Gå til innhold

Å ta alt bokstavelig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man får høre fra andre at en tar alt så bokstavelig og tror at folk mener alt de sier...hva slags person er man da? :forvirret:

Eller rettere sagt: hva slags type mener dere man er da? Nå ble jeg nysgjerrig!

Er det bra eller dårlig å være slik?

Hvis det er dårlig, hvorfor bør man ikk ekunn eforvente av folk at de mener det de sier, hvis det ikke er åpenbart at de tuller? Man kan da ikke kjenne alle vel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man får høre fra andre at en tar alt så bokstavelig og tror at folk mener alt de sier...hva slags person er man da?  :forvirret:

Lettlurt

Gjest camillo
Skrevet

Jeg tror jeg ville spurt dem som sa det mer konkret om hva de mente med det de sa, hvis det er deg selv det gjelder. :)

Skrevet

Hvis det er dårlig, hvorfor bør man ikk ekunn eforvente av folk at de mener det de sier, hvis det ikke er åpenbart at de tuller? Man kan da ikke kjenne alle vel?

Tror ikke man kan kalle det hverken bra eller dårlig å være slik. Hvis det er slik du er, så er det slik du er. Og det er helt greit. Og det er ikke så rart at du forventer at folk mener det de sier, selvfølgelig ikke. Men noen mennesker er veldig ironiske eller sarkastiske av natur (meg f.eks.) og det er ikke lett å la være å være det, selv om den man snakker med kanskje ikke er helt "med" på det.

Det skader ikke om du bare spør dem mer konkret om hva de mener. Så kanskje du etterhvert lærer forskjell på når de mener det de sier, og når de bare spøker. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Tror ikke man kan kalle det hverken bra eller dårlig å være slik. Hvis det er slik du er, så er det slik du er. Og det er helt greit. Og det er ikke så rart at du forventer at folk mener det de sier, selvfølgelig ikke. Men noen mennesker er veldig ironiske eller sarkastiske av natur (meg f.eks.) og det er ikke lett å la være å være det, selv om den man snakker med kanskje ikke er helt "med" på det.

Det skader ikke om du bare spør dem mer konkret om hva de mener. Så kanskje du etterhvert lærer forskjell på når de mener det de sier, og når de bare spøker. :)

Vel, det er jo nettopp det...jeg spør vel da "hva mener du..?" Eller "å, jeg trodde du mente..."

Jeg er faktisk ironisk selv men da med folk jeg kjenner litt eller jeg slår til med en tone som de aller fleste forstår er tull eller ironi. Dermed mener ejg selv at ejg er god på det.

Men der jeg jobber nå er det en del folk som ikke er helt "min type" og endel av dem tuller visst og mener ikke det de sier - nesten hele tiden.

Det er kanskje litt unaturlig for meg.

Jeg er ikke lettlurt....tvert i mot.

Gjest Gjestatata
Skrevet
Hvis man får høre fra andre at en tar alt så bokstavelig og tror at folk mener alt de sier...hva slags person er man da?  :forvirret:

Eller rettere sagt: hva slags type mener dere man er da? Nå ble jeg nysgjerrig!

Interessant vridning du lager.

Jeg oppfatter utsagnet om at 'noen tar alt så bokstavelig' som negativt - en person som vil problematisere alt. Dette betyr ikke at jeg er enig i den definasjonen.

Jeg liker at man skal kunne forholde seg til det folk sier, og slippe å forsøke å tenke seg til at vedkommende kanskje mener noe helt annet. Mao. Jeg tar alt bokstavlig. :ler:

Hvordan person er jeg? En som står for mine utsagn og passer meg for å være påståelig i forhold jeg ikke kjenner noe til.

Hvordan mener jeg en person som klager på oss bokstavelige er? Et skvaldrehue som ikke er etterrettelig, og som heller er ute etter å høre sin egen stemme fremfor å ha innhold i sine ord.

Vil likevel legge til at jeg har forståelse for at overdrivelser er nettopp overdrivelser. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Betyr vel at du er litt "umusikalsk" med tanke på å høre ironi/sarkasme.

Skrevet

Jeg tenker at personen har litt korte antenner, at h*n mangler evnen til å oppdage ironi, sarkasme, metaforer osv.

Skrevet

Litt som hun som mente at å omtale et ikke-planlagt svangerskap som et "arbeidsuhell" nødvenigvis måtte bety at hun var prostituert da hun som ble gravid, ellers var det ikke et ARBEIDSuhell....

Når man tar alt så bokstavelig... da mener jeg at det er en del her i verden man ikke skjønner.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer jo an på settingen... greit nok at noen er ekstreme, sånn som eksempelet Malama nevner. I slike tilfelle vil jeg nesten tro man grenser mot en diagnose (Asberger o.l) så lenge en ikke skjønner mer av morsmålet sitt. Men det finnes også mange settinger hvor jeg selv, som veldig ofte er useriøs/sarkastisk/ironisk og liker å sette ting på spissen, forventer at andre er seriøse. Når man ikke kjenner folk er det heller ikke så lett å skjønne hva som er spøk og hva som ikke er det.

Jeg har en samboer som har skikkelig sær humor; han "lyver" om bittesmå, rare ting og legger dem fram som påstander (a la "Du vet at statsformen der og der er ..." osv). Aldri noe sårende eller farlig, altså, men likevel lett å gå i fella. Mange skjønner ikke denne formen for humor, og i noen få tilfelle har han opplevd at kolleger har tolket det som en måte å være kjip på. Noen kan jo tro at det er en del av en kjip strategi, at han "mobber" e.l - hvis man ikke skjønner humoren blir man usikker, og det er en dårlig følelse.

Om man veldig ofte gjennom livet får høre at man tar ting så bokstavelig, er det etter min mening at dette er et negativt karaktertrekk hos en selv. Men om det skjer i noen få sammenhenger/ovenfor noen få mennesker, så tror jeg det er ganske normalt, og det er vel nesten mer negativt å ikke ta noen ting bokstavelig.

Gjest Gjesta
Skrevet
Asperger?

Tenkte jeg og :sjenert:

Men kan jo også være en enkel sjel, litt naiv, ha problemer med å tolke andre, være uvant med ironi/sjargong? Eller rett og slett en person som er dritt lei av å tolke andres slitsomme ironiske utsagn..

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Betyr vel at du er litt "umusikalsk" med tanke på å høre ironi/sarkasme.

Det må ejg si blir litt merkelig å høre for meg...jeg forstår jo ironi og sarkasme på høyt plan i samtlige gode britiske humor-serier som har blitt laget de siste tiårene, amerikansk ironi/sarkasme og nære venners ironi/sarkasme/tonefall/undertoner.

Og som sagt: jeg kan selv få en hel haug med mennesker til å le nettopp på grunn av egen even til tonefall-vridninger og ironi/undertoner - og da tydeligvis på en bra måte i og med at så mange oppfatter meningen med det jeg sier.

Jeg synes jo det er musikalsk av meg å se humor og ironi i hverdagssituasjoner på jobb og ellers som de fleste andre ikke ler av! Jeg synes faktisk det vitner om større humor...

Skrevet

Nå kom jeg på en litt morsom sak. For mange år siden, på konfirmasjonsundervisninga i kirka, satt jeg og kjeda meg. Så jeg dultet borti venninna mi som satt ved siden av meg og spurte ironisk: "Du, hvem er han der fyren som henger på korset på bildet der? " Hvorpå hun svarte med fullt alvor: "Er det ikke Jesus da? " Hun tok så absolutt ikke ironien min. Hun tror vel jeg er dum som ikke visste at det var Jesus på bildet. :grine2:

Skrevet
Jeg tenker at personen har litt korte antenner, at h*n mangler evnen til å oppdage ironi, sarkasme, metaforer osv.

Ja, overalt og med alle :ironi:

Ja, det må i såfall være på jobb med enkelte personer (de som sier "ikek ta det så bokstavelig da")

Men at det da ikke gjelder med nære venner, folk som man er mer på bølgelengde med og på topp satire (f.eks. britisk satire).

Skrevet
Nå kom jeg på en litt morsom sak. For mange år siden, på konfirmasjonsundervisninga i kirka, satt jeg og kjeda meg. Så jeg dultet borti venninna mi som satt ved siden av meg og spurte ironisk: "Du, hvem er han der fyren som henger på korset på bildet der? "  Hvorpå hun svarte med fullt alvor: "Er det ikke Jesus da? " Hun tok så absolutt ikke ironien min. Hun tror vel jeg er dum som ikke visste at det var Jesus på bildet.  :grine2:

Synes ikke det var morsomt akkurat, hvertfall ikke hvis det stoppet med "hvem er han som.." og ikke noe mer (hva var poenget med å late som om man ikke visste hvem..sier nå jeg). Jeg ville ha forventet mer i så fall..

Jeg ville ikke ha tolket et slikt utsagn som ironi, snarere som enkelhet. På den annen side, i konfirmasjonsalderen er en vel barnslig og sier slikt.

Skrevet
Det må ejg si blir litt merkelig å høre for meg...jeg forstår jo ironi og sarkasme på høyt plan i samtlige gode britiske humor-serier som har blitt laget de siste tiårene, amerikansk ironi/sarkasme og nære venners ironi/sarkasme/tonefall/undertoner.

Og som sagt: jeg kan selv få en hel haug med mennesker til å le nettopp på grunn av egen even til tonefall-vridninger og ironi/undertoner - og da tydeligvis på en bra måte i og med at så mange oppfatter meningen med det jeg sier.

Jeg synes jo det er musikalsk av meg å se humor og ironi i hverdagssituasjoner på jobb og ellers som de fleste andre ikke ler av! Jeg synes faktisk det vitner om større humor...

Det høres absolutt ikke ut som du er "Umusikalsk" som de sier.Det kan jo hende at de som sier du tar alt så bokstavelig rett og slett ikke forstår DIN ironi? Det trenger ikke være deg det står på. Hvis du ikke føler det er et problem selv mener jeg. Skjer det ofte?

Og det er absolutt ingen dårlig egenskap å ta det folk sier på alvor. I hvert fall når man ikke kjenner dem så godt. Det er iallefall min mening :)

Skrevet
Tenkte jeg og  :sjenert:

Eller rett og slett en person som er dritt lei av å tolke andres slitsomme ironiske utsagn..

Tror nok det gjelder for flere, ja..

Skrevet
Synes ikke det var morsomt akkurat, hvertfall ikke hvis det stoppet med "hvem er han som.." og ikke noe mer (hva var poenget med å late som om man ikke visste hvem..sier nå jeg). Jeg ville ha forventet mer i så fall..

Nå er jeg helt enig i at det ikke var hysterisk morsomt. Og jeg, jeg var femten år. Men hun kjente meg godt.Og hun skjønner ikke ironi.Og det var veldig tydelig ironi i stemmen min. Og hun er en sånn enkel sjel som har blitt nevnt tidligere her. Men herregud, det var ikke så morsomt. Bare et eksempel jeg kom på. Det skal sies at de fem andre som satt på samme rekke lo da. Samme hvor teit sagt det var. Jeg kjeda meg noe grusomt. :)

Skrevet
Det høres absolutt ikke ut som du er "Umusikalsk" som de sier.Det kan jo hende at de som sier du tar alt så bokstavelig rett og slett ikke forstår DIN ironi? Det trenger ikke være deg det står på. Hvis du ikke føler det er et problem selv mener jeg. Skjer det ofte?

Og det er absolutt ingen dårlig egenskap å ta det folk sier på alvor. I hvert fall når man ikke kjenner dem så godt. Det er iallefall min mening :)

Nei, det skjer ikke ofte. Av og til har det skjedd at det er jeg som har "lurt" folk, hvorpå de sier "hva!?!! var det bare tull?! Jeg trodde du var helt seriøs!", så jeg har lurt en del folk og alle tror på meg! Så blir de kjempeoverrasket når ejg sier at jeg tullet eller at det var ironi...Dermed ender offte jeg opp med de største overraskelsene.

Føler ikke at det er et problem, men blir noe småoverrasket over diverse folk..at de ikke klarer å skille mellom naivitet, å ta ting bokstavelig, snakke pent...som de tolker som èn ting...men at de kanskje mangler evnen til å selv ta ironi, kjappe kommentarer og understaments når jeg slår til overfor dem.

Har jo erfart en god del folk som forstår min humor og som ler skikkelig, så det er ikke det...

Men bevares: det er ingenting som slår det at folk tror en er naiv, godtroende, snill og tar alt bokstavelig - når virkeligheten er at jeg ender opp med siste stikket, som regel. ;)

Gøy å lese ulike svar her, det er som med alt annet, ulike tolkninger av situasjoner og begrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...