AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Hei. Har en datter som nylig har fått fritidskontakt og hatt det ca 2 måneder nå. Datteren min er ikke myndig så vi betaler for det hun trenger. Vi visste jo at det ville bli kinobiletter og litt forskjellig lignende ting som vi betaler for. Men datteren min er med henne 2 ganger i uka og nå denne måneden har det kostet oss like under 5000 kr. Hver eneste gang (med unntak av 1 gang) har de gått på kino, restauranter (selv om jeg sier at hun nettopp har spist en stor middag), bowling, minigolf, gokart, escaperoom - og dette har de vært på flere ganger. Hun er ute med henne ca 4-5 timer hver gang (hun er innvilget inntil ca 10 timer i uka) Dette blir altfor dyrt for oss. Men det jeg lurer på er om noen vet om dette er normalen? Skal vi foreldre virkelig betale så mye i mnd på å ha fritidskontakt til datteren vår? Og kan jeg ta kontakt med kommunen og si at dette blir for dyrt for oss og at vi må trekke oss fra dette. Jeg lurer på hvordan jeg skal ordlegge meg? Beklager, hvis dette ble litt rotete skrevet. Anonymkode: 49f75...e00
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Det må da gå an å si at fritidskontakten må finne på ting å gjøre som ikke koster så mye? Kanskje gi vedkommende et maks-budsjett i måneden, eller noe? Anonymkode: 2f6e2...542 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli I alle dager. Dere må.jo kommunisere med vedkommende, har dere ikke gitt et budsjett..? Anonymkode: 46db0...3b0 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Her må dere snakke med fritidskontakten! Herlighet. Sett et budsjett på 1000kr/mnd (eller hva dere ønsker), og så får kontakten disponere det. Anonymkode: acc5b...610 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli Høres mer ut som barnet deres er fritidskontakten for vedkommende…… Her er det tydelig en som vil på kino og spise på restaurant for andres regning! Anonymkode: bd299...33e 12 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har en datter som nylig har fått fritidskontakt og hatt det ca 2 måneder nå. Datteren min er ikke myndig så vi betaler for det hun trenger. Vi visste jo at det ville bli kinobiletter og litt forskjellig lignende ting som vi betaler for. Men datteren min er med henne 2 ganger i uka og nå denne måneden har det kostet oss like under 5000 kr. Hver eneste gang (med unntak av 1 gang) har de gått på kino, restauranter (selv om jeg sier at hun nettopp har spist en stor middag), bowling, minigolf, gokart, escaperoom - og dette har de vært på flere ganger. Hun er ute med henne ca 4-5 timer hver gang (hun er innvilget inntil ca 10 timer i uka) Dette blir altfor dyrt for oss. Men det jeg lurer på er om noen vet om dette er normalen? Skal vi foreldre virkelig betale så mye i mnd på å ha fritidskontakt til datteren vår? Og kan jeg ta kontakt med kommunen og si at dette blir for dyrt for oss og at vi må trekke oss fra dette. Jeg lurer på hvordan jeg skal ordlegge meg? Beklager, hvis dette ble litt rotete skrevet. Anonymkode: 49f75...e00 Hør med kommunen om hvor mye de evt kan bidra med i utgiftsdekning, noe må jo de også kunne ettergi kanskje? Jeg var støttekontakt for mange år siden for en ung voksen omtrent på min alder da 19-20 år? og da var det kommunen som dekket inntil en viss sum. Da holdt jeg meg innenfor det og hadde derfor dager hvor vi feks bare var sammen i huset (hun bodde hjemme sammen med foreldrene) , være seg spille spill, kort, lage noe mat, gå en tur, skravlet, så på film. Ut på spesielle ting som kino, cafe og svømmehallen var bare i ny og ne. Anonymkode: 5d354...a96 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hør med kommunen om hvor mye de evt kan bidra med i utgiftsdekning, noe må jo de også kunne ettergi kanskje? Jeg var støttekontakt for mange år siden for en ung voksen omtrent på min alder da 19-20 år? og da var det kommunen som dekket inntil en viss sum. Da holdt jeg meg innenfor det og hadde derfor dager hvor vi feks bare var sammen i huset (hun bodde hjemme sammen med foreldrene) , være seg spille spill, kort, lage noe mat, gå en tur, skravlet, så på film. Ut på spesielle ting som kino, cafe og svømmehallen var bare i ny og ne. Anonymkode: 5d354...a96 Glemte å skrive, så om ikke kommunen kan dekke noe av det så snakker du med fritidskontakten og sier at dere har en max sum for aktiviteter og hen må holde seg innenfor det. Anonymkode: 5d354...a96 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må da gå an å si at fritidskontakten må finne på ting å gjøre som ikke koster så mye? Kanskje gi vedkommende et maks-budsjett i måneden, eller noe? Anonymkode: 2f6e2...542 Dette er nytt for oss, så vi er bare usikre på hvordan det skulle være. Men vi må nok snakke med henne ja. Anonymkode: 49f75...e00
AnonymBruker Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hør med kommunen om hvor mye de evt kan bidra med i utgiftsdekning, noe må jo de også kunne ettergi kanskje? Jeg var støttekontakt for mange år siden for en ung voksen omtrent på min alder da 19-20 år? og da var det kommunen som dekket inntil en viss sum. Da holdt jeg meg innenfor det og hadde derfor dager hvor vi feks bare var sammen i huset (hun bodde hjemme sammen med foreldrene) , være seg spille spill, kort, lage noe mat, gå en tur, skravlet, så på film. Ut på spesielle ting som kino, cafe og svømmehallen var bare i ny og ne. Anonymkode: 5d354...a96 Takk. Greit å vite, da dette er ganske nytt for oss, så lurte på om dette var normalen. Men da kan vi jo snakke med henne, og foreslå noe av dette. Og si rett ut at vi ikke har råd til å bruke nesten 5000 kr i måneden er kanskje også greit. Takk igjen Anonymkode: 49f75...e00 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Høres mer ut som barnet deres er fritidskontakten for vedkommende…… Her er det tydelig en som vil på kino og spise på restaurant for andres regning! Anonymkode: bd299...33e Ja, restauranregningen er for 2 stk, det kom på over 600 kr begge gangene. Men kjedelig når datteren min allerede har spist middag også. Anonymkode: 49f75...e00 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Her må dere snakke med fritidskontakten! Herlighet. Sett et budsjett på 1000kr/mnd (eller hva dere ønsker), og så får kontakten disponere det. Anonymkode: acc5b...610 Takk. Ja, vi får snakke med henne. Var bare usikker på om dette var normalt. Gi et budsjett er nok lurt. Anonymkode: 49f75...e00
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli Hvorfor har hun fått innvilget fritidskontakt da? Hva er planen til dere og kommunen at det skal hjelpe datteren med? Anonymkode: a315d...3dd
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli Ikke vanlig. jeg var fritidskontakt for en som var et par år yngre enn meg da jeg var 20år, husker jeg spurte foreldre om hun kunne få treningsabbonement så vi kunne dra å trene sammen (hun ville det) og det var helt uaktuelt for foreldrene pga kostnaden. Det var det kun gratis aktiviteter som var aktuelt at jeg tok henne med på. Så vi gikk tur (det likte hun ikke) osv. Anonymkode: 71451...e8e
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor har hun fått innvilget fritidskontakt da? Hva er planen til dere og kommunen at det skal hjelpe datteren med? Anonymkode: a315d...3dd Jeg er ikke ts, men har hatt den jobben så tenkte jeg kunne komme med eksempel. Hun jeg passet var veldig umoden for alderen, manglet impulskontroll, kunne fort havnet i helt feil miljø, hadde ingen venner, tror de sa hun hadde mental alder som en 4åring og drifter/hormoner som en 16-åring (guttegal). Hun hadde en diagnose. Hun trengte en jevnaldrende venninne å henge med. Men ble litt unaturlig når alt måtte være gratis. Så en mellomting mellom gratis aktiviteter og ytterpunkter som ts opplever er nok lurt. Vi kunne bare gå tur, strand prøvde jeg en gang og det var kaos for da stakk hun av, samme med kjøpesenter så bare løp hun. Hun ville «henge og være kul», likte typisk tenåringsting samtidig som det var åpenbart at hun ikke var helt normal (men jeg følte ikke hun var som en 4åring som foreldrene sa). Jeg tenkte kanskje idrett/trening kunne vært noe vi fikk til og som kunne flytte fokuset over på noe annet for henne (mestring, kjenne kroppen trene). Anonymkode: 71451...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Jeg skulle til å si at da jeg var fritidskontakt så fikk vi utgiftsdekning....men så kom jeg på at jeg kun fikk til egne utgifter, men dekket brukeren min sine utgifter også, så jeg gikk jo i tap (økonomisk)😂 Men vi vant sammen, for bruker ble veldig sosial etterhvert og har fått egne venner og interesser, så på den måten gikk vi begge i pluss. Anonymkode: 66354...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Formålet med en fritidskontakt skal primært bidra til å styrke brukerens sosiale nettverk med jevnaldrende og bidra til å styrke brukerens fritidsinteresser. Så her svikter fritidskontakten i sitt oppdrag. Har ikke fritidskontakten gått på kurs? Som dette: Har du lyst å være fritidskontakt? - ALTA KOMMUNE Anonymkode: 921f9...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli Har dere ledsager bevis? For her når de var på bowling var det kun for barnet som ble betalt ledsager gratis, samme på kino , svømming osv I tilleg så betalte fritidskontakt all mat selv hvis de spiste noe. Vi fikk kun 3 timer i uka så ble mer at frotidskontakten kjørte til en aktivitet i uka og var med der Så her syns jeg nesten det lukter utnytting, tror jeg hadde prater med kommunen Anonymkode: 8dfdd...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #18 Skrevet 13. juli Jeg hadde støttekontakt en gang i tiden. Jeg hadde ikke råd til det tilslutt. For kommunen mente vi kunne dra på kino og kafé. Jeg skulle betale. Men jeg levde på sosial stønad.. dvs hadde det ikke fett økonomisk. Anonymkode: 3ab5d...ceb
AnonymBruker Skrevet 13. juli #19 Skrevet 13. juli Her har tenåringen støttekontakt en gang i uka. I tillegg har han grunnstønad og hjelpestønad, så aktivitetene betales av det. De er stort sett på kino, gaming, minigolf, klatring etc. Men også bowling og gocart innimellom. Tror vi bruker maks 1000-1500 i måneden. Han har jo også ledsagerbevis, så ofte går støttekontakten gratis. Anonymkode: 4908a...511
AnonymBruker Skrevet 13. juli #20 Skrevet 13. juli Hvis kommunen har opprettet et tiltak av fritidskontakt er det jo kommunen som skal betale for det. Hvem har ansatt denne kontakten? Kommunen lønner disse kontaktene, og da skal ikke foreldre betale for dette. Min sønn er også fritidskontakt for en ungdom av og til, og får da lønn fra kommunen. Anonymkode: 9708c...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå