Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke noe med at man har krav på å få justert lønnen etter et sånn nøkkeltall (konsumpris indeksen, er det det tro??) fra år til år?

Eller er ikke dette noe man har krav på??

Er det noen som vet om en side jeg kan finne ut hva det vil utgjøre fra 4år tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noe du har krav på. På jobben hos meg har det vært null-oppgjør. Det vil si at vi ikke har fått noe i lønnstillegg, som i prinsippet vil si at vi har gått ned i lønn siden det har vært prisstigning.

Vil anta at du finner tallene på Statistisk Sentralbyrås side, www.ssb.no

Hilsen Lille meg

Skrevet

De fleste tariffavtaler (bl.a. Hovedavtalen LO-NHO) fastsetter at arbeidstakers lønn skal vurderes en gang i året. Hvor mye en slik vurdering evt. utgjør i lønnsstigning i kroner/prosent, er opp til forhandlinger.

Skrevet

Det er riktig som Champagnepiken sier. Men det er veldig mange firmaer som ikke har tariffavtaler og da har man ingen krav på noe som helst.

Skrevet

Ok.. bare lurte, siden mannen min ikke har fått noe forandringer i lønnen på ca 5 år.

Syns det er litt dårlig :frustrert:

Skrevet

Ja, det er dårlig. Er han organisert i fagforening? I så fall er det en sak for dem. Hvis ikke synes jeg han skal be om en individuell lønnsforhandling.

Skrevet

Han er ikke organisert eller noe, men tror de skal prate om lønn og sånn, siden han antagelig skal inn i en ny stilling.

Men er bare litt usikker på hvor mye mer han skal kreve...

Derfor jeg lurte på hvor mye den lønnen han fikk for 5 år siden ville utgjøre i dag for så å kreve hvertfal mer enn det.

Gjest Gjest
Skrevet

Lønn er mye rart...det er automatisk stigning i følge konsumprisindeksen og den er individuelt tillegg og generelt tillegg.

Skrevet

Tror det er mer relevant å se på hva andre i tilsvarende stillinger og med tilsvarende utdanning/erfaring tjener. Det er vanlig å si at man skal ha en positiv lønnsutvikling, altså at lønna skal øke mer enn prisveksten i samfunnet, slik at ens kjøpekraft økes (ikke bare opprettholdes).

Skrevet

Ja..

Jeg så litt på ssb sine sider for å se hvor mye prisstigningen var siden 2001, men må lete litt nøyere tror jeg.

Det som er, er at det er en litt sammensatt stilling, så det er litt vanskelig å sammenligne med noe (er et lite firma)

Men tusen takk for svar :klem:

Skrevet

Hvilket fagområde er det innen, da? Det kan tenkes at det finnes lønnsstatistikker for bransjen også.

Skrevet

Det er IT-bransjen.

Han er en liten avdelingsleder og driftsansvarlig og litt mer på en gang :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...