Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en brukt bil i vinter. Selger sa at han hadde byttet klimaanlegg og det gikk på garanti. Men nå er det sommer og bilen blåser lunken luft og det kommer en rar lyd 

Hva kan være feil?  Farlig å kjøre sånn?

Anonymkode: b0e83...70f

AnonymBruker
Skrevet

Besøk et verksted som tilbyr AC-service, men sjekk priser på forhånd!

Anonymkode: 2a742...4a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være tom for ac-gass

Anonymkode: 337c2...76c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg kjøpte en brukt bil i vinter. Selger sa at han hadde byttet klimaanlegg og det gikk på garanti. Men nå er det sommer og bilen blåser lunken luft og det kommer en rar lyd 

Ikke uvanlig med lekkasje fra klimaanlegg , gassen lekker ut og kjøle funksjon blir redusert eller forsvinner helt.

Enkel løsning er å fylle på gass, men lekkasjen må bli tettet skal det holde over tid. Det er neppe farlig, annet enn at det kan bli varmt i bilen, så sjåføren blir trøtt og ukonsentrert. Kan være farlig nok... 

Ved at det ble byttet på garanti i vinter, kan det være du kan reklamere på bilen eller jobben? En reparasjon bør holde mer enn halvt år. Hvor gammel / modell er bilen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (5 timer siden):

Ikke uvanlig med lekkasje fra klimaanlegg , gassen lekker ut og kjøle funksjon blir redusert eller forsvinner helt.

Enkel løsning er å fylle på gass, men lekkasjen må bli tettet skal det holde over tid. Det er neppe farlig, annet enn at det kan bli varmt i bilen, så sjåføren blir trøtt og ukonsentrert. Kan være farlig nok... 

Ved at det ble byttet på garanti i vinter, kan det være du kan reklamere på bilen eller jobben? En reparasjon bør holde mer enn halvt år. Hvor gammel / modell er bilen?

Selger sa at det ble byttet. Men jeg fant ingen kvittering på det i bilen.

Er en Kia hybrid 2017 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da går du til selger og klager der. Her får du bare svadasvar til ingen nytte. Krysser fingre for at det var hos en forhandler du kjøpte den. Men var det en ren bruktbilforhandler, er de sleipe som en ål.

Anonymkode: 0d44a...8e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (5 timer siden):

Enkel løsning? Hva legger du i det? Fylle selv? Noe man definnitivt ikke skal gjøre, for man vet ikke hvor mye som er igjen, og vet da heller ikke hvor mye som skal fylles på. Og det skal vakumiseres før påfylling. Men det gjør du vel med et sugerør?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enkel løsning? Hva legger du i det? Fylle selv? Noe man definnitivt ikke skal gjøre, for man vet ikke hvor mye som er igjen, og vet da heller ikke hvor mye som skal fylles på. Og det skal vakumiseres før påfylling. Men det gjør du vel med et sugerør?

Tenkte på "enkel" i forhold til å bytte deler av klimaanlegget. 

Tenkte ikke trådstarter skulle fylle selv.

Ang å fylle selv: Slik jeg forstår kan det fungere en kortere periode å fylle på med "gjør det selv utstyr". Typisk en sommer for en eldre bil som ikke består eu kontrollen til vinteren. Har ikke forsøkt dette. Det er også ikke helt enkelt å kjøpe gass da det ikke selges til private. (Kan sikkert skaffes via nett.)

Skrevet

"Enkel løsning" er å fylle på gass i anlegget. Dette gjøres på verksted og koster rundt 2000 kr. 
Om det er hull i radiator og gass leker, kan reparasjon koste rundt 7000 + 2000 for å fylle gass. 
I mitt tilfelle fylte vi gass, betalte. Etter to dager sluttet klimaanlegget å virke igjen og var tom for gass. Da byttet vi radiator som hadde hull.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Selger sa at det ble byttet. Men jeg fant ingen kvittering på det i bilen.

Er en Kia hybrid 2017 

Kia har 7 års garanti. Kontakt selger for å avklare hvilket verksted som utførte arbeidet med reparasjon av klimaanlegget og kontakt merkeverksted for en reklamasjon.

Det bør uten tvil fungere lenger enn dette.

Avviser Kia kravet kan du reklamere til selger av bilen både om det er en privatperson eller firma. Men det må være mer alvorlig feil ved reklamasjon mot privatperson. Om manglende klimaanlegg er alvorlig nok ved kjøp fra privatperson vil jeg anta med tanke på den korte tiden og det ble omtalt som nylig reparert.

At det ikke finnes kvittering for arbeidet kan være pga arbeid ble utført på garanti og eier betalte ikke for arbeidet. Ikke alltid det blir gitt noen kvittering på arbeid utført på garanti. Merkeforhandlere vil kunne se i systemet hva som er utført tidligere.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Skrevet
Melodiana skrev (2 minutter siden):

"Enkel løsning" er å fylle på gass i anlegget. Dette gjøres på verksted og koster rundt 2000 kr. 
Om det er hull i radiator og gass leker, kan reparasjon koste rundt 7000 + 2000 for å fylle gass. 
I mitt tilfelle fylte vi gass, betalte. Etter to dager sluttet klimaanlegget å virke igjen og var tom for gass. Da byttet vi radiator som hadde hull.

Slik jeg forstår kan det fylles på et sporstoffer som gjør lekasje enklere å finne.

Anlegget fylles opp, og testes. Gjerne over litt tid. Er det lekasje blir denne lokalisert og tettet eller deler byttes. Så snart anlegget er tett skal det holde i lang tid. (men, nye lekkasjer kan oppstå senere.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 14.26):

Vil anbefale deg å ikke bruke AC funksjonen hvis det er lite eller tomt for gass, kompressoren kan ta bli skadet på grunn av manglende kjøling. Mange biler har en sikkerhetsfunksjon som forhindrer at kompressoren starter hvis det er for lite trykk men jeg ville ikke stolt på at det funger.

TBL12 skrev (18 timer siden):

Tenkte på "enkel" i forhold til å bytte deler av klimaanlegget. 

Tenkte ikke trådstarter skulle fylle selv.

Ang å fylle selv: Slik jeg forstår kan det fungere en kortere periode å fylle på med "gjør det selv utstyr". Typisk en sommer for en eldre bil som ikke består eu kontrollen til vinteren. Har ikke forsøkt dette. Det er også ikke helt enkelt å kjøpe gass da det ikke selges til private. (Kan sikkert skaffes via nett.)

Det finnes sett med gassflasker og manometer å få kjøpt i Norge men å gjøre dette selv med et slikt sett er ikke å anbefale, mengden gass man fyller på skal være veldig nøyaktig og det måles i gram.

Dessuten så er det mange av disse settene som inneholder tetningsmiddel som gjør mer skade enn godt.

Anonymkode: bb523...87e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan alle verksted skifte denne gassen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan alle verksted skifte denne gassen?

Om de har utstyret som kreves for det.

Skrevet

Er vel tom for AC gass da 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 14.7.2025 den 5.33):

Er vel tom for AC gass da 

Blir det som blinklys olje? Eller er det ekte? :P Jeg lurer genuint på det.

Anonymkode: d5cca...de2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir det som blinklys olje? Eller er det ekte? :P Jeg lurer genuint på det.

Det med blinklysolje er vås 😀 men R134 Gass er ekte vare 😀

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Det med blinklysolje er vås 😀 men R134 Gass er ekte vare 😀

Åååååå! Hahaha! Blir klokere for hver dag 😄 Takk for svar.

Skrevet (endret)

Den prinsipielle virkemåten med gass som komprimeres og fordamper i en lukket krets benyttes mange steder.

Eksempelvis ac på biler, kjøleskap, fryser.

Forenklet beskrevet, ved å sette inn ekstra ventiler kan retningen endres og en kan velge om en skal varme eller kjøle, som de fleste varmepumper kan.

På elbiler er det blitt vanlig med varmepumpe som kan gi varme inn til kupe eller kjøle ned.

Typen gass varierer, men prinsippet er det samme.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

Bare for sikkerhets skyld. Du har trykket på AC-knappen?

Anonymkode: c1634...14a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...