikke alltid til optimale løsninger fordi man er «kneblet» av hva som er økonomisk forsvarlig og hva som er mulig å få til, saksbehandlere vil gjerne mer en det de får tillatelse til lenger opp i systemet eller så er det lovverket som stopper de. Sakene som kommer inn er ofte svært komplekse og har foregått lenge før BV tj kobles på. Så virker det også som man tenker at BV tj alene skal fikse opp i alt og det er som regel de som får skylden om ting ikke fungerer. Jeg tenker mye som er feil er like mye systemisk som det er den enkelte saksbehandler. Så er det sånn at det finnes forskjellige personligheter innen saksbehandleryrke som feks leger og spesialister du møter i helsevesenet. Vanskelig å holde med deg når man ikke vet det fulle omfanget av saken du viser til. Anonymkode: fa6b3...b55 1
Sciurus Skrevet 13. juli #17 Skrevet 13. juli Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg