Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage lemon meringue pie. Det er en sitronpai med marengs på toppen. Jeg har lite erfaring i å bake marengskaker. Tåler de å stå - eller bør de lages samme dag? Blir marengsen "bløt" av å stå når den "ligger " oppå sitronfyllet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den tåler fint å lagres i kjøleskap. Evt kan du lage alt unntatt marengsen ferdig og la den stå i kjøleskap over natten og sprøyter du på marengs og steker i ovnen før den skal serveres.

Gjest Catlin - ikke innlogget
Skrevet
Den tåler fint å lagres i kjøleskap. Evt kan du lage alt unntatt marengsen ferdig og la den stå i kjøleskap over natten og sprøyter du på marengs og steker i ovnen før den skal serveres.

Det var egentlig god ide. HVorfor tenkte jeg ikke på det. :forvirret: Gleder meg til å spise den (og håper at den blir vellykket). Har ikke spist den siden 1998 når jeg var på date med mannen min - mens han enda bodde i California.

Skrevet

Forøvrig en veldig god pai! Spørs om jeg ikke må lage det snart, noen som har en god oppskrift for hånden?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har min oppskrift fra boken "far heter Daddy" (som forøvrig selges på mammutsalget til 99 kroner). Med amerikansk mann, har jeg hatt stor nytte av den boken. Selv om jeg naturlig nok er brukbar i engelsk, er det kjekt med oppskrifter på norsk.

Skrevet
Jeg har min oppskrift fra boken "far heter Daddy" (som forøvrig selges på mammutsalget til 99 kroner).  Med amerikansk mann, har jeg hatt stor nytte av den boken. Selv om jeg naturlig nok er brukbar i engelsk, er det kjekt med oppskrifter på norsk.

Har den boka jeg og. Gleder meg til å lage nettopp den paien! :sikle:

Skrevet

Her er min oppskrift i allefall:

Amerikansk sitronmarengspai

3 dl hvetemel

150 g smør

1 eggeplomme

1 ss kaldt vann

3 dl vann

2 dl sukker

saften av 2 sitroner (1 dl)

4 strøkne ss maisenna

4 eggeplommer

revet skall av 2 sitroner

2 ss smør

5 eggehviter

1 ts vaniljesukker

1,5 dl sukker

Smuldre sammen mel og smør, tilsett eggeplomme og vann og bland raskt sammen. La hvile kjølig minst ½ time.

Bland vann, sukker, sitronsaft og maisenna. Kok opp under omrøring og la koke et par minutter. Ta kjelen av varmen og pisk i en eggeplomme av gangen. Sett kremen tilbake på platen og kok opp under omrøring, kremen skal tykne, ikke koke. Ta av platen og rør i sitronskall og smør, la avkjøles.

Trykk deigen ut i en usmurt 24 cm paiform. Prikk med en gaffel og stek ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Fyll med kremen og sett i kjøleskap til kremen er stivnet. Så langt kan kaken forberedes.

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker og vaniljesukker og pisk videre til en tykk og seig marengs. Smør på paien og lag mønster med en gaffel. Stek ved 150 grader i 15-18 minutter. La avkjøles før servering.

Gjest Catlin - ikke innlogget
Skrevet

Det var jeg som skrev over her - glemte å skrive navnet mitt. I min bok står det at jeg skal ha 1/2 ts kremortartari i marengsen. Det skal jeg visst nok få tak i på apoteket. Noen som vet hva det egentlig er? Og hva gjør det med marengsen? Det kan jo neppe være noen krise om jeg ikke har det i?

Skrevet

Kremortartari brukes bl.a. til å stabilisere eggehvite, det kan godt sløyfes.

Skrevet

Takk for oppskrift!

• 2 uker senere...
Skrevet

Ble kaka god? Gikk det greit uten å bruke kremortartari? Har tenkt å lage den imorgen skjønner du... :)

Skrevet
Ble kaka god? Gikk det greit uten å bruke kremortartari? Har tenkt å lage den imorgen skjønner du... :)

Beklager at jeg ikke så innlegget ditt før i dag. Paien ble kjempegod - og det gikk greit uten kremotartari. Håper paien din også ble god. :)

Skrevet

Ååå! Det er en GOD kake!!! *stjele oppskrift* Hurra! :rosaengel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...