Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt som har en halefeil. Halen ligger bøyd oppover langs hele ryggen, nesten som en slags krøllhale (bare uten krøllen).

Jeg har googlet og lest at noen katter blir født slik og at de ikke har noen plager med det. Det virker det ikke som om han har heller, han er syv måneder nå og er like livsglad, spinnvil, herjete og vilter som ungkatter skal være.

Men jeg synes å merke at han kanskje er litt mer ustø. Han er f.eks lett å "velte" om han kommer oppi senga og lener seg mot meg. 

Kan haleposisjonen ha noen effekt på balansen? Er det noen som har erfaring med katt som har slik halefeil?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ha effekt på balansen, ja. Men ofte venner de seg til det i voksen alder. (og er egentlig bare søtt når de er kattunger)

Men dette har vel vært der fra ung alder - Hva har veterinæren sagt opp gjennom? Har vel vært innom både for to runder med vaksinering, og kastrering? Ville lent meg mer på det, enn svar her inne. 

Anonymkode: 8e9bf...492

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan ha effekt på balansen, ja. Men ofte venner de seg til det i voksen alder. (og er egentlig bare søtt når de er kattunger)

Men dette har vel vært der fra ung alder - Hva har veterinæren sagt opp gjennom? Har vel vært innom både for to runder med vaksinering, og kastrering? Ville lent meg mer på det, enn svar her inne. 

Det var samboeren min som var inne med ham for vaksinering og kastrering, og han kom ikke på å spørre om det.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Det var samboeren min som var inne med ham for vaksinering og kastrering, og han kom ikke på å spørre om det.

Er vel ikke så lenge siden kasteringen - hadde bare ringt, og sagt at dere glemte å spørre som en del av kontrollen (dere har jo i praksis betalt for det). De pleier være greie på slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tilleggskommentar; ved halefeil er det jo noe veterinær ser, og vil kommentere. Om de ikke gjorde det er det nok i alle fall ikke noe å bekymre seg for. 

Har en med en liten defekt, og dyrlegen tar det alltid opp før jeg rekker å spørre selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne med en sånn katt. Han har ingen problemer med balansen, er smidig som katter flest. Hvordan han var som kattunge er jeg usikker på, vet bare at søsteren hans som ikke hadde halefeil hadde balanseproblemer og knakk nakken av et fall når hun var et par år. 

Anonymkode: 28f40...dd3

• Liker 1
Skrevet

Siden halen er en balansestang er naturlig at balansen svekkes noe når den ikke virker sånn som den skal.

Så det er et lite handicap. Fint at katten ser ut til å ha høy livskvalitet.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg signert som veterinær.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 11.7.2025 den 16.47):

Vi har en katt som har en halefeil. Halen ligger bøyd oppover langs hele ryggen, nesten som en slags krøllhale (bare uten krøllen).

Jeg har googlet og lest at noen katter blir født slik og at de ikke har noen plager med det. Det virker det ikke som om han har heller, han er syv måneder nå og er like livsglad, spinnvil, herjete og vilter som ungkatter skal være.

Men jeg synes å merke at han kanskje er litt mer ustø. Han er f.eks lett å "velte" om han kommer oppi senga og lener seg mot meg. 

Kan haleposisjonen ha noen effekt på balansen? Er det noen som har erfaring med katt som har slik halefeil?

Hei, familien min hadde en katt som i voksen alder måtte amputere nesten hele halen pga en stor infeksjon, dyrlegen sa at katter bruker halen veldig mye til å balansere seg, veldig. Det tok lang tid men så vendte katten seg til det, den lærte seg metoder for å gå på smale rekkverk eller hoppe på ting. En ting dyrlegen sa var at hvis feks katten likte å være i sofa eller seng, at man kunne sette noe frem til den som den først kunne hoppe opp på så det ikke ble så høyt. 

Anonymkode: 071c2...903

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, alle. Da får vi nesten bare se det litt an. Foreløbig klarer han seg helt fint, har akkurat lært seg å hoppe opp på vasken på badet for å drikke vann fra springen, så nå er det det nye, kule. 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at den er ung og oppvokst med det, og at den greit vil tilpasse seg om det ikke er noe mer galt. De gangene jeg har sett veldig rare haler, har det gjerne vært innavl involvert, og jeg er ikke sikker på om det er halen i seg selv som var problemet. (Semitamme gårdskatter slik man drev med tidligere)

Vår måtte amputere halen etter en ulykke, og jeg merker i dag ingen forskjell i smidighet og balanse. Hun var relativt ung da det skjedde, mistenker at det hadde vært verre å venne seg til om hun var eldre.

Anonymkode: 8bf58...28c

• Liker 1
Skrevet

Bilde av lillepus som viser halefeilen:

20250418_091025(1).thumb.jpg.d3b98af602d28f71e4af78ed0c09ceee.jpg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er halen funksjonell? Beveges den tilnærmet normalt, sånn med unntak av posisjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er halen funksjonell? Beveges den tilnærmet normalt, sånn med unntak av posisjonen?

Ja, sånn sett. Halen kan henge ned når han er avslappet. Når han f.eks passerer oss og katter normalt ville løftet halen opp for å hilse, så havner hans over ryggen som på bildet i stedet.

Men det virker ikke som om han helt klarer å styre den fullstendig. Når han f.eks ligger og sover i klatrestativet så vil halen henge rett ned utenfor stativet i stedet for at han krøller den rundt seg. Men hvorvidt det er fordi han ikke klarer eller ikke gidder er jo noe annet. 😅

Men han kan bevege halen og vil slå med den når han leker som andre katter. Han har heller ikke problem med å klatre eller hoppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ikke ut som om den lar seg prege av "feilen". Så lenge du ikke ser store balanseproblemer eller lignende, ville jeg nok bare tenkt: Født sånn, og det går fint :) 

En av mine lå alltid med halen dinglende i høyden. Tror han bare likte følelsen av hengende hale :laugh: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi passer en voksen katt nå med akkurat samme hale. Virker ikke som den er plaget på noen som helst måte ☺️

Anonymkode: 0d295...158

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Bilde av lillepus som viser halefeilen:

20250418_091025(1).thumb.jpg.d3b98af602d28f71e4af78ed0c09ceee.jpg

Ah en rød hankatt, jeg tror ikke dette vil hindre denne kjekke herremann i å leve livet fullt ut 😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah en rød hankatt, jeg tror ikke dette vil hindre denne kjekke herremann i å leve livet fullt ut 😀

Nei, han er veldig "orange". 😂

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Nei, han er veldig "orange". 😂

😂🥰

• Liker 1
Skrevet

Minstemann hos meg (snart 2 år) har en hale som ligner. Når han blir ivrig og glad så legger den seg oppover ryggen hans. Men den kan også henge ned og brukes nesten som vanlig. Han har hatt sånn hale siden han var kattunge. Men det jeg syntes er så morsom er hvor utrolig mye muskler han har i den (og alltid har hatt). Når den står rett opp og jeg prøver å stryke på halen/presse den lett bakover) så kjennes den ut som en virkelig hard pinne. 2 av plantene mine mangler de nederste bladene fordi halen til katta har kuttet dem av 🤣

Jeg tror noen katter rett og slett har mer aktive (overaktive) muskler i halen og at den derfor kan være mer utfordrende å bruke til finmotorikk. Men det er bare en teori. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...