Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Jeg skal i bryllup til sommeren og bruden har sagt direkte at hun ønsker at jeg skal stille i lang kjole. Spørsmålet er da: hvor får jeg tak i en passende kjole? Det er ikke sesong for lange kjoler, så vanlige butikker har det ikke, så vidt jeg kan se. Kjolene i typiske kjolesalonger er stive og formløse og ser gjerne billige ut pga stoffet. Å bruke flere tusen kroner på en kjole jeg ikke kommer til å føle meg fin i er selvfølgelig fullstendig utelukket. Så hva gjør jeg da?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Du kan prøve nettbutikker som www.snart-gift.no , www.bridesave.com. Kjolene skal være rimelige der. Er brukt et alternativ? Prøv ebay, finn.no
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Lån av en venninne med samme størrelse som deg. Dette gjelder tilbehør også.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Jeg vil absolutt prøve kjolen først, så å kjøpe på nett er ikke et alternativ. Har ingen veninner som eier lange kjoler. Det er ikke akkurat det plagget man oftest bruker. Det at det er brullup begrenser jo mulighetene ekstra mye iom at svart, hvit og rød kjole da er utelukket.
Mona32 Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Mulig jeg er helt uten å kjøre, men jeg reagerer KRAFTIG når venninna di nærmest krever at du skal gå i lang kjole! Det er hennes bryllup, men det er da DIN kropp og din pengebok. Synes det må være grenser for hva bruden skal ha kontroll over!!! Ta en prat med venninna di, og forklar problemet. Selvfølgelig, finner du en kjole som du synes du er fin i, og til en pris som du er villig til å betale, så er det ikke noe som er bedre enn det. Men gjør du ikke det, så tar du på deg et fint plagg, passende for anledningen. Kan ikke skjønne annet enn at bruden aksepterer dette...!!!
Lula Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 Det at det er brullup begrenser jo mulighetene ekstra mye iom at svart, hvit og rød kjole da er utelukket. ← Jeg har gatt i bryllup i baade svart og roedt jeg, da... Ingen som reagerte (synlig) paa det. Det var gjester i vaart bryllup som hadde roedt, svart og til og med hvitt (men ikke lang hvit kjole da). La ikke merke til det en gang. Kanskje du (eller en venninne) har et langt skjoert du kan bruke? Selv har jeg ofte brukt langt skjoert med en fin topp i kontrastfarge i bryllup.
Gjest HB Skrevet 23. mars 2006 #7 Skrevet 23. mars 2006 Kan du ikke vente litt med innkjøpet av kjole til nærmere sommeren? Da dukker det sikkert opp sommerkjoler i butikkene som ikke er så stive og formløse. Det går jo an å pynte opp en sommerkjole til å passe i et bryllup. Finner du en i kjedebutikkene koster den ikke mange tusen og du kan nok få brukt den flere ganger. Hilsen Lille meg
IdaC Skrevet 23. mars 2006 #8 Skrevet 23. mars 2006 Det finnes jo lange sommerkjoler også. Jeg kjøpte en nydelig sommerkjole til et bryllup for noen år siden. Den var litt kortere foran og lang bak, men absolutt fin nok til å bruke i et bryllup. Det beste var at jeg brukte den kjolen masse til andre anledninger også. Kan ikke du vente til sommernyheter kommer og se litt rundt. Jeg er helt enig i at det er frekt av din veninne å forlange å stille opp i lang kjole.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #9 Skrevet 23. mars 2006 Er det et kveldsbryllup kan du jo bruke "usomrete" kjoler også. Jeg har vært i sommerbryllup i en mørk lilla kjole (kjøpt som "julekjole" året før). Stæsjet den opp med hvite sko og hvitt sjal osv
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #10 Skrevet 23. mars 2006 Jeg skulle i tre bryllup i juli i fjor. Da jeg troppet opp i butikkene i midten/slutten av juni for å kjøpe antrekk, ble jeg fortalt at jeg var litt sent ute. Kjolene kommer visstnok i mai. Come as you are i Nils Juels gt har en (etter min mening) kjempefin lang kjole hengende i utstillingen nå, som jeg synes passer fint til sommerbryllup. Den er litt hippie, men kan pyntes opp eller ned og passer til fllere anledninger. Ellers er jeg enig med de andre i at bruden ikke kan bestemme hva du skal ha på deg i bryllupet så lenge det går under kleskoden og du ikke er forlover.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #11 Skrevet 23. mars 2006 Så lenge brudeparet betaler masse penger på å ha bryllupet et flott sted og gjerne ønsker at gjestene skal komme pyntet, som f.eks i lange kjoler. Så synes jeg det er opp til brudeparet og bestemme. Hvis det er et stort problem og komme i lang kjole så får du heller la være og gå da? Det finnes jo pene kjoler i butikkene for ikke så alt for mye penger, og i vennegjengen vår låner vi alltid av hverandre. jeg ser ikke problemet!
Gjest Binna Skrevet 23. mars 2006 #12 Skrevet 23. mars 2006 Så lenge brudeparet betaler masse penger på å ha bryllupet et flott sted og gjerne ønsker at gjestene skal komme pyntet, som f.eks i lange kjoler. Så synes jeg det er opp til brudeparet og bestemme. Hvis det er et stort problem og komme i lang kjole så får du heller la være og gå da? Det finnes jo pene kjoler i butikkene for ikke så alt for mye penger, og i vennegjengen vår låner vi alltid av hverandre. jeg ser ikke problemet! ← Jeg ser problemet. Jeg tror nok bruden heller ville ønsket å ha deg med i kortere kjole, enn å ikke ha deg i det hele tatt. Nå i mai kommer det hvertfall en del lange kjoler, du kan jo kjøpe en på hm, lindex, cubus e.l, som du kan bruke ved flere anledninger? Hvis du kjøper en helt enkel en så er det lett å forandre den med forskjellig tilbehør, da kan du pynte den opp eller ned..
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Jeg ser også tydelig problemet!!! JEg gifter meg i sommer og folk skal få ha på det de vil så lenge de ikke kommer i samme kjole som meg...... Og dongeri da. Om man har kort skjørt, kjole eller hva de har er jeg glad for å ha dem der. Snakk med henne og hør om alle har fått samme beskjed.. Jeg hadde tatt på meg den kjolen jeg vil, om det ikke står galla på invitasjonen... Om det ikke er informert omd et i invitasjoenen ser jeg ingen grunn til at du skal fly byen rundt og ende opp med en kjole du ikke liker eller ikke får brukt senere...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 I vårt bryllup kom de fleste i side kjoler (også sorte og rød!! og en nesten hvit til og med.. ), men en god venninne av meg kom i kort dongeriskjørt og rosa topp til.. Og det gjorde ingeinting!!! OK? Det viktigste for meg var at hun kom og tilbragte dagen med oss.. At hun ikke kjøpte seg "passende" kjole og gave har jeg full forståelse for. Jeg ville da virkelig ikke at hun heller skulle latt være å komme. Slik tror jeg de fleste brudepar har det. (og skulle de sette "stil" forann venners deltagelse så får det bare være synd for dem.. )
Gjest Gjest- trådstarter Skrevet 23. mars 2006 #15 Skrevet 23. mars 2006 Takk for alle svar Mulig jeg er helt uten å kjøre, men jeg reagerer KRAFTIG når venninna di nærmest krever at du skal gå i lang kjole! Det er hennes bryllup, men det er da DIN kropp og din pengebok. Synes det må være grenser for hva bruden skal ha kontroll over!!! Ta en prat med venninna di, og forklar problemet. Selvfølgelig, finner du en kjole som du synes du er fin i, og til en pris som du er villig til å betale, så er det ikke noe som er bedre enn det. Men gjør du ikke det, så tar du på deg et fint plagg, passende for anledningen. Kan ikke skjønne annet enn at bruden aksepterer dette...!!! ← Det er ingen venninne som gifter seg, det er min samboers søster og hun bryr seg ikke om hva resten av gjestene har på seg, men hun vil at de nærmeste skal ha lange kjoler. Tror jeg kommer til først og fremst å lete etter en lang jeg liker, og hvis jeg ikke finner satser jeg på lengde under kneet og får kjæresten til å forklare for søstra si. Tenkte dessuten å ha bunad i kirka, er det passende? Har aldri vært i bryllup før så jeg er litt fersk..
Gjest HB Skrevet 24. mars 2006 #16 Skrevet 24. mars 2006 Bunad i kirken er alltid passende. Det er mange som velger det og som skifter kjole enten før eller etter middagen. Men dersom svigerinnen din er litt pirkete på det tror jeg kanskje jeg ville sjekket med henne om bunad er OK. Jeg synes absolutt ikke at hun har noe med å bestemme det, og det er vel ingenting som er mer korrekt enn å ha bunad i kirken, men man kan jo være føre var. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå