Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på hvor mye klær dere hadde til babyen deres jeg - og hva som er nødvendig, både i antall skift og type klær. Jeg har noen få plagg i str 50, noe mer i 56 og mest i str 62 foreløpig. Tenker at man jo trenger en del skift i form av bodyer om ikke annet, men jeg har ikke peiling på hvor mye man trenger. Kan noen opplyse meg litt?
Plym Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Her er en liste som jeg gikk ut fra til førstemann, og som gir et ganske fornuftig anslag. http://www.mammanett.no/design.php?side=utstyr/klaer Det eneste jeg ikke synes høres fornuftig ut er at man trenger trøyer og gensere. Flere bodyer er greiere synes jeg. Omslagsbodyer er absolutt det mest praktiske plagget, gjerne sammen med tynne joggebukser eller sparkebuser. Når det gjelder størrelser, så er det litt vanskelig å gi råd, fordi det kommer an på hvor stor babyen din er. Begge mine har svømt i str 56 i begynnelsen, og har brukt 50 en god stund. Mens andre babyer er for store for 50 ved fødselen. Det er sikkert lurt å satse mest på 56, og eventuelt handle litt etter fødselen hvis det trengs. Lykke til
Kosejenta Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Ikke kjøp så mye i str 50.Ungen er kanskje større enn det, og uansett vokser de fort fra de. De vokser fort fra str 56 å. Du vil også garantert få masse klær i gave.... Bodyer er greit å ha noen av ja.Kjøp et par bukser og gensere og se når ungen er født hva du trenger er mitt råd!!Jeg har fortsatt noen klær i små str som er nesten ubrukte selv etter 2 barn....
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Takk for tips! Ut i fra det dere skriver tror jeg ikke jeg er sånn helt på villspor i hvertfall!
Kosejenta Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Takk for tips! Ut i fra det dere skriver tror jeg ikke jeg er sånn helt på villspor i hvertfall! ←
Cilla Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 Jeg hadde ikke kjøpt noe klær i str 50.....og heller dratt på butikken etterpå og handlet inn hvis det skulle vise seg at ungen er liten likevel. Jeg fikk en unge på 4100 g og 52 cm og hun brukte str 56 i max tre uker. Jeg fikk så mye klær i gave at jeg hadde ikke trengt å handle noe særlig. Men det hadde jeg altså gjort, så MYE av klærne ble ubrukt eller brukt en gang. Slik var det i flere størrelser oppover for hun vokste så fort. Først når vi kom til str 74-80 tok gave-klærne slutt. Jeg likte ikke disse omslagsbodyene så de ble knapt brukt. Brukte mye bodyer og strømpebukse. Brukte ikke jakker med hetter på, helt ubrukelig i mine øyne, ikke noe godt for ungen å ligge på dne hetten. Likte best bukser uten føtter, for ungen sparket seg utav, da måtte jeg isåfall ha sokker på. Og når det gjelder sokker....så likte jeg bare noen få typer, ikke disse tykke hm sokkene. Sparkebukser er helt perfekt, med sokker utenpå hele dresser. Myke klær. Myke vaskekluter, kjøpte gaskluter i massevis på Jysk. Helt supre til raping og alt annet. Og et tips til vask av spedbarnsrumper; kompresser fra apoteket. De heter Mesoft og er str 10x10. De er like myke som vaskekluter. Jeg er anti-våtservietter light (dvs kan bruke de når jeg er borte, men aldri hjemme) Det er sikkert mer, men kommer ikke på noe nå.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Takk for veldig mange gode tips, Cilla! :-D
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 Men altså - forstod jeg riktig - sparker babyen beina ut av "sparkebuksene"? Sånn at det er best med sokker på? *uerfaren*
*Emma* Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Hvis sparkebuksen er akkurat passe eller litt liten holder bena seg på plass.....er den for stor endren bena i "kropp delen" av sparkebuksa
*Emma* Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Jeg skal gå mot strømmen jeg nå da.....for jeg har alltid hørt folk sier "ikke kjøp 50 og 56" men selvom jeg har født 2 barn rundt 4 kg og over 50cm (den ene 4254g og 54cm og den andre 3768g og 51cm) har de svømt i 56. Til begge to har jeg fortsatt brukt mest 56 og brettet opp men jeg hadde også noen bodyer og bukser/sparkebukser i 50. (Selvom min 54cm lange gutt svømte i 56 de første ukene.) En ting er at klærne gjerne blir for små etter 4 uker men det er jo ikke noe moro at alt er altfor stort heller.... Vi har fått masse klær i gave til begge to men jeg tror ALLE tenker "de får sikkert så mye smått" også handler de 62-68...dermen har vi begge gangene hatt lite tøy i starten og masse fra de har vært rundt 3-6 mnd. Husker ikke med nr 1 men min siste har fulgt str anvisningene på H&M ganske bra. (Sånn m tanke på hvor lenge vi har brukt hver str.) 50 - 0-1mnd 56 - 1-2mnd 62 - 2-4mnd 68 - 4-6mnd 74 - 6-9mnd 90 - 9-12mnd Endret 22. mars 2006 av *Emma*
Kosejenta Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Hvis sparkebuksen er akkurat passe eller litt liten holder bena seg på plass.....er den for stor endren bena i "kropp delen" av sparkebuksa ← Derfor syntes jeg sparkebukser er no herk, selvom gullungene er veldig skjønne i det når h*n er bitte små...
*Emma* Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 Derfor syntes jeg sparkebukser er no herk, selvom gullungene er veldig skjønne i det når h*n er bitte små... ← Jeg var veldig "glad i" sparkebukser og sånne hele dresser til min nr 1, men til nr 2 brukte vi mest bukser uten ben. Dvs det var ikke så mange jeg fant så hun hadde vel den ene buksa på seg i ørten dager på rad....he he...den var fin da
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 Bodyer, ikke gensere! Og jeg likte beste sparkebukse med føtter for sokker sparker de i hvert fall av seg. Fordelen med de uten føtter er at de kan brukes lenger siden et par cm for kort ikke gjør noe, og de er alltid vide nok. Vi kjøpte nesten ikke noe helt smått for alle sa vi kom til å få. Det har mange tatt seg ad notam og vi hadde omtrent ikke babytøy i mindre enn str 68 og måtte ut å handle ganske tidlig.
Kosejenta Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 Jeg var veldig "glad i" sparkebukser og sånne hele dresser til min nr 1, men til nr 2 brukte vi mest bukser uten ben. Dvs det var ikke så mange jeg fant så hun hadde vel den ene buksa på seg i ørten dager på rad....he he...den var fin da ← Veldig forskjell på hva som selges ja. 18mnd mellom mine, og når nr 2 kom i fjor sommer var det vanskelig å finne bukse uten føtter...Logisk siden det var juli og ikke varmt i det hele tatt... Uansett trådstarter, det tar ikke lang tid før du finner ut hva du liker og ikke liker til barnet ditt
Cilla Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 Mitt dummeste kjøp var masse klær i beige/off white. Nå vet jo du kjønnet Kverula, så du kan jo kjøpe blått. Men når jenta mi kom fikk jeg MASSE rosa og røde klær, og jeg ville bare bruke de, mao. de beige/offwhite kjønnsnøytrale klærne (bortsett fra bodyer, pysjer o.l.) ble ikke brukt. Min unge gulpet dessuten aldri,eller skitnet seg ut på andre måter, så klærne ble aldri skitne. Så jeg skiftet klær for å få litt variasjon
Elle Melle Skrevet 22. mars 2006 #16 Skrevet 22. mars 2006 Jeg var veldig glad i hele bomullsdresser som kunne kneppes helt opp, legge babyen på og kneppe igjen i en faderlig fart. Vår jente skrek nemlig som om noen skulle myrde henne når vi la henne ned, så det var viktig at det gikk litt fort (og var mykt og deilig). Hun hadde også "flytende bleie" ved hver eneste amming, så det gikk med enormt mange skift i døgnet. Et tips der er å ha klær i såpass like farger at det kan vaskes i samme maskin. Det hjelper lite å ha tre pysjer hvis en er hvit, en er rød og en er mørkeblå slik at du må vaske tre maskiner maskiner for å få dem rene igjen...Alt vi hadde som ikke kunne vaskes med hvitt ble nesten ikke brukt fordi det ikke ble vasket særlig mange ganger før hun vokste fra det. Jeg ønsket meg også mer klær i str.50 for det var litt trist at alt var for stort så lenge. Vi fikk ikke en eneste presang i den størrelsen (men mye sommerklær i den størrelsen som ikke passet før til høsten). Det er ikke alltid folk har så god oversikt. Det KAN hende du orker å gå i butikken, men du kan også få en baby som er veldig krevende i tillegg til at du kanskje er veldig sliten selv. Da er det kjekt med alt som er i hus før fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå