Gå til innhold

Katten min har løpetid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:overrasket:

Også så kåt som hun er!!! Har aldri sett verre oppførsel i hele mitt liv. Hun gnikker og gnur seg etter alt. Og mannfolka synes visst hun er skikkelig hot, for da jeg slapp henne inn nå, fulgte et par hannkatter etter. Jeg måtte jage de ut. Og ute var det enda flere!!

Herlig land...

Hun er jo ikke et år engang!

*naiv*

Jeg vet jo at hun har kunnet bli drektig i noen måneder, men jeg ble tatt litt på senga nå...

Hun er helt seig og grå i pelsen. Lukter litt rart. Vet om en som må bade, ja!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bare pass på å holde henne inne, og så bestiller du time for kastrering ganske så umiddelbart (løpetida varer vanligvis en uke). Katter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 5-6 mnd, så dette er jo noe du ikke skal være overrasket over.

Det er stressende for katten å ha løpetid, så du får da deg av henne så godt du kan. Men det beste er altså å la henne slippe flere løpetider :)

Gjest Gjest
Skrevet

Bare husk å si til dyrlegen at du vil kastrere henne hvis du vil bli kvitt løpetida. Heter visst det uansett kjønn så lenge man fjerner... er det eggstokkene tro?

Bestiller man sterilisering klipper de bare av ett eller annet og katten fortsetter å få løpetid.

Er som du kanskje ser ikke helt sikker på hva som blir gjort under disse inngrepa, men det er stor forskjell på resultata!

Skrevet

Da jeg (eller dyrlegen, da) fjernet eggstokkene til pus sluttet hun heldigvis med lopetid!

Men da det stod paa som vaerst proevde hun seg til og med paa bikkja, skikkelig horete med andre ord, :ler: , stod med rumpa si oppi vaeret og mjauet :overrasket:

Skrevet

Samme med min katt, før hun ble sterilisert.

Og hun rakk dessverre å bli gravid før vi fikk henne til dyrlegen. Så det ble abort + sterilisering i ett. :(

Gjest Gjest
Skrevet
:overrasket:

Også så kåt som hun er!!! Har aldri sett verre oppførsel i hele mitt liv. Hun gnikker og gnur seg etter alt. Og mannfolka synes visst hun er skikkelig hot, for da jeg slapp henne inn nå, fulgte et par hannkatter etter. Jeg måtte jage de ut. Og ute var det enda flere!!

:ler: For et syn. "Eyyy, sjekk den heite dama der da. La oss følge etter, kanskje det blir noe på oss i kveld alikevel"

Hun er helt seig og grå i pelsen. Lukter litt rart. Vet om en som må bade, ja!

Spørs om det ikke har vært noen og prøvd seg. Evt. kan lukta komme av urin.

Gjest gjest1
Skrevet
:ler: For et syn. "Eyyy, sjekk den heite dama der da. La oss følge etter, kanskje det blir noe på oss i kveld alikevel"

:ler:

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg leste det var vanlig at de fikk det rundt 7- 12 mnd. Vi hadde bestilt time til dyrlegen for å få p-piller til henne på en mandag (nettopp fått lønning og pusen var 6mnd og 2 uker gml). På lørdag kveld (1 1/2 døgn før dyrlegen)begynte min ukastrerte hannkatt å prøve å parre seg med vesla.. løpetid ja, sliiiitsom helg!

Endret av hæxa
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Pusen vår hadde løpetid når hun var 8 måneder. Hun var svært nøden, måtte kose med henne hele tida :ler2:

Skrevet

Katter i løpetid er grusomt! :(

Er du uheldig, er hun allerede drektig. Så det kan lønne seg å ta en tur til dyrlegen snart, ja. Med mindre du vil ha kattunger.

Gjest Binna
Skrevet
Katter i løpetid er grusomt! :(

Er du uheldig, er hun allerede drektig. Så det kan lønne seg å ta en tur til dyrlegen snart, ja. Med mindre du vil ha kattunger.

Uansett om du skulle ønske å ha kattunger på henne, så anbefales ikke det før pusen er et år gammel.

Skrevet

Neei.. men står alderen på den noen steder da?:)

Gjest Gjest
Skrevet
Uansett om du skulle ønske å ha kattunger på henne, så anbefales ikke det før pusen er et år gammel.

dette er bare tull. Les om tidligkastrering på Norsk huskattforenings hjemmeside

Huskattforeingen, dyrebeskyttelsen, veterinærhøyskolen og de fleste andre veterinærer anbefaler tidligkastrering. I Norge kastrerer man katter av begge kjønn fra 5-6 mnds alder.

I Danmark og USA kastrerer man katter fra 3 mnds alder. Hvis du fortsatt mener det ikke er bra for katten og kattebestanden å kastrere katten tidlig, kunne du da vist meg troverdig dokumentasjon som dermed går på tvers av hva hele det fagmiljøet som holder seg oppdatert innen dyremedisinen mener?

Skrevet
dette er bare tull. Les om tidligkastrering på Norsk huskattforenings hjemmeside

Huskattforeingen, dyrebeskyttelsen, veterinærhøyskolen og de fleste andre veterinærer anbefaler tidligkastrering. I Norge kastrerer man katter av begge kjønn fra 5-6 mnds alder.

I Danmark og USA kastrerer man katter fra 3 mnds alder. Hvis du fortsatt mener det ikke er bra for katten og kattebestanden å kastrere katten tidlig, kunne du da vist meg troverdig dokumentasjon som dermed går på tvers av hva hele det fagmiljøet som holder seg oppdatert innen dyremedisinen mener?

Så vidt jeg forsto så skrev Hæxa at det var graviditet som ikke var anbefalt før ett års alder? Jeg kan ikke se noen henvisning til kastrering i det du har sitert, hvertfall...

Uansett er det vel på tide å kastrere trådstarters katt, siden hun er blitt så nøden.

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Øh..

Jeg gjentar meg selv: Uansett om du skulle ønske å ha kattunger på henne, så anbefales ikke det før pusen er et år gammel.

Jeg har ikke skrevet noe om kastrering og jeg har ikke skrevet at katten BØR få kattunger ved ett- års aldern.

Endret av hæxa
Skrevet

Ukastrerte katter, uavhengig av kjønn, bør holdes INNENDØRS til man får kastrert de. Det er et stort problem med uønskede kattunger her i Norge (og ikke bare her, forresten..) pga uansvarlige katteeiere som ikke kastrerer.

Ved å la ukastrerte katter være ute og forplante seg er man med på å øke omplasseringssentrenes problem med uønska katter. :tristbla: Er man glad i katter, da tar man tak i ansvaret sitt og sørger for at katten ikke får forplantet seg. (med mindre det er en frisk, rasetypisk avlskatt som SKAL avles på selvsagt :) )

Skrevet

Jeg gav katten min p-piller til hun ble ett aar. Dyrlegen ville ikke sterilisere henne foer det. Det er tydeligvis delte meninger blandt de laerde...

• 3 år senere...
Gjest igjen!
Skrevet

Katten min fikk kattunger for ca 3 mnd siden, hun har dem enda, å nå har hun løpe tid, å driver å parrer seg rundt, får de aldri nok eller? hehe.

må ta henne med til dyrlegen på fredag:)

Skrevet (endret)

hvorfor har du ikke sterilisert henne tidligere igjen? Unnskyld meg men så mange overflødige katter det er her i verden så driver du storproduksjon ? Herre... Blir mektig provosert! Det går virkelig ikke an.

Endret av Mir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...