Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle småbarnsforeldre 

Jeg er mamma til en ekstremt kresen tass som blir 2 år i oktober. Jeg føler han lever utelukkende på brødskive med prim, og jeg vet snart ikke min arme råd.

Middag er så å si bare å glemme (han spiser til nød pølse). Vi har kuttet all småspising og tilbyr kun den middagen vi skal ha. Han spiser sjelden det som blir servert og da får han vente til kveldsmaten (som dessverre blir brødskive med prim, altså noe må han jo spise liksom)

Han er ikke liten eller undervektig. Men hva gjør man, må man rett og slett ta tiden til hjelp? I dagens hyperfokus på ultraprosessert mat er dette ekstremt stressende for meg. Melk vil han heller ikke ha. Jeg er konstant bekymra for at han blir underernært om dette skal fortsette.

Han er heller ikke noen storspiser i barnehagen. Han er heldigvis veldig glad i frukt, mest av alt banan og han kan spise en klase om han får lov (vi har kutta bananinntaket også for å få i han andre ting). Tilbyr annet pålegg også, men det rynkes bare på nesen etterfulgt av et kraftig NEI før brødskiva går i gulvet. 

Lite villig til å prøve andre ting enn det han vet han liker. Storesøster var nogenlunde likedan, men hun smakte på mye mer enn lillebror

Setter pris på alle tips 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare la ham spise det han liker. Så går det seg til etter hvert. Presser å stresser man for mye kan man gjøre mat-greia anstrengt for barnet så 0 vits 

Anonymkode: 62599...da7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring lever på næringsdrikk. Din spiser hvert fall mat. 

Anonymkode: 46984...e28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med det, heller ikke overfor han med å mase. Forsett som dere gjøre, og tilby litt andre ting innimellom. Dette går seg til. Banan er heller ikke det verste

Anonymkode: 1b184...2a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress 

Anonymkode: 7a405...526

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt levde på yoghurt og banan+ brødskive i flere år. han er nå 180 slank og spiser fortsatt ikke alt mulig men vanlig mat.

Anonymkode: 4d4eb...df1

AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring har i to dager levd på tørre cherios og rugsprø uten pålegg. Men jeg kjenner henne så godt at om noen dager spiser hun brått som en hest igjen. Stresser ikke

Anonymkode: 21e33...292

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å bare ikke gi prim? Altså, han sulter ikke ihjel på 1 dag.. Men du gir jo tydeligvis etter på den skiva med prim🫣

Regner med de ikke serverer brødskiver med prim til alle måltider i barnehagen.. hva spiser han der?

Anonymkode: 87b27...3fa

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
idaho91 skrev (20 minutter siden):

Hei alle småbarnsforeldre 

Jeg er mamma til en ekstremt kresen tass som blir 2 år i oktober. Jeg føler han lever utelukkende på brødskive med prim, og jeg vet snart ikke min arme råd.

Middag er så å si bare å glemme (han spiser til nød pølse). Vi har kuttet all småspising og tilbyr kun den middagen vi skal ha. Han spiser sjelden det som blir servert og da får han vente til kveldsmaten (som dessverre blir brødskive med prim, altså noe må han jo spise liksom)

Han er ikke liten eller undervektig. Men hva gjør man, må man rett og slett ta tiden til hjelp? I dagens hyperfokus på ultraprosessert mat er dette ekstremt stressende for meg. Melk vil han heller ikke ha. Jeg er konstant bekymra for at han blir underernært om dette skal fortsette.

Han er heller ikke noen storspiser i barnehagen. Han er heldigvis veldig glad i frukt, mest av alt banan og han kan spise en klase om han får lov (vi har kutta bananinntaket også for å få i han andre ting). Tilbyr annet pålegg også, men det rynkes bare på nesen etterfulgt av et kraftig NEI før brødskiva går i gulvet. 

Lite villig til å prøve andre ting enn det han vet han liker. Storesøster var nogenlunde likedan, men hun smakte på mye mer enn lillebror

Setter pris på alle tips 

Gutten min har i 2 år blitt presset til å spise poteter hos et sett besteforeldre. Han liker det absolutt ikke. Jeg presser han ikke og da skjer det at han vil prøve i blant eller at han overrasker meg med å ha tatt en bit. Nå er han 5 år. 

Han har vært sær i flere år, men det hjelper å ikke presse. Alt ligger på tallerken, så spiser han det han vil. Fra å nekte fisk, til å rope nam, jeg vil ha mer sånn kjøtt. Bare ved å ikke mase. 

Anonymkode: 97cb7...054

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min 2 åring har i to dager levd på tørre cherios og rugsprø uten pålegg. Men jeg kjenner henne så godt at om noen dager spiser hun brått som en hest igjen. Stresser ikke

Anonymkode: 21e33...292

Her er det jo ikke snakk om dager 🙈

Anonymkode: 97cb7...054

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har du prøvd å bare ikke gi prim? Altså, han sulter ikke ihjel på 1 dag.. Men du gir jo tydeligvis etter på den skiva med prim🫣

Regner med de ikke serverer brødskiver med prim til alle måltider i barnehagen.. hva spiser han der?

Hei! Ja det har vi prøvd, hver dag. En sjelden gang godtar han noe annet. Må bare fortsette å prøve :) 

Skrevet

Han spiser 4 ting det går an å dekke kaloribehovet med (brød, prim, banan, pølse). Sånn i forhold til enkelte  barn med spiseutfordringer er det ikke det verste.

Spiser han noe annen frukt, bær, pålegg, kjøtt, fisk, suppe, grøt, meieriprodukt eller noe slikt i barnehagen?

Er han modigere på å prøve mer andre steder enn hjemme?

Finnes det noe med lignende konsistens/smak/farge dere kunne ha testet i tillegg? 

Kanskje han ikke liker hardt, syrlig, bittert, så det er sikkert lettest med noe som er mykt og mildt.

Det er vanskelig og dumt å tvinge barn, det beste er trolig bare å legge til rette for å teste ut på en rolig måte når det falle seg sånn, og ellers gi ham det han klarer å spise. 

Og barn er forskjellige, dere må forholde dere til deres gutt, hva andre får barna til å spise er ikke så relevant for dere. Lukk ørene.

Vår skeptiske spiser forsøkte mest nytt andre steder enn hjemme, for da var han mer åpen for å forsøke. Men noen ting klarte han aldri, for eksempel korn i brødskiver. Da lot han heller vær å spise. Nå er han stor, og spiser veldig mye rart. Mens noen ting fremdeles er på nei-listen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage feks et par brødbiter med noe annet pålegg og legge tilgjengelig når gutten vår leker, hender seg han går å smaker eller spiser det, litt ulik frukt, andre ting. Presser det ikke  på, bare settet det frem så han ser og blir nysgjerrig. Lar han beite litt faktisk. Det hjelper her.

Anonymkode: a3716...578

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Les om ARFID: https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/barn-med-arfid-selektiv-spisevanske-storre-risiko-for-andre-lidelser

Han er liten, og det kan godt hende dette går seg til snart. Samtidig kan det være lurt å lese litt om mestringsstrategier for ARFID uansett:

- ikke press og stress

- gi muligheter til å smake nye ting

- bygg videre på den maten som allerede er trygg

- få hjelp dersom det er faktisk fare for underernæring

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet den primen. Det er jo bare tull. Bare ikke kjøp det, vis han at det ikke er noe der. Han sulter seg ikke. 

Anonymkode: 47976...cf6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 4,5 åring har levd på superbrød (veldig viktig st det ikke er annet brød) med smør i snart 1 år.. hun er blid og fornøyd, og følger kurvene sine helt fint. Helsestasjonen var ikke bekymret. 

6åringen spiste kun pasta og skive med skinkeost i lang periode. Plutselig så ville han smake på flere og flere ting. Fortsatt kresen, men ikke så bastant som han var for 1-2 år siden. 

jeg selv åt kun skive med nugatti og havreknekkebrød med smør da jeg var liten. Var godt oppi tenårene før jeg begynte å spise andre ting.

Anonymkode: 823ab...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde droppet den primen. Det er jo bare tull. Bare ikke kjøp det, vis han at det ikke er noe der. Han sulter seg ikke. 

Jeg ble undervektig som barn fordi jeg ble tvunget til å spise mat jeg ikke likte (eller ikke spise i det hele tatt). Barn kan absolutt sulte seg. Det er ikke alle som er avhengig av å være mett til enhver tid, og kroppen lærer seg å gå uten mat ganske fort. 

Anonymkode: 6ca54...dde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
idaho91 skrev (1 time siden):

Hei! Ja det har vi prøvd, hver dag. En sjelden gang godtar han noe annet. Må bare fortsette å prøve :) 

Du har jo ikke prøvd hver dag hvis du fortsetter å gir han det 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan du faktisk ikke vite 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo ikke prøvd hver dag hvis du fortsetter å gir han det 😅 

Selvsagt kan de ha prøvd 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...