Gå til innhold

Hjalp antidepressiva for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg er deprimert og at jeg har vært det i mange år. Jeg sliter skikkelig med voldsom fatigue og er også nedstemt. Har ingen energi og synes det er et ork å komme meg gjennom dagen.

Skal selvsagt diskutere dette med fastlegen, men hun har allerede hintet om dette og nevnt at vi bør vurdere antidepressiva.

Jeg er veldig redd for å begynne på sånne medisiner. Når man googler kommer det opp så mye rart om antidepressiva, forferdelige bivirkninger (vektøkning, ødelagt sexliv, følelsesmessig avflatning, etc.). Noen studier indikerer også at antidepressiva egentlig ikke fungerer(?!). 

Til dere som har gått på dette, opplevde du bedring av depresjonen? Og var bedringen verdt det mtp bivirkningene du opplevde? Hvilken medisin gikk du på? 

Anonymkode: a2807...a53

AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp kun da jeg samtidig gikk i terapi. Funket ikke bra nok alene. Gikk dessuten opp i vekt, ble følelsesmessig flat sånn at positive ting ikke ga meg glede, selv om nedturene ikke var like heftig. Ellers ga de meg "hjernestøt". Er massevis av cons, men som største pro, var det vel at de ikke samarbeid med terapi hjalp meg å prosessere og jobbe meg igjennom en god del ting jeg definitivt var nødt å jobbe med. Jeg gikk på Zoloft. 

Anonymkode: 57b76...af7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjalp kun da jeg samtidig gikk i terapi. Funket ikke bra nok alene. Gikk dessuten opp i vekt, ble følelsesmessig flat sånn at positive ting ikke ga meg glede, selv om nedturene ikke var like heftig. Ellers ga de meg "hjernestøt". Er massevis av cons, men som største pro, var det vel at de i samarbeid med terapi hjalp meg å prosessere og jobbe meg igjennom en god del ting jeg definitivt var nødt å jobbe med. Jeg gikk på Zoloft. 

At de i samarbeid

Skrevet

Har ikke hatt effekt på antidepressiva. Men jeg fikk diagnosen bipolar og etter hvert shizoaffektiv. Det er ikke uvanlig at antidepressiva ikke funker når man har affektiv lidelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp mye for meg. Jeg gikk på Zoloft. 

Det kurerte ikke all nedstemthet umiddelbart eller noe sånt, for all del, men det ga en viss kontroll og forutsigbarhet og arbeidsro som tillot meg å jobbe litt mer systematisk med det jeg trengte å jobbe med. Til slutt fikk jeg, systematisk, luket vekk såpass mange kilder til uro og depresjon og andre plager at jeg ikke lenger hadde behov for medisinen. Det var ikke traumer eller noe sånt, jeg var også først og fremst bare helt utmattet og nedstemt over en slags helhet, men jeg fikk i hvert fall tatt en del grep som bedret situasjonen. Grep jeg ikke maktet å ta uten medisinen som tok bort en del av de aller mest slitsomme mønstrene.

Sett i ettertid er jeg, for min egen del, overbevist om at jeg hadde vært død hvis det ikke var for den medikamentelle hjelpen jeg fikk. Jeg sier på ingen verdens måte at det er sånn for andre enn akkurat meg, men jeg vet hvor ille det stod til med meg og at medisinen var en del av det som til slutt fikk meg opp av grøfta. Jeg har det skikkelig bra nå og fungerer på alle fronter (både jobb og fritid, inkl. familieliv), men den gang var det ganske mørkt

Jeg merket jo en og annen bivirkning, for all del, selv om jeg tror inntrykket fort blir litt påvirket av at de med dårlige erfaringer ofte er ivrigere på å advare andre enn vi som gradvis kloret oss ut av en klinisk depresjon er gode på å fortelle om det. Så er det selvfølgelig bivirkninger ved disse medisinene som ved andre. Vektøkning klarte jeg å styre unna, men jeg merket nå også at den tok både topper og bunner, og det var også noe av grunnen til at jeg til slutt ønsket å kutte den ut. Da totalen var bedre, og det var flere topper enn bunner som ble dempet av medisinen, kuttet jeg  ut medisinen. Det var ikke spesielt gøy å kjenne på mindre glede av de (innledningsvis veldig få) tingene jeg fant glede i. Men som sagt, den "avflatingen" ga meg nå også et nødvendig pusterom og en arbeidsro jeg trengte.

Anonymkode: d5282...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart! 

Noen flere innspill? 

HI

Anonymkode: a2807...a53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på cipralex og dem har endret alt for meg ❤️ Har litt bivirkninger, men de er så verdt det fordi jeg kan endelig føle litt glede igjen. Har slitt med tilbakevendende depresjon store deler av livet, gått i terapi i flere år og prøvde antidepressiva tidligere uten samme effekt. Begynte igjen for 2 år siden og har fått et helt nytt liv. 

Husk at vektøkning ofte er en «bivirkning» ved antidepressiva fordi mange spiser mindre med depresjon mens man med antidepressiva får matlysten tilbake. 

Anonymkode: 9dd54...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd, men angrer i ettertid, og holder nå på med seponering, som er ganske tøft. Blir ganske følelsesmessig avflatet på sikt, og for meg har det ikke vært en konkret oppfølgingsplan på det. Fulgte bare legens anbefaling. Men vil anbefale om du virkelig trenger det og fastlegen mener det, at du følges jevnlig opp for bivirkninger og om det gir ønsket effekt. Det påvirker hjernen, så det er ikke sukkertøy... Medisiner er behandling, og da bør det være en behandlingsplan for det.

Utover det så er det ganske mange studier som viser at regelmessig fysisk aktivitet og riktig kosthold som også påvirker hjernen, og god søvn er bedre enn pillene. Men er man langt nede er jo mye et ork, og en eventuell livsstilsendring krever også sitt.

Men jeg skulle som sagt ønsket at jeg heller fokuserte på trening og yoga, riktig kosthold og god søvn langt tidligere. Medisiner er ett verktøy. Livsstilsendringer er ofte grunnmuren.

Anonymkode: 9122a...84a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på cipralex i to «runder», med noen års mellomrom. Første gang hjalp det. Ble jo følelsesmessig avflatet men man slipper jo da de voldsomme og intense nedturene sånn at man kan begynne å gjøre mer normale ting igjen og ha gode nok rutiner til å komme seg ut av det. Andre gang funka det overhodet ikke - ble bare veldig rastløs som om jeg hadde drukket 10 kopper kaffe på rappen. Fikk like etter bipolar-diagnose så mulig det var det som ga rar reaksjon. Det mest effektive er nok å tvinge seg til å trene, spise sunt og endre tankemønsteret sitt, selv om siste åpenbart er lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: ac645...08a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...