AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Jeg har to relasjoner i livet ( ikke familie) men vennskap, og de to har åpenbare alkoholproblemer, når man først ser det, blir det tydelig. Det er vel det som heter funksjonell alkoholisme. Det har vært episoder hvor jeg har måttet steppe inn og være "voksenbarnevakt " fordi de ligger og spreller på gata når de har blitt kastet ut fra puben. Jeg har måttet være den voksne. Og er livredd fordi jeg selv ikke aner hva jeg skal gjøre eller hvordan de reagerer. Har måttet ringe samboeren min for å løfte personen opp og kjøre de hjem når de har blitt kastet ut fra utested, fordi jeg ikke vil forlate de alene der alene i bakgata. De kjenner alle triksene i boka. Kjøper 6 øl på en gang og sier til bartenderen at det er fordi de kjøper til flere folk og ikke vil stå i kø,men de vet at det egentlig er for å kunne ha alkohol tilgjengelig når de blir for fulle til å få lov til å kjøpe mer i baren. Sniker med alkohol på utesteder i drikkeflasker i metall. De sier til andre folk på byen godt påseilet: Hun er den strenge, hun er den kjipe. Prøver å nekte meg, et voksent mennesker å drikke det JEG vil. Eller snakker meg ned. Deler sensitiv informasjon om meg. Peker på meg og sier. Hu der er litt sånn redd og bekymret for meg akkurat nå , fordi hun har angstlidelse. Tja, sant nok det, men setter jo ikke pris på at den type privat informasjon ropes ut, og jeg drikker i det minste ikke masse alkohol for å døyve den. Eller snakker andre folk ned. Gjør narr av nasjonaliteten deres, utseende, kverulerer, snakker dårlig om utdanningen deres, utøver metoo på menn og prøver å dra av dem beltet, kysse dem. Dørvakta sier: sorry, men du må ta vare på henne nå. For hun skal ut. Setter ikke pris på at jeg redder skinnet deres. Er bare utakknemlig og tror jeg har en sammensvergelse med dørvakta. Så jeg er den dum. De setter seg i en situasjon hvor de ganske lett kunne blitt utsatt for overgrep. Jeg er lei, fordi det har vært så mange episoder hvor alkoholdrikking blir sneket inn. Vi går tur etter å ha vært på resturant, drar på en uskyldig konsert etc...og så ender det opp på utested. Jeg er veldig redd for hvor sårbare de er hvis ingen passer på dem. Er jeg kjip om jeg bryter med disse relasjonene? De er verdens beste som edru, men disse episodene har ødelagt hele inntrykket av dem og det nytter ikke å si til dem at det bikker over. De leter bare etter enhver anledning til å la en aktivitet ikke relatert til alkohol, til å bli det. Og de hadde garantert havnet i en situasjon hvor de ikke hadde klart seg. Jeg har bevisst blandet episoder fra disse to sammen, så det er ikke fare for å være gjenkjennelig. Anonymkode: 0c978...ff9 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Som tørrlagt alkis selv, det er ikke noe som egentlig heter funksjonell alkoholiker, noen klarer seg ganske greit i overlaten selv om de er avhengige, men avhengigheten råder. Men det du beskriver, er alkoholisme og det du beskriver at du gjør, redder dem, kalles medavhengighet. Hadde du latt personen ligge og sprelle fulle i gata, hadde det kanskje vært en øyeppner for vedkommende. Slutt å gå ut med de, og la de få kjenne på konsekvensene av oppførsel og avhengighet, det er det eneste som muligens kan vekke de. Ikke redd folk fra seg selv. Anonymkode: 900b4...fe0 4 4 2
Amys Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Kan du ikke velge en mellomting? Gi de beskjed om at du ikke trives med oppførselen deres når de drikker for mye, og slutte å ta ansvar for de. Når de drikker for mye så drar du rett og slett. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Amys skrev (2 minutter siden): Kan du ikke velge en mellomting? Gi de beskjed om at du ikke trives med oppførselen deres når de drikker for mye, og slutte å ta ansvar for de. Når de drikker for mye så drar du rett og slett. Det har jeg prøvd, både i forkant og etterkant. De benekter det i ettertid. Enten fordi de er flau eller reelt ikke husker, og lover i forkant at det skal bare bli to øl hvis de går på vei til utestedet.Det er ikke noe findining de vil ut på. Det er steder med happy hr og to for en hele kvelden. Steder som gjerne kunne hett Skipperstua eller Bjørnar brune hjørne. Og som nevnt er det desverre slik at det ikke er åpenbart at det er drikke vi skal, men de kommer gjerne på det mens vi gjør andre ting. Nå fikk jeg lyst på noe godt I glasset. Og da føler jeg ansvar, fordi jeg med egne øyne har sett hvordan det ender. Og hvor lei deres egne samboere blir og ikke tar telefonen når de er ute på vift Anonymkode: 0c978...ff9
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og som nevnt er det desverre slik at det ikke er åpenbart at det er drikke vi skal, men de kommer gjerne på det mens vi gjør andre ting. Nå fikk jeg lyst på noe godt I glasset. Og da føler jeg ansvar, fordi jeg med egne øyne har sett hvordan det ender. Og hvor lei deres egne samboere blir og ikke tar telefonen når de er ute på vift Anonymkode: 0c978...ff9 Du vet jo innerst inne at alle møter med de ender slik, med drikke og godt i glasset, og du sier jo selv at deres egne samboere har gitt opp og du må ta ansvar. Du må ikke det, faktisk skal du da si "åja, du må kose deg masse, jeg har ting å gjøre. Ha det godt da". De er ikke ditt ansvar, det du gjør er ikke til hjelp, faktisk legger du til rette for at de kan drikke, når du blir med og redder de. Kanskje de ikke hadde ville gå ut alene, tenk på det? Anonymkode: 900b4...fe0 4 3
svartkatt Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Jeg gidder ihvertfall ikke å henge med eller passe på fulle folk. Har gjort det, ikke ofte, men mer enn nok, og kan ikke si at de fleste hadde et problem.. De fleste drikker bare mer enn meg. Men har også blitt kjent med de som har problemer enten de er klar over det eller ei. Jeg kan ikke påvirke tankegangen deres, så da får de greie seg uten meg 2
Amys Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg prøvd, både i forkant og etterkant. De benekter det i ettertid. Enten fordi de er flau eller reelt ikke husker, og lover i forkant at det skal bare bli to øl hvis de går på vei til utestedet.Det er ikke noe findining de vil ut på. Det er steder med happy hr og to for en hele kvelden. Steder som gjerne kunne hett Skipperstua eller Bjørnar brune hjørne. Og som nevnt er det desverre slik at det ikke er åpenbart at det er drikke vi skal, men de kommer gjerne på det mens vi gjør andre ting. Nå fikk jeg lyst på noe godt I glasset. Og da føler jeg ansvar, fordi jeg med egne øyne har sett hvordan det ender. Og hvor lei deres egne samboere blir og ikke tar telefonen når de er ute på vift Anonymkode: 0c978...ff9 Men da må du bare slutte å ta ansvar, det kommer ikke noe godt ut av det. Ikke diskuter med de i etterkant heller, bare dra, og gjør det konsekvent. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli Jeg ville ikke kalt dette funksjonelle alkoholikere.... Men folk med et stort drikkeproblem, og ikke klarer å regulere inntak. Slike orker jeg ikke gå ut med, eller reise på ferie med. Er det ikke så enkelt? Anonymkode: e2faf...647 2
Slarti Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå fikk jeg lyst på noe godt I glasset. Og da føler jeg ansvar, fordi jeg med egne øyne har sett hvordan det ender. Da gjør du det enkelt. Du forlater dem FØR dem rekker å begynne å drikke. Du beskriver som nevnt lenger opp ikke Fungerende alkoholikere, men faktiske alkoholikere. Du skal ikke føle noe ansvar, for du har ikke noe ansvar. Man er ansvarlig for seg selv selv om man drikker. Du har null ansvar. Jeg hadde aldri orket å finne meg i slik oppførsel. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og hvor lei deres egne samboere blir og ikke tar telefonen når de er ute på vift Ta dette hintet. Når dems egne samboere ikke gidder, hvorfor (unnskyld språket) I helvete skal du? Du gjør dem en bjørnetjeneste. Det får ikke konsekvenser, derfor er alt bra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli Jeg har selv sluttet å drikke fordi jeg har et vanskelig forhold til alkohol. Jeg har aldri oppført meg slik du beskriver, og tenker det er greit å si man ikke ønsker å være med vedkommende når h*n drikker. Anonymkode: 01a2d...eab 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Tusen takk for fine svar. Hadde regnet med litt negativitet og shaming her, siden det ofte går hett for seg på kvinneguiden men enn så lenge er det bare konstruktive og gode/nyttige tilbakemeldinger 😊 Anonymkode: 0c978...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli De har begge vokst opp med alkoholisme og dårlige psykisk helse i hjemmet. Jeg tenker at det sannsynligvis har økt risikoen for å havne der de er, kanskje derfor jeg føler ekstra for dem Anonymkode: 0c978...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du vet jo innerst inne at alle møter med de ender slik, med drikke og godt i glasset, og du sier jo selv at deres egne samboere har gitt opp og du må ta ansvar. Du må ikke det, faktisk skal du da si "åja, du må kose deg masse, jeg har ting å gjøre. Ha det godt da". De er ikke ditt ansvar, det du gjør er ikke til hjelp, faktisk legger du til rette for at de kan drikke, når du blir med og redder de. Kanskje de ikke hadde ville gå ut alene, tenk på det? Anonymkode: 900b4...fe0 Kanskje det blir lettere for deg å si nei om du ser slik på det, TS? Anonymkode: d3c1a...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje det blir lettere for deg å si nei om du ser slik på det, TS? Anonymkode: d3c1a...6fd Det er virkelig helt sant 😊 Det hjalp! Anonymkode: 0c978...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli Du er ikke forpliktet til noe Anonymkode: dc543...b53 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #16 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har begge vokst opp med alkoholisme og dårlige psykisk helse i hjemmet. Jeg tenker at det sannsynligvis har økt risikoen for å havne der de er, kanskje derfor jeg føler ekstra for dem Anonymkode: 0c978...ff9 Det skjønner jeg, men det drar det ned, det lar de fortsette med destruktiv oppførsel og kopemekanismer. Jeg kan fortelle deg noe trist om meg selv. Jeg mistet min bestevenninne da jeg ble edru. Hun også ville bare redde meg/passe på meg/legge til rette aå vi kunne drikke og glemme sorgene våre slik. Hun sa til meg at hun skjønte jeg hadde problemer, før jeg selv gjorde det. Å slutte å drikke var helt jævla nødvendig for at jeg skulle få det bedre, det var eneste måten jeg kunne møte det vonde på. Anonymkode: 900b4...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli Du høres ut som en fin person, ts, men du har ikke ansvar for å passe på andre voksne mennesker. Ikke gå ut med dem når det fører til at du må bli ”barnevakt”. Anonymkode: 01a2d...eab 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #18 Skrevet 11. juli Slutt å gå ut med dem - gå hjem om de vil drikke. Så tror jeg at om du forteller dem hvorfor, kanskje det kan hjelpe dem til å forstå at de har et problem? Kanskje la dem lese denne teksten - det må være ganske ubehagelig å lese hvordan andre ser deg selv utenfra når du er dritings. Anonymkode: 607ae...337
AnonymBruker Skrevet 11. juli #19 Skrevet 11. juli Det hadde vært litt leit om du kuttet dem ut fordi de har et alkoholproblem, men du kutter dem eventuelt ut fordi de over lang tid har gitt null og niks i relasjonen og tvert imot behandlet deg dårlig. Det er helt, helt innafor. Hvis du i fremtiden skulle se at de gjør reelle forsøk på å ta tak kan du jo vurdere å stille opp da, i den grad de forsøker å involvere deg da, og særlig om de i en sånn prosess selv innser at de har behandlet deg som de har gjort. Men folk som drikker seg fra sans og samling, behandler deg dårlig underveis og viser ingen til minimal takknemlighet i ettertid kan du droppe med den beste samvittighet. Anonymkode: 95243...cf9
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli Selvfølgelig er det greit å bryte disse relasjonene. Jeg fatter ikke at du ikke har gjort det for lenge siden. Første gang noen fortalte fremmede om min angstlidelse uten mitt samtykke ville jeg kuttet kontakten for godt. Anonymkode: 7f05a...3f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå