Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og sambo har siden august vært prøvere. Jeg har hatt normal syklus siden jeg sluttet på pillen. pga. hans jobbsituasjon er han bare hjemme annenhver mnd, så vi er forberedt på at dette kan ta tid.. Nå er tante rød to dager forsinket og jeg har et lite håp. Men jeg sitter her og tenker på at vi hadde sist gang sex en søndag, og forventet eggløsning var torsdagen etter. Kan det likevel være en sjangse for at jeg er gravid selv om vi ikke hadde sex dagen før eller samme dag som forventet EL? Har ingen symptomer enda, men bruker å få mensen på dagen.

En uke etter sist samleie, altså noen dager etter EL. merket jeg at jeg blødde litt, men det var bare akkurat der og da, og så var det ikke noe mer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det er fullt mulig at du kan ha blitt gravid selvom du ikke hadde samleie på dager for forventent EL. Noen ganger kommer EL på andre tider enn forventa.

Jeg ble gravid på dag 8-9 i syklusen min, og vanligvis har jeg EL rundt dag 16-17, så det kan skje.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en test siden du går allerede går på overtid. Er du gravid skal testen i de flest tilfeller slå ut nå.

LYKKE TIL! :klem:

Skrevet

Ja, forstår at du er håpefull, og sjangsen er der. Dette med eggløsning: Et egg kan bare befruktes den ene dagen man har eggløsning. Men sædcellene kan leve i opptil 5 døgn. Og hvis du hadde sex på søndagen, så betyr det at sædcellene fortsatt kan ha befruktet ditt egg på torsdagen, da du hadde forventet eggløsning. Lykke til :)

Skrevet

Egget treng ikkje bli bekrukta same dag, så alt er mulig. Du må nok berre vente å sjå.

Kryss kryss for at du har ein liten spre magen din.

Gjest Gjest
Skrevet

hva mener du? egget trengs ikke å bli befruktet samme dag??

egget lever jo bare i ett døgn, og kan såklart bare bli bekfruktet det døgnet.

Skrevet

Ja, det kan bare bli befruktet det første døgnet etter eggløsning. Men egget trenger ikke å bli befruktet samme dag som samleie, fordi sædcellene kan leve i opptil 5 dager inne i livmoren.

Derfor. :)

Skrevet

Med dette menes at dersom man har sex på en søndag, slik trådstarter har hatt, så kan sædcellene fortsatt "leve" på torsdagen, da eggløsningen skulle funnet sted. Og da kan egget bli befruktet av disse gjenlevende sædcellene. Så man trenger dermed ikke bli befruktet samme dagen som man har sex. Man kan ha sex søndagen, men bli befruktet noen dager etter, på eggløsningsdagen.

Skrevet

Nei, eg meinar at ett egg kan leve lenger enn ett døgn, det treng iallefall ikkje bli befrukta innan 24 t. for ellers er det jo rart at prvate klinikkar insiminerar lenge etter 24 t, og folk blir gravide av de!!

Skrevet

Egget kan bare leve i 24t. Hva de gjør på klinikken, det vet jeg ikke. Men inne i livmoren må i alle fall befruktningen skje innen et døgn, for så lenge lever egget etter eggløsning. Det er i alle fall det som står på alle opplysningssider og i leksikon og i anatomiboka mi.

Men sædcellene kan leve flere dager.

Men til trådstarter: eggløsning kan også finne sted på et annet tidspunkt enn forventet. Dessuten har jeg hørt at seksuell aktivitet kan fremskynde eggløsning...

Lykke til! :):klem:

Gjest Gjest
Skrevet

men, kan man bli bekfruktet samme dagen og? er det mulig det? lurte bare.. :ironi:

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, man kan bli befruktet samme dagen om EL og samleiet skjer på samme dag! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan egget leve mer enn 24 timer assa?

Dette visste jeg ikke. Jeg var helt sikker på at egget lever bare OPPTIL 24 timer, og der med kan det bli befruktet innen den tid, hvis man har hatt samleiet 5 dager før EL.

Skrevet

I denne linken står det: Mannens sæd kan overleve i opptil seks dager i kvinnens fruktbare sekret, men det er mest realistisk at den overlever i en til tre dager. Kvinnens egg kan overleve i opptil to døgn, men dør vanligvis i løpet av det første døgnet.

Lykke til :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...