Gå til innhold

Rengjøring av keramisk koketopp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har ny keramisk koketopp. I bruksanvisningen står det at man skal rengjøre hver gang man har brukt den. Har kjøpt rengjøringsmiddel for slike koketopper i glass. Rengjør du etter hver gangs bruk? Synes det virker ofte.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg rengjør koketoppen etter hver gang ja. (så sant jeg ikke bare har kokt vann til pasta eller noe slikt slik at det ikke er annet enn vannsprut). Så sant det ikke har svidd seg noe så tørker jeg fort over med en klut med zalo på, og har det svidd seg eller er litt hardere flekker bruker jeg en sånn skureklut og jiff skurekrem. Tørker over ett par ganger med godt oppvridd klut etterpå så det ikke er noe såpe igjen - da blir det liksom sånne grålige striper. Når en først står på kjøkkenet med oppvasken tar det ikke mye ekstra tid, og det gjør jo at koketoppen holder seg fin. Min ser helt ut som da den var ny. Ikke en eneste ripe eller flekk.

En gang eller to i måneden setter jeg den inn med et spesielpleie produkt fra Miele. Glas eller noe slikt heter det. Det skal vistnok lage en slags hinne slik at ting ikke setter seg fast så fort.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg rengjør den ikke så grundig hver dag - tørker over med en fuktig klut og tar en ordentlig omgang med jevne mellomrom. Da bruker jeg Kermaikkrent fra MR Muscle og den "skrapa" som følger med for å få vekk evt. fastbrente flekker.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Det middelet jeg har kjøpt skal lage en slik hinne som gjør det lettere å rengjøre senere. Platetoppen ser i alle fall veldig bra ut nå.

Skrevet

Jeg vasker over med fuktig klut etter hvert bruk, men en gang i mellom bruker jeg skrapa (bruker sånn fjerne-malingsskrape fra Jordan) og rengjør etterpå med en skurepasta og en skureklut fra Enjo. Etter en skikkelig omgang blir toppen som ny.

Gjest Gjest
Skrevet

I følge han som solgte meg min komfyr, er sånn jif noe av det verste man kan bruke på keramiske topper....

Skrevet

Til daglig bruker jeg zalo eller jif kjøkken med mikrofiberklut. Bruker VitroClen rengjøring til kjeramiske topper nå og da.

Gjest Emeldina
Skrevet

Jeg har kjøpt et slags skum på Lidl, og det fungerer kjempebra! Man sprayer det på, lar det virke i en time, og tørker av. Jeg pleier å skrubbe litt forsiktig også, også tørke av med en våt klut til alle skumrester er borte. Til slutt polerer jeg den med litt papir, slik at den skal bli blank og uten striper. Dette skummet kan forøvrig også brukes inni komfyren, men det har jeg ikke prøvd enda, for man må visst vente i åtte timer før man tar den i bruk igjen. Uansett så fungerer den kjempebra oppå komfyren!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg rengjør den ikke så grundig hver dag - tørker over med en fuktig klut og tar en ordentlig omgang med jevne mellomrom. Da bruker jeg Kermaikkrent fra MR Muscle og den "skrapa" som følger med for å få vekk evt. fastbrente flekker.

Samme her :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...