AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Hei! Jeg har hatt en mindre vannlekkasje hjemme – trolig bare et par desiliter. Men siden det er en eldre bygård med dårlig etasjeskille, har noe av vannet lekket ned til naboen under nærme en teglsteinsvegg. Naboen tok dette videre via sameiets forsikring, og jeg er nå i dialog med skadebegrensningsfirmaet de bruker. De ønsker nå å ferdigstille rapport og fatte en erstatningsbeslutning – uten å ha vært på fysisk befaring for å gjøre fuktmålinger mellom leilighetene. Jeg er redd for at de bare gjør en lappejobb uten å se om det er større problemer. Har jeg krav på at det faktisk gjennomføres en fysisk befaring og fuktmålinger før rapport og erstatningsbeslutning fattes? Er dette noe jeg bør insistere på nå, eller kan det eventuelt gjøres senere dersom det skulle bli nødvendig? Jeg er veldig lite kjent med hvordan slike prosesser normalt foregår, så setter stor pris på råd og erfaringer fra andre her inne. Takk på forhånd! Anonymkode: 7c61d...26b
Amys Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Hvorvidt du har krav på det eller ikke vet jeg ikke, men en bekjent er i en liknende situasjon, og der har de målt fukt (og ville gjøre ytterligere undersøkelser før de startet utbedring av skaden fordi det ikke hadde tørket tilstrekkelig)
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Du kan alltids ta inn en uavhengig takstmann selv. Normalt vil jo en såpass liten lekkasje tørke av seg selv, med mindre det var et pågående drypp og ikke engangslekkasje? Hatt engangslekkasje her, i mye større omfang enn det der og da hadde det rukket å tørke før takstmannen fra forsikringen kom. De tok grundige målinger inn i all etasjeskille og åpnet lister osv. Anonymkode: 762cb...096
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Hei! I mitt hode var dette ubetydelige mengder med vann, men siden etasjeskillet er som det er virker det som at det har rent rett igjennom ned til naboens tak på en eller annen måte og skapt en "boble" på deres tak, så forsikringen ønsker å åpne opp taket nede. Siden min avløpspumpe var "skyldig" så ønsker sameiet å fakturere egenandelen direkte til meg. De sier denne er på 12 000 kroner, men i vedtektene jeg ble sendt når jeg kjøpte for åtte måneder siden så sto det 10 000 kr.. "Seksjonseiere med ansvar for skade må påregnes å betale egenandelen på kr. 10.000, - (2019) evt. hele skaden." To spørsmål her; 1. Vedtektene jeg mottok sier egenandel på 10k, men de skriver i epost at denne nå er 12k - må jeg forholde meg til den nye, eller kan det være et holdepunkt at det står 10k i vedtektene? 2. Jeg mener en stor skyld i at skaden her skjedde er altfor dårlig etasjeskille -- fra mitt perspektiv hadde konsekvensen vært den samme hvis jeg snublet med et stort glass vann langs veggen der det skjedde. Kan jeg kreve noe utbedring fra sameiet her? For perspektiv, så lukter vi hver eneste gang nabo under lager mat at det stiger opp til oss, for å illustrere hvor dårlig skillet er. Noe fortvilet, tok over for under et år siden, så utrolig kjedelig at det skal være så mye problemer. Vi ser også på om boligkjøperforsikring kan benyttes på en eller annen måte. Takk for svar! Anonymkode: 7c61d...26b
newman01 Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Høres ut som brannsikkerheten ikke er ivaretatt med slike etasjeskillere. Den skal være rimelig tett, og ha brannmotstand. Står det en faktisk sum om egenandel i vedtektene? Det normale er å skrive "pr. dd er denne 10´000" eller noe i den duren. Eller henvise til forsikringspapirene.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli Prisen på egenandel kan godt være satt opp siden 2019. Du må forholde deg til den faktiske egenandelen nå. Hvis du hadde klart få en så stor vannlekkasje ved å snuble å søle ett glass vann, så er det gulvet ditt det er noe problem med, for så lite vann skal ikke trekke ned i gulvet før du rekker tørke opp. Mest sannsynlig har det vært lekkasje lengre enn du tror, og mer vann. Kan du bevise at det har vært lekkasje over svært kort tid, og så lite vann som du antar? Hvis det er så lite isolasjon at ett glass vann vil trekke igjennom å lage skader hos naboen under, så er det også så lite tett at du bør kunne høre alle samtaler uten å anstrenge deg. Matlukt fra naboer er ikke uvanlig i eldre bygg, de er ikke like hermetisk tettet som mange nye boliger. Boligkjøper-forsikringen vil kun gjelde dersom du kan vise at det har vært lekkasje fra før du flyttet inn, eller at avløpspumpen har vært i vesentlig dårligere stand enn hva oppgitt i takst/egenerklæring. Anonymkode: e9b63...50c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): To spørsmål her; 1. Vedtektene jeg mottok sier egenandel på 10k, men de skriver i epost at denne nå er 12k - må jeg forholde meg til den nye, eller kan det være et holdepunkt at det står 10k i vedtektene? 2. Jeg mener en stor skyld i at skaden her skjedde er altfor dårlig etasjeskille -- fra mitt perspektiv hadde konsekvensen vært den samme hvis jeg snublet med et stort glass vann langs veggen der det skjedde. Kan jeg kreve noe utbedring fra sameiet her? For perspektiv, så lukter vi hver eneste gang nabo under lager mat at det stiger opp til oss, for å illustrere hvor dårlig skillet er. 1. Er vedtektene oppdatert etter de du mottok? Har oppdaterte vedtekter vært mulig for deg å lese? Dersom de ikke er oppdatert, står det noe om at egenandel kan øke? 2. Hvis du skal komme noe vei med at det er dårlig etasjeskille som er årsaken, så må du vise til at det er dårligere enn standard for byggeår. Selv om etasjeskille kanskje ikke holder dagens krav, så er det godt mulig det holder krav til byggeår, og da har du ikke noe sak. Om det hadde endt med utbedring av etasjeskiller, så ville det uansett vært en kostnad som dere måtte dekke til syvende og sist. Du nevner eierskifteforsikringen, hva tenker du at de skal bidra med i dette tilfellet? Anonymkode: 986db...ca3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå