AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:54 #21 Skrevet fredag kl 20:54 Maskinfører skrev (1 time siden): Det med blinklysolje er vås 😀 men R134 Gass er ekte vare 😀 Denne skal ha 1234YF gass, ikke R134… men Kiaene er og utsatte for trøbbel med AC kompressor i tillegg til rørpakker, så i verste fall så holder det ikke med å bare bytte kondenser, men vesentlig mer. Kia har 7 års garanti, så lenge den ikke har gått over 150 000km og servicer er fulgt. Denne er vel eldre enn 2018, så da er (fabrikk)garanti utelukket. Mulig det er noe å hente der reparasjonen ble utført i vinter men det må du ta med dem… Anonymkode: 310e9...ca4
TBL12 Skrevet fredag kl 22:24 #22 Skrevet fredag kl 22:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne skal ha 1234YF gass, ikke R134… men Kiaene er og utsatte for trøbbel med AC kompressor i tillegg til rørpakker, så i verste fall så holder det ikke med å bare bytte kondenser, men vesentlig mer. Kia har 7 års garanti, så lenge den ikke har gått over 150 000km og servicer er fulgt. Denne er vel eldre enn 2018, så da er (fabrikk)garanti utelukket. Mulig det er noe å hente der reparasjonen ble utført i vinter men det må du ta med dem… Anonymkode: 310e9...ca4 Godt innlegg. Kan legge til, trådstarter bør reklamere til selger på grunnlag av bilen er kjøpt i vinter. Det er å forvente AC fungerer lengre enn halvt år.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:48 #23 Skrevet fredag kl 22:48 TBL12 skrev (3 timer siden): Den prinsipielle virkemåten med gass som komprimeres og fordamper i en lukket krets benyttes mange steder. Eksempelvis ac på biler, kjøleskap, fryser. Forenklet beskrevet, ved å sette inn ekstra ventiler kan retningen endres og en kan velge om en skal varme eller kjøle, som de fleste varmepumper kan. På elbiler er det blitt vanlig med varmepumpe som kan gi varme inn til kupe eller kjøle ned. Typen gass varierer, men prinsippet er det samme. Er dette skrevet av KI?. TBL12 skrev (17 minutter siden): Godt innlegg. Kan legge til, trådstarter bør reklamere til selger på grunnlag av bilen er kjøpt i vinter. Det er å forvente AC fungerer lengre enn halvt år. Dette stemmer ikke, AC systemet på en bil skal ha jevnlig service på lik linje med å bytte olje. Her er det snakk om en bruktbil og selv på nye biler så er det ikke forventet at gassen holder mer enn 3-4 år før det må etterfylles, da snakker vi om et anlegg som er tett. En lekkasje på et slikt system kan oppstå over natta, spesielt her i Norge når kondenseren er montert på fremsiden av radiatoren der den er utsatt for salt. Anonymkode: bb523...87e 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #24 Skrevet 8 timer siden TBL12 skrev (På 18.7.2025 den 21.17): Den prinsipielle virkemåten med gass som komprimeres og fordamper i en lukket krets benyttes mange steder. Eksempelvis ac på biler, kjøleskap, fryser. AC i fossilbil må bruke fleksible slanger som diffunderer gass over tid, derfor må man fylle på. Kjøleskap, frys og varmepumper er koblet med kobberrør som er 100% tette. I bil kan det også oppstå andre lekkasjer, kompressoren drives av vifteremmen og er ikke forseglet slik som i kjøleskap, frys og varmepumper. Anonymkode: 1bd1b...cfe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå